Het Dikke Buiken Topic 2027

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Re: Het Dikke Buiken Topic 2027

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 10:33

Ik zou het denk ik ook zo doen zoals corinadrenth zegt Muriona, maar ik heb er weinig verstand van :') dus geen idee wat het beste/slimste is,

Nog een Ander vraagje hier voor de meer ervaren mensen,

Mijn merrie haar veulen van 2025 is afgespeend begin september, was haar eerste veulentje met 10 jarige leeftijd, alles super verlopen..gelukkig, alleen nu is het zo dat het uier nooit helemaal opgedroogd is, hij is nog steeds iets of wat gevuld, en af en toe hangt er vocht aan de spenen, uier is niet gevoelig, of warm, wel wat hard, is dit normaal?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 00:48

Ja hoor dat is heel normaal. Als ze eenmaal een veulen hebben gehad wordt het uier nooit meer zo als bij een maiden.

Het is alweer maart, ik ben benieuwd wanneer ik Veronia hengstig ga zien, dan kan ik de cyclus in de gaten gaan houden.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 01:39

Muronia schreef:
Ja hoor dat is heel normaal. Als ze eenmaal een veulen hebben gehad wordt het uier nooit meer zo als bij een maiden.

Het is alweer maart, ik ben benieuwd wanneer ik Veronia hengstig ga zien, dan kan ik de cyclus in de gaten gaan houden.

Oké top! Thanks voor je reactie, dat stelt mij toch wel gerust, anders had ik het sowieso de DA ff gevraagd binnenkort.

Mijn merrie moet volgens mijn berekening in de week van 16 maart weer hengstig worden, zo spannend weer maar ook zo leuk allemaal <3

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 14:02

Ik kom me ook melden!

Dit jaar verwachten we 3 veulentjes en volgend jaar wil ik er ook weer 3 verwachten. Dan verwachten we de eerste in mei denk ik, net zoals dit jaar. *\o/*

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 11:15

Hier moeten de mutsen nog hengstig worden, al heb ik het idee dat Finn er tegenaan zit.

Vanavond naar de hengstenshow haar date bekijken en even babbelen met de eigenaar.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 12:47

Ik kom dit jaar rustig mee lezen, ik laat de dames komend jaar leeg.

Wel heb ik nog +- een halve fles regumate over, die overgenomen kan worden als iemand dat nodig heeft.

Ook heb ik aan het eind van het seizoen een 4g camera beschikbaar. Dus mocht iemand een van beide nodig hebben mag je een PB'tje sturen.

Ik wens in elk geval iedereen heel veel succes dit seizoen!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:19

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 20:37

Ik meld mij hier af, m’n merrie is vannacht overleden nadat ze haar baarmoeder er uit geperst heeft. Ik ben kapot. En ik ga Minthe zeer zeker niet dekken (dit jaar). Ik ben eerst even genezen

Iedereen veel succes en alle goeds voor het nieuwe fokjaar!

Tootjevilena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 21:00

Kabayo schreef:
Ik meld mij hier af, m’n merrie is vannacht overleden nadat ze haar baarmoeder er uit geperst heeft. Ik ben kapot. En ik ga Minthe zeer zeker niet dekken (dit jaar). Ik ben eerst even genezen

Iedereen veel succes en alle goeds voor het nieuwe fokjaar!

Oh wat verschrikkelijk… heel sterkte toegewenst met dit enorm verlies. Echt verschrikkelijk.. wat een nachtmerrie.

Tootjevilena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 01:00

Ook ik ben dit jaar van de partij met mijn super lieve d-oc ster merrie Totilas x Royal dance. Hengst nog uit te zoeken. Eerst maar een cyclus opbouwen. Wordt eerste veulen, vorige poging mislukt helaas door tweelingdracht. Dus spannend! Hoop zo dat het dit jaar het wel lukt.

Puntjes waar ik aan moet denken zijn:
Bovenlijn rug
Halsrichting mag wel iets verticaler
Lief karakter (tootje is zeer lief en werklustig)

Suggesties hengst altijd welkom *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 08:59

Ik dacht ik meld me hier zie ik jou bericht kabayo
Wat vreselijk ontzettend veel sterkte -O-

Wij gaan dit jaar maar 1 dekken onze elite ibop sport nmk prok merrie. Afstamming jazz x flemmingh x Cabochon
Afbeelding

Afbeelding

En haar veulen van 2025 v denver us.
Afbeelding
Die is nu bijna een jaarling en kan echt heel goed lopen, heeft een top karakter mag alleen iets groter worden :j

Ik hoop komende maand of in mei te kunnen dekken en ben er nog totaal niet uit welke hengst te gebruiken :Y)

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 10:33

Wat ontzettend heftig Kabayo! Heel veel sterkte met dit verlies!

Ik kom mij dit jaar ook melden. Ik ga eigenlijk geheel ongepland dit jaar voor het eerst mijn merrie laten dekken.
Plan was om haar dit jaar lekker door te rijden en onze toekomst samen te starten, maar een blessure gooit roet in het eten. Helaas een blessure waar ze niet meer van gaat herstellen. Gelukkig loopt ze pijnvrij in de wei en heb ik groen licht om er mee te fokken.

