Vraag over A en B register bij KWPN

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_vv

Vraag over A en B register bij KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 21:43

Hoe zit het ook alweer?

Als een paard opgenomen is in het A register, dan betekend dat toch dat de vader niet goedgekeurd is bij het KWPN en wel bij een ander europees stamboek en de moeder wel gewoon KWPN papier heeft? Maar hoe zit het dan (als de zin klopt) als de vader wel gewoon een KWPN hengst is, maar niet goedgekeurd daar? Krijgt het paard dan eveneens een A register?

* En hoe zit het dan bij een B register?
* Welke kleuren hebben de papier van A en B dan? (Blauw en groen toch?)

En hoe zit het met een veulenboekpapier?
Volgens mij had ik eens gehoord dat een paard (ouder dan 3 jaar) nog zo'n papier had. Kan dat?

Ik hoop dat iemand mij meer informatie hier over kan vertellen. Alvast bedankt!

flyfly

Re: Vraag over A en B register bij KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:49

Een paard met een A-registerpapier heeft een vader en/of moeder die is opgenomen in een ander erkend Europees stamboek. Als deze 3 jaar zijn en ze willen worden opgenomen in het KWPN-stamboek moeten ze aan de eisen van het KWPN- stamboek voldoen.
Een B-registerpaard heeft ouders die allebei of 1 van de 2 een onbekende afstamming (of afgekeurde KWPN-hengst) hebben of dus staan ingeschreven in een niet erkend stamboek.
Van een B kun je nooit een A maken.
Volgens mij, maar zeker weet ik het niet (vroeger was het wel zo) dat als de vader een veulenboekhengst is , het veulen een gewoon veulenboekpapier krijgt. Is in feite hetzelfde als met een veulenboekmerrie.
Krijg de merrie een veulen van een afgekeurde KWPN-hengst dan krijg je weer een B-register.

A-register is groen.
B-register is groen.

Een paard van 3 jaar kan zeker nog wel een veulenboekpapier hebben. Ze is dan nog niet op de keuring geweest of ze is geweigerd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:10

ik heb een register an merrie en heeft een blauw papier. hoe de B is weet ik niet.

Verder dan nog een vraagje nu we er toch zijn als ik een goedgekeurde hengst uitzoek voor mijn merrie krijgt die dan een geel papier, het veulen dan bedoel ik.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:12

flyfly.. natuurlijk kun je wel van B naar A gaan. als de hengst inmiddels is goedgekeurd (al dan niet bij een europees stamboek) of is achterhaald middels bijv. DNA

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:17

Ik heb een paard met een goedgekeurde KWPN vader (Gabor) uit een moeder met NRPS papier uit een goedgekeurde NRPS vader (Condor).
Hij heeft echter wel B papier, kan dit zijn omdat de hengst later op wacht is gezet?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:25

Utixo schreef:
Ik heb een paard met een goedgekeurde KWPN vader (Gabor) uit een moeder met NRPS papier uit een goedgekeurde NRPS vader (Condor).
Hij heeft echter wel B papier, kan dit zijn omdat de hengst later op wacht is gezet?

Ik denk omdat het geen KWPN goedgekeurde hengst is.
Het kwpn stelt veel strengere eisen aan de hengsten dan het nrps Knipoog

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:56

A-register is groen.
B-register is groen.

Typefoutje!!!

A-groen
B-blauw. (Altijd blauw geweest)

Je zult ongetwijfeld van B naar A gaan als de hengst alsnog wordt goedgekeurd. Maar hoe vaak komt dat voor???

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:15

kan best vaak gebeuren met buitenlandse hengsten die gebruikt worden en pas later goedgekeurd wordt bij de KWPN (of een geallieerd stamboek uit europa)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:16

Ik bedoel de KWPN-hengsten.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:27

Gribaldig is als ik me niet vergis ook pas in 96 goedgekeurd terwijl hij in 95 al ter dekking stond bij het trakhenerverband?

maar daar gaat deze discussie niet over.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:19

flyfly schreef:
A-register is groen.
B-register is groen.

Typefoutje!!!

A-groen
B-blauw. (Altijd blauw geweest)

Je zult ongetwijfeld van B naar A gaan als de hengst alsnog wordt goedgekeurd. Maar hoe vaak komt dat voor???

ik heb toch echt een A merrie met een blauw papier.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:14

Mijn register A is ook blauw maar denk dat wij het blauw zien en het officieel wel onder groen zal vallen. het neigt er namelijk wel iets na.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:46

ik vind het echt wel echt goed blauw hoor.

maar nog even over mijn vorige vraag als je een blauw papier hebt en een kwpn'er uitzoekt voor je merrie die wel een geel papier heeft krijgt je veulen dit dan ook?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:18

Volgens mij behoudt je dan het blauwe papier maar kan je geel krijgen als de moeder aan alle KWPN eisen heeft voldaan.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:34

splash1999 schreef:
ik vind het echt wel echt goed blauw hoor.

maar nog even over mijn vorige vraag als je een blauw papier hebt en een kwpn'er uitzoekt voor je merrie die wel een geel papier heeft krijgt je veulen dit dan ook?

