2027 verwacht Gelders x ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 19:33

Als je doel wat lol in de basissport is, laten we zeggen B-L eventing, zou ik het gewoon bij Gelders bloed houden :) Ojee is vaak genoemd, anders Odin (wel wffs) of Obrian? Of eventueel een wat meer klassieke springhengst die bekend staat om goed karakter doorgeven, Tangelo bijv. iets meer outside the box H-Ekwador

Die kleurtjeshengsten zijn sws zonde, ga je altijd inleveren op kwaliteit.

Edit. Als je heel graag palomino zou willen dan zou ik het meeste neigen naar Diamond dealer J, die kan tenminste wel springen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 19:40

Fly_high schreef:
Als je doel wat lol in de basissport is, laten we zeggen B-L eventing, zou ik het gewoon bij Gelders bloed houden :) Ojee is vaak genoemd, anders Odin (wel wffs) of Obrian? Of eventueel een wat meer klassieke springhengst die bekend staat om goed karakter doorgeven, Tangelo bijv. iets meer outside the box H-Ekwador

Edit. Als je heel graag palomino zou willen dan zou ik het meeste neigen naar Diamond dealer J, die kan tenminste wel springen.

Je noemt zelf ook een kleurtjes hengst toch? :o (Odin)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 23:07

Fly_high schreef:

Maar dat kan Odin ook. En niet eens verkeerd. Die had een 8.00 met het verrichtingsonderzoek.

Fly_high

Re: 2027 verwacht Gelders x ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 23:13

Ja dat zeker! Die is kwalitatief echt veel beter dan alles wat je aan dubbel verdunde hengsten hebt, alleen jammer van wffs.

Kabayo schreef:
l

Odin zou nog steeds Kwpn ggk zijn als die bruin of vos was. Krem, McJonnas, die perlino... Bruin zouden het allemaal al lang ruinen zijn :+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 23:23

Fly_high schreef:
Ja dat zeker! Die is kwalitatief echt veel beter dan alles wat je aan dubbel verdunde hengsten hebt, alleen jammer van wffs.

Kabayo schreef:
l

Odin zou nog steeds Kwpn ggk zijn als die bruin of vos was. Krem, McJonnas, die perlino... Bruin zouden het allemaal al lang ruinen zijn :+

Juist!

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 13:14

Bedankt allemaal voor de informatie!
Ik heb ondertussen alle informatie meegenomen en ook contact gehad met wat hengsten houders en fokkers.

De hengsten die voor mij nu nog een optie zijn:
Ojee-B
New Pleasure VDL

Beide hengsten kunnen bijdragen in hetgeen wat ik zoek, een nakomeling die leuk kan springen met een fijn karakter en beide kunnen de galop verbeteren.

De twijfel die ik nog heb bij Ojee B is echt of de match met mijn merrie een nakomeling levert die groot genoeg is voor mijzelf. Ik ben zelf 1.78 met mijn Gelderse merrie van 1.62 prima, maar kleiner wordt lastig.
Ik merk dat er wat kleine nakomelingen zijn en nakomelingen met een mooie maat ook uit kleinere merries (zoals Tobias en Vincent lijkt ook een groter veulen)

Pff nog een lastige keuze, maar 17 april en 4 april zijn de hengstenshows nog en daarna wil ik de keuze maken.

Als er mensen zijn die meer informatie hebben over nakomelingen van deze hengsten hoor ik het graag

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 13:19

Eddie_L_ schreef:
Bedankt allemaal voor de informatie!
Ik heb ondertussen alle informatie meegenomen en ook contact gehad met wat hengsten houders en fokkers.

Ojee-B
New Pleasure VDL

Beide hengsten kunnen bijdragen in hetgeen wat ik zoek, een nakomeling die leuk kan springen met een fijn karakter en beide kunnen de galop verbeteren.

De twijfel die ik nog heb bij Ojee B is echt of de match met mijn merrie een nakomeling levert die groot genoeg is voor mijzelf. Ik ben zelf 1.78 met mijn Gelderse merrie van 1.62 prima, maar kleiner wordt lastig.
Ik merk dat er wat kleine nakomelingen zijn en nakomelingen met een mooie maat ook uit kleinere merries (zoals Tobias en Vincent lijkt ook een groter veulen)

Pff nog een lastige keuze, maar 17 april en 4 april zijn de hengstenshows nog en daarna wil ik de keuze maken.

