Info bloedlijnen etc.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mysticism

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Zutphen

Info bloedlijnen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 10:18

Hallo,

Ik krijg over twee jaar ong. de boerderij van mijn opa en oma. Hiervan zou ik graag een kleine fokkerij/pension stal van willen maken.
Dus heb ik nog mooi twee jaar de tijd om mezelf te verdiepen in de bloedlijnen etc.

Wie kan mij op weg helpen?

Wat zijn de bekendste bloedlijnen?
Waar moet ik letten met fokken?
Wat zijn predicaten precies?
Hoe gaan de keuringen/shows in zijn werking?
Wat is er nog meer belangrijk om te weten?
Waar moet je allemaal opletten
Waar kun je het beste kijken voor goede merries/hengsten?

Qua kosten enzo hoef ik nog niet te weten, heb je hier tips over dan is dat natuurlijk altijd welkom :P
Het zal voornamelijk over het stamboek van de kwpn / nrps gaan.

Please help my out
Laatst bijgewerkt door Mysticism op 16-09-10 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Info bloedlijnen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:31

Ten eerste, welk ras/stamboek?
Anders wordt het wel erg uitgebreid en zal je er nog niks van begrijpen. Ieder stamboek en ieder ras werkt op zijn eigen manier, met eigen predikaten, eigen keuringen, eigen bloedlijnen.

Mysticism

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 10:47

Quir schreef:
Ten eerste, welk ras/stamboek?
Anders wordt het wel erg uitgebreid en zal je er nog niks van begrijpen. Ieder stamboek en ieder ras werkt op zijn eigen manier, met eigen predikaten, eigen keuringen, eigen bloedlijnen.


Ik wist dat ik iets vergeten was:p Het zal voornamelijk over kwpn gaan

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Info bloedlijnen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:36

Spring/dressuur richting? Of tuigpaard, Gelders paard?

Heel veel informatie kan je al vinden op www.kwpn.nl
Maar zal even in korte zin dingen omschrijven, over de predikaten, keuringen.

Merries kunnen de predikaten Ster, Keur, PROK, Elite, IBOP en sport krijgen. Dat kunnen ze krijgen door keuringen te lopen en in de sport.

Ster = merrie naar de stamboekkeuring brengen, daar worden ze lineair gescoord (op exterieur). Om ster te worden moeten ze minimaal 70 punten behalen op exterieur, zowel spring als dressuur merries. Daarna gaan ze de kooi in en moeten ze los bewegen (of springen), voor het Ster predikaat moet een dressuurmerrie 75 punten voor beweging hebben en een springmerrie 75 punten voor springen.

Dus 70 - 75 is een Ster merrie.

Daarna kan je de merrie naar de CK (Centrale Keuring) brengen en hier worden ze opgesteld en aan de hand stuk stap/draf. Dit wordt dan beoordeeld en eventueel het voorlopig keur predikaat toegewezen.

Om je merrie Keur te krijgen moet ze dus voorlopig keur zijn en dan of een IBOP proef met 75 punten afronden of Z dressuur (en geloof M springen) met aantal winstpunten zijn.

IBOP krijgen ze na een geslaagde IBOP proef, minstens 75 punten zowel springen als dressuur. Op een IBOP kan je de merrie ook Ster krijgen als ze op de stamboek keuring wel voldeed aan de punten voor exterieur (70), maar niet op beweging/springen. Als ze de IBOP dan afrond met 75punten is ze alsnog Ster.

PROK krijgen ze als ze röntgenologisch voldoen aan de eisen van het KWPN.

Heb je een Keur merrie (dus Ster/voorlopig Keur + IBOP/Sport predikaat) en het PROK certificaat heb je een Elite merrie.

Sport predikaat krijgen ze als ze Z2+1 dressuur of M+5 springen zijn.

