advies gevraagd: welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Fransvolbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:15

Osmium dus.........
UniferB schreef:
Frans staat voor de dressuur als erg lastig. Zou ik dus niet doen. Zelf heb ik een UniformXVariant en een FerroxRexMagna. Ik zou graag een combinatie van die twee willen hebben. De Ferro heeft een wereld karakter, maar blinkt niet uit in zijn draf heelf wel een hele goede galop. De Uniform is erg lastig maar heeft wel drie goede gangen. Zelf zou ik ook niet met Ferro fokken iets te beperkt in zijn basis gangen. Wel erg sterk in de Pi&Pa. Dus zou ik kiezen voor een zoon van Ferro. Jazz staat bekend om zijn moeilijke karakter, fokt ook een beetje popperig. Jazz in combinatie met Junior zou ik niet doen. Zou vooral kijken naar het karakter van nakomelingen van de hengt die je uitzoekt. Veel suc6!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:18

Ferro heeft wel meer zonen die het goed doen, waaronder idd. Osimium

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:31

Afst. rapport Osmium

OSMIUM 96.06593 STB (Ferro keur X Calypso I Holst)

Osmium toonde een voldoende uniforme collectie, voldoende rijtypische veulens. De ontwikkeling varieert van matig tot ruim voldoende. De veulens staan matig tot ruim voldoende in het rechthoeksmodel en vertonen ras.
Het hoofd is voldoende sprekend.
De nek is goed van lengte en vorm.
De hals heeft voldoende lengte, staat er iets verticaal op en heeft een wisselende bespiering.
De schoft is goed ontwikkeld en loopt ver door.
De schouder is goed van lengte en ligging.
De rug is iets diep. De bespiering is voldoende. De lendenen zouden beter aangesloten moeten zijn.
De croupe is hellend en zou meer lengte moeten hebben. De bespiering van de croupe is goed. De broekspier loopt voldoende ver door.
Het voorbeen is doorgaans strak.
Het achterbeen is meermalen lang en gebogen.
Het beenwerk is teer.
De stap is zuiver en voldoende ruim.
De draf is beperkt van ruimte en heeft weinig zweefmoment. De souplesse zou groter moeten zijn. Het achterbeen wordt actief en voldoende ver ondergebracht, maar de draagkracht zou groter moeten zijn.
De galop is doorgaans kort. De afdruk is matig. De veulens houden het voorbeen strak en de balans zou groter moeten zijn.

Bijzonderheden: Eenmaal is een bolspat geconstateerd. In twee gevallen zou het spronggewricht beter afgewerkt moeten zijn.
Opgemerkt moeten worden dat de inspectie op een matige bodem heeft plaatsgevonden.
Eén thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van de rapportage.

Moeders: Goed.

Aantal in 1999 gedekte merries: 108
Aantal in 2000 getoonde veulens: 24 (+ 1 inspectie aan huis)

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:41

apart over het algemeen kunnen Ferro's wel goed galoperen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:44

Deze ook hoor, anky neemt geen slecht galopperende paarden op stal.
UniferB schreef:
apart over het algemeen kunnen Ferro's wel goed galoperen...

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:48

Idd. ook wel een goede tip voor het uitzoeken van een, meestal, jonge hengst. Kijk bij wie hij op stal komt te staan en wie hem gaat rijden. De "grote" jongens nemen over het algemeen geen hengsten aan (stellen ze te dekking in hun station) als het niets is. Het zelfde geldt voor de ruiters. Osmium zal idd. wel wat in huis hebben anders gaat Anky er niet opzitten.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:50

pipo

Citaat:
Deze ook hoor, anky neemt geen slecht galopperende paarden op stal.UniferB schreef:
apart over het algemeen kunnen Ferro's wel goed galoperen...


Dat zeiden ze van Junior ook.

Maar ze schopte hem wel buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:52

Ja, maar niet omdat hij slecht galoppeerde, maar omdat dat dier Grand Prix liep, en niet meer kon!!!
en een grand prix paard moet toch echt wel kunnen galopperen
Troef schreef:
pipo

Citaat:
Deze ook hoor, anky neemt geen slecht galopperende paarden op stal.UniferB schreef:
apart over het algemeen kunnen Ferro's wel goed galoperen...


Dat zeiden ze van Junior ook.

Maar ze schopte hem wel buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:53

Ander probleempje is als anky ze gaat rijden, dat ze wel ineens erg duur worden, juist omdat anky ze gaat rijden. Maar goed..........er zit altijd wel een maar kant aan.

UniferB schreef:
Idd. ook wel een goede tip voor het uitzoeken van een, meestal, jonge hengst. Kijk bij wie hij op stal komt te staan en wie hem gaat rijden. De "grote" jongens nemen over het algemeen geen hengsten aan (stellen ze te dekking in hun station) als het niets is. Het zelfde geldt voor de ruiters. Osmium zal idd. wel wat in huis hebben anders gaat Anky er niet opzitten.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:00

pipo;
Citaat:
Ja, maar niet omdat hij slecht galoppeerde, maar omdat dat dier Grand Prix liep, en niet meer kon!!!
en een grand prix paard moet toch echt wel kunnen galopperen


Zeg nu gewoon dat hij geen Grand Prix aan kon.

