Fokkerij prijzen onder druk.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:24

GertJan schreef:
Ik vind het veel eerlijker om de keuringskosten bij goedkeuring te laten betalen door de koper en bij afkeuring te laten betalen door de verkoper.

.


Dat bedoel ik ook. En zeg ik al meerdere keren.........afkeuren..kosten verkoper Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 14:24

GertJan schreef:
Ik vind het veel eerlijker om de keuringskosten bij goedkeuring te laten betalen door de koper en bij afkeuring te laten betalen door de verkoper.

Ik snap wel dat Anoukie dat bedoelt, maar dan hou je geen 51 weken over.



Eerlijk en Paarden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:26

ceasario schreef:
Daarom......afgekeurd.....kosten koper

En daar zit het verhaal . Wat is afgekeurd of niet tevreden zijn met de resultaten als koper, van de uitslag van het rapport.



Gewoon: Positief verkoopadvies van veearts, of negatief verkoopadvies.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:27

ceasario schreef:
Eerlijk en Paarden ?


Zo kun je alles wel onderuithalen.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:58

eerlijk en paarden ?

beetje een simpele opmerking !!
Als het om geld gaat, is toch bijna niemand meer eerlijk,
of het nou om een auto, paard of iets anders gaat,

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:03

ceasario schreef:
Eerlijk en Paarden ?


Wat gij niet wilt dat u geschiedt...doe dat ook een ander niet???

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:09

amen *LOL*

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:10

Ruchet schreef:
eerlijk en paarden ?


Loont op lange termijn.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:18

Daar ben ik van overtuigd zannekin, eerlijkheid duurt het langst.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 15:20

Levy schreef:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt...doe dat ook een ander niet???


Zei de dominee vanmorgen. Na overdenking van de wedstrijd
Nederland -Tjechien

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:16

Ruchet schreef:
Daar ben ik van overtuigd zannekin, eerlijkheid duurt het langst.



Ja inderdaad, dat duurt het langst. (duurt het langst even iets anders interpreteren) Haha!

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:22

ceasario schreef:
Waar ik het over heb is de gewone landelijke gebruiker/fokker die koopt /verkoopt in een open markt.


(Natnekkerij noemen wij dat.) Haha!



Nou, bij die markt past toch ook mooi een Fidermarkje uit onbekende stam, dat zich doorsnee presenteert. Dus ik snap niet waar je je druk om maakt.

Wat ik probeerde aan te geven dat iets goeds nog altijd geld kost en opbrengt. En wat normaal gesproken voor de buitenstaander ook niet te koop is. Probeer, om me even tot Holstein te beperken, maar eens een merrieveulentje uit stam 318D2 of 776 te kopen

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 17:39

Excuseme schreef:
Nou, bij die markt past toch ook mooi een Fidermarkje uit onbekende stam, dat zich doorsnee presenteert. Dus ik snap niet waar je je druk om maakt.

Wat ik probeerde aan te geven dat iets goeds nog altijd geld kost en opbrengt. En wat normaal gesproken voor de buitenstaander ook niet te koop is. Probeer, om me even tot Holstein te beperken, maar eens een merrieveulentje uit stam 318D2 of 776 te kopen



Citaat:
Bokt.nl
De gebruikers hebben in totaal 4348689 berichten geplaatst
We hebben 18095 geregistreerde gebruikers


Daar hebben we het over.
En niet over de enkele %ten anders denkende, die voor 10000,- of meer gaan.
Een gebruikspaard van 4000 Euro is nog altijd bijna voorheen 9000,-gulden.
Dus ik begrijp sommige niet dat zij paarden van 4000,- maar gewoon spul vinden..

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:45

We hebben het toch niet meer over guldens ceas, voor een biertje betaal je toch ook het dubbele. Knipoog

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:48

Kwestie van oude tijden niet los kunnen laten... Knipoog Lachen

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 18:52

Levy schreef:
Kwestie van oude tijden niet los kunnen laten... Knipoog Lachen


Dat heeft niks met oude tijden te maken.

Morgenvroeg komen er weer 600 dossiers binnen van een nieuwe tijden generatie. (inkasso) OK dan!

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:59

ceasario schreef:
Dat heeft niks met oude tijden te maken.

Morgenvroeg komen er weer 600 dossiers binnen van een nieuwe tijden generatie. (inkasso) OK dan!


Insgelijks....maar dan van een oude tijden generatie, die de waarde van de euro nog steeds niet in kunnen schatten.
Bloos!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:20

Natuurlijk is de enige echte waarde van een paard de slachtwaarde, maar als je ziet wat het onderhoud kost dan betaal ik liever wat meer voor een paard waar ik plezier van heb dan iets minder voor een paard wat het net niet is.

