Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 18:43

Sowieso moet een nieuwe plek minstens even goed zijn. Ik heb nu bijvoorbeeld alleen modder vlak aan de ingang van de stal en verder op de wei niks modder.
Ook een mooi ruime stal en veel opslagruimte voor mijn spullen.

Sanet, hopelijk niet te hard gebeten in je schouder?

Ik heb gisteren Cielo zijn voeten kunnen optillen terwijl hij los in de stal stond en 2 shetlanders van het hooi stonden te eten. Hij is zo kalm geworden naar de shetten toe.
Er staat ook sinds kort een ouder paard bij (van buurvrouw), en die voed Cielo echt heel goed op.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 22:13

Cielo denkt nog steeds onder het deurtje heen te kunnen.
Dit deed hij vorig jaar al toen ze naar hier verhuisden, toen paste hij er net niet onderdoor.
Afbeelding

En zijn opvoeder doet het heel goed met hem.
Afbeelding

Opvoeder is 1m70, Cielo 1m51
Hun voorbenen lijken wel bijna even lang zo naar de "knieën" kijkend.
Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 14:40

Deze foto’s hadden jullie nog tegoed, van toen er sneeuw lag <3
Roos (bruin) en Hiske samen:
Afbeelding

Knappe Roos

Afbeelding

Knuffelbeer Roos

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 16:40

Wat is roos knap zeg. Dat lederen halster is ook erg mooi.

Ik heb een weide gevonden op 2min van mijn nieuwe woonplaats.
Super handig dat het zo dichtbij is.

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 10:02

Daja wilt niet meer uit haar bakje eten dus alles gaat meteen op de grond en de bak wordt uit het land gegooid, zo van neem die meer mee terug naar binnen. :')

Ze stript ook één van mijn andere merries uit haar deken, zo baldadig :Y)

Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 06:01

Sansa. Wat een deugdniet.

Hier update foto’s van gisteren. De hoefsmid kwam langs en ze vond het heel interessant. Lekker kijken bij der vriendinnetje en dan als hij bezig was met haar was ze de hele tijd naar hem aan kijken. Op een gegeven moment was ze zelf zijn haar aan het aflekken. Stilstaan is. Nog niet helemaal haar beste kant ofwel was dat nu ook puur omdat ik er bij was dat ze wat ‘lastiger’ was. Want ze kan wel perfect stilstaan als ze vast staat voor een borstelbeurt. Maar goed. Ze heeft haar toch voorbeeldig gedragen op het laatste.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding.

Ook even een evaluatie van haar bles die maar steeds veranderd :+ ik begin er mee en meer een slang in te zien _O-
Afbeelding

En weet eigenlijk niet of ik deze kan/mag delen. Maar heb eens via chat gpt gevraagd of die Nova als volwassen paard wilde maken. Eerst kreeg ik compleet een ander paard maar toen kreeg ik deze. (Op een paar details na dat niet kloppen) dus benieuwd of die zo wat zou uitgroeien _O-

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 07:42

Ken je dat spelletje van vroeger Anso? Worms? Daar lijkt het wel wat op :D. Ik vind dat echt een super leuk spelletje vroeger.

Sansa, mijn jongens mogen ook bijna bij de meisjes inderdaad. Althans, die ene dan, maar ik ben als de dood dat hij mijn dure dekens gaat slopen. Dus ik denk dat ik dat pas doe als de meisjes zonder dekens staan. En met dat weer van nu zal dat mogelijk nog wel even duren.

Mijn stuntpiloot heeft inmiddels zijn tweede en laatste PRP behandeling gehad, verder zijn we zoveel aan het stappen als dat praktisch en veilig haalbaar is, maar het weer gooit best wel vaak roet in het eten. Ik ga echt niet met hem stappen als het windkracht 5 oostenwind is. Dat is meer vliegeren dan stappen en dat is niet bevorderlijk voor zijn been denk ik zo. Ik probeer de bak vaak te slepen zodat wanneer het gevroren heeft het nog wel goed te doen is, maar poeh het is wel veel winter deze winter, zeg maar. Het is wat het is en we doen ons best om het zo goed mogelijk te doen, maar aan het weer kan ik weinig veranderen.
Verder is hij nog steeds vaak best heel braaf hoor, het is echt ook niet gemeen naar mij bedoeld. Maar als je lekker warm en zonder wind op stal staat de hele dag en dan ineens de kou en harde wind in moet en je bent nog niet eens 2 jaar oud, dan is dat gewoon heel veel om te verwerken.
Ik ben best heel trots op hem hoe hij het allemaal ondergaat. Het is ook echt een leuk smurffie. Alhoewel hij groeit als kool, moet ze eigenlijk weer eens meten, maar denk dat ze beide al boven de 1.60m zijn nu.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 18:46

