stamboom goed of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

condor1962

stamboom goed of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 22:07

Inwonderland

Re: stamboom goed of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:29

Ik zie de stamboom niet, is hij er al af?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:15

Neen, de TS heeft een onvolledige link geplaatst.

Groeten, SuSEQ

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:33

Sowieso kunnen wij niet van een stamboom zien of het wel of geen goed paard is.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:36

Op papier kan een paard niks...

condor1962

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 15:15

hier is de link op nieuw http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=264399

ik snap dat je van de stamboom niet kan zien of een paard goed is of niet, maar ik probeer op deze manier toch hulp en advies te verkrijgen met het kopen van een paard, kopen is natuurlijk niet moeilijk maar ik had pas bijna een paard met spat gekocht, maar dankzij het forum ben ik nu toch op andere gedachten

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:18

De enige die me uit die lijn wat zegt is de lijn Lux-Lupicor. Wij hebben een Lupicor gehad en dat was wel een fijn paard. En meerdere Lupicor's die ik zo voorbij zie komen bevallen me op het oog. Dat is het enige wat ik er zo van kan zeggen.

Voor de rest: het karakter moet je aanstaan en ze moet gezond zijn. Nog belangrijker voor een nieuwe, fijne match.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:20

Dat wil ik nou net zeggen Ilzas... Ervaringen, karakter en bouw zijn wat het paard maakt... De afstamming is min of meer een detail vind ik.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:21

condor1962 schreef:
hier is de link op nieuw http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=264399

ik snap dat je van de stamboom niet kan zien of een paard goed is of niet, maar ik probeer op deze manier toch hulp en advies te verkrijgen met het kopen van een paard, kopen is natuurlijk niet moeilijk maar ik had pas bijna een paard met spat gekocht, maar dankzij het forum ben ik nu toch op andere gedachten

Laten keuren, dan weet je al een stuk meer, verder zegt de stamboom me niks, maar dat wil niet zeggen dat het geen goed paard kan zijn, beste wat je kan doen is iemand meenemen die aan de bewegingen kan zien of het wat is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:24

Papier is niet super bijzonder, maar vaders kant is best grappig met Lupicor erin Ja

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:28

Ik vraag me af hoe bij dit paardje kan staan dat ze veulenboek papier heeft, vader is alleen ggk bij oldenburg, dan zal ze reg A zijn en dat lijkt me wel het vermelden waard en in dit geval fout ingevoerd op paardenfokken.
Verder is het een springhengst die na Z springen verkocht is als hunter (niet voor het grotere werk geschikt? ik ken hem verder niet, dus hou me ten goede Knipoog ) en die hebben ze op een lijn met tuigpaarden gezet.
Een reg A zonder duidelijke lijn erin. Ik vind het papier dus niet bijzonder.

Over het paard zelf zegt dat niet veel, helemaal afhankelijk van wat je ermee van plan bent.
Voor de kwpn-fokkerij zou ik het niet doen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:30

Het papier zegt heel weinig, spreekt niet echt aan, met uitzondering van Lupicor dus.

Maar dit is mi enkel belangrijk als je doel specifiek fokken is. Als je gewoon een leuk rijpaard zoekt, telt enkel het totaalbeeld van het paard, de "klik", de medische keuring en msch ook de vraagprijs Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:24

Zit er niet een reg A papier bij?
Op zich kan de combi duits x gelders wel leuk uitpakken, maar een commercieel papier is het zeker niet.
Dus het hangt helemaal van het paardje af, op papier zal niemand hier weg van zijn.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:26

ik zie geen bekende in het lijstje van de stamboom Lachen..
ik zou op het paard zelf afgaan en niet naar zijn ouders daar kun je wat mee als je gaat fokken maar als je er op zit ben je dat papiertje al vergeten Lachen

edit: ik vindt het papier ook niet veelzeggend om mee te gaan fokken Lachen

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 17:28

Tat_jana schreef:
ik zie geen bekende in het lijstje van de stamboom Lachen..
ik zou op het paard zelf afgaan en niet naar zijn ouders daar kun je wat mee als je gaat fokken maar als je er op zit ben je dat papiertje al vergeten Lachen

Toch kan het bij een merrie met het oog op later weer verkopen wel wat uitmaken.

TS wat zijn je plannen voor het toekomstige paard? Je vraagt wrs niet voor niets meningen over het papier?

