Karakter mogelijk bepaald door uiterlijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 00:18

Ik heb een perlino en die zou super snel verbrand raken, telt dat ook? :')

Ze is nog nooit verbrand trouwens, maar de tinker op stal met lange manen en staart was elke zomer verbrand op zijn staartwortel, manenkam en snoet.

Mijn zwarte merrie is nogal een portret en het duurde even voordat we elkaar door hadden. Typisch "merrie gedrag", met nukkig doen als ze iets niet leuk vind (lees: hetzelfde voetje voor de tweede keer optillen, halllooo :7 ).

Nu we het hebben over merries: die worden ook vaak bestempeld als lastig, vos of niet.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 00:23

Wat betreft dit in ieder geval 1 heel andere ervaring:

Suzanne F. schreef:
Ook iets met kruintjes. Enkele kruin is makkelijk. Dubbele kruin is moeilijk en nog meer kruinen is gestoord. :')

Heb hier namelijk een paard wat deze stelling in ieder geval ontkracht

Drie kruinen en super lief , ook en juist met niet-zo-handige, chronisch- energie-tekort hebbende ruiter

Ook professionals lovend over karakter van dit paard

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 00:47

zacharyhill schreef:
rien10 schreef:
De betekenis van "wit om het oog" is lastige, brutale, felle dieren die slecht op te voeden zijn.

Ik heb een ruin met twee zulke ogen. Het braafste paard van stal, hij durfde wel te steigeren maar een goede brul en hij stond weer braaf op 4 benen.

Hier ook een ruin met zulke ogen en het beste paard wat ik ooit had kunnen wensen. Ook nog een merrie met kruinen en die bewering maakt zijn waar :P

BoktVerlaten

Re: Karakter mogelijk bepaald door uiterlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 00:54

Ik heb een rooie ruin staan…met meer kruinen dan je kunt tellen over zijn hele lijf, van hoofd tot staart. Vreselijke clown, mega brutaal, nergens bang voor maar zo werkwillend, braaf en leuk te rijden!

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 07:35

Vaak van dat soort vooroordelen gehoord, voornamelijk bij paarden en katten. Over honden ken ik dat soort kleurvooroordelen niet eigenlijk.

Nou ben ik gek op merries, vossen en appaloosa's. Ik kan wel beamen dat mijn oude vos- en appaloosamerries een gebruiksaanwijzing hadden, maar ze waren wel echt superlief en werkwillig. Had echt een intense band met ze.

Nou had de appaloosa ook nog wit om haar oog, wat ik juist weer iets extra sprekends vind geven. En heb haar niet onbetrouwbaar gevonden, maar t was wel een figuur haha. T is maar net wat je zo'n dier aan vertrouwen geeft, denk ik. Dan krijg je dat ook terug.

Nu ook weer 2 merries met wit om het oog. Ik heb daar toch ook echt iets mee en beide hebben sterke karakters, maar zijn ook weer superlief en heel betrouwbaar.

Mijn ruin met wildkleur en zonder wit om zijn oog is een ander verhaal.. Heel eenkennig en moet echt vertrouwen hebben, anders gaat ie dreigen als je te dicht bij hem in de buurt komt.

Ik schrijf dat dan op de een of andere manier weer toe aan het verschil tussen merries en ruinen, maar kan ook met introvert/extravert te maken hebben. Denk dat je er geen peil op kan trekken, ze zijn allemaal een individu natuurlijk. Net mensen :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 08:12

ikke schreef:
Elisa2 schreef:
Voor IJslanders geldt de kruinen theorie niet staat er bij. :D

Karakter inschatten met kruinlezen - Horses https://share.google/1KGXuNt2tOWcV5DnV

Sorry, journalistiek wangedrocht.

Als ze weer zo nodig de kruintjes-theorie willen verkrachten prima, maar doe dat ergens anders.

Als je het hele boek echt gelezen hebt, begrijp je de context zoals Linda het bedoelt. Gaat een paar mijl verder dan een paar kruintjes.

