Merriekeuring 2014.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aniek87

Berichten: 1392
Geregistreerd: 21-02-05
Woonplaats: Raalte

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:49

XxLiEsJuHhxX - Stamboekkeuring na de IBOP was bij mij helemaal niets.. 1x heen en weer stappen en 1x heen en weer draven.. That`s it :) Beweging was zij al op beoordeeld. Dus wordt alleen gekeken naar het exterieur... is dat bij jullie anders?

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:08

Ik zit er over na denken om mijn merrie de IBOP te laten doen.

Exterieur punten heeft ze al sterwaardig.

Alleen twijfel ik, weet niet waarom.. ze kan echt heel fijn bewegen... maar is het 'moeilijk' om de 75 punten te krijgen?

Wat is jullie ervaring hierin?
En is het een groot voordeel om er een bekende ruiter op te zetten?

Anoniem

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:11

Voordeel van een goede ruiter is dat die ze goed voor kunnen stellen, maar dat hoeft niet perse een bekende ruiter te zijn.
Je weet pas of je 75 punten haalt als je heengaat. Dat kunnen wij hier zo niet zeggen

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:35

[***] schreef:
Voordeel van een goede ruiter is dat die ze goed voor kunnen stellen, maar dat hoeft niet perse een bekende ruiter te zijn.
Je weet pas of je 75 punten haalt als je heengaat. Dat kunnen wij hier zo niet zeggen


Ik snap dat je zo niet kan bekijken of ze de 75 punten haalt :P

Maar bedoelde meer, zijn het echt de toefjes van de slagroom die de 75 punten binnenhalen, of de normale goede bewegers ook.

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:37

Mijn ervaring is dat een fijn opgeleid paard met goede bewegingen de IBOP makkelijk kan halen, het hoeft echt geen tweede Totilas te zijn :n

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:39

gomir schreef:
Mijn ervaring is dat een fijn opgeleid paard met goede bewegingen de IBOP makkelijk kan halen, het hoeft echt geen tweede Totilas te zijn :n


Opgeleid begint er al op te lijken :) We starten zondag in de M2.

Zal eens met m'n instructrice overleggen wat haar mening is.

Vind het zo zonde dat ze geen ster is... terwijl het z'n mooie, fijne merrie is (vind ik :+ )

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:58

Gewoon proberen dan zou ik zeggen! In het ergste geval lukt het niet :+

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:49

Dat was het bij mij ook, ik ben heel gek met m'n merrie, en vond het zonde dat ze alleen stb was.

Ik heb haar wel een paar keer laten rijden door een bekende ruiter en laten voorrijden door hem op de ibop. Ze krijgen dan toch iets eerder het voordeel van de twijfel. Dacht ik zo.
Ik heb de uitslagen van een paar ibops erbij gepakt en gekeken wie regelmatig hoog scoort. Die googlen en de rijerij stond me aan. Ze weten wat ze precies willen zien, en zoals eerder gezegd, krijgen misschien sneller het voordeel van de twijfel.

Maar als je het zelf doet kan ze het ook goed halen hoor! (Ik was dr ook te zenuwachtig voor :+ )

En idd, je hebt niks te verliezen! Ja, het kost wat, maar je paard wordt er zeker niet minder van.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:43

Ik vind de IBOP zelf niet zo heel erg duur...
Ik kan natuurlijk wachten tot ze Z2+1 is.. maar dat duurt me veeeelte lang :P

Mijn paard is natuurlijk wel al ervaren, ze rijdt zeer regelmatig op andere locaties en is nergens van onder de indruk. Dat is wel echt een voordeel nu ze wat ouder is.
Daarom ging de keuring ook zo slecht... ze liet niks zien door de spanning :+

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:05

Als ze nu ervaren is wat betreft wedstrijden, dan is de IBOP een mooi alternatief lijkt me :)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:13

Aniek87 Ohh dat klinkt niet verkeerd dan.! Dan denk ik dat ik na de IBOB meteen de keuring doe. Net zo makkelijk.

Wat waren ook al weer eens de kosten van de IBOB.? En als je dan erachteraan meteen de stamboekkeuring doet is dat dan ook goedkoper als dat je naar de gewone keuring gaat.? :P

original_

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Tinte

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 23:44

Ben vanavond met mijn merrie naar de oefenavond geweest, ze deed het erg netjes dus ben benieuwd hoe ze het over 2 weken voor het echie doet :)
Vandaag in iedergeval wat leuke reacties over haar gehad, zowel in als buiten d ring, en dat is als eigenaar toch altijd leuk om te horen :D
Wil haar ook graag op de ibop rijden maar misschien dat ik dat volgend jaar pas doe.

