Merriekeuring 2014.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 23:21

Goede keuze, en leuk paard!

Yvet_90
Berichten: 509
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Noordwolde FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:19

Hoi allemaal,

Ik zit er dit jaar ook weer aan te denken om met mijn naar de keuring te gaan. Het gaat om de nu 3,5 jarige Femke (Singapore x Lupicor x Holland). http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1562485. Ik heb haar afgelopen jaar super mager gekocht en op dit moment ziet ze er redelijk uit. Ze heeft nog steeds geen spier op haar lijf, maar het is nog een half jaar in het vooruitzicht, dus ik hoop dat ze er tegen die tijd wel aan toe is.

Ik heb haar bij aankoop gelijk röntgenologisch laten keuren voor de sport en daarnaast extra foto's laten schieten voor een prok keuring. Het prok certificaat heeft ze dan ook gekregen, dus daar ben ik super blij mee. Ze kan echt super lopen. Heeft een hele goed stap, kan super draven en haar galop is denk ik ook goed genoeg (afhankelijk van hoe ze is op het moment, als ze zich helemaal gek maakt, dan wordt het daar wel minder van) Maargoed ze galoppeerd met veel balans, dus dat is goed.

Het springen is nog lang niet goed bevestigd. Ze heeft een super voorbeen en opent ook super, maar is erg gespannen en vindt de sprong nog eng. Dus daardoor gaat ze te hard en springt ze veel te veel naar voren. Maar ook dat kan allemaal nog goed geoefend worden. Ik wil haar de komende periode wat meer laten balkjes draven etc. Ze is nog niet zadelmak, dus alles gebeurt nog aan de longeerlijn.

Hier een foto van afgelopen zomer. Zo kunnen jullie iig een beeld van haar krijgen, het is geen goede foto, maar geeft een idee van haar...

Afbeelding

Marijkeeee
Berichten: 6296
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:50

Leuk dit topic. Heb 2 merries die volgend jaar 3 worden in 2014 dus nog maar een paar dagen en dan zijn we al 2014 ;)
de ene is een indoctro x matterhorn van al 170 de andere een baltic x indoctro van 165 ongv. Ben met beide net begonnen met longeren aan het halster. Wil ze ongv in maart zadelmak hebben en dan bekijken of het een keuring word vant zomer of niet, als ze het goed oppakken misschien wel een ibop. En anders gewoon de wei in ;)

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:56

Heb je ook recente foto's Marijke?
Maat genoeg iig!

Marijkeeee
Berichten: 6296
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:44

Moet nodig recente foto's maken. Heb van witbeen (de indoctro x matterhorn) nog wel 1 toen ze 2 was, maar geen idee hoe ik die toevoeg via de tablet haha.

Iris_Casper

Berichten: 50
Geregistreerd: 20-10-08
Woonplaats: Valthermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:45

Hallo!

Ook ik wil eventueel met mijn merrie naar de keuring. Ze is een Florenciox Houston uit 2011 en nu 1.70m.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helas niet de beste, meest recente foto's, maar dit geeft een beeld.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 01:39

Het word hier langzaamaan steeds wat drukker.
Leuk om alle verschillende paarden voorbij te zien komen.
Vandaag voor het eerst met singeltje gelongeerd.
Ze reageerde in het begin wat kribbig en tilde een paar keer een achterbeen op.
Maar was snel over en heb zonder gekke bokkensprongen kunnen longeren.
Ze krijgt ook al meer balans in het draven en galopperen.
Bitje doet ze ook steeds makkelijker in.
Ben een trotse mama :)

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:45

Komen leuke paardjes voorbij :)


Ik heb een 4,5 jarige merrie johnson x ferro.. voor foto’s zie profiel
Ik wil dit jaar misschien wel mee doen met de ibop.
Weer iemand of ik dan bij de 4 of 5 jarige mee moet doen? Ze wordt in Juni 5 maar volgens het KNHS is ze natuurlijk gisteren al 5 geworden (1 januari)
Nu zag ik in maart er 1 in Roosendaal das te doen kwa afstand maar misschien dat er later in het jaar nog 1 dichterbij is.
Je mag toch zelfs meerdere keren mee doe nop het zelfde paard? (Verspreid over meerdere dagen?)
Het licht er bij ons nog een beetje aan hoe makkelijk het trailer laden gaat worden en hoe ze is op vreemd terrein.. dat gaan we binnenkort maar is testen :P

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:48

Wat hebben veel van jullie paarden veel maat. Ga dan wel twijfelen over die van mij. Die komt nu op de 1.58/1.59. Scheelt wel dat het een late is.

luwaniej1, sorry kan je daar niet mee helpen. Kun je daarover niets vinden op de website van het KWPN onder keuringen?

