Fokkerij en Afstamming for DUMMIES

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:30

Toen was het stil. Stilte voor de storm of zijn de mannen zo geschrokken dat ze direct rietjes aan het invriezen zijn gegaan! *LOL*

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:34

joshua schreef:
Toen was het stil. Stilte voor de storm of zijn de mannen zo geschrokken dat ze direct rietjes aan het invriezen zijn gegaan! *LOL*


Dinosauriërs rookten niet en maakten zich niet schuldig aan het nuttigen van alcoholische versnaperingen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:37

DeesDeBest schreef:
Dan nog zie ik niet het belang van de vrouw (haarzelf!), maar meer wie zij was tot relatie met de farao, wat heeft dit met háár vrouwelijke lijn te maken, die ook bij elke farao anders was. Al trouwden sommige farao's wel met hun eigen zussen en soms ook dochters, maar dit kwam omdat hier geen waarde aan gehecht werd, dit heeft echt niks te maken met het bewaren van genen van de vrouwelijke lijn, maar meer het versterken van hun eigen familie(de man!). Een farao had meerdere vrouwen nl., dus ik zie toch echt graag concrete voorbeelden, waarin een farao's uit dezelfde vrouwelijke familie op de troon kwamen, want dat is wat er bedoelt wordt. Niet tot welke relatie zij stond met de farao, want dit heeft geen bal te maken met haar 'belangrijke' genen.

Wel als de faroa wist dat zijn moeder/oma/overgrootmoeder belangrijker waren in het doorgeven van genen dan zijn vader...en dat voor hem paring met een "vreemde" (qua bloedlijnen) zou zorgen dat zijn genen zouden verdwijnen.
Zou hij nu als paringspartner kiezen bijv, zijn (half)zus van moederkant uitgezien, dan kun je erfmassa opbouwen en voorkomen dat die te divers is waardoor er allerlei ongewenste of minder gewenste eigenschappen naar voren komen.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:42


joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:45

GertJan schreef:
Dinosauriërs rookten niet en maakten zich niet schuldig aan het nuttigen van alcoholische versnaperingen.


Over een paar honderd duizend jaar nog alleen maar Gertjannetjes met rokjes aan
Ach gut

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:07

joshua schreef:
Over een paar honderd duizend jaar nog alleen maar Gertjannetjes met rokjes aan
Ach gut


Als ze dan over die paar honderdduizend jaar al die pissebedden moeten gaan bevruchten zullen ze het nog druk krijgen.

Citaat:
'Mannen zijn strikt genomen niet nodig. Je kunt genetisch materiaal uit een andere eicel inbrengen, er ontstaan gewoon kinderen met eigenschappen van de ene en van de andere moeder. Er worden alleen geen jongens meer geboren.'
Een vrouwenmaatschappij dus. Sykes maakt er weinig woorden over vuil hoe prettig het leven daarin is. Het komt goed als de dames het alleen voor het zeggen hebben, zie je hem denken. En nee, op een meisjeskostschool is Sykes nooit geweest, dus zeker weten doet hij het ook niet.


Mister kortzichtigheid himself als je het mij vraagt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 15:00

theorie en praktijk...mits, tenzij, als, wanneer enz enz.
Maar wel leuk...zouden zo dan de dino's uitgestorven zijn? of de Dodo?

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 15:25

Alane schreef:
theorie en praktijk...mits, tenzij, als, wanneer enz enz.
Maar wel leuk...zouden zo dan de dino's uitgestorven zijn? of de Dodo?


nee.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 15:44

De dodo was gewoon te vertrouwend, zag geen gevaar.D, vandaar ook het spreekwoord zo dom als een dodo.

Alane schreef:
Wel als de faroa wist dat zijn moeder/oma/overgrootmoeder belangrijker waren in het doorgeven van genen dan zijn vader...en dat voor hem paring met een "vreemde" (qua bloedlijnen) zou zorgen dat zijn genen zouden verdwijnen.
Zou hij nu als paringspartner kiezen bijv, zijn (half)zus van moederkant uitgezien, dan kun je erfmassa opbouwen en voorkomen dat die te divers is waardoor er allerlei ongewenste of minder gewenste eigenschappen naar voren komen.

