Merrie uitlenen ja/nee voor fokken: iemand ervaring mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SantaCruz
Berichten: 952
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: omgeving Utrecht

Merrie uitlenen ja/nee voor fokken: iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 20:01

Hallo, wij kregen een telefoontje van kennissen van ons dat zij graag een veulen van onze merrie willen zouden willen hebben en daar zelf mee te fokken. Wij doen op het moment niet veel met de merrie dus in principe staan we hiervoor open. Nu weten we dat deze mensen goed zijn voor hun paarden maar ik heb geen ervaring in het uitlenen van merries om te fokken. Ik heb daarom wat vragen:

Wat spreek je af daaromtrent, verblijf, dierenartskosten etc etc?
Houd je de merrie zelf thuis of leen je deze uit aan hen en zo ja onder welke voorwaarden?
Hoe de kosten te splitsen of helemaal niet?
Contract afsluiten?
Stel dat er een veulen uit komt waar ik zelf in geïnteresseerd ben voor de nafok, wat kun je hierover afspreken?


Is er iemand die hier ervaring mee heeft? /3
Dank je wel alvast,
Groet, SantaCruz

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Merrie uitlenen ja/nee voor fokken: iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:04

Ik volg even!
Wel zou ik goede afspraken maken en zwart op wit hebben.

Succes!

SantaCruz
Berichten: 952
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: omgeving Utrecht

Re: Merrie uitlenen ja/nee voor fokken: iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 20:06

Ja dingen op papier zetten zal met deze mensen geen probleem zijn. Maar waar moet ik allemaal aan denken?

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:10

Het belangrijkste is:
A) garantie op afname van het veulen
B) goede afspraken over schadevergoefing wanneer de merrie sterft of ombruikbaar wordt.
C) kosten afspraken bij dierenartskosten voor de merrie na bijv. verwerpen of aan de placenta blijven staan.

Evt een verzekering afsluiten.

SantaCruz
Berichten: 952
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 20:16

Sizzle schreef:
Het belangrijkste is:
A) garantie op afname van het veulen
B) goede afspraken over schadevergoefing wanneer de merrie sterft of ombruikbaar wordt.
C) kosten afspraken bij dierenartskosten voor de merrie na bijv. verwerpen of aan de placenta blijven staan.

Evt een verzekering afsluiten.



Dank voor je reactie!
En zouden verder dan alle kosten voor hen zijn?
En hoeveel invloed heb ik als eigenaar van de merrie op de keuze van het veulen?

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:19

Wat ik voor me zelf dan heel graag op papier zou willen hebben:

* Garantie op afname veulen.
* Kosten verdeling (dekking/ki, scannen, stalling als ze elders heen moet/gaat, en andere bijkomende kosten omtrent dracht/bevalling en eventuele problemen waarvoor een da nodig is
* Hoe en wat als het fout gaat en de merrie overlijd aan de gevolgen van dracht/bevalling.
Vind wel als dat hun alles betalen, de hengst uitkiezen etc je nadien het niet kan maken om te zeggen van "oh dat veulen is zo gaaf en interessant voor de fok die hou ik zelf".

Maar persoonlijk zou ik mijn merrie daar nooit voor uitlenen, ook niet aan familie/vrienden.
En niet omdat ik het die mensen niet gun. Maar mocht het onverhoopt toch fout gaan, we het elkaar niet kunnen gaan verwijten. Van jij had dit, of ik had dit moeten doen.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Merrie uitlenen ja/nee voor fokken: iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:55

In principe verkoop je een embryo, dus nee daar heb jij dan geen recht op.

SantaCruz
Berichten: 952
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: omgeving Utrecht

Re: Merrie uitlenen ja/nee voor fokken: iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 21:23

@kiki1976 en @Sizzle
Dank jullie wel voor jullie reacties ook.

