klophengst -> dekhengst?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

klophengst -> dekhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:12

Na aanleiding van het gedrag van mijn 2jarige ruin die zijn merrievriendinnetje de hele dag door bespringt kwam het gesprek op stal op klophengsten uit:

Stel dat mijn paard nou klophengst is, en hij bevrucht de merrie, kan ik hem dan als dekhengst laten registreren? Niet dat ik dat wil maar niemand wist hier het antwoord op, dus bij deze... Kan dat?

Anoniem

Re: klophengst -> dekhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:13

een klophengst is toch niet vruchtbaar of wel ?

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:21

Een klophengst is een hengst waarbij één of beide teelballen in de buikholte is blijven zitten en dus niet is afgedaald in de balzak (scrotum). Een klophengst is als beide testikels niet in het scrotum liggen onvruchtbaar. Tegenover merries gedragen zij zich echter net zoals een normale hengst zou doen, omdat zij meestal wel normaal testosteron produceren met gevolgen voor hun temperament.

Als een klophengst wordt gecastreerd, wordt soms niet de moeite genomen om ook deze tweede teelbal te verwijderen, omdat dit via een meer ingrijpende operatie zou moeten gebeuren dan de normale castratie.

Als het dier vervolgens wordt verkocht als een ruin kan de nieuwe eigenaar hier problemen mee krijgen, omdat een gecastreerde klophengst minder rustig is dan van een echte ruin mag worden verwacht.

bron : wikipedia

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:26

ooooh thnx Haha!

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:31

yw Haha!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 21:36

Ik heb 21 jaar gedacht dat een klophengst vruchtbaar was. Ik ga even in foetushouding in een hoekje liggen Lips are sealed Doei, doei

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:38

Denk dat het zowiezo moeilijker wordt om een klophengst, als die al vruchtbaar is en een enkeling is dat, goed te keuren bij een stamboek. Als die vruchtbaar is is het meestal toch minder sperma, gezien de meeste stamboeken daar eisen aan stellen zit je al in een lastig pakket. Plus natuurlijk al het andere dat een hengst moet bezitten om goedgekeurd te worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:21

Een klophengst wordt niet goedgekeurd. Vruchtbaar of niet. Als een hengst eenzijdig gecatreerd is vanwege een ongeval of ziekte moet je ook echt aantonen dat dat het euvel is en niet dat je stiekum een klophengst aanbied. (waarvan dus een bal is ingedaald.)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:28

Klophengsten kunnen vruchtbaar zijn (maar wel minder dan een echte hengst).
Bij een veulen van een niet goedgekeurde (klop-)hengst krijg je bij de meeste stamboeken een papier met vaders kant onbekend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:08

Klophengsten worden inderdaad niet goedgekeurd. Inschrijven als dekhengst kan alleen als ie het hele goedkeuringstraject zou doorlopen (hengstenkeuring dus), en wanneer 1 of meerdere ballen niet ingedaald zijn wordt een hengst veterinair afgekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:47

Hij kan ook een hoop testosteron hebben. Ik heb ook een heel erg dominante ruin, we hebben zijn testosteron getest, daar kwam een heel hoog percentage uit, maar alles is weggehaald.. Is ook geen klophengst!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:22

Een klophengst kan idd wel vruchtbaar zijn. Sperma overleeft niet of niet lang boven een bepaalde temperatuur. In de buikholte is het veelal dus gewoon te warm.
Daarom hangt het voorraadvat ook eronder Knipoog

Maar in enkele gevallen kán het dus wel en zal een dekking een veulen tot gevolg hebben.
Overigens is deze konditie (cryptorchid) erfelijk en dat is dan ook de reden dat deze hengsten niet goedgekeurd worden voor dekdienst.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:27

Heel interessant.
Onze klophengst is net geopereerd in Utrecht én is nu dus officieel ruin.
Misschien heeft ie onze merrie wel gedekt, zou ik stiekum best leuk vinden Knipoog .

In Utrecht zeiden ze dat klophengsten veelal meer hengstengedrag vertonen dan "complete" hengsten.
De onze is nu heel erg braaf trouwens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:41

Klophengsten hebben idd een vervelender/moeilijker karakter, maar dat komt ook omdat mensen een ruin denken te hebben.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:42

Je kan bloed laten onderzoeken op testosteron. Daar komt dan een erg lage waarde uit als het een ruin is en een erg hoge waarde als het een (klop-)hengst is. Verder is er nog een grijs tussengebied, die paarden worden ingespoten met een hormoonmiddel en daarna nogmaals bloed afgenomen. Als de waarde hetzelfde blijft: ruin, als ie stijgt: (klop-)hengst.

