Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pomski

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 21:36

Dat klinkt niet fijn, Kabayo! Goed uitrusten en bijkomen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 08:39

Ah beterschap :(:)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 09:20

Kabayo rustig, hopelijk zijn jij en zoontje weer beetje opgeknapt.

Oudere merries geen ervaring meestal waren ze juist jong en nog niet beleerd. Maar ik ken er zat zolang het natuurlijk pakt zonder poespas en de merrie blijft op gewicht dan kan je denk ik door.

Nieky wat heerlijk ook al bijna veilige dames.

Am horses, mooie merrie die geef je de leeftijd nog niet.

Hier rustig de dames nachtje op stal gehad ivm de sneeuw. Dochter helemaal blij dan gaan ze misschien rennend naar buiten. Maar ze hebben alleen hoofd buiten de deur gestoken en dachten mooi niet dat we al gaan veel te nat.

Nog 5 dagen dan is cookie op de 320 ik hoop voor mijn zoon dat ze op de 27e gaat dan is hij jarig een mooier kadotje kan je ze niet geven .

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 10:29

PandorJ schreef:
Dankjulliewel voor de felicitaties, gaat zeer goed met de twee. <3

Nu ook super benieuwd naar wie de volgende gaat zijn :D ik denk Maribor?

Hier nog een kiekje van deze morgen & nu effe dutje doen na dat vele drinken en kleine kakjes hehe

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Is ook gek op kriebels, net als z’n mama

Gefeliciteerd !!

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:07

Ik kruip even onder mijn meeleessteen vandaan.

Fijn om te lezen dat het met al jullie merries goed gaat en voor sommige "het" moment steeds dichterbij komt.
En natuurlijk de eerstgeborene van dit topic. Gefeliciteerd Pandor met je knappe veulen.

Ik heb een vraag aan de ervaren fokkers. Hebben jullie ervaring met sperma vlgs de "Frozen as cool" methode? Ik zie veel trakehnerhengsten waarvan het sperma nu frozen as cool verkrijgbaar is oa de hengst waar mijn merrie dit jaar gust van is gebleven. Ik heb recht op de gustregeling maar het zal dan via die methode moeten.

Hier wat uitleg op de site van
TrakehnerVerband: https://www.trakehner-verband.de/en/pfe ... n-as-cool/

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 17:09

Nooit van gehoord.

Chablis maakt gelukkig geen haast.
Afbeelding

Net gelezen dat het dekseizoen dit jaar 3 mei begint.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 18:56

Kendra sommige hebben het tegen het einde sowieso wat moeilijker. Wellicht idd door de groote en leeftijd ook wat meer. Alhoewel Jackie (4j, maiden) het ook al een dikke 2 maanden zwaarder heeft. Dus geen idee of leeftijd er altijd wat mee te maken heeft.

Kabayo helemaal begrijpelijk hoor dat je even geen bijlees post maakt. Hopelijk ben je snel terug de oude :(:) . Minthe blijft gelukkig stabiel kwa uier en zilver schiet een beetje op.

Butengewuen jij kunt ook bijna aftellen. Vult dr uier al wat?

Vicome Daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Mirjamalvaro Chablis heeft nog geen haast idd :D

Vandaag is Lizzy 300 dagen. Dit wordt haar 4de veulen maar 1ste bij ons. Geen idee dus hoe ze het normaal doet. Ze heeft nog geen haast kwa uier :+
Afbeelding
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Retlaw - Kyra - 323 dagen

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 20:07

Kabayo beterschap! Spannend zo met je zwangerschap. Hopelijk komen jullie er snel bovenop. Rust goed uit hoor, je moet nog even en straks die slapeloze nachten erbij eerst (om die krachtsinspanning van bevallen niet te vergeten).

Minthe maakt vorderingen!

Butengeweun je bent er ook bijna

Mooi getekende merrie Nieky!

Wanneer en welke wormspuit geven jullie als laatste?

Kyra de enige op de lijst nu???

Hier ook ietsiepietsie vorderingen.... uier nog steeds niet lekker schoon, maar wel beter en soepel en zachter door de uierzalf...

