KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is jouw mening over het KWPN Gelders paard keuringsbeleid?

Ik ben lid van KWPN Gelders paard, en sta achter het keuringsbeleid
3 (4%)
Ik ben lid van KWPN Gelders paard, en vind dat keuringsbeleid en/of uitvoer moet veranderen
14 (19%)
Ik ben geen lid van KWPN Gelders paard, en sta achter het keuringsbeleid
2 (2%)
Ik ben geen lid van KWPN Gelders paard, en vind dat keuringsbeleid en/of uitvoer moet veranderen
54 (73%)

Totaal aantal stemmen: 73


KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:56

Hier een liefhebber van het wat robustere/Gelderse paard/type.
Ik heb 3 rijpaard geregistreerde merries (uit een gelderse stam),maar zoek in mij hengstenkeuze altijd naar stoere en veelzijdige hengsten.

Wat Gelders ? 100% bestaat toch helemaal niet(meer) ? Koss = El Corona =Amor = Trakehner. Het gros van de Gelderse paarden is dus niet ''echt Gelders''
Gelders is idd echt een typefokkerij,en dat type gaan we niet behouden door met dressuurgefokte poppetjes te dekken en goed te keuren.

Willen we een gezonde Gelderse populatie behouden ,dan zal er ,zoals Sizzle aangaf ,buiten het KWPN gezocht moeten worden naar passende hengsten ,bij bv Oldenburg en Holstein.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:44

Amor was een holsteiner..geen trakhener. Wel verstandig om die types uit elkaar te houden aangezien holsteiner bloed imo wel bij de gelderse fokkerij past en trakhener bloed absoluut niet.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:05

Elisa2 schreef:
Amor was een holsteiner..geen trakhener. Wel verstandig om die types uit elkaar te houden aangezien holsteiner bloed imo wel bij de gelderse fokkerij past en trakhener bloed absoluut niet.

Amor had een een Trakehner GV(heb me vergist ,ik dacht vader) en was idd in Holstein GGK

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:39

Dees schreef:
Gem schreef:

Nee, ik laat me niet verleiden tot cijfers, heel zinloos. Zelfs als het percentage hoog zou zijn, heeft het geen zin om een hele fokrichting aan te houden voor een kleine discipline als de mensport. Het Gelders paard is een veelzijdig paard dat beoordeeld moet worden op meerdere kwaliteiten.


Vergeet "sport" en het wordt een stuk makkelijker om een fokdoel te formuleren.
"Sport" maakt eenheidsworst. "Sport" is de reden dat het fokbeleid van 2017 is wat het is.

Maar buiten het fokdoel, waar fok je voor als "sport" afvalt? Een soort levend museum van bedreigde rassen?

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:48

Misschien moet je als doel absolute tópsport laten vallen, maar sport zeker niet! Iedereen wil toch wel een paard waar je wat mee kunt, in welke tak van paardensport dan ook?

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:07

Op de vergadering kwam de toekomst van het gelderse ook te spraken wat daar te sprake kwam vind ik helemaal niet zo heel verkeerd. Alleen moeten ze daar dan ook wel naar keuren. Dressuur bloed vind ik nu genoeg. We mogen wel meer ook naar het springen kijken,maar wat veel belangrijk er is karakter test. Gezondheid en 3 goede basis gangen met toch net dat extra." Museum stuk" onzin een Fjord is toch ook geen museum stuk net zo min als de Fries wel zijn ze heel duidelijk herkernbaar .
Dat moet ook de Gelderse ook hebben duidellijk wat sterker.
De meeste mensen zien aan mijn merrie echt wel gelijk dat is een gelderse. Net effe wat meer krachtpatser en show als een KWPN er.
Ik hoor echt juist heel veel mensen die juist op zoek zijn naar een paard als het Gelderse

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:14

Ik blijf het zo raar vinden dat bijna iedereen hier -en in andere topics- eigenlijk best op 1 lijn zit als het gaat om het Gelders Paard en wat we ervan verwachten.