Goed dat je dat schrijft want dat maakt me wel nieuwsgierig. :j

Ben nooit bezig geweest met kruinen maar heb er nu een met twee kruinen onder elkaar waarbij twee mensen, oa de DA zeiden dat ik had kunnen weten wat ik kocht. (hier klopt de theorie wel aardig) En ik het dus op moest zoeken. Maar ik begrijp nu dat er veel meer bij deze context hoort.

Bij mensen zijn er trouwens ook genoeg vooroordelen over uiterlijk, denk alleen maar aan dik versus dun.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 08:24

Tja,
Ik ben wel degelijk van mening ( uit ervaring) dat paarden met een witte rand om het oog genieperds zijn en niet te vetrouwen. Maar, dat is ook beetje bloedlijn en rast typisch. Appies hebben het bijna altijd en dat zegt dan niets, maar wanneer bv een KWPN zo'n oog heeft pas ik wel degelijk even op.
Ken een Quarter met zo'n oog en ook die is niet te vertrouwen ...
Kortom, ik hb niks met die dieren en wil er ook niks mee.

Vos merries: ik heb er 1 gereden met een super karaker, maar wel heel duidelijk in wat ze wil. En idd met veel respect behandelen en heel selectief in wie ze wel en niet aardig vond ( mensen en paarden)
Nou heb ik niks met merries in het algemeen, dus ga daar ook niets mee doen.

Arabieren: ik heb geholpen met een arabieren fokkerij, je moet ze écht kennen en een band mee opbouwen. En ja, de show paarden zijn soms wat heet, maar ja als je alleen dat moet doen en iedereen je opjaagt zodra je de stal uitkomt...kunnen ze ook niks aan doen.... de arabieren die ik gereden heb daarentegen waren geweldig!!! Gaan door het vuur voor je.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zonder vooroordeel erin ga altijd, maar de praktijk is dan toch weer van zie je wel.....

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 08:56

Sansa schreef:
Ik heb een perlino en die zou super snel verbrand raken, telt dat ook? :')

Ze is nog nooit verbrand trouwens, maar de tinker op stal met lange manen en staart was elke zomer verbrand op zijn staartwortel, manenkam en snoet.

Mijn zwarte merrie is nogal een portret en het duurde even voordat we elkaar door hadden. Typisch "merrie gedrag", met nukkig doen als ze iets niet leuk vind (lees: hetzelfde voetje voor de tweede keer optillen, halllooo :7 ).

Nu we het hebben over merries: die worden ook vaak bestempeld als lastig, vos of niet.
.

Zelfde voetje twee keer geven is soms omdat ze pijn hebben als ze dat andere voetje geven en juist toch hun goede wil willen tonen.Dat zou ik even in de gaten houden als ik jou was.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 10:12

ElCamino schreef:
Tja,
Ik ben wel degelijk van mening ( uit ervaring) dat paarden met een witte rand om het oog genieperds zijn en niet te vetrouwen. Maar, dat is ook beetje bloedlijn en rast typisch. Appies hebben het bijna altijd en dat zegt dan niets, maar wanneer bv een KWPN zo'n oog heeft pas ik wel degelijk even op.
Ken een Quarter met zo'n oog en ook die is niet te vertrouwen ...
Kortom, ik hb niks met die dieren en wil er ook niks mee.

Hoe Cor deze post heeft gelezen:

Afbeelding
_O-
Maar bij hem klopt het ook wel een beetje hoor... het is een vreemde snijboon :+
Niet geniepig of gemeen, maar het is wel met sommige dingen een aparte. Zelf ben ik er gek op, hou van aparte paarden met een flinke scheut ondeugende humor.

Hij kan ook ondanks het wit wel lief en ontspannen kijken.
Maar door het wit zie je gewoon heel goed in wat voor staat hij is. Als hij heel druk of heet is, is dat met die ogen altijd extra goed te zien vind ik :P
Maar ook als hij lekker relaxed er bij staat.