Pensionstalling voor 300 euri's per maand is heel gewoon tegenwoordig, tel daar de hoefsmid en de entingen bij op en je zit al boven de 4000,-- Bloos! per jaar en dan moet er niets geks gebeuren. Om de week een prive-lesje, af en toe een wedstrijdje, afschrijving van je trailer en de duurdere/zwaardere auto die je nodig hebt, brandstofkosten, ik ben maar gestop met optellen Geld, geld! Haha! .

Gelukkig heb ik de paarden aan huis staan dus ik ben geen 300 per maand aan stalling kwijt maar ik heb er dan wel weer 2 want 1 paard op stal is ook zo zielig Ach gut .

Als je dat allemaal zo bekijkt dan zou ik eigenlijk best heel wat meer uit willen geven aan de aankoop als ik er dan ook plezier van heb. De afschrijving van een paard haalt het niet bij de kosten van onderhoud.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 20:34

astridh schreef:
Natuurlijk is de enige echte waarde van een paard de slachtwaarde, maar als je ziet wat het onderhoud kost dan betaal ik liever wat meer voor een paard waar ik plezier van heb dan iets minder voor een paard wat het net niet is.

Pensionstalling voor 300 euri's per maand is heel gewoon tegenwoordig, tel daar de hoefsmid en de entingen bij op en je zit al boven de 4000,-- Bloos! per jaar en dan moet er niets geks gebeuren. Om de week een prive-lesje, af en toe een wedstrijdje, afschrijving van je trailer en de duurdere/zwaardere auto die je nodig hebt, brandstofkosten, ik ben maar gestop met optellen Geld, geld! Haha! .

Gelukkig heb ik de paarden aan huis staan dus ik ben geen 300 per maand aan stalling kwijt maar ik heb er dan wel weer 2 want 1 paard op stal is ook zo zielig Ach gut .

Als je dat allemaal zo bekijkt dan zou ik eigenlijk best heel wat meer uit willen geven aan de aankoop als ik er dan ook plezier van heb. De afschrijving van een paard haalt het niet bij de kosten van onderhoud.


Hi ,Astrid je praat gemakkelijk.

Maar kun je dit verhaal ook verkopen aan een 17 tot 24 jarige die niet die staat van dienst heeft zoals jij.

Verder gaat het erom dat de prijzen echt wel onder druk staan en heel erg onder druk.

De slachtprijs is 600 Euro was 1100 en op de veiling bij het vierspan 2500.- Haha!
en tussen 600 en 4000 zit nog een hele weg.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:35

Ceasario, de kern van mijn verhaal is dat bij het houden van paarden de onderhoudskosten hoog zijn ten opzichte van het aankoopbedrag. Zelfs als je de paarden aan huis hebt, je zal toch hooi, stro en voer moeten kopen (of zelf verbouwen maar ook dat kost geld). De hoefsmid en DA komen niet voor niets, althans bij mij niet Haha! .

Als ik het geld er niet voor had zou ik liever een jaartje langer sparen voordat ik een paard koop zodat ik die onderhoudskosten van een jaar kan investeren in een paard wat me aanstaat . Natuurlijk hoeft een goed paard niet altijd heel veel geld te kosten en is een duur paard niet per definitie goed. Je moet ook een beetje geluk hebben bij de aankoop, soms loop je er gewoon tegen aan maar ik verbaas me wel eens over hoe mensen beknibbelen op het aankoopbedrag terwijl ze geen idee hebben wat ze per jaar aan een paard uitgeven.

Bovendien is voor de een een bedrag van 4000,-- een heleboel geld en voor de ander is 10.000,-- een schijntje.

Ik was op zoek naar een leuk paard en wilde daar een in mijn ogen best heel redelijk (ik vond het eigenlijk hoog) bedrag voor uit geven maar dat paard was door mij gewoon niet te vinden. Ik weet niet of mijn eisen zo extreem zijn of ik gewoon niet de juiste connecties heb maar een leuk paard (in mijn geval was dat min 1.68m, 4-6 jaar oud, aangereden, 3 goede gangen, rontgenologisch goed voor een bedrag van max 6 a 7000,--) kon ik niet vinden.Ik heb wat paarden gezien die volgens de verkoper het einde waren maar IRL echt bagger waren.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 22:25

Ik weet niet of mijn eisen zo extreem zijn of ik gewoon niet de juiste connecties heb

Je eisen waren niet extreem maar je had inderdaad niet de juiste connecties.
Maar je eis lag ook op een ander nivo.

Waar ik het over heb zijn die paarden die bij de fokkers staan over goede basisgangen etc. beschikken maar inderdaad nog weinig of niets kennen .