Wat hierboven staat dat een ruin toch een hoog testosteron gehalte heeft kan wetenschappelijk gezien niet kloppen, dan was het geen ruin! Of er moet van alles aan anabolen in zijn gegaan.

Je paard ergens laten registreren al 'dekhengst' heeft niets te maken met of ie wel of niet veulentjes heeft gemaakt. Maar of je volgens de regels van een stamboek je hengst hebt laten goedkeuren. Voor sommige stamboeken héél moeilijk (KWPN, eerst hengstenselectie/röntgenfoto's/spermaonderzoek, dan test, dan evt. goedkeuring) en voor andere veel makkelijker (AVS b.v.).
Lijkt me dus in jouw situatie niet helemaal reeël.
Meest waarschijnlijk is het bespringen dominantie of speelgedrag. Waar je op kan letten is of ie 'afvlagt' bij het dekken. Dus zie je op een gegeven moment z'n staart op en neer wippen/schudden in een ritmische beweging. Dan komt ie namelijk klaar, dus heeft z'n zaadlozing. Als je dat nooit ziet is de kans klein dat ie echt wat klaar maakt Knipoog

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:05

Nog even iets toevoegen: ik ken geen enkel stamboek dat klophengsten voor de dekdienst accepteert. Dus bij voorbaat kansloos...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:43

Knavia schreef:
Wat hierboven staat dat een ruin toch een hoog testosteron gehalte heeft kan wetenschappelijk gezien niet kloppen, dan was het geen ruin! Of er moet van alles aan anabolen in zijn gegaan.

Ik heb de uitslag nog thuis liggen Ja
Anabolen heeft hij nooit gehad, en het is ook geen klophengst, hij had er niet genoeg voor een klophengst, maar aanzienelijk VEEL voor een ruin.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:33

Hier zijn bepaalde marges voor.
Zoals ik het begreep was het beneden de drie of dertig (afhankelijk van eenheid) 100 procent ruin, 90-100 of 9 en 10 (afhankelijk van eenheid) 100 procent hengst.
De onze had 60 (of 6) en bleek na vervolgonderzoek (zoals hierboven beschreven; inspuiten met HCG) klophengst. Sinds een week staat hij weer thuis en het gaat echt geweldig!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:49

Shannay, wat was de uitslag van jouw paard dan (even de eenheden erbij zetten ajb)? Want dan snapt één van ons tweeën het niet, en ik wil even weten of ik dat dan ben....

De 'normale' grenswaardes zijn
Gelding < 0.1 ng/ml
Cryptorchid > 0.1 ng/ml
Stallion > 0.5 ng/ml
Mare < 0.1 ng/ml
http://www.cvmbs.colostate.edu/bms/ARBL ... values.htm

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 20:54

Knavia schreef:
Je kan bloed laten onderzoeken op testosteron. Daar komt dan een erg lage waarde uit als het een ruin is en een erg hoge waarde als het een (klop-)hengst is. Verder is er nog een grijs tussengebied, die paarden worden ingespoten met een hormoonmiddel en daarna nogmaals bloed afgenomen. Als de waarde hetzelfde blijft: ruin, als ie stijgt: (klop-)hengst.

Je paard ergens laten registreren al 'dekhengst' heeft niets te maken met of ie wel of niet veulentjes heeft gemaakt. Maar of je volgens de regels van een stamboek je hengst hebt laten goedkeuren. Voor sommige stamboeken héél moeilijk (KWPN, eerst hengstenselectie/röntgenfoto's/spermaonderzoek, dan test, dan evt. goedkeuring) en voor andere veel makkelijker (AVS b.v.).
Lijkt me dus in jouw situatie niet helemaal reeël.
Meest waarschijnlijk is het bespringen dominantie of speelgedrag. Waar je op kan letten is of ie 'afvlagt' bij het dekken. Dus zie je op een gegeven moment z'n staart op en neer wippen/schudden in een ritmische beweging. Dan komt ie namelijk klaar, dus heeft z'n zaadlozing. Als je dat nooit ziet is de kans klein dat ie echt wat klaar maakt Knipoog

Ik weet wel zeker dat Abel geen klophengst is, het was meer een wat als- vraag. En als hij wel zijn vriendinnetje zou hebben gedekt zou dat wel een paard geven met leuke papieren Haha!. Hij is een Trento B X Wellington en zij een onwijs mooie Nourejev x I.Furst Ferdinand.