Vraagje voor de echte fokkerij-experts!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Vraagje voor de echte fokkerij-experts!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 12:24

Want ik ben duizelig van al dat hengstenaanbod.
Mijn merrie is een Nevado x keur v. Balzflug x keur pref. van Lt. Generaal x keur pref van Commandant.

Het is een schimmeltje, nu 3 jaar en 1.65 hoog. Erg laat in de ontwikkeling, wel een beetje een bloedtype. Haar bovenlijn en vooral de lendenen!!! zijn voor verbetering vatbaar, ze heeft een klein knikje voor de schoft wat ik eruit wil hebben. Ze is achter nog niet erg sterk.
Ze heeft wel een erg mooi hoofd (iets Duitse kaken) en veel uitstraling. Zeer goed bewegen en erg lichtvoetig, ik zou ietsje meer kracht van achter willen zien en wat meer afdruk in galop.

Haar karakter is echt van goud, eerlijk, braaf, werkwillig, rittig, vlug en een klein beetje kijkerig. Ze is super lief!! Haar moeder is wel een ECHTE Balzflug!!!

Ze heeft naar mijn mening een hengst nodig die sterke achterhanden en verbindingen doorgeeft, en een lang voorbeen. Mijn fokdoel is een super chique (hoeft niet al te groot, 1.66 is groot genoeg!!!!), hoogbenig dressuurpaardje met een mooi koppie wat goed in verhouding staat en super kan bewegen. Karakter moet ook goed zijn, mag wel vlug en hoeft ook niet super makkelijk, maar geen Amor 2 aub.
Kleur is absoluut onbelangrijk (nou ja, geen bont) en ik ben ook niet stamboekgebonden. Ik wil GEEN paard met een Duitse kop en niet teveel Gelders bloed. Ik hou wel van bloedtypes (ook Arabieren).

Wie o wie heeft er tips??? Ik dacht zelf aan: San Remo (???), Havidoff, OO Seven, Obelisk (???), Rohdiamant (!!!) en zelfs Kubinec ox, hihi.

NIET GRIBALDI!!! Vast bedankt he...
Laatst bijgewerkt door Missouri op 19-09-02 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:40

Misschien een heel raar antwoord maar heb je er wel eens over gedacht of je deze merrie uberhaupt in de fokkerij wilt inzetten.? Je hebt zelf nogal wat bemerkingen op je merrie qua bovenlijn en vooral op de zo belangrijke lendenpartij en ze is achter ook nog niet sterk genoeg zeg je. Nogal wat kritieke punten zo te lezen. Misschien is je paard idd laat in ontwikkeling dus eventueel kun je het nog en jaartje aan zien.Maar blijf wel heel kritisch als je een merrie in de fokkerij zet.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 12:45

Kan je niet een keertje een foto neerzetten?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 13:02

JE noemt allerlei kwpn hengsten...heb je je al verdiept in de exterieur en sport-indexen van het kwpn aanbod?
Als je lid bent van het kwpn, krijg je deze heel interessante informatie elk jaar toegestuurd.

Zomaar lukraaak wat hengsten noemen en op plaatjes beoordelen is niet echt verstandig. Zoek een hengst uit op basis van je merrie, je kan aan de hand van de exterieurbalken vrij makkelijk selecteren.

Met dat lijstje in de hand, kijk je naar de sportindexen. je wilt superchique dressuur, dus voor jouw zal de dressuurindex belagrijk zijn.
Dan ga je werkelijk de hengst in het echt bekijken (hengstenshows beginnen weer rond de paasdagen), en indien mogelijk (aanrader!) ga je alvast wat nakomelingen bekijken, liefst als ze nog bij de merrie lopen.

OOSeven is een hengst waarvan bekend is dat hij wat weke ruggen kan vererven, daar wil je dus alvast bij wegblijven.
Voor kracht en afdruk van het achterbeen, vooral inde galop, zou ik ook eens kijken naar de zgn springhengsten. Een beetje veelzijdig gefokte hengst geeft ook heus een paard dat dressuurmatig hoge ogen kan scoren. Denk aan Indoctro (maar die is wel erg ril) of Voltaire (vader van oa Berkel I Dancer!), terwijl beide hengsten echt springgefokt zijn.
Ferro geeft veel kracht in achterbenen, maar is erg duur, en ik vind dat hij dus wel wat zwaardere paarden geeft...

Rohdiamant vergroot niet, Havidoff wel vaak en kan een frans achterbeen geven. Beide wel hele goede hengsten.
Obelisk-veulens zijn mooi gebouwd en groot met prima gangen, ook dat zou een geschikte partner kunnen zijn.
Ik zou als je het achterbeen meer afdruk en kracht wilt geven, zelf niet direct denken aan arabisch bloed. Die zijn vaak toch overbouwt en eerder luxe dan sterk. Als je de merrie zou willen verluxen is eht een idee...maar bedenk dan eerst wel goed waarvoor je het paard gaat gebruiken. WIl je echt dressuur rijden met je veulen, dan is arabisch niet de meest commerciele keuze...