Marijkeeee
Berichten: 6296
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:37

ambre schreef:
Heb je ook recente foto's Marijke?
Maat genoeg iig!


Geen recente foto, maar dit is Witbeen (indoctro x matterhorn) de foto is van eind april 2013
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:15

Ik wil ook dit jaar gaan waarschijnlijk, Ik moet alleen nog even kijken of iemand mij kan helpen met voorbereiden en voorbrengen. Het is namelijk de eerste merrie die ik ga voorbrengen.

Ik ga trouwens ook puur voor ervaring, Ik heb er te weinig verstand van om in te schatten wat ze van haar vinden.

Ik heb een 6 jarige CorlandX Stornello (zo geen betere stand foto) ze meet 1.63m

http://diepmeerven.weebly.com/uploads/2 ... 8_orig.jpg

Humbug

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:20

Luwaniej1: bij een IBOP worden paarden niet direct op leeftijdscategorie ingedeeld, wel zal ze dan de verrichtingen van een vijfjarige moeten laten zien. Na de individuele proef kom je met vaak twee andere deelnemers als groepje nogmaals de baan in om nog verdere verrichtingen te laten zien. Deze laatste groepen worden vaak wel samengesteld met paarden van dezelfde leeftijd, maar niet altijd.
Het staat mij zo bij dat je met hetzelfde paard (dezelfde combinatie) meerdere keren mee mag doen, maar wel slechts een keer per jaar. Van dat laatste ben ik niet helemaal zeker...

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 08:10

Kaitlyn schreef:
Wat hebben veel van jullie paarden veel maat. Ga dan wel twijfelen over die van mij. Die komt nu op de 1.58/1.59. Scheelt wel dat het een late is.
n?


Gewoon over een paar maanden nog een keer meten. Ze kunnen soms zo snel veranderen.
1.60 moeten ze minimaal zijn.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:44

Voor stamboekopname 1.58, voor een ster premie minimaal 1.60 inderdaad. Dat had ik gevonden. :j

Ik heb een vraag aan jullie (er zitten hier volgens mij wel een aantal mensen die er heel wat meer van weten).
In het selectieregelement voor springen merries staat het volgende bij stamboekopname:

Artikel M 18 - Voorwaarden stamboekopname merries
*KNIP*
3. Er gelden aanvullende criteria voor merries die geregistreerd staan in:
a. in het register A van het KWPN;
b. of bij het KWPN-NA;
c. of bij een KWPN erkend stamboek met overeenkomstige fokrichting
d. of bij een in het Merriekeuringsbesluit springen nader aangegeven stamboek.
4. De in lid 3 bedoelde merries dienen tevens te voldoen aan de volgende aanvullende criteria. Merries
die nog niet aan de aanvullende criteria hebben voldaan, kunnen deelnemen aan de
stamboekkeuring, maar worden nog niet in het stamboek opgenomen. Registratie in het
stamboek heeft eerst plaats nadat aan navolgende aanvullende criteria is voldaan.
a. de merrie beschikt over een normaal gebouwd en functionerend ademhalingsapparaat en is
vrij van cornage, zoals omschreven in het Veterinairreglement, tenzij de vader van
betreffende merrie aantoonbaar beschikt over een normaal gebouwd en functionerend
ademhalingsapparaat en vrij is van cornage zoals omschreven in het Veterinairreglement;
b. de merrie voldoet aan de normen voor röntgenologisch onderzoek, zoals omschreven in het
Veterinairreglement, tenzij de vader van betreffende merrie aantoonbaar aan desbetreffende
normen van het röntgenologisch onderzoek heeft voldaan;
c. de merrie is geslaagd voor een aanlegtest binnen betreffende fokrichting of discipline binnen
de fokrichting rijpaard, of heeft een sportprestatie geleverd welke gelijk is aan de voor het
predikaat keur vereiste sportprestatie, tenzij de vader van betreffende merrie in springen
aantoonbaar heeft gepresteerd/presteert op Grand Prix niveau (minimaal één keer gestart in
een Grote Prijs op een CSI**** of CSI*** met ten hoogste vier strafpunten) of de hengst is
een bewezen vererver in zijn ‘eigen’ fokgebied of land (twee jaar achtereen sportindex met
een positieve afwijking van tweemaal de standaarddeviatie en een
betrouwbaarheidspercentage boven de 75%) of van betreffende hengst zijn minimaal zes
nakomelingen opgenomen in de WBFSH rankings bij de discipline springen.




Nu is Gibbie opgenomen in het register A, betekent dit dat ik eerst een cornage onderzoek moet laten doen en nog een röntgologisch onderzoek? En we moet een aanlegtest of een sportprestatie leveren? Voordat ze in het stamboek opgenomen kan worden?

