Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 22:42

Even kort, morgen weer bijleespost maken, maar bij mij was de korste dracht 314 dagen bij Quarter Ice (148cm merrie, 150cm hengst). Veulen was helemaal af, gezond en in orde, in gedrag een beetje dummy en veel jonger dan het andere quarter veulen die een uur eerder geboren was. Nu nog steeds, bijna jaarling, zit er mentaal een groot leeftijdsverschil tussen. Fysiek is ze ietsje kleiner gebleven maar totaal af en gezond.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 01:20

Ha altijd lekker even ontspannen nog dit topic voor laatste ronde :+

Rauka, fijn dat je aan de goede kant van Spanje zit. En met alle droogte tegenwoordig is een ant deel van Spanje niet verkeerd :)
Ja is echt schattig, al die verschillende paardentietjes. Sommige harig, verschillende kleurtjes en vormen :)

Lyona: wonderlijk dat er na een jaar evengoed nog wat verschil in zit dan. Ben benieuwd of dat later ook bijtrekt. Hoe sie je mentaal het verschil? Wel fijn dat ze het heeft gered met 314 dagen :)

Retlaw, spannend, bijna!! En veilig idee dat ze er dan klaar voor is. Sterkte met de zucht helaas. Heeft ze al flink uier?

Cioccolato: dat klinkt wel heel handig zo haha. Ik wilde het al met zo een plastic zak knijper proberen :D
Ik bedoelde eigenlijk touwtje voor om de beentjes eventueel, in geval van doemscenario. Gevlochten steotouw is een goede tip :j

Absque dubio: is ook lastig, maar je hebt nu toch gereageerd :) hoeft ook niet op iedereen persoonlijk. Hoe ver is jouw paardje nu?

Kabayo: haha jij bent gewoon echt super getraind in het antwoorden :j en idd, heb je eenmaal een manier, gaat het best makkelijk. Al wist ook mijn telefoon wel eens alles wat ik getypt heb :+
Dat is ook wat dat Zilver lage PH had en er kwam niks..wat zal je in spanning hebben gezeten. Raar paard 8-) wat was bij haar toen het signaal dat het ging beginnen? Begrijpelijk dat je geen gekke dingen gaat doen met je dikke buik. Ah ja, met de hand kan ook natuurlijk. Heb weer raarste scenario in mn hoofd haha
Hopelijk houdt Minthe het nog even binnen. Velvet heeft ook dagen dat het groter is dan anders. Misschien remt het weer even, dat uier..
Geen echte ervaring met paarden geboortes helaas. Je zegt 317 dagen vorige keer en nu denk ik: help. Had je merrie toen ook al echt flink uier etc? Wist je dat het al ging komen?

Myrthe: heerlijk nog maar 2 weken! Kan jij al melk testen lees ik nu?hoe fijn dat je haar al zo goed kent met signalen :)

Vraagje, voortkomend uit Kabayos vraag:
Zou een ontwikkelende uier rond de 300 dagen resulteren in een vroeger veulen dan wanneer een merrie pas met bijv 320 begint te ontwikkelen?
Ik zie soms fotos van uiers met 325 dagen en dan is er nog weinig te zien nl

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:35

Ania sommige merries zijn idd smeriger als andere. Daisy is hier erg goed in zich vuil maken. Zij tilt dr staart niet altijd goed op als ze haar behoefte doet. Dus dat wordt soms een vuile bedoening.

PandorJ Nog niks bij jou?

Kabayo de langste dracht hier was 358 dagen. Die merrie had met 330 dagen nog niks uier, frustrerend kan ik je zeggen. :+ de Klysmas blijven wel een jaar of 2 goed. Ik geloof dat Lyona een van de kortste drachten had. Maar als ze te snel teveel uier aanmaakt is het wellicht handig om toch eens te scannen. Overigens had saartje vorig jaar op 305 dagen ook een knalvolle uier, heb haar toen ook laten scannen voor de zekerheid. Uiteindelijk liep de uier rond 310 dagen weer voor de helft terug en is ze bevallen op 326 dagen.

Rauka Dat komt idd wel vaker voor dat de uier terug leegloopt. Een teken dat het vooral nog oedeem was dat erin zat.