Daarna kan de merrie op nakomelingen nog de predikaten preferent en prestatie krijgen. Preferent krijgen ze als 3 nakomelingen Ster of meer behaald hebben op keuringen. Prestatie als 3 nakomelingen 5 punten verzameld hebben. Dit kan zijn 3 nakomelingen Z2 dressuur.

Als je nog vragen hebt, stel ze maar!

Verder zou ik geen KWPN hengsten in eigendom nemen, want dan moet je over vermogens beschikken! Gewoon dekken bij goedgekeurde KWPN hengsten, dan krijg je ook tenminsten veulenboek papier en dat scheelt weer een stuk in de opname van de nakomelingen. (niet KWPN gekeurd/erkende hengsten krijgen reg A of reg B stamboek, reg A moeten voldoen aan PROK en cornage en minstens Sterwaardig zijn om in het stamboek te komen. Reg B, kan je eigenlijk niks mee, niet naar keuringen en zo)

Naar goede KWPN merries kan je gewoon op internet zoeken of bij grote stallen/fokkerijen. Alleen echt goede merries zijn duur, Elite merrie heeft zich zelf helemaal bewezen, maar de prijs hangt er dan ook wel bij. :)

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:40

Ik zou me eerst verdiepen in het wettelijk gedeelte van het uitbaten van een pensionstal, vooral dan qua milieuvergunningen, bouwvergunningen, regelingen, contracten etc...

Anoniem

Re: Info bloedlijnen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:44

En ik zou me eerst richten op een pensionstal.
Fokkerij is een hobby.

Mysticism

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:32

[***] schreef:
En ik zou me eerst richten op een pensionstal.
Fokkerij is een hobby.


Uiteraard, ik zat meer aan een kleinschalige pensionstal en dan zo nu en dan eens een veulentje :P Uitbreiden kan altijd.
zoals staldebonteheer.nl maar dan met paardjes met stamboek maar dan ook een stuk kleiner :P

Mysticism

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 14:11

Quir schreef:
Spring/dressuur richting? Of tuigpaard, Gelders paard?

Heel veel informatie kan je al vinden op http://www.kwpn.nl
Maar zal even in korte zin dingen omschrijven, over de predikaten, keuringen.

Merries kunnen de predikaten Ster, Keur, PROK, Elite, IBOP en sport krijgen. Dat kunnen ze krijgen door keuringen te lopen en in de sport.

Ster = merrie naar de stamboekkeuring brengen, daar worden ze lineair gescoord (op exterieur). Om ster te worden moeten ze minimaal 70 punten behalen op exterieur, zowel spring als dressuur merries. Daarna gaan ze de kooi in en moeten ze los bewegen (of springen), voor het Ster predikaat moet een dressuurmerrie 75 punten voor beweging hebben en een springmerrie 75 punten voor springen.

Dus 70 - 75 is een Ster merrie.

Daarna kan je de merrie naar de CK (Centrale Keuring) brengen en hier worden ze opgesteld en aan de hand stuk stap/draf. Dit wordt dan beoordeeld en eventueel het voorlopig keur predikaat toegewezen.

Om je merrie Keur te krijgen moet ze dus voorlopig keur zijn en dan of een IBOP proef met 75 punten afronden of Z dressuur (en geloof M springen) met aantal winstpunten zijn.

IBOP krijgen ze na een geslaagde IBOP proef, minstens 75 punten zowel springen als dressuur. Op een IBOP kan je de merrie ook Ster krijgen als ze op de stamboek keuring wel voldeed aan de punten voor exterieur (70), maar niet op beweging/springen. Als ze de IBOP dan afrond met 75punten is ze alsnog Ster.

PROK krijgen ze als ze röntgenologisch voldoen aan de eisen van het KWPN.

Heb je een Keur merrie (dus Ster/voorlopig Keur + IBOP/Sport predikaat) en het PROK certificaat heb je een Elite merrie.

Sport predikaat krijgen ze als ze Z2+1 dressuur of M+5 springen zijn.

