[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 17:01

Gefeliciteerd!! Ging alles goed?

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 17:29

Gefeliciteerd

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:23

RanjaRietje schreef:
Gefeliciteerd!! Ging alles goed?

Ja was binnen een uurtje gedaan tussen een beetje schrapen en dat het veulen eruit was. Is gelukkig ook een hele goede moeder.

Nu een naam bedenken met de Q

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 20:37

Dat is mooi vlot :D

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 21:33

Gefeliciteerd. Maar waarom een naam met de Q?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 21:45

Het is het jaar van de Q :+ officieel gezien dan.
Weet eigenlijk niet of dat in Nederland hetzelfde loopt

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 21:51

In Nederland zijn namen vrij bij de Welsh stamboeken.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 15:33

Ik kom hier ook even binnen vallen. Ik heb een Welsh A merrie die dit jaar 6 wordt. Ze is een paar maanden onder het zadel en we gaan binnenkort de eerste bixie wedstrijdjes doen. Ik zou haar graag willen laten dekken dit jaar en ook naar de keuring gaan lijkt mij leuk. Ik heb echter alleen maar ervaring met friezen en KWPNers en dit is toch een heel ander ras merk ik.
Ze heeft als 3 jarige een 3e premie gekregen, dus ik heb geen hele hoge verwachtingen. Ik ben al lid van het NWPCS en heb de website al doorgespit. Ik heb wel nog vragen over de manen en conditie die gewenst is. Ik zie dat de manen op de keuring niet echt kort zijn, en niet geknot, maar mijn pony heeft echt dikke lange manen. Is het de bedoeling dat ik die wel een beetje inkort of moet ik het compleet natuurlijk houden? en veel ponies op de keuring vind ik persoonlijk in overconditie. is dat gewenst? of is sportconditie ook prima. Mijn pony is zeker niet mager, maar ook niet zo rijk gevuld als ik soms zie.

Hebben jullie ook nog keurings plannen en welke keuring is dan leuk om naartoe te gaan?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 15:39

Ik zou zeker aanraden om eens te gaan kijken bij de eerste shows die binnenkort al beginnen en dan met fokkers en/of deelnemers praten.
Qua conditie is "overconditie" zeker wel gewenst, althans een pony in sportconditie zal niet snel vooraan eindigen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 15:58

Overconditie is niet gewenst, er wordt gelukkig steeds meer op aangesproken als een pony te dik is. Een goedgetrainde pony in echte sportconditie zien ze ook liever niet maar een echte speklap ook niet meer. Maar als een pony niet goed gebouwd is en/of niet goed beweegt, krijgt ze nooit een eerste premie ook al voer je een zak brok per dag. Er zijn buddies bij het stamboek die je alles kunt vragen; ik heb een paar keer met een welsh A meegedaan aan keuringen en shows maar nu alleen nog maar partbreds. In sportconditie :+ en ze lopen vooraan mee. Ik ga dit jaar overslaan, mijn rijpony heeft genoeg geshowd en de jonkies zijn volgend jaar aan de beurt.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 14:47

Bedankt voor jullie antwoorden, naar een keuring gaan om te kijken is zeker een goede suggestie. Ik denk dat ze straks in het gras toch al wat dikker zal worden, maar dan zullen we niet ons uiterste best doen om haar slank te houden. Ze had overigens een 2e premie, geen 3e, zag ik net.
Wat doen jullie met de manen, trekken of knippen? Ze heeft echt een dikke bos en ik denk wel dat het netter is als dat een beetje getoiletteerd is.

