[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 08:16

Nogmaals heel veel sterkte Zebrastreep, echt heel verdrietig!

Furst ik ben echt trots op jullie, lekker bezig <3

Waldstein is echt een knappe vent! Succes met het castreren maar dat komt vast helemaal goed :)

Wonkeydonkey fijn dat het goed gaat met Loki! Had expres mijn ervaring met Olaf niet verteld, die heeft 2 weken op de kliniek gestaan omdat het was gaan ontsteken (had het op de kliniek laten doen dus hij stond er al) -O- Gelukkig gaat het vaker gewoon soepel, lekker zo doorgaan!

Hier gaat het allemaal goed, Roos gaat echt meeegaaa goed en dat wordt door iedereen (osteo, instructrice) bevestigd dus dat is extra leuk :D Olaffie is nog steeds Olaffie, ik doe wat werken aan de hand met hem en we hebben vorige week voor het eerst gelongeerd met een singeltje, hij was super braaf

19 maart heb ik een afspraak voor een hartecho om te checken hoe het nu gaat met zijn hartaandoening (hij heeft een lekkende hartklep). Ik vind het rete spannend, hier hangt best veel vanaf (kan hij gereden worden, kan ik überhaupt iets van werk met hem oppakken). Dus dat is wel een dingetje... Voorlopig lijkt het allemaal heel goed te gaan dus ik hou hoop :)

Afbeelding

Hij is wild zat iig :+
Afbeelding

Afbeelding

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 10:15

Ik heb al meerdere verhalen hier op Bokt gelezen idd. Ik had hem bijna niet geruind :Y)
Lekker om zo bezig te zijn met Roos Norway. Ik vind het spannend voor jou!!! Een hartkwaal is ook gewoon alles wat je niet zou willen, niet voor het beestje maar zeker ook niet voor jezelf.
Ik duim voor je.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 12:48

Zebrastreep schreef:
We vermoeden een hartstilstand of iets van een gescheurde aorta. Ze heeft tot het laatste moment staan eten, in haar mond zat nog een pluk hooi. Geen tekenen dat ze had gerold of pijn heeft gehad. Ze zag er eigenlijk prachtig uit , zelfs haar ogen waren nog mooi toen ik bij haar kwam. Ene kant is dat waar je op hoopt dat je ze een keer zomaar vind. Maar aan de andere kant is het onverwachte heel zwaar en erg schrikken.

Heel veel sterkte, ik weet helaas maar al te goed hoe het is..

Ik heb uit de plotselinge maar heftige dood wel één ding geleerd: een paard beleeft het totaal anders dan wij.
Mijn paard kreeg een tia en een hersenbloeding er achteraan en is in een vreselijk val-opstaan-val-opstaan scenario beland.
Het hele tafereel was vreselijk om te aanschouwen maar toen hij eenmaal zichzelf weer in de benen had was het eerste wat hij deed toen hij weer een beetje bij was: eten...
Een dier is echt heel anders bezig met de dood als wij blijkt... en maar goed ook.

mvdbijl

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 11:57

Jeetje Kelly, dat is ook verschrikkelijk om mee te maken. Wat je zegt, dieren leven in het hier en nu, ze zijn niet bezig met morgen of later. Hun kwaliteit van leven is op dat moment en, ze gaan door met wat hun instinct zegt te moeten doen, bv eten.

Afscheid blijft is moeilijks, onverwacht of gepland, geen enkele situatie is makkelijk.
Ik zag Moby ouder worden, wist dat hij al bijna 10 jaar in reservetijd leefde maar het moment blijft lastig. Ik denk nog elke dag aan hem, ondanks zijn geweldige opvolger. Al zal hij misschien denken, vrouwtje het is echt goed zo.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 12:19

Het geeft mij veel troost in ieder geval dat ze een goed leven heeft gehad. Altijd buiten gestaan, altijd in kuddeverband , genoeg te eten. Geen zorgen om haar gezondheid. Zo was ze nog super op gewicht , had al haar tanden nog en ondanks de artrose liep ze nog redelijk goed. De verhuizing had er wel ingehakt. Maar dat was helaas geen andere optie. Maar dit was denk ik dan ook wel gebeurd. En wat jullie zeggen klopt een paard denkt niet na over de dood. Het overkomt ze als het ware.

Ze heeft gelukkig veel veulens gehad en een goedgekeurde zoon dus er lopen nog veel udithjes op deze wereld. En nu ben ik extra dankbaar voor haar kleinzoon en dat ik hem nog niet heb weggedaan. Warian heeft ook echt wat weg van Udith. Ik herken het hoofd en de vriendelijke blik in zijn ogen. Het maakt hem nu wel extra speciaal voor mij.