Filmpje van vanavond :D


faramunda
Berichten: 84
Geregistreerd: 11-11-13
Woonplaats: Bladel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:57

Ik ga over 3 weken met mijn 4jarige naar de stamboekkeuring in Oirschot. Brabant. Heb haar zelf keuringsklaar gemaakt en een bekende stal hier vlakbij gaat haar voorbrengen. Spannend, is voor mij de eerste keer. Daarna wordt ze zadelmak gemaakt. Kan niet wachten.. ff wat anders dan het vele longeren.

Patrss_

Berichten: 518
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tiel

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:02

@ original_ ; leuk! Vraagje, vullen ze op zo'n oefenkeuring ook zo'n scoreformulier in zodat je kan aflezen (naast alle mondelinge feedback) hoe ze haar scoren?

original_

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Tinte

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:53

Heb ik gister helaas niet gehad, hoopte ik eigenlijk wel op om te weten wat ik de 5e een beetje kan verwachten. Hier hoefde ze enkel los te springen en/of bewegen zonder beoordeling :)

Renske_NW

Berichten: 282
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 23:56

Wij waren vanavond ook naar de oefenkeuring. Het was allemaal toch wel erg spannend.. Ze durft niet goed in de buurt van het publiek te komen en ze rent soms bijna over de aanjagers heen. :P Conclusie was dus dat we vaker van huis moesten met haar, maar verder wel positief.

Afbeelding


Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:23

Is die man op de foto zo groot? of... :D

Ziet er goed uit op het filmpje!

Patrss_

Berichten: 518
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:27

Tinkels schreef:
Is die man op de foto zo groot? of... :D

Ziet er goed uit op het filmpje!


Haha, ik dacht precies hetzelfde.. Hoe hoog is je merrie Renske? Ziet er goed uit! Gaven ze feedback waar je echt iets mee kan de komende tijd qua trainen etc.?

Renske_NW

Berichten: 282
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:40

Die man is exact twee meter :D Heb haar nog niet opgemeten maar ze zal tussen de 1.65 en 1.70 zijn.

Nee eigenlijk zeiden ze alleen dat ze meer moest ontspannen en dat ze dus meer van huis moest om er wat meer gewend aan te raken. Ze zeiden dus vrij weinig. :P

Ik heb dus meteen Varsseveld en Brummen ook maar opgegeven.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:49

Leukem gerrie, ga je dr nog op ijzerszetten?

Renske_NW

Berichten: 282
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:56

Ja, gaan we binnenkort laten doen. 2 weken geleden is ze voor het eerst sinds ze hier op stal stond bekapt, dus toen was alleen bekappen wel even genoeg (ook al was ze heel braaf).

KellyLytsa

Berichten: 506
Geregistreerd: 04-02-08
Woonplaats: De Hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:09

Wij willen deze zomer ook naar de centrale keuring met onze 5 jarige Wynton merrie!Ze was toen we haar kochten al in het bezit van het ster en IBOP predicaat. Toen ook direct laten prokken wat helemaal in orde was. Ben erg benieuwd! Nog nuttige tips? Is voor ons de eerste keer. :)

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 19:36

Nog een paar weekjes en dan is het zo ver! Vind het best spannend allemaal.
Merrie staat er goed voor en heb het opdraven en stappen regelmatig geoefend.
Merk wel dat ze los wat gespannen is in de galop.
Draven laat ze fijn zien. Hoe staan jullie merries er verder voor?

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:46

Bella is er klaar voor! 3 juni nog naar de oefenavond vrij springen, evt daarna nog zelf wat oefenen. Hangt er heel erg vanaf hoe ze het doet. Ze is natuurlijk al een tijd onder het zadel en dan springen ze los vaak niet zo apart meer :o

Hoefsmid vandaag gesproken en die komt een weekje later. Dan wordt ze precies 2 weken voor de stamboekkeuring opnieuw beslagen, wel zo mooi :j

original_

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: Tinte

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:40

Die van mij is over precies een week al aan de beurt, best spannend gezien het voor mij ook allemaal een beetje nieuw is. Ze heeft alleen nog een beetje moeite met wegdraven, iemand daar nog tips voor?