Nu nog dek-traject in gaan

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_suus19_

Nu nog dek-traject in gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 09:52

Ik wil altijd al graag een veulentje fokken met mijn merrie. Maar ik had er geen haast mee, dus nog nooit echt uitgezocht. Ik heb wel een leuke hengst in mijn hoofd en een beetje ingelezen in wat er allemaal bij komt kijken en wat de risico's zijn, maar daar is het bij gebleven.

Nu is mijn merrie afgelopen april gevallen en sindsdien hield ze een iets dikker been. Vorige week is er een echo gemaakt, waar uit kwam dat ze een slijmbeursontsteking bij haar achillespees heeft. Het advies is rust (geen verplichte beweging, maar wel 24/7 vrije uitloop buiten) en tijd geven. Ze heeft al drie maanden rust gehad en het is nog niet veel verbeterd, dus we kunnen er vanuit gaan dat het erg lang gaat duren voordat het genezen is. In de winter kunnen wij sowieso niet veel doen bij ons op stal, dus mijn plan is om haar op zijn vroegst volgend voorjaar weer op te pakken.
Echt pijn heeft ze niet en ze loopt ook niet kreupel.

Ik vind het wel jammer als ze zo lang niets staat te doen. Daarnaast heeft ze veel aanleg om dik te worden en is momenteel door al het niets doen ook echt te zwaar.
Beide problemen zijn misschien wel op te lossen door het fokken van een veulentje. Dan heeft ze meer energie nodig om het veulen te laten groeien, waardoor ze hopelijk wat afvalt, en ze dient nog een nut.

Nu ben ik geen voorstander van lukraak fokken. Het is een mooie merrie, met goede papieren. Dus een goede hengst erop vind ik wel een vereiste. Nu is het al redelijk laat in het seizoen. Maar ik zou misschien toch graag nog willen proberen of ze tussen nu en september nog drachtig kan worden. Het veulen hoeft niet de opfok in, dus als het laat geboren wordt, vind ik dat niet zo'n probleem.
Is het voor een leek nu nog een mogelijk om het traject in te gaan? En is het dan het beste om het via de dierenarts te doen of om haar weg te brengen naar een hengstenhouder?
Ik heb haar ook nog nooit echt hengstig gezien, ik denk dat ze dat niet zo duidelijk laat zien. Maar dat maakt het wel nog lastiger..

Kindercoaching met paarden & Lessen op basis van Natural Horsemanship en Centered Riding
http://Www.kipacoaching.com

_suus19_

Re: Nu nog dek-traject in gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 10:27

Jullie reacties stemmen mij hoopvol, bedankt!
Ik ga inderdaad nog de dierenarts bellen over het risico i.c.m. de blessure, maar de dierenarts verwachtte wel dat het over een paar maanden over zou zijn, en dan is de merrie natuurlijk nog niet echt zwaar. Maar meer hersteltijd en rustig opbouwen zou beter zijn, omdat dat de kans dat de blessure terug komt verkleind. Dus ik verwacht niet dat het problemen geeft.

Het veulen zou in de winter wel 24/7 buiten (met schuilstal) komen te staan. Kan een veulen van een paar maanden oud daar al tegen?

Fokfanaat: Zouden die hengstenhouders zo laat in het seizoen nog dat soort afspraken maken? Het is immers mijn eigen 'schuld' dat ik zo laat ben.

Kindercoaching met paarden & Lessen op basis van Natural Horsemanship en Centered Riding

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 10:47

fokfanaat schreef:
ja juist,

A omdat je anders misschien helemaal niet gaat dekken
B omdat je minder "kansen" hebt
C omdat ze het nu veel minder druk hebben er dus sperma zat is.

Dat is waar, als die hengstenhouder nu nog graag klanten heeft.. Ik vind bijvoorbeeld dit op een website van een hengstenhouder:

Dekseizoen loopt van 15 maart tot en met 15 augustus

Gust gebleven merries kunnen het jaar daarop 20% reductie krijgen op het dekgeld, mits aan de betalingsvoorwaarden is voldaan.
Gust-verklaringen van de dierenarts dienen voor 1 oktober 2018 in ons bezit te zijn, anders vervalt de bovenstaande gust-reduktie.

Ik vind ten eerste dat het dekseizoen dan wel erg vroeg afloopt, dan heb ik nog minder dan een maand kans. En kan je met zo laat dekken al voor oktober zeker weten dat je merrie gust gebleven is?

Het is inderdaad wel warm voor een hoog drachtige merrie op dit moment.. Had ik nog niet over nagedacht. Een tweede veulen een jaar later komt er bij mij sowieso niet, dus daar hoef ik gelukkig geen rekening mee te houden. Hooguit een veulentje uit mijn shet-merrie ook dit jaar, zodat de veulens samen op kunnen groeien. Maar daar ben ik nog niet over uit.

_suus19_

Re: Nu nog dek-traject in gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 11:21

ElCid; Fijn om ook de andere kant van het verhaal te lezen. Dat zijn precies mijn angsten die jij verwoordt. Merrie heeft inderdaad nog niet eerder een veulen gehad. En dan had ik nog niet eens gedacht aan het gras wat blijkbaar nodig is voor het veulen. Ik dacht dat bijvoeren ook prima zou zijn. Er worden toch ook veulens in de winter geboren? Zijn dat dan allemaal ongelukjes?

Ik wacht liever niet tot 2019 om te laten dekken. Juist omdat ik dan hopelijk weer met haar aan het werk kan. En als de blessure er dan nog is, weet ik haar toekomst nog niet. Ze is pas 6, haar aanhouden met een blijvende blessure zie ik niet zo zitten.

Ik heb de hengstenhouder gemaild, ben benieuwd.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 16:45

Ik heb nog wel even zitten twijfelen. Maar net toch contact gehad met de hengstenhouder en de DA. Hengstenhouder was niet zo moeilijk en gaf aan dat er best afspraken te maken zijn en dat mocht het niet lukken ik volgend jaar gewoon terug kan komen.
Ze zei dat ik het beste kon beginnen met de DA bellen om te bekijken hoe ze er vanbinnen uit zag en hoe het met het eitje is.
Dus nu een afspraak voor vrijdag ochtend bij de DA. Ben heel benieuwd :D DA gaf aan dat het geen probleem is icm de blessure.

Ik hoop echt van harte dat het in 1 of max 2 keer gaat lukken. Zou zo graag willen dat ze dit seizoen nog drachtig raakt. HH verlengt het seizoen niet..

Ik heb een apart topic aangemaakt waarin meegedacht kan worden over de hengstkeuze voor wie daar verstand van heeft :) in principe heb ik gekozen maar wie weet bij nieuwe inzichten. Ik heb er niet veel verstand van.
[EHK] Welke hengst voor NF v Sulaatik's Versace

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie