Rechthoek of Vierkant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 14:36

Ja wij hebben ook een Jazz in het rechthoeksmodel Verward

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 14:49

Ik zou een plaatje met lijntjes ook wel handig vinden Anna42. Ik probeer me iets voor te stellen bij je uitleg maar dat gaat een beetje moeilijk. De lijntjes die de anderen in hun plaatjes getekend hebben zijn volgens jou niet goed, maar hoe moeten ze dan? Dat zou een hoop duidelijkheid scheppen in dit topic.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 15:23

Ik wil niet vervelend doen hoor, maar als je het verhaal in de strengen leest over het nieuwe scoren, dan staat in het plaatje dat voor het bepalen van het model niet de hoogte van de schoft wordt gebruikt, maar het gemiddelde tussen de schofthoogte en het kruis. Daar worden ze dan van zelf langer van!!!! Verward

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 17:27

MarianneR schreef:
Ik zou een plaatje met lijntjes ook wel handig vinden Anna42. Ik probeer me iets voor te stellen bij je uitleg maar dat gaat een beetje moeilijk. De lijntjes die de anderen in hun plaatjes getekend hebben zijn volgens jou niet goed, maar hoe moeten ze dan? Dat zou een hoop duidelijkheid scheppen in dit topic.


Lees even mijn vorig antwoord dan heb je precies de meetpunten. Het probleem ligt gelegen in het feit dat men niet de uiterste punt van de schouder en de zitbeenknobbel neemt maar in twee uiterste punten lijntjes zit te trekken en dat vertekend de werkelijke lengte.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:49

Anna42: toch bekruipt me het gevoel dat je jezelf tegenspreekt. Je zegt hier ten stelligste dat de verhouding tussen lengte en hoogte vaststaat als een of andere natuurwet. En dat die natuurwet met name opgaat voor KWPN paarden, die een behoorlijk allegaartje zijn van rassen. Hieronder een theoretische tegenstelling, onafhankelijk van optisch bedrog of digitale fotovervorming.

In jouw eerste topic heb je ons allen geleerd dat niet alle paarden eenzelfde hoeveelheid lendewervels hebben (zo eentje waarvan ik er zelf een gebroken heb, niet zo lang geleden).

Leg eens uit, als het aantal wervels wel variabel is, hoe kan dan de ruglengte vast liggen ten opzichte van de hoogte? Of komt er ook in het voor- en achterbeen een botje bij?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:59

Anna42 schreef:
Lees even mijn vorig antwoord dan heb je precies de meetpunten. Het probleem ligt gelegen in het feit dat men niet de uiterste punt van de schouder en de zitbeenknobbel neemt maar in twee uiterste punten lijntjes zit te trekken en dat vertekend de werkelijke lengte.


Dat is het probleem Anna42; je geeft het juist NIET duidelijk aan.
Je spreekt op dit moment jezelf tegen, want zoals ik in mijn vorige post heb uitgelegd, is (zie de stelling van Pythagoras) die lengte alleen maar groter als ik meet zoals ik in mijn tweede foto heb gedaan (die met de gele lijnen op pagina 3)

Persoonlijk vind ik het zeer vervelend dat je steeds op hetzelfde antwoord wijst, en geen moeite wilt nemen om e.e.a. bijvoorbeeld door visualiseren duidelijk te maken.

Natuurlijk zie ik in de skelettekening de zitbeenknobbel en de punt van het schouderblad, maar wat er in jouw uitleg ontbreekt is, hoe het komt, dat jij steevast een paard een kortere lengte aanmeet, dan anderen.

Maak een schema met lijnen, en laat zien waarin jouw meting verschilt met die van mij (zie pagina 3!!!!!!!!!)

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:58

Ik wil ook graag wat duidelijkheid, want die gele lijn van fabienne staat helemaal scheef en dan wordt hij langer dan wanneer die recht loopt. Natuurlijk graast dit paard, maar wat ik zo kan zien, zou de lijn nog steeds scheef lopen, wanneer het hoofd gewoon recht stond.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:56

Meet je nou volgens de rode of de blauwe lijn? Dat maakt namelijk nogal een verschil

Afbeelding

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:02

Zoals ik het begrijp de rode. En die loopt schuin en dat vind ik raar. Maar die blauwe eindigt dus wel op hetzelfde punt als de zitbeenknobbel, alleen dan evenwijdig naar beneden. Dat lijkt mij het meest logisch.
Ik ben heel nieuwsgierig naar opheldering van Anna42.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:03

Inderdaad Yvet dat is wat ik probeer duidelijk te maken aan Anna42:
stelling van Pythagoras;
als de blauwe lijn fout is, dan is het paard volgens de rode lijn gemeten alleen maar langer!!!!!!!!!! (schuine zijde v rechthoekige driehoek)

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:40

fabienne schreef:
Inderdaad Yvet dat is wat ik probeer duidelijk te maken aan Anna42:
stelling van Pythagoras;
als de blauwe lijn fout is, dan is het paard volgens de rode lijn gemeten alleen maar langer!!!!!!!!!! (schuine zijde v rechthoekige driehoek)


Inderdaad! De schuine zijde is altijd de langste
stelling van pythagoras. In een driehoek van 3 bij 4 bij 5 is de schuine zijde degene van 5

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:46

Zeker Lachen

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 09:10

yvetje schreef:
Meet je nou volgens de rode of de blauwe lijn? Dat maakt namelijk nogal een verschil

Afbeelding


De lijnen lopen niet zoals Rosie omschreven heeft. De rode lijn (LENGTE)loopt vanaf de uiterste punt van de schouder (paars) tot aan het uiterste punt van de zitbeenknobbel (groen).
De schofthoogte is het punt waar de hals overgaat in de schoft (HOOGTE) De lijn ietsjes terug en precies in het knikje.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:42

LuvdaTossa schreef:
En de keuringmeesters die op de keuring een paard in het rechthoeksmodel laten komen, hebben die niet gelijk volgens jou Anna42? Zien zij niet goed? Meten zij met een andere liniaal. Als ik jou dan moet geloven is er geen KWPNner die onder de 20 scoort (onder de twintig is rechtshoekmodel, toch?) en er zijn wel degelijk paarden die richting rechthoeksmodel scoren. We hebben er zelfs een paar op stal staan.