Deze paarden zijn te koop inmiddels door het hoge aanbod binnen Europa voor mindere prijzen dan men zou geloven.
Dat is de case.

Het offtopic gedeelte is onderstaande.

En worden mensen blijkbaar beoordeeld op de hoogte van het bedrag van wat een paard gekost heeft.

De reinste decadentie ten top.
Terwijl ze niet doorhebben of willen in zien, met een werkelijke hamburger rond te rijden ,al hangt er een heel prijskaartje en fotoreportage met stamboom aan . wat je ook vaak met een korreltje zout moet nemen.

Want decadent gedrag om hoge prijzen te noemen is standing.(menen sommige)
Terwijl de leugen van het hoge bedrag ik niet vaak kan combineren met wat ik voor ogen zie.
Of de persoon liegt om de eigen image wat op te vijzelen of ze zijn werkelijk bij de poot genomen.
Het eerste en het laatste komt veelvuldig voor.

Daarom mijn advies koop er 2 van 3500 groen maar correct dan 1 met een groot uithangbord er aan voor 8500.
Dan weet je na 3 maanden welke werkelijk bij je past.
Er lopen op dit moment genoeg 2 a 3 en half jarige in de wei.

En als je de guts niet hebt om met een groene te beginnen
dan ben je werkelijk overgeleverd aan al de goede bedoelde verhalen en ervaringen van ander ...

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 23:08

Het valt mij op dat correct gebouwde en bewegende paarden met goed papier die al 'beleerd' zijn voor zo'n 3500E toch al het een en ander hebben meegemaakt en dit niet in positieve zin. Dus ook niet voor de doorsnee ruiter geschikt zijn. Ik vind dit niet van de laatste tijd maar dat is naar m.i. al jaren zo.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 08:25

Nou niet iedereen verdient 2000 euro netto in de maand (ik dus ook niet). Dus ietwat realistischer prijzen zou toch echt wel mogen. De echt goede paarden zullen duur blijven en dat snap ik ook wel. Maar voor veel paarden wordt er toch echt wel veel te veel gevraagd voor hetgeen ze op dat moment waard zijn. Sommigen vragen al een flink bedrag als de naam van een gerenommeerde hengst op het papier staat.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:26

Snif, ik verdien ook geen 2.000 euro netto in de maand... Verdrietig, helaas

Er is geen haar op mijn hoofd die ook maar overweegt voor 7.000 of meer een paard te gaan kopen. Er is zoveel leuk materiaal te koop voor de helft daarvan.
Er is idd een paarden-overschot, tenminste... zeker in Nederland! De economie maakt dat de consument pas op de plaats maakt, en dat is een zuinig piafje hoor! Men wil nog wel een goed paard, maar men wil niet meer diep in de buidel.

Ga eens kijken naar een paard van een 10.000 euro. Bevalt het je? biedt maar eens de helft. Maar kijk niet raar op wanneer je eraan blijft hangen.... Ook de verkoper vind 5.000 euro in werkelijkheid een boel geld Knipoog

In mijn omgeving zie ik momenteel meer paarden onder kostprijs van baasje veranderen dan andersom. Maar je moet idd niet naar een handelaar toegaan voor de aankoop Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 11:38

Dees schreef:
Snif, ik verdien ook geen 2.000 euro netto in de maand... Verdrietig, helaas

Er is geen haar op mijn hoofd die ook maar overweegt voor 7.000 of meer een paard te gaan kopen. Er is zoveel leuk materiaal te koop voor de helft daarvan.
Er is idd een paarden-overschot, tenminste... zeker in Nederland! De economie maakt dat de consument pas op de plaats maakt, en dat is een zuinig piafje hoor! Men wil nog wel een goed paard, maar men wil niet meer diep in de buidel.

Ga eens kijken naar een paard van een 10.000 euro. Bevalt het je? biedt maar eens de helft. Maar kijk niet raar op wanneer je eraan blijft hangen.... Ook de verkoper vind 5.000 euro in werkelijkheid een boel geld Knipoog

In mijn omgeving zie ik momenteel meer paarden onder kostprijs van baasje veranderen dan andersom. Maar je moet idd niet naar een handelaar toegaan voor de aankoop Nagelbijten / Gniffelen


Jij neemt net als ik het risico om een 2 of 3 jarige aan te schaffen. Helaas willen veel gebruikers een kant en klaar paard. Als dat paard dan ook nog mooi is en goed beweegt ( zoals de particulier wil) dan kost dat wat.

Ik koop ze liever groen, en geef de fokker dan net wat meer geld. Die mag ook best waardering voor zijn goed opgevoede fokproduct krijgen, dan dat ik een kant en klaar paard koop wat als je komt al vierkant in de witte bandages staat.