Van Kiki begreep ik dat ze nooit zoiets zou doen maar zijn er ook mensen die dit wel hebben gedaan, bijvoorbeeld samen met een Hengstenhouder? Of andere opties?

Autumnn

Berichten: 8060
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Merrie uitlenen ja/nee voor fokken: iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:32

Sowieso zwart op wit welke kosten voor jullie komen, stel paard heeft mok, betalen hun dat ook? Logisch dat alle bijkomende kosten voor het veulen voor hun rekening zijn.
Verder lijkt het me niet dat jij bij eventuele interesse het veulen kan overnemen. Hun willen jouw merrie gebruiken voor een veulen toch? Anders is het hele gebeuren voor niets geweest.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:33

Kennissen van mij werken momenteel volgens dit principe, maar hoe dit contractueel is geregeld durf ik niet te zeggen.

Het enige wat ik weet is dat de merrie daar gestald staat, op hun kosten, en zij het gehele proces van a-z incl de afdracht + de daartoebehorende kosten zelf in handen hebben en de merrie na het afspelen van het veulen weer naar huis vertrekt.

In dit geval gaat het 100% om hun veulen, ze hebben ook merries waar straks veulens uit geboren worden waar ze deels eigenaar van worden. Deze veulengerelateerde en stallingsgerelateedde kosten worden allemaal met elkaar evenredig verekend.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:58

Ik heb afgelopen jaar ook de vraag gekregen van een vriendin van me of ze mijn merrie mocht gebruiken om een veulen uit te fokken.
Ik heb haar toendertijd dit tegen haar gezegd.
Alle da en andere kosten zoals stalgeld, hoefsmid, dekgeld vanaf hengstigheid tot insemineren, en alles wat er tussen zit tot werpen zijn voor haar rekening.
Ik wou een kleine vergoeding van € 100,00 per maand voor het "huren" van mijn merrie.
Bij overlijden van merrie wou ik een kleine vergoeding hebben (€ 1000,00). Verwerpen veulen of overlijden veulen tijdens het werpen zijn voor haar rekening. Eigenlijk zouden alle kosten voor rekening zijn van mijn vriendin.
Mijn vriendin had er niet over nagedacht wat een veulen fokken kost. Zij dacht dat ze kosteloos gebruik kon maken van mijn merrie, dat ik alle da kosten, dekgeld, stalgeld enz zou betalen..
Ik heb uiteraard haar voorstel geweigerd.. ben gekke henkie niet..

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 07:32

Sizzle schreef:
In principe verkoop je een embryo, dus nee daar heb jij dan geen recht op.


Nee, je verkoopt een eicel. Een embryo is het pas als die mensen jouw merrie hebben laten dekken. Hengstenkeuze is voor hun, dat bepaal jij niet. Jij leent je merrie uit en zij dekken haar en fokken een veulen wat voor hun is. Verder niks. Tenzij je er andere afspraken over maakt natuurlijk.

maessie

Berichten: 5763
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Merrie uitlenen ja/nee voor fokken: iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:00

Het hangt een beetje van je afspraken af hoeveel invloed je op de hengstenkeuze zou hebben. Ik heb een keer een veulen voor een kennis gefokt. Zij wilde het veulen alleen als het een hengst zou zijn. De hengst had ik al twee veulens van uit deze merrie, dus dat was voor ons beide niet zon grote gok. Ik heb de merrie zelf op stal gehouden, en de kennis de helft van de kosten gelijk na de dekking betaald. Bij een merrieveulen zou ze dit bedrag terug krijgen, bij een hengst betaalde ze na de geboorte de andere helft. Voor mij in dit geval een ideale oplossing, omdat ik op safe een merrieveulen zou kunnen fokken, en ik de merrie zowieso niet wilde verplaatsen.

SantaCruz
Berichten: 952
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: omgeving Utrecht

Re: Merrie uitlenen ja/nee voor fokken: iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 10:28

Fijn om in elk geval te horen hoe jullie hiermee zijn omgegaan. Geeft een beetje een beeld ook....