Is het te simpel gesteld als ik concludeer dat alleen de 'beslissingsmakers' er blijkbaar andere ideeen op nahouden?

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:17

Olympia96 schreef:
Ik blijf het zo raar vinden dat bijna iedereen hier -en in andere topics- eigenlijk best op 1 lijn zit als het gaat om het Gelders Paard en wat we ervan verwachten.

Is het te simpel gesteld als ik concludeer dat alleen de 'beslissingsmakers' er blijkbaar andere ideeen op nahouden?

In ieder geval anders naar handelen

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 19:28

Ik weet niet of het bij de beleidsmakers of bij de uitvoerders zit..
En denk dat er ook nog verschil zit in visie hebben en concrete plannen bedenken hoe die visie ten uitvoer gebracht kan worden. Want je loopt constant tegen moeilijkheden aan: wat is Gelders bloed? Hoe ziet een herkenbaar Gelders paard eruit?

Sport moeten we zeker niet laten vallen, we willen juist een gezond, duurzaam paard fokken dat het werk aan kan. Het gaat er alleen om dat het paard past bij degene die er op zit. En dat zijn meestal niet de topsporters, dus daar hoeven we ook niet voor te fokken. Kan wel een leuke bijkomstigheid zijn. Hekkert fokt al jaren voor 'de vrouw van 30/40 met een baan en kinderen' en uit haar fokkerij is Henkie voortgekomen die met een topsporter prachtige resultaten haalt. Een hoeft ander ook niet uit te sluiten, als de focus maar dat gezonde, duurzame, brave paard is.

Over Gelders bloed:
Nee echt Gelders bloed bestaat niet. Het was altijd al een mix van van alles. Totdat ze echt veredelingsbloed begonnen te importeren om het type OM TE VORMEN. Dat is wat anders dan aan bloedspreiding doen. We willen dus het bloed hebben dat voor de omvorming als Gelders werd bestempeld: het SGLDT bloed. Amor had ook gewoon SGLDT papier. Er moet vast iets te bedenken zijn om het percentage uit te rekenen. Je kan ook zeggen dat je alles wat geen Trakehner, Hackney of volbloed is toe laat.. Maar ook dat is niet zwart wit.

Menpaard vs tuigtype:
Nee volgens mij hoeft een menpaard niet tuigtypisch te zijn, juist niet. De hele fokrichting in het leven houden alleen voor de mensport is zinloos. Maar als ik een menpaard zocht zou ik toch het eerst in de Gelderse richting zoeken, voor ik over ging op Fjorden, haflingers etc.

Donja, ah die reg B RP moeder verklaart het. In het registratieschema staat idd dat je een veulen van een Gelderse hengst uit zo'n merrie geen Gelders VB bij kan krijgen.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:37

vienna1987 schreef:
" Museum stuk" onzin een Fjord is toch ook geen museum stuk net zo min als de Fries wel zijn ze heel duidelijk herkernbaar .

Maar bij de fjorden en misschien momenteel in mindere mate (maar zéker wel geweest) bij de Friezen, speelt hetzelfde probleem: een tweedeling en dito strijd tussen het oude zware type en het moderne sporttype. En zo ook bij de new foresters en haflingers.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 19:38

Het probleem is alleen dat een modern Gelders paard niet/nauwelijks te onderscheiden is van een dressuurpaard, waar een Fries of Fjord altijd nog te herkennen is aan het kleurtje en het behang.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:31

linky schreef:
Misschien moet je als doel absolute tópsport laten vallen, maar sport zeker niet! Iedereen wil toch wel een paard waar je wat mee kunt, in welke tak van paardensport dan ook?


Zolang iedereen onder "sport" verstaat "startkaart KNHS" kun je het beter vergeten. GP fok je voor de recreant die zijn paarden gebruikt voor rijderij en mennerij maar niet perse om mee van start te gaan op een wedstrijd. Zij die écht voor sport gaan, kopen geen GP. Die hebben ze wellicht bij toeval op stal, maar voor de sport koop je gericht een RP-type in de discipline van voorkeur.
Fok ook niet voor de veelzijdig georiënteerde wedstrijdruiter - die groep is klein en wordt per jaar kleiner. In tegenstelling tot die gebruikers voor rijderij en mennerij, die groep groeit en heeft juist wel interesse in een GP-type.