Daarna kan de merrie op nakomelingen nog de predikaten preferent en prestatie krijgen. Preferent krijgen ze als 3 nakomelingen Ster of meer behaald hebben op keuringen. Prestatie als 3 nakomelingen 5 punten verzameld hebben. Dit kan zijn 3 nakomelingen Z2 dressuur.

Als je nog vragen hebt, stel ze maar!

Verder zou ik geen KWPN hengsten in eigendom nemen, want dan moet je over vermogens beschikken! Gewoon dekken bij goedgekeurde KWPN hengsten, dan krijg je ook tenminsten veulenboek papier en dat scheelt weer een stuk in de opname van de nakomelingen. (niet KWPN gekeurd/erkende hengsten krijgen reg A of reg B stamboek, reg A moeten voldoen aan PROK en cornage en minstens Sterwaardig zijn om in het stamboek te komen. Reg B, kan je eigenlijk niks mee, niet naar keuringen en zo)

Naar goede KWPN merries kan je gewoon op internet zoeken of bij grote stallen/fokkerijen. Alleen echt goede merries zijn duur, Elite merrie heeft zich zelf helemaal bewezen, maar de prijs hangt er dan ook wel bij. :)


Bedankt hier kan ik wel wat mee : :D

Mysticism

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 14:12

s0173957 schreef:
Ik zou me eerst verdiepen in het wettelijk gedeelte van het uitbaten van een pensionstal, vooral dan qua milieuvergunningen, bouwvergunningen, regelingen, contracten etc...


Dit is allemaal al geregeld. Mijn opa en oma hebben al een pensionstal ze hebben daar 10 stallen ong. alleen kan mijn opa het niet meer alleen aan.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:43

Ga zelf ook kijken naar de Keuringen (merries) van verschillende stamboeken, bijv. KWPN en Duitse.
Laat je niet (mis)leiden door de 'mode', zij het hengsten en/of kleur (zwart), maar ga voor (koop) kwaliteit ... al is het op kort termijn wel duur, op lange termijn verdien je het dubbel en dik terug.

Mysticism

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:32

Peterina schreef:
Ga zelf ook kijken naar de Keuringen (merries) van verschillende stamboeken, bijv. KWPN en Duitse.
Laat je niet (mis)leiden door de 'mode', zij het hengsten en/of kleur (zwart), maar ga voor (koop) kwaliteit ... al is het op kort termijn wel duur, op lange termijn verdien je het dubbel en dik terug.


Goede tip bedankt, alleen weet ik niet zo goed waar ik op moet letten als ik een paard bij een keuring koop...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:49

In principe zou ik je aanraden NOOIT een paard op een keuring te kopen. Op keuringen is alles opgefokt, ook m.i. vaak de prijs!
Beter om een afspraak te maken met de eigenaar om thuis te bezichtigen. Een goed idee is ook om de stoeterijen in Duitsland te bezichtigen.

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Re: Info bloedlijnen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:58

als ik een merrie zou kopen om een fokkerij te beginnen zou ik zoals petrine de fokkerijen bezichtigen en ook eens mijn licht opsteken bij een aantal ruiters. Een merrie die geblesseerd is geraakt maar goed is qua RX en waar je van weet wat de sportresultaten zijn kan een heel goede start zijn.

robertjong
Berichten: 227
Geregistreerd: 02-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:48

Een paar tips?
1)Begin altijd met een merrie uit een goede merrielijn
2)predicaten sport en prestatie zijn het belangrijkste in de merrielijn. Sport zegt iets over de merrie en geeft een indruk van een verwachting. Prestatie is nog belangrijker dan sport het geeft namelijk meer duidelijkheid en zekerheid over de verervingskracht van de merrie.
3)begin met een jonge merrie, het liefst elite prok en keur. Maar dat hangt ook af van het geld af wat je wilt investeren. Lukt dat niet en heb je de tijd kies dan voor een het aankopen van een goed merrieveulen uit een goede stam. Dit is meestal goedkoper dan een jonge merrie, echter duurt het langer voordat je met fokken kan beginnen en heb je de risico's van het opfokken. Indien je iets goed zoekt in de springrichting kan ik je misschien wel helpen. Merries komen uit de top merrielijnen van de freiminka en molga stam. Beiden bewezen sportstammen. Als je nog vragen hebt kan je altijd een email of pb sturen

