Hengstenkeuring het Groninger Paard 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 21:37

Marigold schreef:
Er staat ook een Groninger merrie op marktplaats.

En een hengst op BoktMarkt

Spoiler:
Waarom hij met een karperrug (ivm net gepoept te hebben) op de foto moet staan is me een raadsel :=

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 22:16

La_Lune schreef:
Ik ben niet zo bekend met het beoordelen van exterieur, dus ik hoop dat het okee is als ik hier deze vraag stel, want ik wil graag leren.
Het valt mij bij Mentko op dat hij wat te mobiel lijkt net onder de kogels (voor en achter). In draf lijkt hij wat door de koten te zakken en voor lijkt de lijn van de kogel naar de hoeven wat hol.
In mijn leken ogen is dat niet iets is wat je wil met het oog op slijtage, maar ik ga er vanuit dat de keuringsmeesters daar rekening mee houden.
Wie kan mij vertellen waarom mijn gevoel (waarschijnlijk) fout is?

Verder blijf ik dit een machtig mooi ras vinden en zou ik er ooit nog wel een (een kleintje :+ ) willen rijden/verzorgen.

Dat viel mij ook op :j Iets wat je denk ik niet wil zien.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 00:18

Ik hoop dat ook de fokkers van dit prachtige ras het in stand kunnen gaan houden voor de toekomst. Ik vind dit soms al pittig bij de Geldersen.

Was Rico B er niet ? Dat vind ik ook zo'n leuke.

Tja de Sabino is zo van de foto's af ook echt wel mijn favoriet. Die zou ik dus qua type zo combineren met onze geldersen :j Ga hem eens in de gaten houden.
Mooie foto's heb je weer gemaakt ook en je brengt het ras altijd fijn onder de aandacht. Chapeau.

Ik blijf erbij dat het doodzonde is dat het Groninger paard en KWPN niet meer samenwerken om beide paarden in stand te houden.... Maar goed, wie ben ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 16:22

La_Lune schreef:
Ik ben niet zo bekend met het beoordelen van exterieur, dus ik hoop dat het okee is als ik hier deze vraag stel, want ik wil graag leren.
Het valt mij bij Mentko op dat hij wat te mobiel lijkt net onder de kogels (voor en achter). In draf lijkt hij wat door de koten te zakken en voor lijkt de lijn van de kogel naar de hoeven wat hol.
In mijn leken ogen is dat niet iets is wat je wil met het oog op slijtage, maar ik ga er vanuit dat de keuringsmeesters daar rekening mee houden.
Wie kan mij vertellen waarom mijn gevoel (waarschijnlijk) fout is?

Verder blijf ik dit een machtig mooi ras vinden en zou ik er ooit nog wel een (een kleintje :+ ) willen rijden/verzorgen.

Grappige vraag, heb er even naar gekeken en een standfoto opgezocht. In mijn ogen is zijn been stand niet zo super. Afbeelding

Het achterbeen is vrij lang en steil en voor is hij onderstandig en lijkt zelfs wat hol in de knieen.

Nu ben ik geen Groninger expert, dus ik weet ook niet precies wat ze zouden moeten hebben qua beenstand meer dit valt me op.

Cheytjuh, volgens mij ben je een gepassioneerde en bevlogen fokker met een eigen visie die je goed kan onderbouwen dus jouw mening is zeker waardevol in mijn ogen.

emily68

Re: Hengstenkeuring het Groninger Paard 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 19:02

Ik moet zeggen dat ik ook niet gecharmeerd ben van het achterbeen van de nummer 30 Lieuwe. Op de foto lijkt hij een heel recht achterbeen te hebben, maar ik moet er wel bij zeggen dat het een momentopname kan zijn want ik heb m niet in het echt gezien. Ik begrijp dat je niet heel veel kunt selecteren als je weinig aanbod hebt, maar ik wil wel een hengst die mijn merrie kan aanvullen of verbeteren en dan liefst ook nog een die niet verwant is en dat is momenteel wel heel erg lastig.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 19:31

Prachtige paarden, prachtige foto's ook TS.

Jammer dat de bruine Nr.32 niet goedgekeurd is.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 19:34

Cheytjuh schreef:
Ik hoop dat ook de fokkers van dit prachtige ras het in stand kunnen gaan houden voor de toekomst. Ik vind dit soms al pittig bij de Geldersen.
(...)
Mooie foto's heb je weer gemaakt ook en je brengt het ras altijd fijn onder de aandacht. Chapeau.

Ik blijf erbij dat het doodzonde is dat het Groninger paard en KWPN niet meer samenwerken om beide paarden in stand te houden.... Maar goed, wie ben ik.

Ben ik met je eens

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 20:05

Leuk om te zien, die zwarte sabino vind ik erg gaaf.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 23:14

Ik vind het een beetje lastig om echt kritisch te praten over deze hengsten. Het is een heel klein wereldje en ik ben geen jurylid. Ik heb wel een mening over dingen die ik zie/gezien heb, daar wil ik best in pb iets over zeggen maar niet openbaar.

Mbt Lieuwe, ik las vandaag dat hij van juli 2023 is, dus echt nog heel jong, nog lang geen 3. Dat verklaart voor mij wel een beetje dat hij echt nog paard moet worden. Hij heeft het nu gered maar persoonlijk had ik die nog een jaartje laten lopen, dan is ie al heel anders denk ik.

Lammert.. ja die heeft wat. Prachtig hoofd erop met echt een lief oog, een van de weinige met een hele mooie bovenlijn. Beweging is correct, nog niet echt de wauw-factor, ben dan ook benieuwd hoe hij volgend jaar is.