Cococo
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Geen lid meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:55

Bedoel je met uitlenen ook dat de merrie naar hen toe gaat en haar behandelen als hun paard?
Of alleen maar dat ze vragen wil jij je merrie laten dekken?

Ik zou voor mezelf afvragen, wil ik dit en zo ja in welke vorm?

En dan zou ik me afvragen hoeveel geld je er in wilt steken.

Wil je eigen fok, dus als fokker dan zijn de kosten voor jou en je verkoopt het veulen aan je vrienden.
Wat je zou kunnen doen is dat zij jou meteen betalen, dat tot het afspenen het veulen voor jullie verantwoordelijkheid is. Als het veulen binnen die tijd komt te overlijden betaal je terug.
Ik zou je het contract kunnen sturen wat ik met mijn fokker heb ondertekend voor mijn veulen, doe me maar een pb, als je interesse hebt.

Of zeg je:
Ik hoef er niet tussen te zitten, dan laat je alle financiën aan je vrienden.
En wil je zelf helemaal uit de kosten komen, reken je een bedrag voor de extra kosten aan voer en ev. een bedragje voor stal/weidegang veulen.
Als je dit doet, zou ik van te voren een vaststaand bedrag er voor rekenen.
Ga in dit geval ook geen dingen voorschieten, dat is waar vaak het gedoe mee komt.

Zorg dat je dingen helder hebt, zet het op papier en onderteken beiden.
Bespreek met je vrienden dat je dit wel zo zakelijk mogelijk wil doen, omdat je niet wil dat de vriendschap onder druk komt.
En doe het zo dat je inzichtelijk hebt dat jij er niks aan verdiend, of als je er wel wat aan verdiend, dit ook inzichtelijk hebt.
En overleg!
Ik zie veel haken en ogen als je zoiets met vrienden doet, dus vraag je af of het knallen van de vriendschap het eventueel waard is.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:20

Ik heb mijn merrie al twee keer 'uit geleased' voor een veulen.

Beide keren onder contract en tot nu toe is alles vlekkeloos gelopen.

In het contract staat duidelijk:
- 'huur' geld voor de merrie
- duur van huur
- verantwoordelijkheden van verhuurder en huurder
- kosten van hengst dekgeld/verzendingskosten enz voor huurder
- kosten van dierenarts ivm scannen, inseminatie, na-geboorte, hechting (indien nodig), veulen onderzoek, enz ... in andere woorden ALLES dat met drachtig krijgen, tijdens dracht en geboorte te maken hebben ... voor de huurder.
- kosten van dierenarts voor veulen: onderzoeken, inentingen, schetsen, chippen, enz enz ... voor de huurder.
- kosten van veulen registratie in Stamboek, Databank, DNA, ... voor de huurder.
- kosten van onderhoud merrie tijdens dracht en tot spenen ... voor de verhuurder.

En de merrie blijft bij mij en onder mijn toezicht.

Feitelijk waren ze goedkoper af om het veulen gewoon te kopen! :D

Cococo
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Geen lid meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:15

Is er een kans dat jij het veulen zelf wil houden?
Is het als optie of is de kans reëel.

In dat geval zou ik zelf een veulen fokken, met hengst van mijn keuze, je kunt eventueel de hengst die zij voor ogen hebben gebruiken, als jij die ook wat vind.
En dan op een bepaald moment besluiten of je al dan niet wil verkopen aan je vriendin.....als die dan nog wil.

Kijk welke openingen je wilt hebben, wil je zelf eerste keus voor veulen, of gun je die je vriendin.
En ben je in staat die gunst te verlenen, daadwerkelijk verlenen, want dan is er namelijk geen weg terug, tenzij je je vriendschap daarvoor wil opofferen.

Als ik al deze haken en ogen lees, denk ik.....
Fok voor jezelf een veulen, als je wilt verkopen is zij nr 1.