Afbeelding

Afbeelding

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 21:39

Kabayo wat een verhaal! Hopelijk voel je je snel beter

Retlaw je inspireert me om uiers te poetsen *D

Nieky, wat een prachtig getekende merrie :)

Hier gaat het leven zoetjes door, Urbi heeft een hoefzweer gehad, arm prulleke. Vanavond is die doorgebroken, oef wat een opluchting. :(:)

Paarden staan normaal gesproken 24/7 op het gras hier, maar met Urbi's zere voetje heb ik ze naar de schuilstal met hooi binnen + 1500 m² uitloop gegeven. Het regent ontzettend, het stopt gewoon niet, en beide paarden hebben geen voet buiten de schuilstal gezet afgelopen 24 uur. _O- Urbi is weer wat aan het opuieren, maar niet zo mooi glanzend als die van jullie en ik twijfel of het niet gewoon zucht is nu ze ineens veel minder beweegt.
Adi is gecastreerd 2 weken geleden. Met elke week dat Urbi nog niet geveulent heeft, krijg ik meer hoop dat hij haar niet gaan bevruchten dit voorjaar. Niet omdat ik niet meer veulens wil, maar vanwege Urbi's jonge leeftijd wil ik dat echt graag voorkomen.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 23:21

Retlaw, dat ziet er toch piekfijn uit die uier :)
Veulen ontwormen op 10 dagen, aldus mijn DA. Dat is vrij specifiek wanneer en waar je mee moet ontwormen(panacur). Of anders even bij je eigen DA navragen ;). Dan doe ik Velvet ook pas, maar met iets anders.

Rauka: waardeloos die regen, hopelijk snel weer wat beter, maar ze hebben hun droge plekje gevonden. :D Is je net gecastreerde anders niet even elders te zetten voor die paar weken, mocht het toch allemaal snel gaan?

Nieky, mijlpaal met Lizzy! Lekkere ronde buik heeft ze :)

Mirjam: haha nee wacht het nog even af daar beneden :+

Come: gezellig :) Nee sorry, geen ervaring met je vraag.

Butengeweun: haha dat was even tegenvaller voor je dochter :+ ik keek als kind ook altijd uit naar paard los in mei na het maaien en maanden paddock, en dan liepen ze suf grazend de 4 ha in... _O- duimen dat ze op de juiste dag bevalt!

Kabayo, wat naar zeg. En ook heftig, want opeens ook zo een kleintje om aan te denken...benen op elkaar geknepen gelukkig. Zal je altijd zien, ben je zelf doodziek moet je ook nog je kids verplegen :+ maar gelukkig allemaal weer beterende nu en voorlopig heeft griep geen vat meer op je. Beterschap!
Ze vorderen gestaag je meiden :)

Velvet zit morgen op de 320 dagen :)F
Zie niks aan haar behalve dat ze enorm is (voor een normaal slanke Arab). Op de foto wat meer een punt buik maar in het echie rond. Ze galoppeert nog graag de heuvel op, behoorlijk lawaaiig tegenwoordig :D

Valt me op de camera op dat ze slecht op rust kan staan. Li neem, re been, li neem, re been. Jullies ook?
Staart zit nog aardig spanning in. Billetjes iets losser. Tietjes status quo

Afbeelding

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 00:55

Trouwens, ik zat eea te bekijken w.b. bevallen en red bag. En ik heb aardig ervaring met schapen, maar de naam nooit herkend. Nou ik had een lammerend schaap vandaag en dat was er 1. Ik dacht aanvankelijk bij lezen erover dat ik dat met mijn vingers wel even kon scheuren. Mooi niet, wat een taai gebeuren. Met een vork achterkant geopend. En alles goedgekomen. Maar best een eye opener..

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 07:05

Afbeelding

Lekker wakker worden!

Gelukkig kon je aan haar lichaam wel zien dat er niks aan de hand was. Volledig in rust.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 08:43

Maribor schreef:
Trouwens, ik zat eea te bekijken w.b. bevallen en red bag. En ik heb aardig ervaring met schapen, maar de naam nooit herkend. Nou ik had een lammerend schaap vandaag en dat was er 1. Ik dacht aanvankelijk bij lezen erover dat ik dat met mijn vingers wel even kon scheuren. Mooi niet, wat een taai gebeuren. Met een vork achterkant geopend. En alles goedgekomen. Maar best een eye opener..

Ja beschermende vliezen zijn gemaakt om sterk te zijn :+ daar heb je soms best wat kracht voor nodig en omdat het allemaal zo slijmerig en glad is kun je het vaak ook niet zomaar vastpakken.