Als er mensen zijn die meer informatie hebben over nakomelingen van deze hengsten hoor ik het graag

Dat zijn wel 2 echt heel verschillende hengsten.

Ik zou bij Gelders blijven. Dan weet je het meest zeker wat voor paard je krijgt.

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 13:21

Anomien schreef:
Ik ben ook erg fan van Gelders en heb met volle tevredenheid met Ojee-B gefokt. Ze is nu 1 jaar.

De moeder was ruim 1.66 maar toonde groter, met 4 jaar gemeten.

Nu staat mijn ojee in de opfok. En is ze alles wat ik wens. Wel was ze lang de een na kleinste. Nu is ze zelfs weer de kleinste. En dat is goed te zien.

Ik ben erg benieuwd wat haar stokmaat doet. Ook al heb ik vertrouwen in dat haar bouw dit gaat compenseren.

Maar stokmaat is wel klein.
Maar we zien wel hoe zich dat gaat ontwikkelen.
Ik heb wel erg veel complimenten gehad over haar galopperen. En de kracht en souplesse die ze daarin toont. Ook haar karakter is erg fijn. Terwijl ze geen doetje is.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat een mooie merrie!
Die maat is echt precies waardoor ik twijfel. Ik heb contact gehad met Siebe en hij gaf aan dat de maat wel goed komt. Ik vind het zelf lastig in te schatten omdat ik zelf 1.78 m ben. Dus kleiner dan mijn merrie, die is 1.62, wordt wel lastig.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 18:56

Eddie_L_ schreef:
Ojee-B
New Pleasure VDL

Het zijn wel hele verschillende hengsten qua bouw, aanleg en beweging. De overeenkomsten zijn eigenlijk alleen de kleur en het karakter? :P

Ojee heeft nog nauwelijks volwassen nakomelingen en is zelf maar 163 dus qua maat is het een beetje gokken. Als dat een punt is zou voor wat meer bewezen hengst kiezen die vergrotend fokt.

Ik vind een springhengst op deze merrie ergens wel zonde. Stel je voor dat je een veulen fokt wat nog steeds springtechniek en vermogen van de merrie heeft maar dan draf en opdruk van een springhengst :+

Ojee is imo meer logische keuze zolang de maat geen dealbreaker is.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 21:41

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 10:03

Casaron is gecastreerd.

TS, het gebrek aan maat komt uit de moederlijn van jouw merrie..daar zitten er twee die maar 158cm waren. Bij Ojee B zit er wel maat maar ook wat van 1.64cm dus het is inderdaad de vraag of hij voldoende maat geeft.

Maar, Gelderse fokken breed met veel massa en hoe meer rompdiepte hoe beter je op zo'n dier past. Ook als je lang bent. Ik denk niet dat Ojee kleiner dan 1.62cm zal fokken.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 11:45

ik heb een paar jaar terug de hengst Danser gebruikt, zeer knappe merrie heb ik toen gefokt en zeer braaf. Ook mooi aan de maat

Mijn merrie is een beetje gelijklopend met die van u, hieronder een foto van de Danser, toen was ze drie

Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 11:53

Als de maat van Ojee_B je tegenhoudt dan kun je kijken naar de stokmaten van zijn (voor)ouders.
Is hij klein in vergelijking met de paarden in zijn pedigree dan zou zijn stokmaat zelf me niet perse tegenhouden ( als hij de uitzondering is dus)
Zitten er meerdere kleinere dieren tussen zijn voorouders, en hij dus een gemiddelde is in zijn pedigree dan is de kans groter dat hij ook kleiner gaat geven.

Zelfde doen bij de lijnen voor jouw merrie. Dan heb je een beetje een idee of je qua maat een gokje kunt wagen, of toch maar beter van niet

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 13:35

Eddie_L_ schreef:
Anomien schreef:
Ik ben ook erg fan van Gelders en heb met volle tevredenheid met Ojee-B gefokt. Ze is nu 1 jaar.

De moeder was ruim 1.66 maar toonde groter, met 4 jaar gemeten.