Ofira wordt gekeurd en vertrekt waarschijnlijk eind deze maand. Maar die keuze had ik al gemaakt natuurlijk. Ik kan haar wel houden, maar de klik is er net niet helemaal.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:04

mvdbijl schreef:
Al zal hij misschien denken, vrouwtje het is echt goed zo.

Dat is altijd precies hetgene wat ik hoop dat RedBull gedacht heeft. Geen afscheid kunnen nemen is echt wel een ding hoor.

Zebrastreep heel erg veel sterkte. Dit heeft heel veel tijd nodig. Snap goed dat je even uit je ritme en doen bent.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 18:52

Sterkte hoor en mooi hoe je er naar kijkt, betreft het doorleven van je paard. Sterk van je.

Ik wil Pypsa graag het predikaat prestatie geven, ze heeft AA menproef.

Nu lees ik dit:

Citaat:
Prestatiepaard
Een Fjordenpaard, dat zowel een A-certificaat bij een aangespannen proef als bij de zadel- of fjordsportproeven LL dressuur en B-springen weet te behalen, krijgt het predicaat “Prestatiemerrie” c.q. ”Prestatieruin”, ongeacht de primering op exterieur.

Begrijp ik goed dat wanneer ze 1 winstpunt heeft L2 en 1 winstpunt B springen ze dan prestatie is? Of moeten ze de hele klasse door o.i.d.?

Ik zag dat er 18 april Fjordsport is zonder springen, dus ik moet het dan via gewoon springen(KNHS) doen denk ik... Volgens mij is er niet zoveel Fjordsport in de omgeving.

Ik kan ook morgen stamboek mailen hoor, maar geduld is niet mijn ding :+

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 10:04

Nee ze bedoelen LL fjordsport en springen, geloof niet dat KNHS resultaten meetellen.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 15:56

Vrijdag is dierenarts arts geweest voor Loki omdat zijn koker bijna ontplofte. Hij is vorige week natuurlijk gecastreerd en hij was gelukkig niet ontstoken. Wel druppelt de wond tot de dag van vandaag nog na.
De koker is sinds vandaag minder gezwollen, maar alsnog wel redelijk dik.
De dierenarts zei dat het ook vooral komt omdat hij zulke grote ballen had.
Iemand ervaring hiermee, dat het allemaal wat langer duurt?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 16:28

Ja hoor,ik heb weken staan afspuiten zo af en toe :o .

Wel balen :o

Ik was dit weekend op Pypsa's 2e vaardigheidswedstrijd en dat deed ze zo onwijs goed!!
Er waren nog 2 Fjorden trouwens, dat vond ik echt super leuk!

Ze heeft haar eerste winstpunt vaardigheid nu :)

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 16:34

Ik zag het voorbij komen!! Echt heel leuk.

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 17:23

Wat vervelend Wonkeydonkey! Hopelijk gaat het snel beter. Geen ervaring mee dat het langer duurde. Bij onze 3 heren verliep het herstel vrij vlot. Wel was de dierenarts bij Udsie ook onder de indruk van de grootte van zijn ballen. We hoorde laatst van de tandarts dat er zelfs een notitie in zijn dossier stond bij de castratie met ‘goed ontwikkeld’ _O- Udsie had ook flinke wolfskiezen.

Super leuk ruitje, gefeliciteerd!

Udsie is aardig opgeknapt van zijn virus en maagzweren. We zijn weer begonnen met wat grondwerk. Gisteren heb ik hem een keertje opgezadeld, maar hij maakt er allemaal niks van <3

Afhankelijk van hoe het gaat wil ik hem dit jaar een beetje laten wennen aan de belasting en volgend jaar hem verder oppakken onder het zadel.

Afbeelding

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 18:53

Udsmor oogt echt al super volwassen. Mijn merrie van dezelfde jaargang is echt een lelijke alien :')

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 19:36

Ik vind hem ook echt zo stoer!!

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 19:59

Wonkeydonkey wat balen! Hier is m'n enige ervaring Olaf dus daar heb je niks aan. Ik hoop dat het snel beter gaat!

Ruitje wat zijn jullie onwijs leuk bezig met Pypsa, vind ik echt leuk om te lezen <3

Udsie is zo mega knap! Hij oogt idd echt heel stoer en af al, Olaf is nog een guppie vergeleken met hem haha

Roos gaat echt lekker met rijden, ben zo trots <3
Afbeelding
Afbeelding

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:03

Rozie! Wat is ze onwijs knap zeg, jeetje! Jullie gaan lekker! Leuke broek ook! :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:59

Furst schreef:
Udsmor oogt echt al super volwassen. Mijn merrie van dezelfde jaargang is echt een lelijke alien :')

Hier sluit ik mij bij aan. Mijn merrie lijkt wel een jaarling in vergelijking bij Udsmor :')

Voor wie een aardappeltje die haar best doet wil zien :knuffel:
Laatst bijgewerkt door ruitje op 15-03-26 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 21:01

Echt hoor.. die van mij op een mislukte IJslander. Ik wilde haar graag dit jaar dekken, maar ga het niet doen

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 22:39

Haha Udsie wordt vaak ouder geschat

Wat gaat Roos goed!!