GJ9 schreef:
Hekkert fokt al jaren voor 'de vrouw van 30/40 met een baan en kinderen'

Wijs. En als ik me goed herinner, heeft Hekkert ook niet veel moeite om voor netjes geld de veulens te kunnen verkopen.

Anoniem

Re: KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:43

Het is dat ik nu in de pony's zit, maar als hier ooit een paard komt wordt het een Gelders. Mooier dan dat bestaat er voor mij als menner niet.

Ik hoop dat het lukt om allround, koele en goed bewegende paarden te blijven fokken waar ik als 40+vrouw :P fijn mee uit de voeten kan.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:54

Hè Dees? Wat een hoop stelligheden in het eerste deel van je bericht. Kun je dat onderbouwen (met feiten)? Het lijken mij nogal onwaarschijnlijke aannames.

De gemiddelde Gelderse kan volgens mij prima mee komen in de basissport en daar bevindt zich ook de grootste groep wedstrijdruiters lijkt mij.

Als ik kijk naar het niveau op de wedstrijden hier in de buurt, dan geloof ik echt dat die van mij met twee vingers in de neus mee zou moeten kunnen lopen. Of dat met mij in het zadel is, is punt twee, maar ik ben dan ook al ruim tien jaar niet meer gestart. De voorzichtige plannen om dat te doen liggen er overigens al wel en ik heb geen enkele twijfel over mijn paard. Wel over mezelf, maar dat is een ander verhaal.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 21:55

Dees schreef:
linky schreef:
Misschien moet je als doel absolute tópsport laten vallen, maar sport zeker niet! Iedereen wil toch wel een paard waar je wat mee kunt, in welke tak van paardensport dan ook?


Zolang iedereen onder "sport" verstaat "startkaart KNHS" kun je het beter vergeten. GP fok je voor de recreant die zijn paarden gebruikt voor rijderij en mennerij maar niet perse om mee van start te gaan op een wedstrijd. Zij die écht voor sport gaan, kopen geen GP. Die hebben ze wellicht bij toeval op stal, maar voor de sport koop je gericht een RP-type in de discipline van voorkeur.
Fok ook niet voor de veelzijdig georiënteerde wedstrijdruiter - die groep is klein en wordt per jaar kleiner. In tegenstelling tot die gebruikers voor rijderij en mennerij, die groep groeit en heeft juist wel interesse in een GP-type.

GJ9 schreef:
Hekkert fokt al jaren voor 'de vrouw van 30/40 met een baan en kinderen'

Wijs. En als ik me goed herinner, heeft Hekkert ook niet veel moeite om voor netjes geld de veulens te kunnen verkopen.


Ik vrees dat je hier de plank mis slaat Dees. Ik ga met veel plezier op wedstrijd met een Gelderse. JUIST met een Gelderse. We trainen in een bak 10 min verder op, moeten een zeer druk kruispunt oversteken, waar we van alles tegen komen, pas nog een hele optocht met blauwe tractors. Wat was ik blij dat ik niet op een heet dressuurpaard zat. Mijn hobby is niet zo maar wat rondrijden, maar zeker (wedstrijd)gericht trainen en mezelf en paard verbeteren. Dat is de lol van paardrijden voor mij. En dan wil ik niet onderaan eindigen op wedstrijd. En ik fok ook voor dat doel, zelf zal ik vast niet hoger komen dan Z2 maar mijn paard moet dat absoluut wel kunnen. Ik fok niet alleen om een type in stand te houden, kwaliteit staat toch echt wel bovenaan.

