Kruising Shire en KWPN

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kruising shire en KWPN?

Nee, lijkt me helemaal niets, zo lomp.
5 (23%)
Lelijk..
6 (28%)
Wat een goed idee.
10 (47%)

Totaal aantal stemmen: 21

Minneke

Kruising Shire en KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 22:15

Hallo,
ik heb mij hier net aangemeld, maar ik snap het nog niet allemaal heel goed enzo. :+
De reden dat ik mij hier heb aangmeld, is omdat ik me iets afvraag.

Een kruising tussen een shire en een KWPN

Is dat wat? Ik zat er laatst over na te denken, ik heb geen eigen paard. Wel al vier jaar hetzelfde verzorgdpaard (een fokmerrie, KWPN, vijftien jaar). En dan zit ik natuurlijk wel eens te dromen over wat als Minneke straks mij niet meer nodig heeft en ik de loterij win.
Ik wil in ieder geval KWPN , alleen vroeg ik me af of een kruising tussen een Shire en een KWPN wat zou zijn. Of dat überhaupt wel kan.

Ik smacht naar reacties. :Y)

Groetjes,
Noortje }:0

Sammie

Re: Kruising Shire en KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:06

Hoi :D

Welkom :D In de http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Regels (regels) en http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help (help) vind je veel antwoorden op je vragen (mocht je die hebben). Verder staat er per forum ook een charter met specifieke regels/ vragen met antwoorden.

Dan je vraag. Kan het? Ja het kan wel, maar persoonlijk vind ik een dergelijke kruizing niet ideaal. Je moet je afvragen wat je er mee wil en waarom zou je deze kruizing willen? Wat wil je later met zo'n paardje doen? Wil je dressuur of springen of wil je reacreatief rijden?

Je kan het beste binnen het ras of stamboek blijven. Deze paarden (binnen het ras/stamboek) zijn al eeuwen op deze manier gefokt en hebben daardoor rasspecifieke eigenschappen gekregen waardoor ze presteren zoals ze nu doen. Als je dit gaat mengen voeg je een extra variabele toe waardoor je kans loopt dat het paard de positieve eigenschappen van beide rassen mist.
Ik zou het niet doen en lekker gaan dromen van een leuk KWPN paardje, die ook veelzijdig zijn. Je kan er mee springen, dressuur, recreatief en ze kunnen ook voor de wagen (vast niet allemaal, maar ze zijn wel) :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:33

Waarom ben je precies opzoek naar een kruising van deze 2. Wil je een iets stevigere KWPNer? Of wil je liever een wat meer sierlijk koudbloed?

Chilopoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:40

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:48

Ik weet niet welke je van dat hele zwikkie je bedoeld maar die Gelders uitziende vos vind ik het leukste. Nou heb ik een zwak voor Gelderse dus dat is niet zo gek.

En zou een Gelderse ook niet iets voor TS kunnen zijn?

Stoere stevige paarden die ook nog iets opbrengen mocht je onverhoopt moeten verkopen.

Chilopoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:04

Ja, die bedoel ik inderdaad. Ik zou hem zelf heel graag willen hebben, maar krijg mijn man niet overtuigd :-(
Afbeelding
Het is degene die recht in de camera kijkt.
Afbeelding
Hij is van juni 2008, nog hengst voorzover ik begrepen heb en al 1,70 m.