Mansolein

Berichten: 2348
Geregistreerd: 12-12-04
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:53

Het oprichten van een bedrijf is niet iets wat je zomaar even doet. Er komt zoveel bij kijken en niet alleen qua werk 7 dagen per week het hele jaar rond maar ook financieel en heb je het nog niet eens over de papierwinkel en zoals genoemd het officiële gedeelte. Dat is niet iets wat je even gaat doen.....
Als je nog zo weinig weet zou ik eerst maar eens gedegen onderzoek gaan doen, niet alleen een vraagje stellen op bokt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:55

Mansolein schreef:
Het oprichten van een bedrijf is niet iets wat je zomaar even doet. Er komt zoveel bij kijken en niet alleen qua werk 7 dagen per week het hele jaar rond maar ook financieel en heb je het nog niet eens over de papierwinkel en zoals genoemd het officiële gedeelte. Dat is niet iets wat je even gaat doen.....
Als je nog zo weinig weet zou ik eerst maar eens gedegen onderzoek gaan doen, niet alleen een vraagje stellen op bokt.


Ik denk zo maar dat ze via haar opa wel weet wat erbij te pas komt, anders zou opa het spul verkopen en niet overdoen.
Ze wil wat weten van fokken omdat ze naast het bedrijf zelf kleinschalig wil fokken, althans dat is wat ik ervan begrijp.

Ts doet er goed aan vanaf nu keuringen van het KWPN te bezoeken (voor de Belgen onder ons ze woont in Nederland met op dit moment een van de beste sportpaarden fokkerijen ter wereld en via het stamboek over iedere merrie info te verkrijgen, dus waarom in hemelsnaam een beginner naar Duitsland sturen???) en te bepalen wat ze zelf mooi en aantrekkelijk vind en daarover hier of bij het stamboek info te verzamelen. Zich vast te abonneren op In De Strengen zodat ze regelmatig op de hoogte gehouden wordt en evt op fokkerijen bij haar in de buurt te kijken en daar ook kennis opdoen.
Ze heeft nog de tijd dus die kan ze goed benutten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:56

robertjong schreef:
Een paar tips?
1)Begin altijd met een merrie uit een goede merrielijn
2)predicaten sport en prestatie zijn het belangrijkste in de merrielijn. Sport zegt iets over de merrie en geeft een indruk van een verwachting. Prestatie is nog belangrijker dan sport het geeft namelijk meer duidelijkheid en zekerheid over de verervingskracht van de merrie.
3)begin met een jonge merrie, het liefst elite prok en keur. Maar dat hangt ook af van het geld af wat je wilt investeren. Lukt dat niet en heb je de tijd kies dan voor een het aankopen van een goed merrieveulen uit een goede stam. Dit is meestal goedkoper dan een jonge merrie, echter duurt het langer voordat je met fokken kan beginnen en heb je de risico's van het opfokken. Indien je iets goed zoekt in de springrichting kan ik je misschien wel helpen. Merries komen uit de top merrielijnen van de freiminka en molga stam. Beiden bewezen sportstammen. Als je nog vragen hebt kan je altijd een email of pb sturen


Helemaal mee eens, alleen een Elite merrie is al prok en keur dus dat zijn overbodige toevoegsels.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:14