Safina, doen! Kan je een hoop schik van hebben.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:11

Waarom zou iedereen onder sport een startkaart verstaan? Ik heb geen startkaart, maar ik heb wel met veel plezier jaren Endurance gereden en maak nu nog tochten van 15-20 km. Daar heb je niet alleen een fit paard voor nodig met harde benen maar ook eentje die koel in de kop is en niet kompleet over de rooie gaat bij het naderen van een tractor, een blaffende hond die naar hun benen hapt, de Melkweg, een maïshakselaar of wat dan ook. Is dat geen sport dan?

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:13

Op dit moment lijkt het KWPN het Gelderse type weg te willen fokken richting dressuur, als ze op deze voet nog een jaar of 10 a 15 doorgaan gaat dat ook wel lukken. Het is wel apart dat de Gelderse fokkers blijkbaar zo weinig in te brengen hebben binnen de vereniging dat dit toch zo door kan gaan.
Je moet geen museumstukken willen fokken, een fokkerij moet zijn bestaansrecht uiteindelijk toch uit de afzet van zijn paarden halen. Het is wel zo dat er echt wel een markt is voor de paarden voor de recreatieruiter en zeker ook voor de wedstrijdruiters in de basis sport en vergeet alsjeblieft de Olympiade paarden. Voor goede paarden word ook een reële prijs betaald waarmee je als fokker uit de kosten komt. Wil je als fokker meer dan kun je je m.i. gaan richten op de topsport en de Gelderse fokkerij achter je laten.

Voor wat betreft de bloedeis; binnen de Groninger fokkerij hebben we daar al jaren een goede regelgeving voor, die lijkt moeilijk maar als je je er een beetje in verdiept valt het best mee. Het is een kwestie van 1 keer alle andere rassen die worden/ zijn gebruikt benoemen als Gronings (of in dit geval Gelders) verwant, veredelend en ongewenst. Bij de Groningers worden dan de 16 voorouders in de 5e generatie bekeken en die bepalen vervolgens elk voor 6,25% de bloedvoering.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:19

Ik neem aan dat Dees bedoeld: tot subtop kun je het geen sport noemen.
Een M paard is geen sportpaard, maar een recreatiepaard die een proef loopt.
Zo zie ik dat eigenlijk ook.
Als je een Z paard fokt dan fok je geen sportpaard maar gewoon een gezond paard.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 22:23

Nee vind ik niet. Want dan kan je ook wel een Fjord of een Tinker nemen, dat zijn ook geen sportpaarden (doorgaans). En ik vind toch echt wel duidelijk verschil tussen een Gelderse en een Tinker zitten. De ambitieuze ruiter (al is het dan maar ambitieus alleen in de basissport) is toch echt beter af met een Gelderse. En verhoudingsgewijs vergeleken met dressuurpaarden vind ik dat er veel Geldersen op leuk niveau lopen. En wat dacht je van de mensport.. Dat hoef je ook niet met een recreatiepaard te doen.

Helder verhaal Aad, helemaal mee eens. Raar idd he dat de Gelderse fokkers zo'n andere mening zijn toegedaan dan hoe het er aan toe gaat op de keuringen.
Interessant hoe ze het bij de Groningers doen, werkt dat een beetje?

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:24

Ik vind dat toch gek Sizzle. Er moet toch aanzienlijk gesport worden om mee te kunnen doen op basisniveau.

En wat Linky zegt vind ik ook. Veel hobbyruiters (inclusief mezelf) vragen zeker wel wat van het paard als het gaat om training. Ik doe alles met mijn Gelderse, afgezien van mennen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: KWPN Gelders paard toekomst en keuringsbeleid (en uitvoer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:32

Ach ik weet niet, in vond mijzelf toch echt recreatieruiter toen ik Z1 reed.
Het uur heen en uur terug naar mijn dressuurles door een druk recreatiegebied in Rotterdam en in het donker langs een drukke weg naar mijn springles vond ik veel meer van mijn paard eissen dan dat uitstrekken en appuyeren zeg maar.
Een goed gefokt correct paard kan ook Prima meekomen op subtop niveau maar heeft niet dat vleugje heetheid en felheid wat wel voor de topsport nodig is en door een gemiddelde ruiter niet goed te handelen is.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:32