1 woord: Dynasties. Verder ga ik hier niet meer op in, tenzij iemand met zeer concete voorbeelden komt, die ik tot dus ver niet heb gezien. Alleen maar onzin theorieën De oude Egyptenaren wisten veel, maar waren echt niet slimmer dan wat er nu rond loopt.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 15:50

GertJan schreef:
Ik weet niet of ik het goed begrepen heb, maar als mannetjes en vrouwtjes allebei evenveel aan hun nageslacht meegeven, dan "verdwijnen" na verloop van tijd ook de genen van het vaderdier?
Stel het volgende voor: Merrie vererft 50%, Hengst vereft 50%. Ze krijgen een dochter die wordt gedekt door een hengst. Het veulen dat daaruit ontstaat krijgt 25% mee van de eerste merrie, alsmede van de eerste hengst, als ook 50% van de 2e hengst, die op zijn beurt 50% van zijn moeder en 50% van zijn vader heeft meegekregen. Etcetera.


Nu ben je bezig met vermeerderen volgens de moderne trend en vergeet de lijnenteelt. Alhoewel op dit terrein er nog maar heel weinig onderzoek naar gedaan is, blijkt wel dat de in kudde- roedel- en troepenverband levende dieren er in de keuze van de partners een zeer nauwe verwandschapsteelt op na houden. Ik ben ervan overtuigd dat ook bij de solitair levende dieren een soortgelijk proces werkzaam is om de soort op basis van het 'survival of the fittest' optimaal in stand te houden.
Hoe die selectie en keuze van verwandschapteelt in de natuur tot stand komt, is nog een open vraag.
Als we die formule exact zouden kennen, zouden we in staat zijn om nagenoeg dezelfde typen, bewegingen, karakters en prestaties te fokken.

Als je op deze decimale formule ook de verwandschapsteelt zou loslaten kom je tot heel andere percentages. Helaas is de verwandschapsteelt nog niet een formule te vatten. Dat geldt ook voor de surplus in de vererving van het vrouwelijke materiaal. Maar met een beetje rekenwerk krijg je heel andere uitkomsten.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 15:51

Waar zijn de paarden gebleven?
Kletsen is fijn, maar ik zie de relatie met een willekeurige 'beginnende fokker' niet meer. Verward
Toegegeven, het gaat over bloedlijnen, maar is het niet handiger om dan een voorbeeld binnen de paarden te zoeken? Of uit te leggen waarom een bepaalde (bijv. bekende) bloedlijn goed of juist minder goed is?
We zitten hier nog altijd op een paardenforum Knipoog

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:08

Dit topic gaat over FOKKERIJ EN AFSTAMMING en over items als genotypisch en fenotypisch en hoe dat functioneert. Eerst als je deze items hebt uitgediept, kun de genotypische en fenotypische aspecten projecteren op bloedlijnen om ueberhaupt te kunnen verkaren waarom een bepaalde bloedlijn goed of minder goed is.

Overigens wat dat laatste betreft heb ik (en met mij zonder twijfel ook andere forumgebruikers) binnen het kader van genotype en fenotype nog wel een paar pijlen op de boog klaar staan om te worden afgeschoten.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 20:07

schiet maar raak zou ik zeggen, mijn genetica krijgt hier een instant-opfriscursus

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 20:11

Als die oude egyptenaren wisten hoe ze die stenen konden stapelen om tot een pyramide te komen.....gesteente dusdanig uit te hollen zodat het een fles werd incl. hals, wat men met de huidige techniek nog niet kan...waarom zouden ze dan niets hebben kunnen weten over vererving? genen enz..

even terug naar de honden...een kennel claimt dat zijn honden en de voorouders van zijn honden, op een enkele uitzondering na, al 90 jaar HD hebben kunnen uitsluiten?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:40

Ik denk dat de Egyptenaren en andere oude volken misschien niets van genen wisten, maar dat ze zich wel heel grondig in de vererving verdiept hadden.

