Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 10:50

Hier is gister de 1e merrie geïnsemineerd. Gistermiddag scannen en was net het ei weg. VDL gebeld en paar uren later waren ze er al om te insemineren. Super dat we het nog konden regelen zo op korte termijn.

Over New Pleasure hebben we paar jaar geleden gebruikt en merrie was in 1x drachtig. Karakater was top en hij maakte zich nergens druk om. Merrie heeft namelijk een gebruiksaanwezig maar hij liet zich niet gek maken. Ben benieuwd hoe hij uitgroeit en op we daar later nog wat van horen. Hij is verkocht naar Ierland.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 14:36

lexa schreef:
Eilander , op de horsetelex zijn er in 2025 toch nog 31 nakomelingen van catoki bijgeschreven dus je kan het allicht proberen.

Ja, dat zag ik ook. Ik ga er nog even over nadenken.
Heb haar nog niet hengstig gezien dus heb nog even

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 14:37

Revali schreef:
Marijkeeee schreef:
@Revali: top resultaten zeg van jou Arezzo! geslaagde combinatie met A.H.

Ja top!! En mooi dat ze gewoon thuis staat en ik haar zelf ook rijdt tussendoor <3

Super man!
En wat een manieren heeft ze!

eilander

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 14:40

Spannend Marijke!
Een snelle actie dus.
Ik had vorig jaar hetzelfde bij de Uno. Om half 2 sperma besteld en ging mooi om half 6 met de boot mee.

Ik hoor veel goeds over New pleasure maar ik kan zelf niet over dat hangende voorbeen heen stappen.
Dat is me een doorn in het oog.
Maar wie weet kunnen zijn kinderen me overtuigen...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 18:03

For pleasure ding dat voorbeen...

Welke merrie is er gedekt Marijke? En welke hengst is het geworden?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 18:51

Ja ziet ook wel maar kan me er niet aan storen

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 12:10

@Gomir: de Arezzo bij Carrera

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 17:12

Vraagje, heeft iemand al wat Darry Lou's gezien? Ik vind hier op het forum niet heel veel. Ben fan van de hengst op exterieur en natuurlijk presentatie, beter gefokt is ook moeilijk te vinden als je van frans bloed houdt maar weet niet hoe hij fokt. Zou fijn zijn als jullie er al gezien hebben om de ervaringen te delen.

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 22:20

Ik heb een 2 jarige darry Lou uit een comme il faut merrie gefokt. Ze is groot, heel bloederig type en abnormaal goede beweging.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 22:28

Ik heb ze nog niet in het echt gezien maar wel van collega fokkers gehoord dat ze het tegen vonden vallen . Heb de hengst wel in het echt gezien bij Harrie op stal en vond het net een grote pony , ik heb toen gekozen voor Tangelo zelf. Maar misschien fokt hij wel hele goede paarden maar dat weten we pas over een aantal jaren hij zelf is wel heel mooi gefokt en veel sport in de stam.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 09:38

Dat "ponyachtige" is waar ik een beetje bang voor ben, ik ga alvast volgende week een keer op de Zangersheide dag naar hem kijken. Is toch wat anders in een stal dan ergens op een scherm of in een piste van ver. Ik twijfel wat tussen hem en Tobago. Ik heb al Tangelo in de moederlijn en zou graag lijnteelt doen hierop. Bij Tobago zit de mr blue me wat tegen, ik ben daar niet zo een fan van (zie graag een bloed paard en hij geeft ze wat grover in mijn perceptie).

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 10:50

Ik heb hetzelfde dilemma, ik heb denk ik een hele geschikte merrie voor darry lou, heel groot, veel bloed (chacco), scherp, voorzichtig, zoek een hengst niet te groot, goed sluiten, veel ruggebruik dus ik had eigenlijk beslist om voor darry lou te gaan maar hier ook 2 grotere fokkers in het netwerk die hem afraden.
Heb al veel volbloed in mijn merrie dus tangelo zelf vind ik daardoor minder passen en Tobago twijfel ik beetje aan teveel bloed/rijdbaarheid in combi met mijn merrie…

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 13:37

Wij hebben thuis een Tangelo en een Tobago uit verschillende moeders maar ik zie zelf liever de Tangelo zijn nu 2 jaar oud. Ik zoek zelf een hengst die verkleinend fokt maar wel meewerkend is dus ik ga voor Candy de Nantuel. Van Zangersheide vindt ik Contagio ook echt super fijne en talentvolle paarden geven.

Antonius , Tangelo geeft wel hele brave paarden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 14:11

Tobago’s vind ik qua exterieur ook vaak wel echt onvoordelig in elkaar zitten. Darry Lou weet ik niet zo goed, dat eerste jaar dat ie beschikbaar was (meen in 2020) hebben er best wat grotere fokkers meegedekt op goede lijntjes, maar ik heb er niemand echt positief over gehoord en dekken doet ie niet zoveel. Geen idee waar het echt aan ligt. Die paar nakomelingen die ik gezien heb overtuigden ook niet, Zelf heb ik een voorliefde voor Frans bloed maar deze sla ik over.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 20:47

Wat maakt dat jullie denken dat hij een goede keuze zou zijn? De betere keuze tov alle andere hengsten die beschikbaar zijn?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 21:40

Bedoel je waarom ik darry lou zou kiezen? Of begrijp ik je vraag verkeerd?