Dat ligt er aan wie de vader van de moeder is. Als de vader een KWPN veulenboek papier heeft of bij een ander erkend stamboek is geregistreerd, dan worden veulens van reg. B moeders gewoon in het veulenboek ingeschreven als je een KWPN ggk of erkende hengst kiest Lachen.

http://www.kwpn.nl/uploads/File/pdf-doc ... ema%20.pdf

Eva_vv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 21:52

Dankje wel voor de informatie en Ziolette, bedankt voor het registratieschema!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:54

en hoe zit dat dan bij een a merrie?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:22

splash1999 schreef:
en hoe zit dat dan bij een a merrie?

Staat allemaal keurig in het schema in de link die ik geplaatst heb Knipoog.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:59

Ik heb eeen KWPn merrie en die is drachtig van Spielberg (niet goedgekeurd bij KWPN)

dan krijgt mijn veulen toch ook zo a of b register zolang Spielberg niet is goedgekeurd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:43

De kans dat Spielberg bij het kwpn ooit nog wordt goedgekeurd is zo goed als verkeken. Ik weet niet bij welk stamboek Spielberg nu precies is goedgekeurd. Dat moet je dan nagaan in het schema van het kwpn. Staat het stamboek daartussen dan is het A. Staat het stamboek daar niet tussen dan is het B.

Wat betreft de kleuren...
Officieel is het A= groen en B= blauw, maaaaarrrrrrrrrrrr ze maken er hier bij het kwpn ook af en toe een potje van, waardoor het e.e.a. omgekeerd ook kan gebeuren. Papier was bijv. op ofzo Haha! Haha! Dus mensen die een Reg .A op blauw of oranje papier hebben of B op groen oid dat kan wel degelijk voorkomen.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:43

Sammie schreef:
De kans dat Spielberg bij het kwpn ooit nog wordt goedgekeurd is zo goed als verkeken. Ik weet niet bij welk stamboek Spielberg nu precies is goedgekeurd. Dat moet je dan nagaan in het schema van het kwpn. Staat het stamboek daartussen dan is het A. Staat het stamboek daar niet tussen dan is het B.

Officieel is het A= groen en B= blauw, maaaaarrrrrrrrrrrr ze maken er hier bij het kwpn ook af en toe een potje van, waardoor het e.e.a. omgekeerd ook kan gebeuren. Papier was bijv. op ofzo Haha! Haha! Dus mensen die een Reg .A op blauw of oranje papier hebben of B op groen oid dat kan wel degelijk voorkomen.

Mag ik vragen waarom dat helemaal verkeken is?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:42

Spielberg is goedgekeurd in Oldenburg en Westfalen, je krijgt bij je veulen een A-registerpapier. Dat is de reden waarom wij hem hebben laten staan en hebben gekozen voor Sandreo.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:54

Sammie schreef:

idd , ik heb een B -register merrie gehad met een mooi normaal oranje kwpn stamboekpapier Tong uitsteken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:11

patjelisa schreef:
Mag ik vragen waarom dat helemaal verkeken is?

Het is zo goed als verkeken.
De manieren waarop hij (als jong paard) kon worden aangeboden is nu al verbruikt. De eigenaren kozen bij de laatste mogelijkheid om deel te nemen niet voor het kwpn, maar voor een test bij een Duits stamboek. Voila, (voor)deur bij kwpn nagenoeg dicht. Mogelijkheid bestaat nog wel om via de sport (grand prix niveau) of uitzonderlijk goede nakomelingen ggk of erkend te worden. Eerlijk gezegd zie ik dit beide niet zo snel gebeuren. Maar je weet maar nooit Lachen

citrofiel57

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:12

Volgens mij kan het gewoon alle kanten nog op. We weten nog niet wat Spielberg kan presteren, hij is per slot van rekening nog erg jong ( 4 of 5 jaar oud ). Zeker is wel dat het veulen dat wij gekregen hebben prachtige bewegingen vertoond en voor ons de reden was om onze merrie nog eens te dekken. Papieren of geen papieren. Op veilingen hoor ik ook vaak positieve dingen. De tijd zal het dus leren. Elk veulen is weer een individue en als de basis er is, wordt het misschien ook een succes, maar dat is van zoveel factoren afhankelijk, dat het gewoon koffiedik kijken is.
Dus gewoon afgaan op je gevoel!!