Ik heb zelf een erg luxe Balzflug x Zeolietmerrie van 1.61m. De weke ruglijn-vorm is typisch voor Balzflug, maar dat is bij Balzflugs geen slapte hoor. Laat je niet voor de gek houden.
Mijn merrie is nu drachtig van Rubiquil, vooral omdat ik dressuurgericht wil fokken, een groter paard probeer met een mooi hoofd. Dat wordt ver Rubiquil gezegd, plus dat hij moet een mooi makkelijk karakter geven. Minder fraai is dat men wel zegt dat hij een wat plomper paard kan geven. Voor mijn merrie zou dat juist helemaal geweldig zijn, want ik vind haar te luxe. Ik zou dus niet een wat plompe merrie onder Rubiquil zetten...

Er is geen enkele hengst die helemaal perfect is. Het is aan jouw de keuze om een hengst te zoeken waarvan jij denkt dat die het meest geschikt is voor jouw merrie om een in jouw ogen ideaal paard te fokken. Fok wel voor jezelf, niet voor de handel. Er is geen cent te verdienen aan een veulentje fokken!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 13:16

Goed gezegd Lachen. Belangrijk is inderdaad nakomelingenkeuringen, veilingen bekijken etc.... minder kijken naar de hengst zelf. Een hengst met een super galop vererft die niet altijd,...
Bestudeer nakomelingen en de moeders van die nakomelingenlijnen. Zoeken op internet naar veulens met dezelfde moederzijde als jouw merrie kan al een goede aanwijzing zijn. Zijn er geen bekende paarden met Nevado in de moederlijn? en zijn er dan vaders die opnieuw terugkomen in die combinatie? Daar kan je al wat van opsteken.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 13:52

Dees schreef:
Voltaire (vader van oa Berkel I Dancer)


Ik dacht dat dat Candyboy was...

Maar goed. Jij weet er duidelijk een stuk meer van dan ik, maar het is niet zo dat ik een totale leek ben en zomaar wat hengsten roep!! Ik heb echt wel naar (evt.) indexen, afstammelingenrapporten en verervingspunten gekeken. Kubinec zou natuurlijk onverstandig zijn, dat wordt dan een mooie om in de kast te zetten, haha.

Ik heb echt geen slechte merrie, ze is wel ster en kan super bewegen. En die "zwakke" punten zijn meer omdat ikzelf zo kritisch ben.
Ben trouwens ook lid van het KWPN Haha!

Ik ben er gelukkig ook niet zo een die denkt dat als je met een bepaalde hengst dekt dat je die er dan bij krijgt... zo ken ik er dus wel een paar en daarom vraag ik het aan de kenners.

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 15:48

misschien Free Style, erg mooi dressuurpaard met geweldige veulens, of denk aan Polansky ook een toppertje!!!
ik kan zo niet zeggen welke hengst het beste bij je merrie past, je moet echt zelf een beetje kijken welke hengst en welk ras je voor je merrie wilt!
als je nog een paar goede hengstenhouderijen wilt weten PB me dan maar.
ik weet wel een paar dekstations met waanzinnig goede dressuurhengsten, en dan kan je gelijk ook lezen wat erbij staat!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-02 13:54

Freestyle vind ik wat de Duits... ik vind Cantos wel heel gaaf en de nakomelngen ook, maar dat is een beetje teveel inteelt naar mijn mening (BAAL)...
Jazz zou ook wel kunnen... pfff moeilijk hoor...

menespride

Berichten: 178
Geregistreerd: 18-07-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 17:39

Wat je doet is goed. Eerst naar je merrie kijken wat haar slechte punten zijn. Dan een hengst op zoeken thuis in zijn eigen stal ( nooit op een keuring of zo, doen zich mooier of slechter voor dan dat ze zijn) die die punten verbeterd qua exterieur en gangwerk. Afstammelingen opzoeken en kijken naar hun moeder of dat ze net zo gebouwd zijn als jouw merrie.
Wil je een volbloed dan zitten daar ook weer haken en ogen aan. Arabieren moeten voldoen aan bepaalde eisen voor de fokkerij is anders als KWPN. Maar al met al blijft fokken gokken, je merrie kan nog zo mooi of goed zijn ze moet het ook nog kunnen doorgeven en dat gebeurt helaas niet altijd, waardoor er veel paarden gefokt worden zonder er over na te denken alleen maar voor de heb. Verder veel succes met het zoeken naar een hengst. *LOL*