Ik zoek een hengst met wat kleiner formaat (merrie is 1m78), niet te hoog in bloed (merrie heeft veeeeel bloed), zeer goede rijdbaarheid, goede mond, goed ruggebruik, bewezen op hoogste niveau, beschikbaar met vers sperma.
Vooral de combinatie bewezen op hoogste niveau, niet te groot en niet teveel bloed is niet makkelijk te vinden. Meeste kleine paarden op hoogste niveau hebben net veel bloed om hun formaat te compenseren als ik dat zo mag zeggen?
Dus op papier is Darry Lou de ideale match, komt ook uit mooie stam. Maar ik hoor van verschillende fokkers dat nafok tegenvalt. Een halfzus van mijn merrie zit bij andere eigenaar en die heeft een embryo gespoeld uit Darry Lou die dit jaar geboren wordt, dus daar wel benieuwd naar.
Ik heb op dit moment geen enkele hengst waar ik echt van overtuigd ben voor deze merrie dus ik sla jaartje over denk ik.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 14:41

Wat vinden jullie van Fantomas de Muze? Schijnt ook niet vergrotend te fokken en zijn bloedvoering past mij wel. Toevallig afgelopen weekend op stallen bezoek geweest ;)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 22:37

Hij liep vroeger in zijn jonge jaren bij de lrv met de kleindochter van Marcel Voeten, de hengstenhouder, gouden karakter. Als ze al eens mis kwam lioste hij dat altijd op. on mijn ogen veel te weinig kansen gehad.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 23:18

Kan er niet veel over zeggen, maar aantal nakomelingen die ik heb gezien vielen positief op qua type en qua springen

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 23:44

merelhof schreef:
Hij liep vroeger in zijn jonge jaren bij de lrv met de kleindochter van Marcel Voeten, de hengstenhouder, gouden karakter. Als ze al eens mis kwam lioste hij dat altijd op. on mijn ogen veel te weinig kansen gehad.

Eens. Denk een hele goede hengst, die niet optimaal benut is. Zie Funky Fred van Besita. Zo’n paard is een droom van elke fokker. Bloedje mooi en mega springen.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:24

Top bedankt! Dan is mijn keus nu definitief;)

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:33

Marijkeeee schreef:
Top bedankt! Dan is mijn keus nu definitief;)

Op wat voor een merrie ga je hem gebruiken?

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 16:31

Mag ik hier ook fok advies/ideeën vragen?
Ik heb een merrie van 1.64 van Arezzo, vader van moeder is Indoctro. Ben op zoek naar een hengst die vooral een goed karakter lijkt door te geven en wat maat. Wil vooral graag een veulen fokken waar een amateur ook mee uit de voeten zou kunnen. Ben me ervan bewust dat dit nooit helemaal zeker kan zijn, maar er hoeft van mij niet extreem veel bloed bij.
Ze heeft al eens een veulen van New Pleasure gefokt die m.i goed gelukt was.

Heb ook gekeken naar hengsten buiten het kwpn, eigenlijk puur omdat ze me qua kleur (en karakter) aanspreken. Anderzijds vind ik het misschien ook 'zonde' om buiten spring hengsten te kijken...Ben gewoon enorm aan het twijfelen. Ook advies opgevraagd bij VDL en de hengsten keuring staat op de planning.

Iemand hier een suggestie?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 18:07

Ik werd getipt door iemand om hierheen te komen .
Je kan me een pb sturen Marijke als je wil
Ik kan je wel goede condities geven voor Funky .
Ik zou als je bereid bent met diepvries te werken voor Funky gaan . Ik vind het Libero h bloed wat er achter zit erg waardevol .
Ik weet dat fokkers neigen naar Fantomas zelf omdat hij natuurlijk vers beschikbaar is .
Denk dat Funky toch echt over zeer veel kwaliteit beschikt(e).

Het karakter had ie zeker van Fantomas meegekregen maar die krachtige ,grote galop komt van de merrie , het bloedmooie type ook ( Fantomas durf nogals een klassieker door te geven ) en de kwaliteit die hij bezat komt ook echt van de moeder weg .
Denk dat de match van Libero met Sandro Boy zo'n paard als Funky heeft gegeven .
Als ik zie wat die in een jaar tijd bereikt heeft abnormaal .

Zoals hierboven gezegd heb ik ook vaak gezegd : hij was gewoon echt een paard waar iedere fokker van droomt : alleen het type al daar werd je elke keer blij van

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 22:50

Ja echt een super mooie type. Had hem graag gewild op mijn zapatero. Maar wil eigenlijk alleen nog vers omdat ze soms toch erg moeilijk pakt.