Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 21:51

Jeetje, ik heb hier al een tijd niet meer gereageerd!
Dan van mijn kant ook maar even een update. :)

Dit jaar heeft Carlijn een perlinohengstje gekregen van Libenti's Milagro (van Quir dus).

De Vliege's Maverick
Hij is bronzen boktveulen geworden. Binnen 24 uur verkocht en staat inmiddels in de opfok.

Afbeelding

Afbeelding

Zijn broer Daredevil (in dezelfde opfok) in juni:

Afbeelding

Carlijn is voor 2026 drachtig van FS Nesquik:

Afbeelding

Een paar weken geleden:

Afbeelding

SuperMinx, leuk dat je veulens verwacht van Top Gun! Ik heb hem ook nog even overwogen maar voor Nesquik gegaan uiteindelijk. En Golden Dream ben ik echt fan van, leuk dat je er een merrie van hebt.

Setteli, wat jammer dat het allemaal even stil staat. Hopelijk wil het snel weer.

Kyrke, tof van Dream en zn nieuwe ruitertje!

Lideli, Euro is echt heel tof. Ik had hem gisteren nog in de ring. :)

kyrkelover

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 17:02

Ja klopt het oudje inderdaad.
Ze ziet er overigens nog wel goed uit.
Ze is tegenwoordig ergens midden in de 30. Geen kiezen meer etc.
Afbeelding
Afbeelding

Staart is afgeknipt ivm diarree.

Leuke combinaties zie ik voorbij komen voor aankomend jaar.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 19:09

Afbeelding
Over een maand is onze 1e merrie alweer uitgerekend!
Wat gaat het alweer snel.
Hopelijk krijgen we beetje op tijd lekker voorjaar weer.
En dan vragen jullie je natuurlijk af... waarom heb jij van die vroege veulens? Nou dat heeft 2 redenen. 1) ze waren allemaal in 1x drachtig en 2) dan heb ik de veulens voordat ik het heel druk krijg met het dekseizoen. Dan kunnen ze al beetje het veulen ABC voordat ik daar geen tijd meer voor heb.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 19:43

Ja vroege veulens zijn best lekker. Hier waren we afhankelijk van de hengst en het veulen wat er nog aan zat te komen :+
1 merrie hebben we drachtig gekocht die was toevallig ook vroeg gedekt want die ging sowieso al de verkoop in.
Hopelijk kunnen we die een beetje vasthouden in dit ritme.
We hebben vorig jaar niet gedekt in de veulen hengstigheid maar die erna, dan is het veulen net wat ouder om op pad te gaan. Als je een hengst thuis hebt is dat natuurlijk al makkelijker.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 09:37

Jeetje dat schiet al op Marjolein. Had ze vorig jaar ook een veulen van die hengst of was dat haar zus?
Vroege veulens zijn leuk als je een binnenmanege of zo hebt, hier moet alles het jaar rond de wei op dus ik heb ze liever niet zo vroeg. Maar ja, soms loopt het zo ;) Of ik dit jaar ga dekken weet ik nog niet, ik denk het niet. Succes voor iedereen die veulens verwacht in elk geval.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 15:13

Ik zit te twijfelen om Dream op te geven voor de DPC stallion night.
Nu ben ik er zelf nog niet geweest, maar ik weet meerdere uit dit topic wel.
Dream is niet het type pony die binnenkomt waarvan je denkt :wow: wat een gangwerk oid.
Wel eentje die zeer nuchter is en voor veel dingen in is en zeer allround.
Of hij nu voor de kar moet, over cross hindernissen moet springen of helemaal verkleed iets moet doen.
Hij is overal voor in. Zou het wat jullie betreft meerwaarde hebben hem te tonen?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 18:25

Als je zijn nuchtere karakter zou kunnen laten zien, is dat denk ik zeer waardevol Kyrkelover.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 19:36

Vorig jaar was het even 2 rondjes show per hengst, foto momentje en dat was het.
Of het iets toevoegt? :?

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 19:52

Hallo iedereen! Ik lees al vanaf het begin mee, maar heb me nog nooit officieel gemeld. Ik heet Elizabeth en ben fan van de New Forestpony.
Ik heb momenteel 2 New Forestpony's in bezit. Een oude pony die bij mij geboren is en een jongere pony. In het verleden heb ik 2x een veulentje gefokt met Molenaars Golden King als vader.
Ik zou graag weer eens een veulentje fokken en dan nu met mijn stermerrie van Dimmans Electron x Bigboy Cracky. Uiteraard zou ik het liefste een New Forest hengst als vader willen.

Weten jullie hoe de markt momenteel is voor ponyveulens? Zijn ze te verkopen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 20:07

LDRD schreef:
Vorig jaar was het even 2 rondjes show per hengst, foto momentje en dat was het.
Of het iets toevoegt? :?