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 10:24

Over honden bestaan die ook wel, toch bv bij de Koningspoedels. Abrikooskleurige zouden makkelijker zijn en bruine Koningspoedels een beetje moeilijker. (wij hebben beide kleuren en voorlopig echt niks van aan haha)

Toch zou het me niet verbazen als er ergens wel een link is tussen karakter en uiterlijk. Denk maar aan het experiment bij domesticatie van vossen. Vossen die (makkelijker) gedomesticeerd werden, vertoonden ook na enkele generaties andere uiterlijke kenmerken zoals een vlekkenpatroon of hangende oren. Dus er is zeker een link tussen domesticatie (karakter) en uiterlijk (bv bontpatroon).

"Het beroemde Russische experiment (gestart in 1959 door Dmitry Belyaev) toonde aan dat zilvervossen door strenge selectie op tamheid (minder angst voor mensen) in enkele decennia konden domesticeren, vergelijkbaar met honden. Naast vriendelijk gedrag vertoonden de vossen onbedoelde "tamme" uiterlijke kenmerken zoals hangoren, krulstaarten, bonte vachten en kortere snuiten."

Meer info: https://www.americanscientist.org/artic ... experiment

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 11:14

Punz schreef:
Ik heb dus niets met dit soort vooroordelen, in de zin dat ik er niet in geloof

Maar.. Ik heb een vosmerrietje gefokt, met het schimmel gen. Ze is nu bijna 2. En ( kuch)..
Ik denk tegenwoordig heel erg vaak aan een uitspraak van een instructeur in een ver, ver, vér verleden:

Roden ( vossen) en valen ( schimmels) zijn donderstralen

Ben stapelgek op haar .... maar joh.. .wat voldoet ze voor 100% aan het beeld van een vosmerrie (of een vale) _O- Te grappig gewoon om echt een karikatuur van een vosmerrie te hebben ( die ook nog eens zo, zo, zó verschrikkelijk grappig en leuk is)

"Vaal" is een andere kleur dan schimmel. Het is een bleke verdunde kleur. Niet wit . Witte paarden worden van oudsher bereden door heiligen (bijv. Sint Nicolaas). Ze zouden dus eigenlijk wel braaf zijn! Terwijl de "booswicht" in een verhaal vaak op een zwart paard zou rijden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 11:45

rien10 schreef:
Tja. Een kennis kocht een paard met “wit om het oog” (zeer lastige dieren). En dat kwam helemaal uit. Hij is snel weer weg gegaan. Soms kloppen oude, boeren wijsheden.

Bij honden kan je grofweg zeggen dat de korthaar varianten van een ras feller zijn dan de langharen. Denk aan de langhaar-, ruwhaar- of korthaar Hollandse Herder. De korthaar is beslist feller.
Ook bij de Sennenhonden zie je het. De Berner is rustiger dan de Entlebucher-, Appenzeller-, of Grote Zwitserse Sennenhond.

Bij Labradors zie je dat de bruine variant over het algemeen drukker is dan de blonde of zwarte.

Hmmm, de kortharen die ken van border collie werklijnen (inclusief de exemplaren die we in de loop der jaren zelf hadden) zijn stuk voor stuk stabieler en rustiger van karakter dan menig langhaar. Ik ken langharen uit bepaalde lijnen die allemaal een beetje koekwous zijn.

Appaloosa's: vele jaren gehad, ik vond die juist intelligenter dan menig ander paard, eerst nadenken en dan pas doen. Vond ik een heel positieve eigenschap.

Zo zie je maar hoe meningen verschillen...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 11:50

HAHAHA, Cor denkt huh??? Who me???
Maar hij heeft er gewoon ook 2. Denk dat er ok een verschil is tussen paardenmet gewoon kleinere ogen ( iris en pupil) en een "wit oog" wat hier bedoelt wordt.
Dat verschil zie ik tenminste wel duidelijk en je weet alleen in welke categorie ze vallen als je ermee omgaat op dat moment

sorry Cor....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 14:13

Ja, maar wat wil je. Cor is een geniale naam.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 14:51

ElCamino schreef:
HAHAHA, Cor denkt huh??? Who me???
Maar hij heeft er gewoon ook 2. Denk dat er ok een verschil is tussen paardenmet gewoon kleinere ogen ( iris en pupil) en een "wit oog" wat hier bedoelt wordt.
Dat verschil zie ik tenminste wel duidelijk en je weet alleen in welke categorie ze vallen als je ermee omgaat op dat moment

sorry Cor....