Iemand vroeg naar Leon. Hij had er eigenlijk ook bij moeten zijn deze hengstenkeuring, maar helaas had hij 1 bal die niet goed indaalde en is daarom gecastreerd. Heel jammer want ik weet zeker dat ie het ook had gered, maar het is wat het is. Het gaat heel goed met hem, hij is al 1.69 groot en wordt in maart 3. Als het goed is komt hij volgend jaar wel als ruin naar de keuring om zijn moeder Veronia hopelijk aan het preferent-predikaat te helpen :)

Cheytjuh dat vind ik ook heel jammer. Maar ik vind de manier waarop het kwpn met het gelders paard omgaat al niet om over naar huis te schrijven. Ze zorgen ervoor dat er weinig van overblijft. Ondanks dat we een klein stamboekje zijn met ook ons gedoe qua bestuur en beleid, zijn we wel allemaal heel gepassioneerd op onze eigen manier om het ras te behouden en ik denk dat dat echt de drive is die we nodig hebben. Bezieling, want voor het geld hoeven we het niet te doen hoor _O-

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 21:13

Ohh ik ben fan van Lammert <3

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 23:06

Muronia schreef:
Cheytjuh dat vind ik ook heel jammer. Maar ik vind de manier waarop het kwpn met het gelders paard omgaat al niet om over naar huis te schrijven. Ze zorgen ervoor dat er weinig van overblijft. Ondanks dat we een klein stamboekje zijn met ook ons gedoe qua bestuur en beleid, zijn we wel allemaal heel gepassioneerd op onze eigen manier om het ras te behouden en ik denk dat dat echt de drive is die we nodig hebben. Bezieling, want voor het geld hoeven we het niet te doen hoor _O-

Nee dat begrijp ik, dat je op die instelling van het KWPN niet zit te wachten. Maar ik denk dat je met de combi hele fijne gebruikerspaarden kunt fokken.
Mooi dat die passie er is binnen het stamboek, vooral aan vast blijven houden zou ik zeggen :j Want inderdaad, voor de centen kunnen we beter een andere hobby uitzoeken :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-26 15:30

Hierbij ook nog een filmpje van de keuring, gemaakt door Dorien Schaap:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik Lammert hier in de beweging toch iets vind tegenvallen. Benieuwd wat een jaar ontwikkelen met hem gaat doen.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 16:56

Oeh ja in beweging niet echt best, sorry. Qua model vind ik hem mooi, maar in beweging op dit moment echt wel tekort schieten.

Hij is ook wel te Hollands welvaren moet ik zeggen, niet in keuringsconditie imo.

Die Lieuwe beweegt dan correcter en makkelijker :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-26 18:05

Mee eens hoor. Lieuwe is nog maar 1.59 maar wordt ook pas 3 in juli.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 18:10

Mooie paarden Muronia. Ik houd wel van de massa en ik kan me goed voorstellen dat het ras je hart gestolen heeft

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 20:34

Wat leuk, die bewegende beelden en wat geeft dat een ander beeld van de paarden.
Ik zou als ik er 1 mocht kiezen voor L Pullaway gaan.
Mooi solide paard, en zo te zien een kalm karakter. De opjagers lopen meer dan hij, op gegeven moment gaat hij gewoon tegenover zo’n opjager staan, zo van ‘ja wat’. :') een paard met karakter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 08:18

Oh die vind ik dan echt een slechte achterbeenstand hebben.

Leuk om te zien het filmpje, Rio vind ik de beste hengst en daarna Leffe. Lieuwe stapt niet zo geweldig en Lammert vind ik ook wat tegenvallen qua beweging.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:09

Lammert lijkt wel onregelmatig.
Rio en Leffe vind ik ook de beste bewegers :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 12:27

Lieuwe vind ik achter ook bijzonder lopen.

L Pullaway is echt heerlijk relaxed :D
En ook leuk om te zien.
Maar niet door dus...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-26 02:44

Babootje leuk om te lezen!

Dat nuchtere karakter van L. Pullaway is wel heerlijk ja. Ik ben het wel met Elisa eens dat ik de beenstand niet ideaal vind.

Hihi, voor mij is de volgorde net andersom, Leffe voor Rio, maar dat zijn voor mij ook de twee die er qua beweging uit springen.

Lammert zie ik niet onregelmatig, er was wel een andere van de reeds goedgekeurde hengsten duidelijk niet regelmatig en het verbaasde me dat daar niks over werd gezegd door de jury.

Mijn persoonlijke keuze voor dit jaar is wederom een aanverwante hengst die hier niet bij was en ik denk dat ik daarmee weer een hele fijne beweger kan fokken die hopelijk in de toekomst een positieve bijdrage kan gaan leveren aan het bewegen binnen de Groninger populatie. Het zij als dekhengst of als fokmerrie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 08:43

Lammert maakt tactfouten door een gebrek aan draagkracht nog als ik het zo zie.

Welke hengst gaat dat worden Muronia? Toch wel jammer dat het knappe hengstveulen van jou van een paar jaar terug gecastreerd is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-26 11:33

Ik stuur je even een pbtje Elisa, ik wil dit topic niet vervuilen met mijn persoonlijke fokplannen.

Mbt Löwenprinz, dat is oprecht heel erg jammer. Hij is van dezelfde jaargang als deze jonge hengsten, meet inmiddels al 1.69 en van wat ik op filmpjes die ik van hem krijg kan zien, beweegt hij nog net zo fijn als dat hij als veulen deed. Dat zou een aanwinst zijn geweest. Maar.. dan hadden zn beide ballen moeten indalen en dat deed er helaas maar 1. Daarom is hij gecastreerd.