Antje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:51

De Kieni-stam waar deze merrie van af stamt is een hele bekende stam in het KWPN stamboek. Vooral in de rijpaard richting zijn er veel goede paarden gefokt. Denk aan dekhengsten(o.a Opan(spring), Troy(dressuur). Ook in de sport zijn er die presteren in zowel dressuur als in het springen op aardig hoog niveau(ISP, NDP). Ook zijn er op keurings gebied vele predikaatrijke merries van gekomen(elite, keur, ster). Alleen dit paard is een nakomeling van een lijntje die in de tuigpaard/gelderse richting is gefokt en dat maakt het iets anders.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:10

Komt uit een heel mooi stammetje hoor, zoals Antje ook al aangeeft.
De stam is idd gesplitst in rijpaard en tuigpaardstam.(Indurain)
Staan bekend als goede bewegers.
Ik zou best een foto willen zien (mag ook per pb)
Ik heb zelf uit mijn tuigpaard merrie ook een veulen gefokt met een duitse hengst(dressuurrichting) die is inmiddels 1,5, denk dat het gewoon een heel leuk paard gaat worden.

condor1962

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 20:38

ik ben er al weer bang voor geworden, het paard staat nl. bij ab van der poll, ik heb eens gegoogled op die naam maar daar word ik niet zo vrolijk van, ook hier op het forum uitgebreid besproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:55

condor1962 schreef:
ik ben er al weer bang voor geworden

Waarom?
Of dit een goed paard kan zijn: jazeker. Het hele KWPN is zo opgebouwd. Alleen voor de rijpaardfokkerij niet interessant op papier. Maar het zou wel degelijk een heel goed paard kunnen zijn. Ik zou nooit een paard op basis van het papier alleen kopen of laten staan, maar zeker gaan kijken als het in je straatje past. Laten staan kan altijd nog. Lupicor geeft fijn bewegende paarden, de Dieni stam is heel veelzijdig.

De Dieni stam is zowel in de rijpaardrichting als in de tuig- en gelderse richting bekend. Rij- en tuigpaard zijn hierboven al aangegeven. Bij het gelderse paard is de Dieni stam ook heel bekend. 2 x nationaal kampioen Ridieni, veulenkampioenen [naam] en Cidienio, meerdere keurmerrie's.
Onbegrijpelijk dat ze dan op zo'n vrije bloedlijn zonder Koss of Renovobloed zo'n westfaalse hengst zetten, doodzonde uit fokkerij-oogpunt. Voor zowel de tuigpaardrichting als de gelderse richting was een hengst uit dat vak veel interessanter geweest.

condor1962

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 21:22

waarom ?

ik vraag me af waarom dit paard bij van der poll terecht is gekomen.

ik wil donderdag gaan kijken en neem een deskundige mee en als het wat blijkt te zijn zal ik haar zeker klinisch laten keuren.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:39

Ja keuren zou ik zeker doen.

Hoe een paard bij een handelaar terecht komt, dat kan veel oorzaken hebben.
Ten eerste is het papier niet commercieel, mensen moesten er misschien om de 1 of andere reden snel vanaf.
Laat keuren door een DA naar eigen keuze, niet door die van de handelaar dus.
En laat het paard keuren voordat je betaald en hem meeneemt van zijn erf vandaan.

Vraag expliciet naar stalgebreken, goed moment om dat nog een keer te herhalen als de onafhankelijke DA erbij staat.

Zo kun je je een beetje indekken.

Als je het niet vertrouwd kun je hem tijdens de keuring bloed laten prikken, blijkt het paard later bijv. onhandelbaar te zijn, kun je controleren op doping.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:01

condor1962 schreef:
waarom ?

ik vraag me af waarom dit paard bij van der poll terecht is gekomen.

ik wil donderdag gaan kijken en neem een deskundige mee en als het wat blijkt te zijn zal ik haar zeker klinisch laten keuren.

ik weet niet in welke prijsklasse je zit, maar rongtenologisch keure is bij zulke adressen ook geen overbodige luxe...

condor1962

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 23:52

hij vraagt er 1700 euro voor, als we ze rontgenlogisch laten keuren en ze blijkt goed is het allemaal de moeite waard, maar ik verwacht dat het de reden is dat ze daar terecht is gekomen.

ik neem aan dat hij niks van de keuring betaald, ook al word ze afgekeurd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 01:09

condor1962 schreef:
hij vraagt er 1700 euro voor, als we ze rontgenlogisch laten keuren en ze blijkt goed is het allemaal de moeite waard, maar ik verwacht dat het de reden is dat ze daar terecht is gekomen.

ik neem aan dat hij niks van de keuring betaald, ook al word ze afgekeurd.

Daar kan je ook de conclusie uit trekken Knipoog Paarden zat te koop. Voor de fokkerij is het papier niet echt interessant maar het zou best een leuk sportpaard kunnen worden. De vader was geen verkeerd type ook al heeft ie niet veel gedekt. Ik vind de prijs wel reëel trouwens voor een twee-jarige. Kan best wel goed zijn op de foto maar dan zul je er toch in moeten laten kijken.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:08

Volgens mij betaald geen enkele handelaar voor de röntgen, en zeker niet in deze prijsklasse..
Vind het een nette prijs voor een 2 jarige...

Ik heb meerdere paarden bij hem weg, en kennisen ook en hij heeft altijd netjes gehandeld..