Najaarsonderzoek dressuur SPLIT - PROKKEN / OCD

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Najaarsonderzoek dressuur SPLIT - PROKKEN / OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:55

Mosh schreef:
Het KWPN heeft het ook wel eens aan het verkeerde eind gehad en te vroeg geoordeeld. Kijk maar eens naar wat oudere stempelhengsten.

Maar hoe kan je dat voorkomen, ze hebben ook gen glazen bol, dus moeten het doen met de regels die ze voor de jonge hengsten stellen.
Dat betekent voor mij geen hengsten met OCD overigens, dat hebben ze dus al verruimd om juist te voorkomen dat er aan talent voorbij gegaan wordt

Moderatoropmerking:
heb de discussie over PROKKEN en OCD afgesplitst van het topic over het najaarsonderzoek.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:56

sarabande schreef:
[Dat betekent voor mij geen hengsten met OCD overigens, dat hebben ze dus al verruimd om juist te voorkomen dat er aan talent voorbij gegaan wordt

Daar gaan we weer.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:05

Een afvlakking vind ik persoonlijk geen probleem, en met mij velen...
Geen rondzwevende stukjes bot, dus ook geen verdere gevaren...

Ik ken genoeg paarden met een chip die hoog in de sport lopen en geen dag in hun leven kreupel zijn geweest, net als ik veel parden ken die regelmatig problemen hebben en 100% zuiver zijn op de foto...

Bij extra kwaliteit van een paard kunnen er dus volgens mij zeker zo'n compromissen gesteld worden...

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:08

Natuurlijk hebben ze geen glazen bol. Maar ik denk wel dat ze op moeten letten dat ze niet met goedbedoelde verslagen van keuringen overkomen als: ''Dek allemaal met Vivaldi, het is zo'n superhengst!''
Adviezen zijn goed, alleen moet het KWPN wel neutraal proberen te blijven. Een fokker moet ook eigen keuze's kunnen blijven maken en zonder te worden banggemaakt of verheerlijkt met bepaalde hengsten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 12:09

s0173957 schreef:

Ik ken genoeg paarden met een chip die hoog in de sport lopen en geen dag in hun leven kreupel zijn geweest, net als ik veel parden ken die regelmatig problemen hebben en 100% zuiver zijn op de foto...

Bij extra kwaliteit van een paard kunnen er dus volgens mij zeker zo'n compromissen gesteld worden...

Daarom fok jij met Duitse hengsten. In Nederland zijn veel fokkers mordicus tegen en vinden het een ongewenste ontwikkeling, ondanks het jaarlingen onderzoek dat er op volgt.
Maar de discussie is al gevoerd en hoort hier niet thuis, het was slechts een opmerking van mij bij de nu goedgekeurde hengsten.

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:09

s0173957 schreef:

En wat als die rondzwevende stukjes bot zijn verwijderd en dus alleen de afvlakking is te zien?
Stond trouwens in de IDS een heel duidelijk stuk over hoe het KWPN naar OC(D) kijkt.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:15

Mosh schreef:
Ach, ik vind het nogal wat om van een hengst te zeggen dat hij louter supernakomelingen geeft. Dat doet geen één hengst. Vivaldi heeft wat mij betreft wel al opvallende nakomelingen gegeven, maar....... het KWPN heeft als fokdoel het fokken van paarden die op het hoogste niveau kunnen presteren. Dat is bij de Vivaldi nakomelingen nog lang niet aan de orde. Het KWPN heeft het ook wel eens aan het verkeerde eind gehad en te vroeg geoordeeld. Kijk maar eens naar wat oudere stempelhengsten.

Het KWPN moet toch afgaan op wat ze op dat moment voorgeschoteld krijgen. En als de hengst niet voldoet tijdens de test kunnen ze niet anders dan deze naar huis sturen. Natuurlijk lopen ze daardoor wel eens toppers mis.
Maar hoe is dat de voorkomen?

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:17

s0173957 schreef:

Daar heb je gelijk in, maar of het nu wenselijk is dat een paard met een chip die hoog in de sport loopt, nakomelingen krijgt met kans op vererving daarvan :?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:32

mbkaatje schreef:
[. En als de hengst niet voldoet tijdens de test kunnen ze niet anders dan deze naar huis sturen. Natuurlijk lopen ze daardoor wel eens toppers mis.
Maar hoe is dat de voorkomen?