Nu staat mijn ojee in de opfok. En is ze alles wat ik wens. Wel was ze lang de een na kleinste. Nu is ze zelfs weer de kleinste. En dat is goed te zien.

Ik ben erg benieuwd wat haar stokmaat doet. Ook al heb ik vertrouwen in dat haar bouw dit gaat compenseren.

Maar stokmaat is wel klein.
Maar we zien wel hoe zich dat gaat ontwikkelen.
Ik heb wel erg veel complimenten gehad over haar galopperen. En de kracht en souplesse die ze daarin toont. Ook haar karakter is erg fijn. Terwijl ze geen doetje is.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat een mooie merrie!
Die maat is echt precies waardoor ik twijfel. Ik heb contact gehad met Siebe en hij gaf aan dat de maat wel goed komt. Ik vind het zelf lastig in te schatten omdat ik zelf 1.78 m ben. Dus kleiner dan mijn merrie, die is 1.62, wordt wel lastig.

Nou ik ben zelf ook net geen 1.80. En toch heb ik er wel vertrouwen in. Ze is nu de kleinste van de groep maar ook de breedste (zonder een buffel te zijn).

Ik denk wel dat ze niet groter wordt dan 1.62-misschien 1.64 maar ik denk ook dat ze nog steeds alles is wat ik wens.

Ik ben erg blij met mijn ojee-b
Wat een leuke merrie!
Laatst bijgewerkt door Anomien op 13-03-26 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 13:39

Elisa2 schreef:
Casaron is gecastreerd.

TS, het gebrek aan maat komt uit de moederlijn van jouw merrie..daar zitten er twee die maar 158cm waren. Bij Ojee B zit er wel maat maar ook wat van 1.64cm dus het is inderdaad de vraag of hij voldoende maat geeft.

Maar, Gelderse fokken breed met veel massa en hoe meer rompdiepte hoe beter je op zo'n dier past. Ook als je lang bent. Ik denk niet dat Ojee kleiner dan 1.62cm zal fokken.

Ik ben het helemaal met je eens. Maar die laatste zin weet ik niet of mijn merrie dat wel haalt hoor. Misschien net.

Ze is echt veel kleiner dan de rest. Oké ze is 1 jaar. Maar de rest geeft toch wel een goed gemiddelde en die zijn toch wel 10-15 en soms wel 20 cm groter (laatste zullen wel jan-feb veulens zijn, wat hier de Duitsers nog wel eens doen). Maar klein is ze echt wel.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 14:10

Springen en mega goed bewegen: Chapper!!! Kijk maar eens naar zijn afstamming, daar zit beweging in verankerd. De vrouw van Sander Geerink brengt m momenteel uit in het 1.45m en dr zit qua hoogte nog veel meer in het vat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 09:53

Anomien schreef:
Elisa2 schreef:
Casaron is gecastreerd.

Ik ben het helemaal met je eens. Maar die laatste zin weet ik niet of mijn merrie dat wel haalt hoor. Misschien net.

Ze is echt veel kleiner dan de rest. Oké ze is 1 jaar. Maar de rest geeft toch wel een goed gemiddelde en die zijn toch wel 10-15 en soms wel 20 cm groter (laatste zullen wel jan-feb veulens zijn, wat hier de Duitsers nog wel eens doen). Maar klein is ze echt wel.

Hm dat is jammer, heb je de touwtjestest al weleens gedaan? Gelukkig ben je er nog steeds blij mee. :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 18:47

Floris past heel goed bij merries met tuigpaard in de pedigree. Dat was ook wat het KWPN constateerde na de afstammelingenkeuring. Hij is ook veel gebruikt op rijpaarden en dan geeft hij hele fijne dieren, maar niet per definitie heel Gelderse. Hij fokt soms ietwat klassiek, met name het voorbeen kan iets aan de korte kant zijn. Zijn fantastische karakter geeft hij wel duidelijk mee!

Ik zou kijken naar Tobias. Daar zie ik Floris ook duidelijk in terug en met Ojee B als vader heb je ook een mega fijne hengst te pakken.

Succes met de keuze!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 00:15

Nou mijn doel was niet zozeer een groot paard. Dus ja ik ben blij met mijn Ojee-B.
Maar omdat ts zich er wat zorgen over heeft, begon ik er toch over.

Zag wel dat Tobias een mooie maat heeft.