GJ9 schreef:
Nee vind ik niet. Want dan kan je ook wel een Fjord of een Tinker nemen, dat zijn ook geen sportpaarden (doorgaans). En ik vind toch echt wel duidelijk verschil tussen een Gelderse en een Tinker zitten. De ambitieuze ruiter (al is het dan maar ambitieus alleen in de basissport) is toch echt beter af met een Gelderse. En verhoudingsgewijs vergeleken met dressuurpaarden vind ik dat er veel Geldersen op leuk niveau lopen. En wat dacht je van de mensport.. Dat hoef je ook niet met een recreatiepaard te doen.

Helder verhaal Aad, helemaal mee eens. Raar idd he dat de Gelderse fokkers zo'n andere mening zijn toegedaan dan hoe het er aan toe gaat op de keuringen.
Interessant hoe ze het bij de Groningers doen, werkt dat een beetje?

Ja hoor, werkt prima! Aan de hand van de bloedvoering worden de paarden in een boek ingedeeld: Stamboek, Fokboek, Sportboek of Hulpboek. Voordat je je merrie laat dekken weet je al in welk boek het veulen komt. Het Gelders paard is voor ons verwant bloed, een nakomeling van een Gelderse x Groninger word meestal in het fokboek ingeschreven maar kan zelfs ook in het stamboek komen. Op de website van het Groninger paard staat dit helemaal uitgeschreven in het stamboekreglement.

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 22:41

Thanks, ga ik eens lezen. Wist dat helemaal niet, dat er zelfs 4 categorien waren!

Sizzle: zo lang ik gewoon naast mijn baan rijd ben ik recreant (of amateur), ongeacht mijn niveau. Maar ik vatte Dees haar post op als: Geldersen zijn vooral geschikt voor mensen die geen wedstrijden rijden of niet ambitieus trainen. En als je wel voor de sport gaat heb je een startkaart en koop je geen Gelderse.
Terwijl een Gelderse juist bij uitstek geschikt is voor de amateur die graag aan sport doet (thuis in de bak of op wedstrijd). De profs of de semiprofs doen aan topsport (alles vanaf subtop niveau), en die kopen wellicht eerder een dressuurgefokt paard ja.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:46

Olympia96 schreef:
Ik blijf het zo raar vinden dat bijna iedereen hier -en in andere topics- eigenlijk best op 1 lijn zit als het gaat om het Gelders Paard en wat we ervan verwachten.

Is het te simpel gesteld als ik concludeer dat alleen de 'beslissingsmakers' er blijkbaar andere ideeen op nahouden?


Dat gevoel heb ik er ook wel eens bij ja.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:46

GJ9 schreef:
Nee vind ik niet. Want dan kan je ook wel een Fjord of een Tinker nemen, dat zijn ook geen sportpaarden (doorgaans). En ik vind toch echt wel duidelijk verschil tussen een Gelderse en een Tinker zitten. De ambitieuze ruiter (al is het dan maar ambitieus alleen in de basissport) is toch echt beter af met een Gelderse. En verhoudingsgewijs vergeleken met dressuurpaarden vind ik dat er veel Geldersen op leuk niveau lopen. En wat dacht je van de mensport.. Dat hoef je ook niet met een recreatiepaard te doen.

Ik kan een heel verhaal ophangen over de mensport, maar dan wordt het erg offtopic. Laat ik het zo zeggen: het verschil tussen de hoogste en één-na-hoogste klasse is heel erg groot. De klasse Z-FEI vind ik absoluut topsport, maar het niveau daaronder is haalbaar voor de amateur (mits over enig talent beschikkend), die met goedgetrainde, gezonde recreatiepony's of - paarden en volgens een "plan" en goed stalbeleid traint. Mijn idee, gevoel is iig dat de kans dat je met een Gelders paard in de mensport aan de top kan komen, groter is dan met een ander ras.
(Ik heb wel het idee dat het woord "recreatie" misleidend is in dit topic.)