Door o.a. de rug op de foto's er bij te nemen..

mbkaatje

Re: Najaarsonderzoek dressuur 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:34

Dat is misschien een idee, maar daar doelde ik niet op. Ik had het puur over het paard zelf en hoe hij zich ontwikkelt onder het zadel tijdens het verrichtingsonderzoek.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:41

mbkaatje schreef:
Dat is misschien een idee, maar daar doelde ik niet op. Ik had het puur over het paard zelf en hoe hij zich ontwikkelt onder het zadel tijdens het verrichtingsonderzoek.

Hoeveel hebben er pijn en dan weet je dat het daar niet aan gelegen heeft..dus had je andere in de plaats kunnen nemen.
Aanleg tot KS (Kissing Spines) ligt vele malen groter dan het tijdelijk uitvallen van bv. door een chip..

Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:48

sarabande schreef:
Daarom fok jij met Duitse hengsten. In Nederland zijn veel fokkers mordicus tegen en vinden het een ongewenste ontwikkeling, ondanks het jaarlingen onderzoek dat er op volgt.
Maar de discussie is al gevoerd en hoort hier niet thuis, het was slechts een opmerking van mij bij de nu goedgekeurde hengsten.

Gekeken naar de sportprestaties is het nochtans geen domme zet van mij...
Ff de WBFSH ranking erbij nemen:

1 JAZZ 13045 17
2 DONNERHALL 9863 13
3 ROHDIAMANT 9386 10
4 MICHELLINO 8857 11
5 DE NIRO 8724 10
6 GRIBALDI 8565 8
7 WELTMEYER 7523 6
8 FLORESTAN I 6869 10
9 WELT HIT II 6148 7
10 FERRO 5920 7
11 RUBINSTEIN I 5837 7
12 SOLOS CAREX 5829 5
13 COME BACK II 5131 6
14 CONTANGO 4614 5

Buiten Jazz, Ferro en Michellino (die dan nog Old gekeurd is) zie ik daar geen Nederlandse hengsten instaan...
Maar da's uiteraard off-topic en ik weet dat die discussie hier voeren toch zinloos is.

Ik blijf bij m'n standpunt dat als een hengst blijk geeft van ver boven het gemiddelde uitstekende kwaliteiten zo'n afvlakking over het hoofd kan gezien worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:50

Een PROK keuring is al duur. Ga je daar ook nog nek-, rug- en halsfoto's aan toevoegen dan lijkt me dat geen haalbare kaart voor merriehouders.
Voor goedgekeurde hengsten lijkt het me wel een zinvolle aanvulling. Die brengen ook veel meer nakomelingen.
En dat vind ik juist zo krom in het PROK verhaal, dat er bij hengsten wel een OC door de vingers wordt gezien terwijl die 100-en nakomelingen kunnen hebben en een merrie heeft er doorgaans maar enkele, en daarvoor zijn de eisen dan strenger :(:)

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:52

[***] schreef:
Een PROK keuring is al duur. Ga je daar ook nog nek-, rug- en halsfoto's aan toevoegen dan lijkt me dat geen haalbare kaart voor merriehouders.
Voor goedgekeurde hengsten lijkt het me wel een zinvolle aanvulling. Die brengen ook veel meer nakomelingen.
En dat vind ik juist zo krom in het PROK verhaal, dat er bij hengsten wel een OC door de vingers wordt gezien terwijl die 100-en nakomelingen kunnen hebben en een merrie heeft er doorgaans maar enkele, en daarvoor zijn de eisen dan strenger :(:)

Bij de merries is er ook geen sprake van selectie, alleen van waardering dmv predikaten. Fokker beslist zelf of hij met z'n ongezonde merrie gaat fokken.

ceasario

Najaarsonderzoek dressuur 2010 SPLIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:13

MissHIS schreef:
[Bij de merries is er ook geen sprake van selectie, alleen van waardering dmv predikaten. Fokker beslist zelf of hij met z'n ongezonde merrie gaat fokken.