Sanet; a nee ken ik niet. Of zeg me niets. Vind wel leuk dat ze zo een slang/worm heeft. Moeders heeft ook al een giraf als bles en een vlek (zo de rand dat het witte en zwarte de aftekening maakt) dat opeen neushoorn trekt (beetje moeilijk uit te leggen) . En een vlek in vorm van een hondenpootje dus we blijven bij de dieren :+

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 19:05

Wat een leuk dier, AnsoDM! Met haar aftekening heeft ze net een soort wipneusje, haha.

Woensdag komt de hoefsmid langs, dus ik hoop dat Daja netjes blijft staan. Ze vindt de stal een beetje eng, dus een paar keer per week lopen we even naar binnen om een snoepje te halen en even een voetje te geven en dan weer naar buiten.

De hoefsmid gaf vorige keer aan dat ze eigenlijk wel al dit soort dingen moet kunnen. Ik ben het er wel deels mee eens, maar forceren doe ik niet aan. Dan liever meerdere stapjes en tijd dan snel en een halve trauma.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 13:21

Ik had het van de week nog met Annash van hier over, dat hoofdaftekeningen zo veranderen...ik vind het wel jammer dat brede blessen niet meegroeien, ik hou van veel wit. Alleen heb ik een zwarte met maar sporadisch wit haha. Gelukkig compenseert Roosje dat ruim met haar 4 witte benen en neus <3

@Sansa als de hoefsmid veilig het werk kan doen, is het goed toch? Mijn hoefsmid is heel goed met jonge paarden gelukkig, duidelijk en doortastend. En snel maar goed.

Mijn dametjes hebben beide aarswormen. Gelukkig de minst gevaarlijke worm die er is maar bah bah. Dat wordt dus ontwormen en billen poetsen 8)7

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 07:27

Hier gaan we weer. Gisteren avond dit ontdekt.

Afbeelding

Pfff toch typisch he. Vandaag komt de masseur om het te masseren en in te tapen om het te verlichten. Maandag mss dierenarts als de zwelling zo hard blijft. Ze heeft de 25ste enting gehad van Rhino in de borst. Maar zou me verbazen dat ze 3 dagen later reactie heeft.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 07:50

Dat lijkt me zeker wel een reactie op de enting. Heeft ze er last van? Anders lekker koelen en goed bewegen. Zou vanzelf moeten wegtrekken.
Dat is wel de reden dat ik nooit in de borst laat enten. Ik kies altijd voor bil.
Maar eentje van mij reageert nogal heftig op vaccinaties dus wij hebben de nodige perikelen al wel gehad :))

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-26 08:59

Ik heb er ook 1 die zo heftig reageert op het enten. Enorme zwelling en tot spierbevangen aan toe. Zij krijgt sindsdien (de dierenarts zegt dat de reactie vaak alleen maar heftiger wordt) andere entvloeistof en wordt geprikt in haar bil in plaats van borst of hals. Sindsdien gaat het veel beter.

Ik zou daar absoluut niet aan laten masseren, dat is hartstikke pijnlijk! Liever koelen en door beweging zakt het wel weg binnen een paar dagen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 09:11

Ik sluit mij ook aan bij de rest.. koelen zal goed doen maar zeker niet gaan masseren. In principe trekt die zwelling op een gegeven moment wel weg. Hier ent ik ze niet voor Rhino. Vroeger wel gedaan omdat het moest op die stal maar elke keer een paard dat weken aan het hoesten was en dikke benen na de enting. Hier alleen influenza.
Volgende maand krijgen ze hier weer hun enting en dan heb ik alles tegelijk lopen. Hier doe ik dat gelijk met de tandarts. Scheelt weer een keer voorrijdkosten.