Anders gezegd met de woorden van Anky in het AD. Hij is niet geschikt voor het grote werk net als Idool.
Dat zijn haar woorden.

En nu maar wachten op de volgende uitgave van het Alg. Dagbl.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:03

Troef schreef:
pipo

Citaat:
Deze ook hoor, anky neemt geen slecht galopperende paarden op stal.UniferB schreef:
apart over het algemeen kunnen Ferro's wel goed galoperen...


Dat zeiden ze van Junior ook.

Maar ze schopte hem wel buiten.


Mischien omdat Junior niet zo goed tegen de manier van rijden/trainen kon? En A best wel bang voor hem was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:09

Dat hoor je inderdaad wel vaker, dat ze bang voor hem was, maar of het waar is????
Ik denk nog steeds niet goed genoeg voor haar, hij liep netjes zijn grand prix en meer niet.
maar de discussie ging over het galopperen van Osmium, en dat anky echt geen slecht galopperende paarden neemt, misschien dat ze junior de eruit heeft getrapt, maar osmium staat er toch mooi wel, en dan hebben we het nog niet over het commentaar wat hij kreeg op de pavo cup van de buitenlandse ruiters een 9.5 en een 10 was het geloof ik.

Tja wie gaat er nu nog beweren dat het een slecht paard is????
UniferB"]
[quote="Troef schreef:
pipo

Citaat:
Deze ook hoor, anky neemt geen slecht galopperende paarden op stal.UniferB schreef:
apart over het algemeen kunnen Ferro's wel goed galoperen...


Dat zeiden ze van Junior ook.

Maar ze schopte hem wel buiten.


Mischien omdat Junior niet zo goed tegen de manier van rijden/trainen kon? En A best wel bang voor hem was?
[/quote]

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:15

Ikke niet. Het zijn alle twee goede paarden. Dat van Junior heb ik uit zeer betrouwbare bron. Waar rook is is vuur??? Hahahah...kan me er wel wat bij voorstellen. Die van mij kan ook heel eng doen.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:15

Het ging over het advies om met Osmium te dekken.

En daar heb ik verder geen mening over gegeven als gewoon het afstammelingen rapport onder je neus gedrukt dan ipv je fokkersadvies aan te blijven horen.

Ik ga niet met je in discussie ik geef je de feiten van het KWPN
Omdat ik ondekt dat je het in eerder uitlating het daarbij houdt.
Einde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:21

Nee ik houdt er mee op omdat ik doodmoe wordt van je negatieve prutsmuts!!!!!!!!!
Ik vertel wat ik zie en wat ik een goed paard vindt, en helaas ben ik het niet altijd eens met het kwpn, over oscar bijv.
Als we toch over rapporten hebben, zijn cijfers:::: te idioot voor woorden dat zo'mn hengst wordt goedgekeurd, ook op feiten gebaseerd ( feiten Kwpn= mening van hengtenkeuring)
Troef schreef:
Het ging over het advies om met Osmium te dekken.

En daar heb ik verder geen mening over gegeven als gewoon het afstammelingen rapport onder je neus gedrukt dan ipv je fokkersadvies aan te blijven horen.

Ik ga niet met je in discussie ik geef je de feiten van het KWPN
Omdat ik ondekt dat je het in eerder uitlating het daarbij houdt.
Einde.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 18:22

Tóch vind ik het heel jammer dat Anky niet doorgegaan is met Junior! Haha!
Toch blijft het mijn favorite hengst... }>

Pompidou heeft in principe de gangen erg mee, ze loopt enorm ruim, vooral in draf kan ze enorm strekken en zweeft dan bijna. Ook is haar galop heel goed, en haar stap ook. Allemaal heel erg ruim.
Dat zal dan sowiso doorgefokt worden neem ik aan? Is het dan juist beter als ik een hengst neem met hoge scores voor zijn gangen, of juist eentje die meer uitblinkt in iets anders? Bijvoorbeeld dus het karakter, wat bij mijn merrie weer een zwak punt is.
Junior-nakomelingen schijnen erg moeilijk te zijn. Alhoewel ik mijn merrie nog erg mee vind vallen. Maar ja, wie weet is ze na het volledige inrijden, en ze moet echt werken, wel moeilijk, je weet 't niet.

Toch wil ik echt een nakomeling die vooral uitblinkt in de gangen, dat vind ik belangrijk. Dus als je dan een hengst neemt met zeer goede gangen? Fok je dan te veel door? Of maak je de kans op een goed bewegend veulen juist groter dan?

Jazz zal het dan niet worden denk ik. Osmium, Cabochon en de andere hengsten die jullie noemen, vind ik ook intressant. Vooral Cabochon.