Tiahastrona

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:33

Zou dan ook echt zorgen dat je goed meet. Ben met mijn vorige paard ook geweest. Die was thuis gemeten op 1.67, op de keuring 1.62. Daar was de keurmeester het niet mee eens, moest weer terug naar de meter (die dat irritant vond) maar daar nog een keer gemeten op 1.62.
Snap dat het iets kan schelen met wat je thuis meet, maar vond 5 cm toen wel erg veel

Sanne__x
Berichten: 121
Geregistreerd: 23-04-09
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:52

Ha topic nu pas gevonden was er al een tijdje achter aan het zoeken wanneer die zou komen. Leuke paarden komen er hier voorbij.

Moet het nog wat verder uitzoeken (ben niet thuis in al die keuringen) maar wil misschien ook graag gaan met mijn 3,5 jaarse merrie tegen dat de keuring is, is ze 4. Het is een Delatio x Obelisk en ze meet momenteel 1.72. Wil gewoon voor de stamboekopname gaan.

Hier een foto :

Afbeelding

Marijkeeee
Berichten: 6296
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:55

@kaitlyn: het is wel verstandig om dat te doen de onderzoeken. Stel ze wordt tijdens de keuring stamboek + sterwaardig bevonden hoef je alleen nog een ibop of merrietest te doen en dan wordt ze stamboek ster. Het zou namelijk zonde zijn wanneer het paard na de keuring niet goed op de röntgenfoto's is. Dan heb je wel kosten gemaakt voor de keuring ect.

oh het ligt ook nog aan de vader of er een aanlegtest nodig is. Bijv bij Douglas zijn de onderzoeken wel nodig maar de aanlegtest niet om stamboek te worden. Dus is de vader bij een kwpn erkent stamboek ggk is aanlegtest niet verplicht.

frgheaven

Berichten: 458
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Epe

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:55


Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:13

Marijkeeee schreef:
@kaitlyn: het is wel verstandig om dat te doen de onderzoeken. Stel ze wordt tijdens de keuring stamboek + sterwaardig bevonden hoef je alleen nog een ibop of merrietest te doen en dan wordt ze stamboek ster. Het zou namelijk zonde zijn wanneer het paard na de keuring niet goed op de röntgenfoto's is. Dan heb je wel kosten gemaakt voor de keuring ect.

oh het ligt ook nog aan de vader of er een aanlegtest nodig is. Bijv bij Douglas zijn de onderzoeken wel nodig maar de aanlegtest niet om stamboek te worden. Dus is de vader bij een kwpn erkent stamboek ggk is aanlegtest niet verplicht.


Oké dan laat ik die onderzoeken maar uitvoeren. :j Heb wel naar de stal waar de vader (Hos D'o) staat gemaild of hij toevallig aan de eisen voldoet. (of er gecontroleerd is of er een goed ademhalingsapparaat is en of hij aan de röntgologische voorwaarden heeft voldaan. Bel er ook het KWPN over.

Die 3e eis, die test.. Hoeft dat niet als de hengst goed gekeurd is bij een stamboek die erkend is door het KWPN? Hij is namelijk goedgekeurd bij het BWP dus dan zal die 3e eis niet te hoeven?
Ik bel van de week ook het KWPN maar even op, even checken.. :j

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:00

Mooie merries komen er weer voorbij hoor :)

In welke regio gaat iedereen hier eigenlijk naar de keuring?

Ik heb na 5 weken eindelijk weer een passend zadel dus kan gelukkig weer verder met trainen. Merkte in de tussentijd wel dat haar bespiering aardig af nam en ze weer een beetje een "hangbuik" kreeg ondanks dat ze zeker niet te dik is. Met alleen longeren lukt het me dus niet om haar goed in bespiering te houden.
Meer mensen die daar last van hebben of is dat een kwestie van intensiever longeren? Vind dat toch altijd een discutabel punt, een jong paard veel longeren...
Laatst bijgewerkt door filou op 10-01-14 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:03

frgheaven schreef:
Ik wil mijn merrie ook naar de stb keuring doen. En alleen om haar op te laten nemen in het stb.
Wat is er dan verplicht mbt testen/ onderzoeken?

pedigree: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/200998


Ik zou deze naar de Gelderse stamboekopname in Didam doen.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:04

Die van mij is duidelijk weer aan het groeien:ik voer me rot!
Lag er gisteren ook naast,de diva bliefde geen correctie...

Longeren doe ik ook liever niet te vaak.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 00:15

Zijn er al datums bekend? Heb wel gezocht maar kan ze niet vinden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:16

Voor de Gelderse is het al bekend.
Staat vast in de agenda op de KWPNwebsite.

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:20

Ik kan het ook niet vinden, was ook al benieuwd!
Vandaar ook een beetje mijn vraag uit welke regio iedereen komt, dacht misschien is het van sommige regio's wel al wel bekend :)