Nouvel schreef:Karina, grappig wat jij omschrijft zie ik ook voor een heel groot deel terug bij Trevo, dat gedrag als hij onzeker/gespannen is. Dan lijkt hij dominant te worden, over en door je heen te willen gaan en de hulpen even niet meer te kennen… Hij komt dan juist op je af en te dicht bij je ipv dat hij van je af gaat.
Ik zeg vaak in zijn spanning wordt hij bruut. Dat zijn de momenten die hij nog niet kan handelen en niet weet wat hij er mee aan moet.
Het is voor mij ook nog zoeken wat ik op zo’n moment het beste kan doen omdat hij ook nog zo jong is en nog niet alles begrijpt.
Ik probeer ‘m dan inderdaad ook wel op die kleine cirkel te zetten om te kijken of hij dan afvloeit als dat lukt.
Achgossie, je puppy... nou je helpt hem al een heel eind door je begrip voor het feit dat ie het moeilijk heeft op zo'n moment en snapt dat ie niet de hufter uit wil hangen!
Paarden gaan sowieso goed op patronen, en wat een Parelli en Tristan T etc. allemaal o.a. goed doen is paarden leren reageren / emoties reguleren vanuit zulke patronen. Zelfverantwoordelijkheid kunnen nemen in stressvolle situaties. Niet het paard controleren, maar het paard leren zichzelf te controleren.
Hoofd/hals/schouders mogen van mij dicht bij me zijn zijn, in contact, en ik heb ook zelden die behoefte om ze "uit mijn ruimte" te sturen. Natuurlijk oefen je ook het wijken voor druk van je af, maar ik wil vooral dat ze heel comfortabel zijn daar waar onze delicate zones zo'n beetje overlappen. Does that make sense?
ik ben zo benieuwd naar Trevo z'n toekomst hè, ik vind het echt nu al zo'n enorm aansprekend dier, hoe zal ie wel niet zijn als ie volwassen is.
Elisa2 schreef:En aan de hand zit mijn "probleem' ook niet verder. Dat is echt voor de wagen,
Ah sorry, je schreef de volgende dingen, vandaar dat ik doorging op "aan de hand" ook al weet ik dat je initiële probleem de angst voor andere paarden in een menles situatie was.
Elisa2 schreef:Voor nu heb ik denk ik inderdaad nog wel wat dingen waar ik aan kan werken. Aan de hand/ met het grondwerk
---
het zou voor haarzelf fijner zijn als ze zoals Tristan ze het leert haar lijf op een bepaalde manier kan gebruiken om spanning kwijt te raken denk ik.
TRT start hier ook echt aan de hand, maar daarnaast heb ik misschien ook teveel gereageerd vanuit mijn eigen gedachten en systeem. Ik voel me gewoon goed bij veel voorbereiding en pre-flight checks. Ik ga ook bij problemen voor de wagen vaak in eerste instantie terug naar vanaf de grond. Ik men nog maar een dikke 10 jaar serieus zelf en ik heb gewoon nog niet die bak aan ervaring zoals ik dat onder het zadel had om alle dingen aangespannen op te kunnen lossen.
Je moet natuurlijk echt doen waar je jezelf goed en zeker bij voelt. Dat werkt uiteindelijk ook beste voor je paard denk ik. Lusitano of niet.
Ik bedacht me, heb je het calming mask al eens gebruikt voor de wagen in de les?
Ik ben het even kwijt, ik weet wel dat jij zelf ook niet meer rijdt net als ik, maar is ze wel zadelmak?