Met de schapen hebben we idd wel wat rare dingen gezien zoals buiten-baarmoederlijke dracht wat extreem zeldzaam is maar wij 2 keer gehad hebben :Y) of misvormde lammeren, hebben weleens een kaal lammeren gehad of lammeren die gewoon niet af waren of juist extra hadden (hebben er wel een gehad met een dubbele onderkaak) etc etc..

Hoop toch dat het bij de pony's beter gaat :Y) al is het maar omdat we er een stuk minder van hebben.

Pony's moeite met op rust staan, ja hier ook wel een beetje, ze zijn wel klaar met die dikke buik :+

Nog geen vormende uiers hier maar mag er ook niet echt naar kijken

Modder, ja hier is het ook echt hopeloos na weken regen en slecht weer, laat dat voorjaar maar komen {:}

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 09:22

Palousa, nou dat haha. Hard, en vooral glad en glibberig zodat je geen vat hebt.
Jij zal je aandeel gezien hebben met 700 ;)

Dit jaar ook paar gekke dingetjes, zoals eergister een lam met een gaatje in de buik. Darmpjes huppa deels eruit, hoe verzin je het :r we hebben het gerepareerd op het keukeneiland naast de broodtrommel :+ (man is DA). Mijn dochter viel flauw dat ze aan het helpen was..een dag goede hoop gehad want wat een levenskracht heeft zo'n kleintje. Terwijl je soms uiterlijk gezonde hebt die suf voor zich uit staren. Maar helaas toch maar laten inslapen dag erop. Gekke dingen met schapen,.maar idd, met paarden lijkt er wat meer aandacht aan de aanmaak besteed te worden :+ en andere aantallen

Bij jou ook rotweer dus, he vervelend. Hier ook, Zuid Creuse.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 11:15

Maribor schreef:
Palousa, nou dat haha. Hard, en vooral glad en glibberig zodat je geen vat hebt.
Jij zal je aandeel gezien hebben met 700 ;)

Dit jaar ook paar gekke dingetjes, zoals eergister een lam met een gaatje in de buik. Darmpjes huppa deels eruit, hoe verzin je het :r we hebben het gerepareerd op het keukeneiland naast de broodtrommel :+ (man is DA). Mijn dochter viel flauw dat ze aan het helpen was..een dag goede hoop gehad want wat een levenskracht heeft zo'n kleintje. Terwijl je soms uiterlijk gezonde hebt die suf voor zich uit staren. Maar helaas toch maar laten inslapen dag erop. Gekke dingen met schapen,.maar idd, met paarden lijkt er wat meer aandacht aan de aanmaak besteed te worden :+ en andere aantallen

Bij jou ook rotweer dus, he vervelend. Hier ook, Zuid Creuse.

Nou lammeren die het sowieso niet zouden redden die maakten we zelf wel af. De eerste paar wel door de dierenarts laten doen maar dan loopt de rekening wel hard op. Het is geen pretje om te doen maar het hoort helaas ook bij het vak

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 15:50

Nou kijk toch eens. Hier worden we blij van. 301 dagen nu. Nog even de vrieskou door en dan hopelijk de deken af.

Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 18:27

Ik lees altijd alles mee, reageer vaak niet heel uitgebreid maar hou wel alles mee in de gaten. Ik ben altijd heeeel blij met de grotere Posts van sommige bokkers hier :))

Maar ik word toch zo gelukkig als ik nu al die merries zie beginnen, volle uiers, eerste veulentje. Genieten dit! :+:

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 18:42

Retlaw je merrie dr uier groeit al goed, zijn dat harsjes? Volgende week heb ik 3 merries veilig maar wellicht sta je dan al niet meer op het lijstje :') dan schrik je idd even als ze zo ligt haha.

Rauka balen dat ze een hoefzweer heeft. Hopelijk knapt ze snel op :(:) . Als Urbi het veulen nog 4 weken binnenhoud dan zal Adi dr niet meer dekken normaal. En ligt er dan ook geheel aan of hij het spelletje überhaupt al snapte. Mocht ze eerder bevallen zou ik ze nog apart laten.

Maribor yesss 320 dagen, mooie mijlpaal *\o/*. Ze heeft idd een beste buik, lijkt ook al wat meer te hangen. De merries op het einde zijn hier idd ook vaker ongemakkelijk en wisselen veel van been op rust staan. Ik heb het even gemist maar is dit velvet dr eerste veulen?
Bizar dat je nu net een schaap hebt met een red bag. Heb je wel meteen de ervaring al mocht het bij je merrie voorkomen.