Hier is het elke ochtend altijd eerst even stoeien voordat ze gaan eten..
Afbeelding
Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 11:37

Masseur zei ook door de enting. En toch licht masseren en beweging. Vorig jaar had ze niet gereageerd op de enting, dit jaar wel. Maar veel paarden blijkbaar.

Bil is geen optie, ze is heel kieskeurig wie ze toe toelaat en wie niet. Niet dat ze schopt, maar ze zal zeker waarschuwen. Dus ik opteer altijd voor de borst omdat dat de vorige keer zo enorm goed ging.

Wel zacht masseren !!
Laatst bijgewerkt door Sentir op 28-02-26 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-26 11:53

Bil laat mijn merrie ook niet zomaar toe hoor. Daar hebben we manieren op bedacht. Ik heb halve staldeuren, dus ik loop met paard rustig de stal uit terwijl de da achter de staldeur staat en in het voorbij lopen zet ze snel de prik in de bil. Ze staat dan zelf veilig omdat er een dikke staldeur tussen zit.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 21:30

Dat lijkt inderdaad een reactie op het enten. Mijn 19-jarige heeft dit ook ieder jaar, maakt niet uit waar je de spuit zet er volgt altijd een flinke zwelling die af moet zakken. Kost een paar dagen. Afspuiten met afwisselend warm/koud helpt de doorbloeding, rustig bewegen ook. Beterschap!

Ik heb Ufo vandaag een flinke poetsbeurt gegeven. Echt goed en glanzend schoon lukt niet, met die vettige en pluizige wintervacht :') Maar hij was heel even zaagsel- en moddervrij _O-

Afbeelding

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 21:53

Ach wat naar, zo’n dikke zwelling!

Kiko wat stoeien ze lekker zeg!

Hier heeft puppypaard een schimmeltje te pakken. Net begonnen met wassen maar ben het nu al zat :')

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 22:08

Ik kan gewoon niet riskeren om niet te enten. Als bekapper kom ik teveel overal. En dan met hoe haar imuunsysteem was, wil ik niets riskeren. Vorige jaren geen reacgie en dit jaar wel.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 22:12

Als ze eenmaal reactie hebben gehad dan kan je ervanuit gaan dat het zo blijft, de eerste keer/keren hebben ze zelden reactie. Hier ook bekend met dit soort reacties, vroeger nooit last van gehad en nu heb ik 3 van de 4 die in meer of mindere mate reactie hebben op de tetanus/influenza.

shirley wat een lief oog heeft jouw jonkie!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 23:08

Tetanus doe ik om het jaar. Die is 2 jaar geldig. Bij Cover denk ik nog een keer beide.

De pony van een vriendin was ook goed beroerd geworden van de enting. Liep helemaal strijf..

DGM ja stoeien kunnen ze wel.. kan daar zo van genieten. Er zit geen graantje kwaad in.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 19:02

shirleyp wat een grote jongen zo! Knap hoor.

Hier ent ik Fiore wel ieder jaar en ze moeten tegenwoordig 3 keer de eerste "basis" enting. Vind ik wel veel maar goed, ik ben van plan dingen te ondernemen en dan moeten ze ook geënt zijn. Nu hoeft ze gelukkig nog maar standaard 1 keer per jaar vind ik wel een fijner idee dan zo vaak eigenlijk. <<)
Ik vind dr niet meer zo klein ogen naast het "grote" paard van 1.61
Afbeelding
Waarom moet ik altijd stilstaan voor foto's gezicht. _O-
Afbeelding
Kan ook heel lief kijken gezicht <3 ze is ook voor een merrie echt heel knuffelig en geeft graag kusjes in je gezicht.
Afbeelding

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 21:39

Knappe Fiore!

Morgen 2e keer wassen met imaverol, ooh wat zal hij blij zijn *not

Verder is het een dikke klier..
Afbeelding
Buurman pesten.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 17:29

Nova is echt een moddermonster. Zaterdag wassen want er staat wat leuks op de planning
:D

Afbeelding
Afbeelding

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 17:50

Haha heerlijk!

Luci is zooo lelijk momenteel door de schimmel. Vandaag zijn manen uit de klit gehaald, zal ze morgen vlechten. Kan de zon op dat stuk van de hals ook de schimmel weg branden :')