Stel nu eens dat wij de eerste mensen waren die dieren zoals koeien, schapen en paarden wilden gaan domesticeren. Of in een nog eerder stadium zouden gaan bejagen.
Zouden we met de summiere beschikbare hulpmiddelen uit die tijd niet eerst een grondige gedragstudie van deze dieren hebben gemaakt. Hoe we deze dieren op de meest efficiente wijze zouden kunnen bejagen?

Laten we ons in dit geval tot de paarden beperken. Hoe zouden wij in die tijd bv. het steppe/woestijnpaard hebben gevangen?
En als we er een paar te pakken hadden, hoe zouden we dan vervolgens gaan fokken. Volgens een absolute willekeur? Of zouden we zorgvuldig kijken hoe dit proces in de natuur verliep bij onze gevangen paarden?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:45

Alane schreef:
Als die oude egyptenaren wisten hoe ze die stenen konden stapelen om tot een pyramide te komen.....gesteente dusdanig uit te hollen zodat het een fles werd incl. hals, wat men met de huidige techniek nog niet kan..

De Egyptologen zijn er zelf nog niet eengezind over uit hóe de piramides nou daadwerkelijk gemaakt zijn, hebben nog steeds verschillende theoriën, maar jij weet het wel?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:01

Die dingen zijn uit louter toeval ontstaan..............

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:15

Bedoel je de pyramides of de paarden die men ging vangen?
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 26-07-04 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:34

Wel eens van de theorie over de "x-factor" gehoord? Dit is een theorie betreffende een vergroot hart bij volbloeden dat via de vrouwelijke lijn zou worden doorgegeven. Best wel interessant, maar hoe het nou precies in elkaar zit??

http://groups.msn.com/horsesofElles/dexfactor.msnw

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:57

DeesDeBest schreef:
De Egyptologen zijn er zelf nog niet eengezind over uit hóe de piramides nou daadwerkelijk gemaakt zijn, hebben nog steeds verschillende theoriën, maar jij weet het wel?


Als ik dat wist zat ik waarschijnlijk nu niet op bokt Haha!
Naast de pyramides heb je ook nog de gebouwen van de Inca's en de Maya's...zelfde verhaal: gebouwd met een techniek die toen nog niet bestond op een manier die men nu nog met moeite zou kunnen nabootsen...
En ik ga er niet vanuit dat die uit de lucht zijn komen vallen.... Clown
Waren het de mongolen die de eerste ruiters waren? begonnen met rundvee achtigen....maar toen toch verder "gezocht" naar een "transportmiddel" die ook nog eens eetbaar was....en dat je meer bereikte met 10 vrouwtjes en 1 mannetje dan andersom...

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 16:01

Een paar dagen geleden begon ik een topic over 'moeilijke woorden' in F&A. Kom ik na een fijn computerloos-weekend terug, gaat mijn topic ineens over de piramides, inca's en mongolen Verward Verward Verward Verward Verward

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:42

Daar beginnen jouw vragen allemaal.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 16:51

Citaat:
Daar beginnen jouw vragen allemaal.


Deze snap ik niet helemaal. Maar ik ben dan ook een dummie!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:31

Qua model liep Littorio er met zijn lange, gehoekte achterbeen bepaald niet uit.

Wat bedoelt men hiermee?
Littorio is de kampioen van de Holsteiner hengstenkeuring uit 1995.
Halfbroer Flemmingh.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:12

Anoeska schreef:
Deze snap ik niet helemaal. Maar ik ben dan ook een dummie!


Als jij zo'n zesduizend jaar geleefd zou hebben en je behoorde tot de populatie die paarden gingen domesticeren. Hoe zou je dat doen?