Mijn merrie is een 5 jarige Ijslander.
Nu begint de tocht naar een hengst zoeken omdat ik KI wil en bij de ijslanders erg veel nog natuurlijk word gedaan.
Vandaag ga ik bij een hengst kijken die qua karakter enorm goed past bij mijn merrie en lijkt te geven wat ik zelf zoek in een paard, alleen is de inteelt coefficient 5,5. Wat ik eigenlijk te hoog vind. Maar kijken kan geen kwaad.
Ze kan ivm revalidatie pas vanaf half mei gedekt worden, dus in heb nog even om er naar te kijken :)

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 16:24

Onze merrie heeft donderdag haar veulen gekregen! Het 2e dat ze zelf gedragen heeft en het eerste veulen voor ons. Dit jaar zouden we graag 1 embryo van haar afnemen en 1x zelf laten dragen.

Als alles mag meezitten verwachten we dus in 2027 2 veulens, ik sluit me dus graag aan onder voorbehoud!

Amitro123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 23:21

Heel veel sterkte Kabayo, wat triestig |(

De keuze staat bij ons vast en we hebben gekozen voor I’m Special de Muze. Ze zal hopelijk rond april gedekt worden als de eisprongen met haar en de draagmoeder overeenkomen.

Moeder zit in de Darco lijn en de vader in de Diamant de Semilly lijn dus ik ben benieuwt :)
Afbeelding

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 15:04

Wat heftig Kabayo.. Echt een nachtmerrie als ik het zo heb gelezen, heel veel sterkte.

Wij verwachten er dit jaar ook eentje van I'm Special de Muze, blijf het een mooie hengst vinden! :-)

Ik denk dat ik dit jaar voor Untouched, Baloutaire PS en J-Nius ga, voor het eerst dat we gaan spoelen met een merrie dus ook dat even ontdekken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 16:23

Ik heb echt tranen weg gepinkt bij je verhaal Kabayo, ik weet hoe dol je bent op haar.

Heel veel geluk met je prachtige nakomeling.

Amitro, ik heb ook een Darco nakomeling gehad,leek wel op die van jou, zeker de kleur.
Erg mooi.

Mijn keuzes staan ook vast, maar aankomende week wordt er een maag scopie bij Infinity gedaan, omdat ze zo mager blijft en mijn voer van erg goede kwaliteit is.

Hopenlijk staat dat niet in de weg van de dracht.
Zo niet, gaan we Infinity en Rosalita ergens half/eind april insemineren.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:27

Wij zijn er ook weer bij! Dit jaar dekken we vooral met Bailey

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:59

Dankjullie wel!

Jullie veel plezier met de voorpret of diegene die al bezig zijn, veel succes :D

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 21:33

Wij zijn vandaag begonnen met scannen, zat al een mooi ei van 3, vrijdag ochtend komen ze terug, zo spannend weer allemaal :=

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 21:55

spannende tijd breekt aan inderdaad! hier gaan we morgen starten met scannen van onze 16 jarige united x jazz elite merrie. ben benieuwd

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 22:26

Komen ze bij jullie allemaal aan huis? Hebben jullie dan een opvoelbox?
Het lijkt mij zo fijn om het op die manier te kunnen doen. Door een stomme gebeurtenis vorig jaar is onze merrie slecht te laden. Nu al tijd aan t oefenen en t is al veel beter maar gewoon niet goed genoeg. Binnenkort komt er iemand ons helpen met laden hopelijk kan zij ons daar bij helpen. Zou zo zonde zijn als ze weer een jaar leeg blijft..

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 22:30

kel106 schreef:
Komen ze bij jullie allemaal aan huis? Hebben jullie dan een opvoelbox?
Het lijkt mij zo fijn om het op die manier te kunnen doen. Door een stomme gebeurtenis vorig jaar is onze merrie slecht te laden. Nu al tijd aan t oefenen en t is al veel beter maar gewoon niet goed genoeg. Binnenkort komt er iemand ons helpen met laden hopelijk kan zij ons daar bij helpen. Zou zo zonde zijn als ze weer een jaar leeg blijft..

Vorig jaar lieten we haar op verplaatsing scannen omdat we geen opvoelbox hadden en onze DA zwanger was. Aangezien we nu ook een draagmerrie bijgekocht hebben en met embryo’s willen werken hebben we inderdaad nu zelf een opvoelbox thuis staan.

Is inderdaad een spannende periode hè! Hier zal het ergens begin april zijn denk ik. Zullen nu 1 van de dagen in de foal heat zitten maar die willen we niet gebruiken

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 22:32

ik laat een scanner komen, ze doet niets anders het hele seizoen door. ben hart aan het sparen om zelf een scan apparaat te kunnen aanschaffen.

ik heb geen opvoelbox meer. was er niet tevreden over heb hem verkocht.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 23:01

Hier ook n opvoelbox aan huis.
Alleen diepvries breng ik ze weg

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 23:27

Wat leuk dat jullie langzaam aan beginnen, hier inmiddels ook afgesproken om volgende week te beginnen met scannen. Mijn merrie toont niet meer hengstig sinds ik mijn ruin heb verkocht dus we moeten eerst even een beginnetje maken om haar cyclus goed in kaart te brengen.

Ik heb dezelfde scanster als Corina. Ze komt hier al enkele jaren naar tevredenheid aan huis. Ik heb geen opvoelbox maar wel stallen met losse onderdeur en ik parkeer mijn merrie met haar bips daarvoor zodat de scanster altijd veilig achter de deur staat.