Officieel is zijn linker oog ook zonder wit er omheen... maar door de stemming heeft hij daar ook vaak wit :+
Rechts heeft wel een volledige witte rand, maar daar loopt zijn bles ook, die is namelijk ook naar rechts verschoven :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 16:39

Elisa2 schreef:
ikke schreef:
Sorry, journalistiek wangedrocht.

Als ze weer zo nodig de kruintjes-theorie willen verkrachten prima, maar doe dat ergens anders.

Als je het hele boek echt gelezen hebt, begrijp je de context zoals Linda het bedoelt. Gaat een paar mijl verder dan een paar kruintjes.

Goed dat je dat schrijft want dat maakt me wel nieuwsgierig. :j

Ben nooit bezig geweest met kruinen maar heb er nu een met twee kruinen onder elkaar waarbij twee mensen, oa de DA zeiden dat ik had kunnen weten wat ik kocht. (hier klopt de theorie wel aardig) En ik het dus op moest zoeken. Maar ik begrijp nu dat er veel meer bij deze context hoort.

Bij mensen zijn er trouwens ook genoeg vooroordelen over uiterlijk, denk alleen maar aan dik versus dun.

https://www.bol.com/nl/nl/p/persoonlijk ... 666820881/
Als je engels goed is, zou ik proberen die versie te vinden. De vertaling is goed maar hier en daar heeft de engelse versie een net wat betere nuance.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 09:30

Dankjewel! Ik ga daar eens naar kijken, mijn Engels is wel goed genoeg denk ik.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:49

Zolang het blijft bij niet te serieus te nemen 'ankedotes'.... je moet niet overal te zwaar aan tillen natuurlijk.

Maar ergens is het wel wat kwalijk. Gedrag wegschrijven als iets 'wat gewoon zo is'.
Ik heb dat nu ik wat mee feministische trekjes begin te ontdekken bij mezelf over merries is het geheel: onbegrepen gedrag gewoon weg zetten als moeilijk vind ik wel een beetje een zwaktebod.....

Dat ze, tot op zekere hoogte net als mensen, iets meer geregeerd worden door hun hormonen zullen we ooit wel in de wetenschap bevestigd krijgen waarschijnlijk. Maar hoe een overgrote vrouwelijke groep daar eigenlijk zo minachtend over kan spreken valt me tegenwoordig wel wat meer op. Mannen nog tot daar aan toe. Die moeten die verschillen maar aannemen van de andere helft en daar bewust over leren.....

Maar goed, dat is weer een ander 'karakter' ding dan waar het topic over gaat.

Al is het beide conformation bias: zie je wel, het IS gewoon zo. Terwijl je eigenlijk meer moet blijven zoeken naar 'waarom'.

(begrijp me niet verkeerd, ik kan héél goed tegen een geintje, maar te veel geintjes zijn op een gegeven moment niet meer grappig)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 12:16

pol013 schreef:
Zolang het blijft bij niet te serieus te nemen 'ankedotes'.... je moet niet overal te zwaar aan tillen natuurlijk.

Maar ergens is het wel wat kwalijk. Gedrag wegschrijven als iets 'wat gewoon zo is'.
Ik heb dat nu ik wat mee feministische trekjes begin te ontdekken bij mezelf over merries is het geheel: onbegrepen gedrag gewoon weg zetten als moeilijk vind ik wel een beetje een zwaktebod.....

Dat ze, tot op zekere hoogte net als mensen, iets meer geregeerd worden door hun hormonen zullen we ooit wel in de wetenschap bevestigd krijgen waarschijnlijk. Maar hoe een overgrote vrouwelijke groep daar eigenlijk zo minachtend over kan spreken valt me tegenwoordig wel wat meer op. Mannen nog tot daar aan toe. Die moeten die verschillen maar aannemen van de andere helft en daar bewust over leren.....

Maar goed, dat is weer een ander 'karakter' ding dan waar het topic over gaat.