Super leuk filmpje ruitje!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:08

Furst schreef:
Echt hoor.. die van mij op een mislukte IJslander. Ik wilde haar graag dit jaar dekken, maar ga het niet doen

Ik ga het wel doen! Ze gaat einde van de maand naar King d'Ober.

Dan heb ik 3 generaties staan *life goals *

Waarom dek je niet?

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:45

Ah wat tof ruitje, ik ben heel benieuwd!

Wij wilden Roos eigenlijk ook dekken dit jaar, hengst was al vastgelegd maar we hebben haar nu eindelijk na ruim een jaar helemaal goed. Ze had bekkenproblemen en een te dunne zool rechtsvoor, nu is ze helemaal goed bevonden door de osteo en ook de te dunne zool onder controle en zijn we echt lekker aan het trainen. Dat willen we lekker doorzetten en niet na veulen weer helemaal opnieuw moeten beginnen... Wel jammer, ben heel benieuwd wat ze samen met Thule voor knaps zou hebben gemaakt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 20:04

Ja, dat snap ik wel, je wil toch ook weer gewoon genieten van wat je hebt opgebouwd en je weet ook nooit hoe ze uit de dracht komen he...

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 21:03

Ik heb besloten om Unola niet te dekken omdat ze er echt gewoon nog heel puppy uitziet. Dat had ik vorig jaar met Tara ook, die gaat gewoon wel naar de hengst dit jaar. De hengstenhouder waar ik Unola mee wilde dekken heeft me ook afgeraden om te dekken trouwens en haar nog even lekker te laten doorgroeien.
Binnenkort ga ik nog eens langs bij Thule voor de leuk en dan eind mei is het zo ver voor Tara. Mijn baby gaat een baby maken!

Met Willeke gaat het ook echt super goed! Ik ben zo blij met haar! Wij zijn dus voor de 4e keer geloof ik nu er op gaan zitten. Ik vind het belangrijk dat dat knopje er goed op zit eerlijk gezegd. Soms is haar focus nog wel eens weg, dan kan ze kijken naar iets bijvoorbeeld. De laatste tijd merk ik wel dat ik me slecht in mijn vel voel. De eerste keer dat ik op haar rug zat en met haar gestapt heb, voelde zo goed. Maar daarna? Sloeg het om in twijfel. Ik ben zelf een bange en onzekere ruiter. Heb daar al hard aan gewerkt, maar een recente val heeft wel wat mijn vertrouwen weer beschadigd. En ik kan alles overanalyseren en er over nadenken en piekeren. Als ik haar aandacht/focus niet bij mij heb, vind ik het eng. Dan denk ik dat ze uit elkaar zal spatten ofzo. Terwijl ze eigenlijk een super brave is, zo ervaar ik haar. Ja, ze is het er soms niet mee eens en dat laat ze dan zien door te bokken en steigeren (bij het grondwerk -O- ) maar het word steeds minder.

Desondanks ben ik wel trots dat ik dit zelf (met hulp!) aan het doen ben. Ik vind Willeke een fantastisch dier. Maar voel me nu al een paar dagen zwaar slecht hierover en ik weet niet zo goed hoe ik er vanaf geraak. Mag de pret van leuke foto's niet bedrukken, haha

Afbeelding

Afbeelding

BOOP the camera!

Afbeelding

Knappe meisje met een vlechtje

Afbeelding

En als dit dan je uitzicht is.... <3

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 13:48

Aaw die Udsie, ik zie Rixx op de leeftijd wel in hem terug. Het is nog wel echt een guppy, al is het een wijs guppy om zo te zien. Hartstikke leuk toch om nu al een stukje wegwijs te maken? Zo hebben wij dat ook gedaan en, dan wanneer hij de wei op kon in het jaar erop, zachtjes aan wat gaan rijden.

De tijd vliegt voorbij, Rixx wordt volgende maand al 6, vooral genieten, ze zijn zo groot :-)

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 10:14

mvdbijl schreef:
Aaw die Udsie, ik zie Rixx op de leeftijd wel in hem terug. Het is nog wel echt een guppy, al is het een wijs guppy om zo te zien. Hartstikke leuk toch om nu al een stukje wegwijs te maken? Zo hebben wij dat ook gedaan en, dan wanneer hij de wei op kon in het jaar erop, zachtjes aan wat gaan rijden.

De tijd vliegt voorbij, Rixx wordt volgende maand al 6, vooral genieten, ze zijn zo groot :-)

Zeker afgelopen zomer naast Rixx was hij echt nog een guppy idd! Het blijft super leuk die jonge paarden op te leiden :D

Rixx alweer 6, wat gaat het hard!