Ik wil even zeggen dat ik het echt heel intressant vind wat jullie allemaal opnoemen. Ga gerust door. Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 18:46

Nou, bij deze nog een paar suggesties: Lancet, Ruiz Soler, Sandro Hit, Diamond hit, Weltino en nog steeds die als daar voor he; Royal Dance en Lord Sinclair. Ben je trouwens van plan om het veulen te houden? En welk bloed voert je paard van moederskant?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 19:55

Geen idee of ik het veulen ga houden, dat hangt dan helemaal van de situatie af.
Ik hou het wel t/m z'n 3e levensjaar. Dus die 3 jaar gaat hij dan naar een opfokbedrijf of iets dergelijks.
Wat ik daarna ga doen weet ik nog niet.

De vader v/d moeder is Zeno.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 22:41

Citaat:
Royal Dance en Lord Sinclair


Laatst zei ik nog, van dat ze me niet aanspraken.
Maar ik keek een paar dagen terug in het hengstenboek, en toen vond ik ze toch wel erg leuk. Schijnheilig
Tsja wat de fokkerij betreft en ik ook maar een groentje hoor. Tong uitsteken

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 18:02

je kan ook voor parlando gaan als je meer massa wil, en groter, hij is bruin, ruim 1,70m en heeft als supervader Partout, de dressuurkrack van Anky.
Hij stond op de Nieuwe Heuvel maar is verhuist naar De Olen ofzo, moet het even opzoeken als je dat wil.
Is een ontzettend mooi paard, met een lief stalkarakter. Ik zat er over te denken om die hengste te nemen, om een wat groter paard uit mijn merrie te krijgen.
Succes ermee!!!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 13:16

Pipo"]
Trouwens dat schreef ik niet, dat schreef Rinske.
Ik gaf aan dat Osmium een goede keuze was!!!
[quote="Troef schreef:
pipo schreef:Misschien is Ferro of een van zijn zonen ook een optie,

Ferro werd voor de stamboekkeuring voorgesteld van Hannover maar ze hebben hem voorlopig niet genomen.
Hij werd onder het zadel voorgesteld, maar er zat een slag achter in het wiel.
[/quote]
Hoi, ik heb niet gezegd dat Osmium een slecht hengst was. Ik heb gezegd dat Ferro of een van zijn nakomelingen misschien wel een optie is. Wel ff goed lezen hoor.
Groetjes Rinske *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 13:19

Sorry,
Maar ik werd effe een beetje pissig van het negatieve prutsmuts, osmium is een zoon van ferro, dus het komt op hetzelfde neer.
rinnie1982"]
[quote="Pipo"]Trouwens dat schreef ik niet, dat schreef Rinske.
Ik gaf aan dat Osmium een goede keuze was!!!
[quote="Troef schreef:
pipo schreef:Misschien is Ferro of een van zijn zonen ook een optie,

Ferro werd voor de stamboekkeuring voorgesteld van Hannover maar ze hebben hem voorlopig niet genomen.
Hij werd onder het zadel voorgesteld, maar er zat een slag achter in het wiel.
[/quote]
Hoi, ik heb niet gezegd dat Osmium een slecht hengst was. Ik heb gezegd dat Ferro of een van zijn nakomelingen misschien wel een optie is. Wel ff goed lezen hoor.
Groetjes Rinske *LOL*
[/quote]

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 13:26

Ik zou idd voor Cabochon gaan, alleen weet ik natuurlijk niet of hij kwa exterieur ook bij je merrie past. Ik zelf zat ook aan Cabochon te denken, maar ik vind het jammer om mijn donkerbruine merrie met een vos te laten dekken, haha. Ik zelf ga denk ik voor Rubiquil of Métall, ben er nog niet uit. En ik weet best dat een goed paard geen kleur heeft, maar ik vind het donkere kleurtje net zo mooi, hahaha.
Cabochon geeft in ieder geval paarden die graag voor je willen werken en goede gangen hebben. Ik geloof dat zijn dekgeld iets van 2250 gulden is ofzo Dat was het volgens mij vorig jaar.
Maar uh, ik vind Oscar wel een goede hengst. Haha. Ik heb hem gezien op de henggstenkeuring in Den Bosch en wat een hengst zeg! Zo ongelooflijk bespierd, echt gaaf gewoon. En hij had natuurlijk een super afstammelingenrapport. Maar gelukkig: meningen verschillen!!
Nou in ieder geval veel suc6. Ik heb wel foto's van Cabochon, maar ik weet niet hoe ik ze hier neer kan zetten.
Groetjes Rinske Party!!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 13:29

Haha, ook dan ist goed. Ik vind Osmium ook een hele goede hengst, maar zijn nakomelingen schijnen wat tegen te vallen. Dat is zoooo jammer. Hte is idd een hele goede hegnst, maar ik denk wel dat het dekgeld heel duur zal gan worden nu hij bij anky staat, haha.
Laat jij je merrie(s) ook nog dekken dit jaar? En door wie? Vind ik altijd zo leuk om te weten, haha. Party!! *LOL*
Groetjes Rinske

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 13:38

rinnie1982 schreef:
Ik zelf zat ook aan Cabochon te denken, maar ik vind het jammer om mijn donkerbruine merrie met een vos te laten dekken, haha.


Dat is pas cru.