Ze komen allemaal te biecht...bij de koper..en vooral in deze tijd..
En foto's van de rug voor eventuele KS aanwezigheid..behoort bv. in Duitsland tot de basis aankoop onderzoek..
Vandaar dat al enkele jaren als keuringseis voor de derde bezichtiginghengsten dit wordt meegenomen..
Daarom is bv. vrijspringwedstrijden geen optimale voorbereiding om KS-vrij te zijn. ;)
Verder moet je maar eens afvragen waarom sommige jonge hengsten in de verr. steeds korter gaan lopen.

Kortom het stamboek bepaald niet, maar de koper en dan maakt het niet uit hoe zo'n paard is ontstaan als hij/zij maar voldoet aan de wensen van de koper.
En die wensen liggen o.a. vast in aankooponderzoek.

MargreetB schreef:
[Ik vat het daarom maar in positieve zin op: de kritische opmerkingen in de door jouw ingevoegde quotes van MisterA (over galop en achterbeengebruik) zijn nu, in het verrichtingsonderzoek, toch behoorlijk uitgekomen.

Jij vat het..ik ben bezig met het kijken naar paarden en aan "mensen" heb ik geen boodschap.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 25-11-10 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:14

sarabande schreef:
Wat wil je uitgelegd hebben, het lijkt me een duidelijke stelling dat een fokker niet vrij is in zijn keuzes voor een hengst. Dat is aan regels gebonden en dus moet het stamboek die regels niet zelf gaan overtreden of aanpassen als het zo uitkomt.
.

Dat die regelgeving is aangepast (toestaan cat. C bij speciale talenten) is geen beslissing van de HK-commissie maar van de Fokkerijraad. En die mensen hebben de KWPN-leden als achterban. Dus ik zie dat probleem niet.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:16

PRECIES, een optelsom. Veel kwaliteit + afvlakking = toch nog steeds kwaliteit?
Flug kwaliteit + geen afvlakking = toch nog steeds geen kwaliteit?

Waar wil jij op toegeven? Een chipje waarmee een hele goede ver mee kan komen, of een gezonde slappe dweil die in de basis blijft hangen vanwege het gebrek aan kwaliteit? Een chip betekend namelijk helemaal niet dat ze ongeschikt zijn voor de sport, dat is wel wat jij ervan maakt als ik zo eens alles bij elkaar pak.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:17

En heel belangrijk, het is helemaal niet gezegd dat je van cat.C-hengsten ongezonde beesten krijgt. Dat moet nog allemaal worden bekeken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:19

[***] schreef:

maar als je de semambeentjes uit de prok haalt (tellen niet mee voor certificaat) kun je voor dat geld, 4 fotoos maken van rug en hals.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:22

fokfanaat schreef:
maar als je de semambeentjes uit de prok haalt (tellen niet mee voor certificaat) kun je voor dat geld, 4 fotoos maken van rug en hals.

Ik snap nog steeds niet waarom die beoordeling van de sesambeentjes niet mee tellen want dergelijke bemerkingen zijn voor de sportkeuring wel degelijk een probleem. Ik heb zelf liever een beestje met OCD dan met slechte sesambeentjes.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:24

snap ik ook niet van, en dan waarom wel fotoos, maar niet meetellen.....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:24

MH jij hebt connecties, vraag dat eens na?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:28

Is dat ook niet omdat het nog niet bekend is dat slechte sesambeentjes doorvererft worden?

fokfanaat

Najaarsonderzoek dressuur 2010 split

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:29

ja maar waarom dan fotoos nemen voor de prok, kunnen ze het beter goedkoper houden, gaan er meer mensen prokken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 13:45

Mosh schreef:
PRECIES, een optelsom. Veel kwaliteit + afvlakking = toch nog steeds kwaliteit?
Flug kwaliteit + geen afvlakking = toch nog steeds geen kwaliteit?

Waar wil jij op toegeven? Een chipje waarmee een hele goede ver mee kan komen, of een gezonde slappe dweil die in de basis blijft hangen vanwege het gebrek aan kwaliteit? Een chip betekend namelijk helemaal niet dat ze ongeschikt zijn voor de sport, dat is wel wat jij ervan maakt als ik zo eens alles bij elkaar pak.

Nee hoor ik heb het puur over fokkerijmateriaal en daar wil ik ze gezond hebben (als richtlijn prok) en bewezen dat ze kunnen en willen presteren.