Maribor ik heb sowieso overal strotouwtjes liggen maar heb nog nooit iets nodig gehad om mee te trekken. Altijd met de hand. Als ze hier vroeg met uier beginnen bevallen ze meestal ook wat vroeger in mijn ervaring.

Retlaw bijna veilig *\o/* sneu dat ze zoveel zucht heeft :(:)

Nog even een reminder dat mensen mij een pb mogen sturen als de merries zijn. Dan houd ik het lijstje bij en plaats ik dit elke dag.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:44

Vieze staarten hier geen last van maar die zitten op altijd half in de vlecht doe ik dat niet is zeker de Tinker een strontstaart te zwaar om op te tillen.

Niels, vanaf welke dag wil je ze hebben ben een zeef daarin.

Kabayo, gaat lekker met de dames zo te lezen. Bij jou kleine ook nog alles rustig?

Rauka, laat daar de lente ook maar snel komen dan lekker de zon beter voor de kleintjes.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 09:22

Kabayo, ik zie wel vaker frieschjes eerder bevallen, sowieso al vroeg in de 320 maar ook zie je dat ze zelfs al voor de 320 geboren worden. Maar goed in de gaten houden, je bent iig al een heel eind op weg.

Nieky, ik zal je pb sturen over 3 maand ofzo :+

Retlaw, niet alvast openen?

Lyona, bijzonder wel dat je dan toch wat verschil maakt zo lengte qua dracht.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:19

Maribor, mijn merrie begint laatste 3x rond de 280 dagen met het uier. Ze is bevallen op dag 336 en 333. Dit jaar nog even afwachten :')

Vorige merrie begon ook vaak vroeg, maar beviel met dagen 336 en 341. Dus het hoeft niet perse veel eerder te komen. Sommige dames hebben gewoon wat meer tijd nodig voor het uier denk ik.

In principe kan ik inderdaad al melk testen, maar ze zit nog niet veilig, dus heeft op dit moment nog totaal geen zin.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 11:59

Vraagje aan de ervaren lui hier :P
Chablis is 2 jaar terug dichtgezet. Ze is nu 290 dagen, dus zal over 30 dagen weer open gezet moeten. Hoe doen jullie dit? :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 12:03

De dierenarts doet dat hier

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 12:51

Dat doet de dierenarts

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 14:37

De dierenarts hier leek het niet zo nodig te vinden. :Y)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 14:41

Nou als je dat niet doet gaat ze finaal uit scheuren

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 15:05

Ik wil het dus juist wel... vandaar de vraag hoe men het deed. Gelukkig nog 30 dagen om het op te lossen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 15:16

Ik doe het open zetten zelf, maar dierenarts doet het hier ook gewoon (alleen wel opvoelbox als voorwaarde anders moet je naar de kliniek rijden).

Afbeelding

326 dagen vandaag, maar we hebben nog even te wachten en een vergroot glas nodig. Gelukkig want het wordt deze week nog -20 :brr:

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:17

Quir doe je dan zelf verdoven? Wel appart dat dat dan weer zelf gedaan mag worden in zweden

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:39

corinadrenth schreef:
Quir doe je dan zelf verdoven? Wel appart dat dat dan weer zelf gedaan mag worden in zweden

Wat ik mij kan herinneren van onze merries vroegah (15-20 jaar geleden.. ja ik word oud) Is dat wij dat ook altijd zelf deden. Iets van 2 weken voor D-date. Maar onze DA was ook erg makkelijk in dingen moet ik zeggen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 17:07

corinadrenth schreef:

Jazeker, ga niet gewoon open knippen. _O-

Eigen paarden mag je sowieso bijna alles zelf, in nl ook trouwens. Maar ben ook paraveterinair.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 18:06

Boelles schreef:
Kabayo, ik zie wel vaker frieschjes eerder bevallen, sowieso al vroeg in de 320 maar ook zie je dat ze zelfs al voor de 320 geboren worden. Maar goed in de gaten houden, je bent iig al een heel eind op weg.

Nieky, ik zal je pb sturen over 3 maand ofzo :+

Retlaw, niet alvast openen?

Lyona, bijzonder wel dat je dan toch wat verschil maakt zo lengte qua dracht.