En beginnen met een jonge merrie is ook niet altijd aangewezen vind ik zelf.
Mits een degelijke investering is imo het beste dat je kan doen ene merrie van +/- 15 jaar, met bewezen nakomelingen en uit een goeie stam kopen. Dan spreken we niet over de €5000 die je mss anders voor een veulen moet geven maar mss over het dubbele tot 3dubbele, maar ben je wle zo goed als zeker van interesse voor je veulen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:32

s0173957 schreef:
En beginnen met een jonge merrie is ook niet altijd aangewezen vind ik zelf.
Mits een degelijke investering is imo het [naam] dat je kan doen ene merrie van +/- 15 jaar, met bewezen nakomelingen en uit een goeie stam kopen. Dan spreken we niet over de €5000 die je mss anders voor een veulen moet geven maar mss over het dubbele tot 3dubbele, maar ben je wle zo goed als zeker van interesse voor je veulen...


Helemaal mee eens

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:02

s0173957 schreef:
En beginnen met een jonge merrie is ook niet altijd aangewezen vind ik zelf.
Mits een degelijke investering is imo het beste dat je kan doen ene merrie van +/- 15 jaar, met bewezen nakomelingen en uit een goeie stam kopen. Dan spreken we niet over de €5000 die je mss anders voor een veulen moet geven maar mss over het dubbele tot 3dubbele, maar ben je wle zo goed als zeker van interesse voor je veulen...


Op zich helemaal mee eens, alleen heb je daar echt geen 15-jarige voor nodig. :)
Sowieso als je een interessante merrie hebt (dus Elite (sport)), die uit een moederlijn komt met Elite, Keur, preferent, prestatie, sport, etc... Dan is er over het algemeen al genoeg interesse voor je veulen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:31

Quir schreef:
Op zich helemaal mee eens, alleen heb je daar echt geen 15-jarige voor nodig. :)
Sowieso als je een interessante merrie hebt (dus Elite (sport)), die uit een moederlijn komt met Elite, Keur, preferent, prestatie, sport, etc... Dan is er over het algemeen al genoeg interesse voor je veulen.


Eens, daarbij TS heeft nog niet aangegeven welke richting ze in wil met haar toekomstige fokkerij

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:35

Uiteraard, maa koop zo maar eens een goeie merrie van 8 jaar bv...
dikke portefeuille nodig hoor!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Info bloedlijnen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:54

Wat noem je een dikke portefeuille? Ik bedoel als ik rond kijk op internet zijn er behoorlijk veel merries rond de leeftijd 6 tot 8 jaar te koop die echt goed betaalbaar zijn.

Voorlopig Keur PROK merrie, 7 jaar, L dressuur. Rijd deze naar de Z dressuur (elk paard kán Z dressuur lopen) en je hebt een Elite Sport (dr) merrie. Vraagprijs, 6.000,-

Vind ik niet veel geld, natuurlijk zijn er uitzonderingen die wél gruwelijk veel moeten kosten. Zoals hierboven kan je er op sporthorses.nl al best wat vinden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:21

Quir schreef:
Op zich helemaal mee eens, alleen heb je daar echt geen 15-jarige voor nodig. :)
Sowieso als je een interessante merrie hebt (dus Elite (sport)), die uit een moederlijn komt met Elite, Keur, preferent, prestatie, sport, etc... Dan is er over het algemeen al genoeg interesse voor je veulen.


Dat is een misvatting.
Er staan ook een heleboel veulens te koop uit elite, ster en keurmerries uit goede stammetjes die momenteel niet aan de straatstenen te slijten zijn.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Info bloedlijnen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:25

Het gaat bij mij niet om dat het veulens zijn uit een Elite (of wat dan ook) merrie, maar dat de moederlijn goed en bevestigd is. Dus op rij een aantal keur, Elite, prestatie, preferent en sport merries.

Dus niet alleen de moeder, maar de onderste rij van merries. Niet alleen moeders en daarna niets meer. Die veulens zijn over het algemeen toch graag gewild hoor. :)

Inderdaad is het nu in paardenland crisis, maar toch. Interessante paarden worden toch wel verkocht. :)