Al is het beide conformation bias: zie je wel, het IS gewoon zo. Terwijl je eigenlijk meer moet blijven zoeken naar 'waarom'.

(begrijp me niet verkeerd, ik kan héél goed tegen een geintje, maar te veel geintjes zijn op een gegeven moment niet meer grappig)

Dat is eigenlijk heel simpel: het gebrek aan onderhandelingsskills.

Het gros van die "lastige meiden" zijn lastig omdat de mens die erbij hoort zich onvoldoende verdiept is het wezen van dat paard. Het toont met name de beperkte visie aan waarmee niet in oplossingen gedacht wordt. Het moet en zal volgens dat lijntje en anders is het een lastig kreng.

Een enkele keer kan dat ook een medisch ding zijn maar het is toch vaak gebrek aan inleving/respect.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 12:27

Ik hou van vossen! *\o/*

En doordat andere mensen soms best kortzichtig zijn, heb ik nu de meest fantastische vosmerrie die er bestaat!! <3

Ze was eigenlijk al verkocht, maar de koper haakte toch af op het feit dat het een vosmerrie was..
Ik heb nog nooit zo'n lief, meegaand en meewerkend dier bij me gehad.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 14:33

Oh echt? Afgehaakt op kleur?? Niet te geloven!

Wat mij betreft blijft toch het feit dat je kleur op een bepaald moment echt niet meer ziet, maar karakter.. daar heb je elke dag mee te maken.

Dus wat mij betreft moet het karakter passen.. De rest vind ik ( muv gezondheid natuurlijk) echt bijzaak. En denk ik oprecht dat ik in elk paard schoonheid kan zien

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 15:33

Maar toch…. Ooit moet er toch een oorzaak geweest zijn waar jij bv net de vosse merries als moeilijk bestempeld werken en bv niet de zwarte?
Als 1 iemand dat zegt wordt zoiets toch nog geen ‘algemeen gegeven’?

Onkunde kan zijn, maar waarom dan bv net bij dat kleur? Toeval?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 15:47

Volgens mij gaat het vooral over heel rode vossen. Vossen die een blekere voskleur hebben zijn niet "berucht".

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:44

tengeltje11 schreef:
Maar toch…. Ooit moet er toch een oorzaak geweest zijn waar jij bv net de vosse merries als moeilijk bestempeld werken en bv niet de zwarte?
Als 1 iemand dat zegt wordt zoiets toch nog geen ‘algemeen gegeven’?

Onkunde kan zijn, maar waarom dan bv net bij dat kleur? Toeval?

Ik denk dat de vos zijn reputatie een historische grondslag heeft.
F_Orumster schreef:
Ik meende dat de reputatie van vosmerries nog stamt uit de tijd dat tuigers voor de show een stuk heter zijn dan rij- of werkpaarden en het aandeel vos hoog was.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:44

Ik heb ook altijd gehoord 'chestnut mare, beware'. Wij hebben zelf een vosse merrie, heerlijk dier.
Ze kan heel moody zijn, ze piept voor het minste, legt haar oren plat. Maar tegelijk is ze heel braaf. Ze staat aan een los touwtje bij de hoefsmid, wordt zonder problemen gereden door een kind met weinig ervaring, laat zich gemakkelijk door vreemden handelen. We krijgen vaak te horen dat het zo'n fijn paard is, en dat voor een vosse merrie :D
Ze is trouwens ook algemeen heel communicatief, hinnikt elke keer ze ons ziet, murmelt als we haar kriebelen.

Ik had vroeger een ruin met vier hoge witte benen, een brede bles, en een oog met wit rond. Niet de gemakkelijkste, heb er ook wel verschillende keren naast gelegen }> . Ging eigenlijk vooral nogal snel in overdrive en kon die spanning soms moeilijk kwijt. Maar tegelijk een heel vriendelijk en aanhankelijk dier, zou hem nooit als onbetrouwbaar omschrijven.
Ken ook best wel wat quarters met zo'n ogen, en die zijn niet opvallend anders van karakter.

Vind die clichés wel grappig, maar geloof er niet echt in.