In principe zo laat mogelijk. Wel zo "fijn" voor de merrie om beide handelingen in 1 keer gedaan te krijgen. Anders opzetten en vervolgens later de magneet er nog in. Ze staat onder de camera en dus supervisie. Nog geen directe aanleiding om te vervroegen.

Niet openzetten? Ahum, AU!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 19:51

Dit jaar voor het eerst ook een dichtgezette merrie. Dierenarts zei ook dat we dat zelf wel konden.
Ik zat tzt eens kijken of ik dat durf, anders moet er toch maar even iemand komen.

Bevalt dat goed Retlaw, met een magneet er in? Wij hebben de camara en een ouderwets birth alarm en bijna nooit wat gemist.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 20:08

Dat openzetten, hoe moet je dat zien? Zijn dat hechtingen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 20:46

Het is eigenlijk het inknippen van de oude wond. Bij het dichtzetten wordt op de plek waar het dicht moet worden een wondje gecreëerd en deze wordt gehecht. Die wond gaat genezen, de hechting verdwijnt. Dus eigenlijk moet je die genezen plek opnieuw inknippen om haar weer open te zetten.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 20:48

Ik lees ook alles maar reageren op alles lukt ff niet.

@kabayo dat is al een flinke uier! Mijn merrie loopt een week achter op die van jou en heeft nog helemaal niks aan uier.
Zo zie je maar weer hoe verschillend het kan zijn. Ik duim voor je dat ze nog ff wacht.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 20:50

Muronia schreef:
Het is eigenlijk het inknippen van de oude wond. Bij het dichtzetten wordt op de plek waar het dicht moet worden een wondje gecreëerd en deze wordt gehecht. Die wond gaat genezen, de hechting verdwijnt. Dus eigenlijk moet je die genezen plek opnieuw inknippen om haar weer open te zetten.

Aii dat klinkt pijnlijk zonder verdoving.
Moet spontaan aan mijn eigene hechtingen denken maar dan na de bevalling :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 21:08

Ja je moet de merrie wel plaatselijk verdoven...... anders zeker niet doen, das sneu..
Onze da zegt dat t wel kan in geval van nood. Stel de draxht gaat in het eind stadium nog wel fout en je ziet het. Kan is kleiner natuurlijk... maar anders verdoven daar.

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:19

Quir, die tietjes zijn nog niet zo spectaculair nee :o Wel fijn, hopelijk wacht ze op iets beter weer! Pfff -20, zo koud is het hier gelukkig niet. Ben wel erg toe aan voorjaar...

Mirjam, geen ervaring met dichtzetten en kan je ook geen advies geven helaas

Myrthee, als ze al uier heeft, sommige merries bevallen iets voor de veilige datum, als ze echt al melk heeft zou ik haar toch goed in de gaten houden.

Boelles, ja vond ik ook bijzonder, zeker omdat die merrie meestal rond de 325 dagen gaat en voor haar doen dus eigenlijk maar iets te vroeg was. Haar veulen was wel helemaal af maar mentaal nog niet rijp ofzo. Was ook een licht dummy, ik weet niet of dat zoveel effect kan hebben mentaal en moeders had veel stress, kan dus ook daar deels door komen. Ze heeft mentaal een maand achtergelopen in ontwikkeling op de rest eigenlijk... Ziet er ook een stuk jonger uit dan de rest.

Nieky, superlief dat je weer het lijstje bij gaat houden! Nog een maand en dan mag mijn eerste erop :D

Maribor, geen idee eigenlijk, in mijn ervaring varieert het per merrie en per dracht hoe vroeg ze beginnen. Vorig jaar was een van mijn Quarters rete enthausiast begonnen met 280 dagen met uier ontwikkelen en werd ik met 300 dagen toch wel nerveus met hoe vol het was. Ze heeft keurig over de 330 dagen gedragen en mij een volle week wakker gehouden met melk lekken, had ik niet verwacht dat ze toch zo lang door zou dragen terwijl ze zo vroeg begon. Andere merrie heeft nooit zichtbaar uier ontwikkeld :P en vorig jaar een maiden die pas op 345 dagen heel minimaal aan dr tietjes ging denken...