Hoe zoeken/vinden jullie een dekhengst? Ik zit ook te denken om partbred te gaan fokken, Duits of NRPS om een maatje groter te krijgen, maar ik vind het lastig om hengstenhouders te vinden.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 14:58

Qua manen knip ik het vaak, dun het een beetje uit als dat nodig is. Ik knip niet kaas recht, dat willen ze liever ook niet. Ben trimmer van beroep en gebruikt oude trim scharen voor het uitdunnen
Vaak pak ik de manen in het voorjaar aan en hoef ik er voor de keuring vaak niet veel meer aan te doen en groeit het wat natuurlijk terug. :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 16:26

Knippen moet je wel kunnen, dat wordt bijna altijd te recht of het valt niet natuurlijk. Ik snijd de manen en dun ze vervolgens uit. Maar ik doe het eigenlijk pas iets van 2 weken van tevoren; omdat ik dan kan zien hoe een pony qua bespiering ontwikkeld is en ik de lengte en vorm daarop wat meer kan bepalen. Je kan ze beter een slagje te lang dan te kort doen, maar wel uitdunnen. Op de paginas van Kim Renders Fotografie en Vivian Hesen kun je al veel voorbeelden terugvinden.

Qua hengstenhouders zit merendeel op facebook. Er is ook een speciale groep waar veel dekhengsten in gedeeld worden bijvoorbeeld.
Edit: Welsh pony stallions at stud Holland.

Succes!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 21:00

Ik kijk voor hengsten tot nu toe idd gewoon op Facebook maar volgend jaar mag onze eigen hengst aan het werk.
Ik kijk vaak ook wel naar de afstand die ik af moet leggen maar dit jaar een beetje uitgeschoten met 4 uur enkele reis

AirborneStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 15:16

Talishe schreef:
Hoe zoeken/vinden jullie een dekhengst? Ik zit ook te denken om partbred te gaan fokken, Duits of NRPS om een maatje groter te krijgen, maar ik vind het lastig om hengstenhouders te vinden.

Het Welsh stamboek heeft hiervoor een speciale lijst om hengsten/hengstenhouders te vinden:
https://nwpcs.nl/actuele-hengstenlijst/

Ook kun je via hun site buddy’s vinden, die je tips kunnen geven mbt het klaarmaken voor de keuring. Wees je wel bewust dat bij de Welsh het er behoorlijk professioneel aan toegaat bij de keuringen, het is anders als bij een aantal andere stamboeken.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 17:56

Waarschijnlijk kan ik niet gaan fokken met mijn merrie om de meest stomme reden ooit...
Ik heb geen vervoer naar de kliniek om te scannen en te insemineren... Heb verschillende buren en kennissen gevraagd en wordt of genegeerd of ze kunnen niet.
Ik heb al gekeken naar een vrachtwagentje dat je met B rijbewijs mag rijden, maar dat is onbetaalbaar, paardentaxi`s zitten ver weg en worden daardoor ook onbetaalbaar. Nu ben ik aan het kijken om zelf een 1 daagse cursus te doen om mijn E rijbewijs te halen, maar dan heb ik nog steeds geen trailer of auto die een trailer kan trekken... (heb een Toyota Aygo) Heb bij de kliniek gevraagd of zij een oplossing weten aangezien ze dat de vorige keer hadden aangegeven, dat gaan ze nu in de groep gooien en daar wordt ik over gebeld.
Zo frustrerend om zo afhankelijk te zijn.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 18:03

Eefke, een andere kliniek benaderen hier scannen ze gewoon aan huis en alles. Alleen als de merrie echt lastig is verdoven ze de merrie (kost ook wel extra dan)

Maar hier gisteren de kleine geboren een Welsh a merrietje. Drinken was even een probleem maar na de hele dag en deel nacht tobben is het goed gekomen.

Afbeelding

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 18:20

Mijn vaste kliniek scant alleen aan huis met een opvoelbox, die heb ik niet. Er is nog wel een andere die ik kan benaderen, maar die heeft niks op de website staan over opvoelboxen, dus daar zou ik morgen over kunnen bellen, dank je wel voor de tip!

Wat een knap koppie heeft het veulen, gefeliciteerd! Gaat alles nu goed na het drinken?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 18:40

Gefeliciteerd.

Hier al beide merries gedekt. Hopelijk in een keer drachtig en dan mag de hengst op vakantie.
Afbeelding

Ik ben heel benieuwd naar zijn veulens. Dit jaar verwacht hij zijn eerste (weet even niet direct wanneer die uitgerekend is)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 21:53

Wat balen Eefke. Je woont net te ver anders had ik je geholpen.

Butengewoon mooi koppie!

Kittydylan spannend, is dit je eigen hengst?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 22:17