Palousa_boy wat een rare dingen maak je idd mee met de schapen. Zou dat komen omdat het meer voorkomt bij schapen of omdat je meer schapen hebt en de kans ook groter is dat er gekke dingen gebeuren?

Cioccolato die begint al mooi aan dr uier, schiet goed op.

Lonniejj Hoe is het met je merrie? Moet je nog eens op controle gaan binnenkort of niet meer?

Retlaw - Kyra - 324 dagen
Maribor - Velvet - 320 dagen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 18:55

Weet ik eigenlijk niet nieky, dan zou je een groep 700 merries in de gaten moeten houden wat voor problemen die allemaal hebben om het een beetje te kunnen vergelijken. Voor het mooie zouden die dus ook gelijkwaardig gehouden en gedekt moeten worden etc.

Denk dat we wel meer problemen hadden met de schapen die we behandelden met hormonen (om ze gelijktijdig drachtig te krijgen) om ze daarna te insemineren.
Met natuurlijk dekken gebruik je al een stuk minder rommel en dat geeft dus minder kans op problemen.
Tel daarbij op dat we echt wel in een schapen regio zitten en dus zaken als ziekten veel sneller opduiken.

Ben dan eigenlijk wel benieuwd of geinsemineerde merries meer problemen hebben dan bij natuurlijk dekken .

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 21:29

Cioccolato, dat ziet er toch voortvarend uit al :j enne de lente komt eraan!
Mijn merrie is al lekker in de rui haha, jouwe ook?

Lonniejj: ik snap je helemaal, heb er ook al zon zin in om mee te lezen met degenen die gaan waken enzo..

Nieky: ja he, vond het ook al een hangbuik. Is een maiden idd. de tietjes wel wat gevuld maar geen vocht.
Ja was toevallig die red bag. Had het al meer meegemaakt, maar was gewoon een vervelend dik vlies, (en voorheen standaard een mesje in mijn herders bevallingstas) tot ik me onlangs verdiepte in de paarden bevalling en het een naam kreeg :+

Palousa/ Nieky, wel interessant ja. Maar idd, dan moet je deze aantallen al bij paarden observeren. Schapen lopen ook wel eens een ziekte op, zoals blauwtong, waardoor je afwijkingen kan krijgen bij een lam. Dan kan het best veel zijn in een koppel.

Ik denk wel dat je, theoretisch, bij natuurlijke dekking in een koppel iets meer kans kan hebben op bijv (geslachts)ziektes, waardoor je ook een minder fit veulen of abortus kan krijgen. Maar hoe vaak dat voorkomt? Voor Velvet moest ik in elk geval testen. Maar als dat maar eens per jaar moet ..? Of als het een 'gooi er maar bij' wei is?
Laatst bijgewerkt door Maribor op 17-02-26 21:58, in het totaal 4 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 21:36

Nou bij de hengsten waar wij laten dekken moeten we eerst een soa test doen :+ anders wordt je merrie gewoon niet gedekt dus dat haalt die kans al helemaal weg.

Het zal vast ook verschillen per ras, de ene zal gevoeliger zijn dan de andere. Waar ik er dan voor het gemak maar even van uit ga dat de rustieke rassen minder gevoelig zijn dan de moderne opgefokte varianten en dan bij zowel schapen als paarden.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:16

Beterschap Kabayo!

Maribor, eindelijk veilig *\o/*
Wat balen van het lammetjes zeg.
Hier van de week plotseling een schaapjes verloren. Had af en toe een bloedneus en stond dus binnen voor ontstekingsremmers. Mega blij elke dag en stond te tapdansen voor haar brokjes. Paar weken geen bloedneus gehad en opeens maandag bloedneus en overleden in haar box. Super balen.

Verder zijn de bevallingen hier ook vaak lastig. Vooral toen met de blauwtong.
Cioccolato fijn, de 300 voorbij! Ik hoop ook dat de dekens snel af kunnen.

Nieky, hoe is het met jou dames? Beginnen ze al vaart te maken?

Lilly gooit bij mij de vaart er in op dag 304. Dit was vanochtend:

Afbeelding

Gelukkig loopt het nog goed terug overdag.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 16:03

Hoi hoi. Laat ook weer iets horen vanuit hier.
Pandora j. Gefeliciteerd. Super leuk.