Kabayo, jou bijleespost zijn altijd zo mooi uitgebreid naar iedereen +:)+ Superfijn om te lezen elke keer.
Minthe is wel heel vroeg ja! Maidens weet je het nooit bij, straks loopt ze je nog een maand lang te foppen.. Volgens mij zijn paarden veulens vanaf 300 dagen levensvatbaar maar hoog risico op sterfte en vanaf 320 zijn ze 'af' en echt klaar fysiek om geboren te worden. Onder de 300 dagen is volgens mij nog nooit levend een veulen geboren, ik hoor wel eens verhalen van merries die bevallen met 305-310 dagen wat gewoon goed gaat. Mijn korste dracht was 314 dus. Uier van Minthe is nog niet helemaal vol maar zegt natuurlijk niet alles.
In mijn ervaring kunnen merries wel al heel ruim van tevoren zich anders gedragen en je de hele nacht zoet houden. Misschien de 10 dagen draai dat ze zo onrustig was? Hopelijk houdt ze de kleine nog even binnen..

Rauka, wisseling in de uier is heel normaal en bij mij zelfs standaard, en zeker bij maidens wil het nog wel alle kanten op gaan met uier :+ Na beweging is het ook normaal dat de uier weer bijna weg is. Als je ze op stal hebt staan snachts zie je meestal ook groot verschil tussen ochtend na een nacht stil staan en avond na een dag buiten bewegen.

Vraag uit interesse voordat de veulendrukte straks begint, hoe kijken jullie aan op meerdere jaren achter elkaar dekken? De mening van niet fokkers is soms wat heftig, staat bijna gelijk aan dierenmishandeling als je het hun vraagt :') Mits de merrie gezond is, de dracht goed doorgaat en er happy bij is denk ik dat dit wel erg meevalt. In princiepe zijn merries 'gemaakt' om elk jaar een veulen te dragen. Het is natuurlijker dan rijden en sporten met paarden.
Sommige van mijn merries staan er zowel fysiek als mentaal veel beter bij drachtig dan leeg zelfs. Ben erg benieuwd hoe jullie er over denken. De drachtige dames krijgen hier een soortgelijke behandeling als rijpaarden, voldoende beweging zowel in de kudde als in 'training' (balkjes, longeren, wandelen, handpaard rijden, grondwerk en gericht werk voor correct lichaamsgebruik), super voeding en hebben een heerlijk leventje, ze lijden geen van alle onder de dracht, alleen Kina op het moment, die heeft het zwaar :(:) Haar ga ik ook niet terugdekken.

Even update van mijn 5 dikkertjes:
Kina gaat heel relaxed door met uierontwikkeling, het is nu wel zichtbaar aan het vullen. 295 dagen vandaag (ze is trouwens maiden)
Afbeelding

Afbeelding

Fenja 260 dagen:

Afbeelding

Afbeelding

Svala 237 dagen:
Afbeelding

Afbeelding

Jona 235 dagen en huuuugee :=
Heel actief veulen ook... Vorig jaar (eerste dracht) amper dik, nu echt een schommelbuik. Bizar dat er zoveel verschil in kan zitten.
Afbeelding

Afbeelding

Spoiler:
Even als vergelijk, dit was vorig jaar met 344 dagen. Dus meer dan 3 maanden later dan nu
Afbeelding

En Ice 223 dagen, ook erg rond maar dit is haar 7e of 8e veulen dus mag ook wel..
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:33

Hier krijgen onze fokmerries elk jaar een veulen. Dat is het enige wat ze doen. Ik vind het wel fijn dat ze vroeg ( maart-april) een veulen krijgen zodat in sept het veulen er af kan en ze nog lekker een paar maanden in een kudde 24/7 naar buiten kunnen.
Heel soms worden ze een jaar niet drachtig. Dat kan gebeuren. Ook niet erg. Zo rond de 16-18 jaar dan stoppen we meestal. Ik hou er niet van om met oudere merries nog te dekken.
Laatst weer zo een verhaal 23 jarige merrie. Die de bevalling niet overleefd en het veulen met alle toeters en bellen in de kliniek en na een week het ook niet overleefd. Dat snap ik gewoon echt niet. Maar het gebeurd nog best veel.