Wat is je reactie hierop dan?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:46

Wie maakt zich nog druk vanaf vandaag over wat Rosie verteld.
Alleen personen die hun blik niet verder richten dat hun eigen "wereldje". Huilen

Maar vanaf vandaag is de paardenfokkerij historisch veranderd.

1 mei 2004

Op 1 mei 2004 treden tien landen toe tot de Europese Unie, namelijk Cyprus, Tsjechiƫ, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Malta, Polen, Slowakije en Sloveniƫ. In heel Europa worden activiteiten georganiseerd om dit historische moment te vieren..


http://europa.eu.int/netherlands/


bron. www.DataHorse.nl

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:28

Ceasario: je hebt helemaal gelijk. Maar deze post gaat niet over goedkoper bier in Finland. Blijkbaar is dit wel een relevant onderwerp.
Iedereen staat vrij om het stamboek naar zijn keuze te kiezen en om te kiezen in welk land van de EU men zich wil vestigen. Iemand die het oneens is met het KWPN heeft vanaf nu de vrijheid om te verhuizen naar Estland of Slowakije en daar een fokstal op te zetten.

Volgens mij is het onderwerp specifiek over uitspraken op een groot deel van de paardenpopulatie in Nederland. We zijn op zoek naar de feiten op dat gebied. Een EU onderwerp en de implicaties op de fokkerij hoort in een ander topic thuis.
Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 01-05-04 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:30

joostvangestel schreef:
Ceasario: je hebt helemaal gelijk. Maar deze post gaat niet over goedkoper bier in Finland. Blijkbaar is dit wel een relevant onderwerp. Iedereen staat vrij om het stamboek naar zijn keuze te kiezen en om te kiezen in welk land van de EU men zich wil vestigen. Iemand die het oneens is met het KWPN heeft vanaf nu de vrijheid om te verhuizen naar Estland of Slowakije en daar een fokstal op te zetten.



Veel bedrijven gaan dat ook doen. De arbeidskrachten zijn veel goedkoper in Polen en Tsjechie. En de productiviteit per FTE is veel hoger!

Tenminste...........mijn Pa is de laatste tijd verdacht veel in Tjechie.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:06

Afbeelding

Sorry anna42 maar zelfs als ik volgens jouw methode meet, kom ik erop uit dat oscar op de tekening 2 mm langer is dan hoog. Oscar is iets van 1.73, reken maar uit wat dan zijn lengte is. Dat meteen al een aantal centimeters hoor!
(hier met die 1000 euro! ~~}> )

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 12:28

Yvetje, Anna42 doet volgens mij niet in milimeters op de foto's, hij rondt alles af op hele centimeters, dus op die manier ziet hij paarden op dergelijk formaat foto's altijd als vierkant.

Heerlijk om zo altijd je theorie te kunnen bevestigen voor jezelf.

Voor ons is het duidelijk, de theorie van het vierkant van Anna42 is niet gestoeld op nauwkeurige metingen, en als je verschillen van rond de 10% te verwaarlozen vindt, dan zijn volgens zo'n grove benadering inderdaad alle paarden vierkant Verward

De werkelijkheid is echter, dat veel paarden niet in een zuiver wiskundig vierkant passen, alleen in een "Anna42-vierkant".

Naar die duizend euro kunnen we met zijn allen fluiten, of respectievelijk op onze buiken schrijven, maar dat wisten we eigenlijk al toen we op dit topic gingen reageren Haha!

Soit.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 14:28

Even alle gekheid op een stokje: over wat voor een afwijking spreken we in procenten? 2 mm klinkt als weinig. We moeten wel wat zuivere meetmethoden toepassen. Daarnaast is de natuur echt niet zo zuiver geometrisch en symmetrisch, dacht mochten we (althans zeker ik Haha! ) wel willen Knipoog Een verschil van 2% of zo ligt al gauw in de meetmarge.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 16:32

Joost in mijn foto van het ouwe paard, meet Anna42 5 cm waar ik 5,5 cm meet, dat is een verschil van 10%, en dat is op een lengte van bv 160 wel 16 cm!!!!!!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 16:57

Een echt rechthoekspaard, volgens het KWPN:

Afbeelding

Mermus R.... hoe zijn de lijntjes bij hem?

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:46

ik was wel heel erg benieuwd wat Anna42 vindt van mijn merrie, die ik hier nu al 2x geplaatst heb. Is deze merrie niet te beoordelen op deze foto? of is hier geen uitdaging Verward

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:40

Suzan1 schreef:
Afbeelding

In welk model staat mijn merrie dan ?
(plaats de foto nog maar een keertje, wordt ze ook nog eens beroemd Haha! )


Beetje Oud Gelders met geen halswelving.
Kan ook Westfaals zijn.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 06:51

Hallo Caesario, ik denk dat Suzan1 vooral vraagt of haar merrie vierkant of rechthoekig is?