Hier weinig te melden. We wachten op mooier weer.
Maraya moet nog 12 dagen tot veilig.
Gisteren net de eerste uierfoto gemaakt. Nog niets bijzonders.

Ik ben niet zo een kletser. Dus houdt het hier met af en toe iets melden/ reageren.
Lees over het algemeen aardig goed mee.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:03

Palousa_boy je zou dan idd grootschalig drachtig merries moeten monitoren en kijken of ze dan evenveel problemen krijgen met bevallen of afwijkingen van het veulen als hetzelfde aantal schapen. Maar dat wordt een lastig onderzoek. Moet zeggen op de 50-60 veulens die hier geboren zijn hebben we, gelukkig!, ooit erge afwijkingen ofzo gehad. Hier wordt alles natuurlijk gedekt overigens.

Maribor je hebt iniedergeval de ervaring kwa red bag, dat scheelt al een hele boel als het bij je merrie voorkomt. Volgens het stamboek moeten de hengsten in belgie jaarlijks de CEM test ondergaan. Maar dat is idd maar 1x per jaar. We hebben hier nooit issues gehad kwa dekken en geslachts ziektes, gelukkig.

Myrthee de merries hier maken nog weinig vooruitgang :+ jouw Lilly daarentegen maakt wel goeie vooruitgang zo te zien :D

Stal_hd nog even en je kunt ook aftellen eindelijk

Hier zit er weinig verandering in de uiers. Alleen Nina gaat eindelijk wat vooruitgang.

Jackie - 315 dagen
Afbeelding

Nina - 314 dagen
Afbeelding

Fleur - 310 dagen. Fleur zal pas na 320 dagen beginnen gok ik :')
Afbeelding

Retlaw - Kyra - 325 dagen
Maribor - Velvet - 321 dagen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:55

Dank jullie dames voor de beterschap wensen. Het gaat gelukkig redelijk, alleen nog misselijk en snel moe. Kleine meid is alleen nog verkouden maar rent gelukkig ook weer door huis

Nieky tietjes! Fleur heeft nogsteeds geen haast :+ Goh volgende week 3 veilig. Wordt spannend voor jou.

StalHD leuk je weer te zien! 12 dagen schiet al op

Pandor hoe is het met de kleine?? Wij willen baby spam!!

Maribor veilig *\o/* Wat eng de red bag bij het schaap. Je kan wel gelijk oefenen. Daarom doen wij een stomp voorwerp in de bevalbak. Een mes is te scherp. Dat zou ik niet durven
Ja ziek zijn is niks aan. Gelukkig was mijn man thuis om te helpen zorgen, dat scheelde zoveel

Myrthe och wat sneu van het lammetje… sterkte. Lilly heeft er zin in! Die draagt niet lang over denk ik

Palousa wat voor problemen bedoel je? Ik heb tot zo ver geen verschil gemerkt met KI of natuurlijk. Enige wat ik wel gemerkt heb is dat na natuurlijk dekken m’n merrie onder de littekens zat -O-
Lijkt mij wel een hele belevenis zoveel schapen/lammeren. Stomme vraag, maar verdient dat ook wat? Want het lijkt mij een hele kostenpost eerlijk gezegd. Of ben ik nu brutaal :o Dan sorry!

Rauka oh nee wat balen van de hoefzweer. Pijnlijk. Hopelijk knapt ze snel op

Loniejj maakt het wel gezellig vind ik, die grote post. Maar kan ook wel snappen dat niet iedereen daar zin in heeft of tijd. Voor een bijleespost ben ik gerust 15 a 30 minuten kwijt :=
Ik kan ook niet wachten!

Ciocolatto mooi begin! En vanaf zaterdag blijft het wel 10+ graden (overdag) dus dan kan die vast af. Hier alleen buiten op als het regent, maar binnen altijd af

Retlaw die ligt er heeeerlijk bij! :z

Vicome ik ken het helaas ook niet, sorry

Butengeweun gelukkig wel, leuk was anders haha. Maar het gaat nu redelijk. Spannend al bijna veilig!

Hier geen nieuws, ik zal zo even bij ze kijken. Ik kom weinig buiten om zoveel mogelijk energie te besparen voor mijn herstel. Maar wil wel graag een uier check doen voor de nacht bij m’n maiden
Ik wil binnen een paar dagen ook het birth alarm om doen omdat ik natuurlijk niet weet wat ze gaat doen. Nog 7 dagen tot veilig