Het is dan vooral voor de ervaringen voor je pony denk ik.
Onze eerste show afgelopen jaar was ook gewoon voor de ervaring want die pony heeft nog niet zoveel gezien.
We hebben hem toen ook zo'n beetje direct uit de wei meegenomen (alleen zn voeten gewassen de avond ervoor en binnen gezet zodat hij niet in de modder zou gaan liggen) dus we hadden geen verwachtingen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 20:43

Ik heb sinds december een New Forrest vos merrie van nu 5 jaar oud.
Vader is Match Point en mv is Holthausen Frodo II.
Terug naar het ras van mijn allereerste pony.
Ze staat samen met mijn oude paard, en ze staan samen op een boerderij.
Ik merk wel dat ze nog steeds niet helemaal gewend is, terwijl het ritme elke dag steeds hetzelfde is.
Zeker is dat ze nog aan veel moet wennen, en ik denk/ hoop dat ze nog wel iets meer zal uit zwaren.
Plan was eerst om haar dit jaar te laten dekken, maar ik twijfel nog heel erg.
Moet ik haar de rust geven om goed te landen en aarden en uit te groeien?
En dan ook nog snel een hengst erbij zoeken. Ik ken de moeder en de eerdere veulens zijn allemaal groot, 150-155 hoog. Ik persoonlijk wil proberen om kleiner te fokken. Een 1.40-1,43, vind ik groot zat.
Weten jullie NF hengstenhouders waar ik kan kijken, of die me verder kunnen helpen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 21:46

De 21e is de NF hengstenkeuring, dat zou een mooi startpunt zijn om te kijken wat er is aan hengsten en wat je aanspreekt.

Ik ben vorig jaar voor het eerst geweest, samen met de fokker van mijn merrie. Ze zei al dat ik iig echt een type waar ik voor val.

Daar waar ik al 20 jaar bij de shetten mee draai en daar de jury nog niet kan volgen vond ik het bij de Foresters het leuk en begreep ik wel welke er door mochten.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 20:51

Wat leuk, nog meer New Forest liefhebbers!
Stal Nieuwmoed heeft veel New Forest hengsten, daar zou je kunnen kijken :j

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:27

Ik ben van plan om naar Dronten toe te gaan om daar te gaan kijken.
Wie weet zie ik een leuke hengst, en bedenk ik me.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 12:34

My Fellow is zondag weggebracht om zadelmak gemaakt te worden. Ik kreeg vanochtend een filmpje dat ie het zo goed oppakt en heel leergierig is. Zo leuk om te horen. Even een screenshot uit het filmpje
Afbeelding

Als ie straks terugkomt heb ik al een meisje die hem een tijdje door blijft rijden. Hij is uiteindelijk wel voor de verkoop.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 17:55

Vorige week heeft Dream meegedaan aan zijn eerste kampioenschappen in de 70cm.
Eigenlijk een heel mooi rondje met dan ook goede stijlpunten.
Helaas een balkje waardoor een top plaatsing er niet in zat. (Zeker niet slecht met een 13 vd 24e)
Nu gaan ze over naar de 80cm, maar we hebben wel nog 2 mooie foto's van hun kampioenschap.
Mega trots hoe hij daar als guppie wederom gewoon zonder blikken of blozen binnenkomt en zijn ronde springt.
Afbeelding

Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 15:09

Welkom, ikkeniet! Ik zit niet genoeg in de NF om je verder te helpen helaas, maar HK zou ik altijd adviseren ongeacht het ras/stamboek. Ook al vind je niks, als liefhebber is het altijd een leuk dagje uit.

Kyrke, gefeliciteerd met een fijn rondje op de kampioenschappen! Lekker als je tevreden naar huis kunt. Je vraag omtrent DPC vind ik lastig. Enerzijds ben ik natuurlijk betrokken bij DPC en zeg ik: doen! Anderzijds, als fokker is een pony als Dream voor mij niet interessant, puur en alleen al omdat hij geen 'vol' papier heeft. Voor de sport maakt geen vol papier, of een kruising etc, niks uit. Dan gaat het echt 100% om het gebruik, maar voor de fokkerij speelt het voor mij wel een rol. Desondanks zijn fijne gebruikspony's zeker gewild, en niet voor iedereen zal afstamming even belangrijk zijn, zeker niet als mensen juist een goede gebruikspony willen fokken. Heb je inmiddels al een beslissing gemaakt?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 23:49

Ja ik denk dat ik niet ga.
Vooral omdat ik denk dat het niet echt meerwaarde heeft. Ik denk dat op zulke showavonden bepaalde type pony's juist uitblinken/gezien worden. Dream moet mooi zijn ding blijven doen in de sport. Net als zijn moeder en oma en oom komt hij er dan vanzelf wel.
Eigenlijk is het jammer dat ze nog niet zo ver zijn om via Dna van een pony de ouders te achterhalen. Maar goed als ik in de ponysport kijk zie ik meer pony's zonder afstamming dan met. Denk dat het inderdaad heel erg afhankelijk is van wat je doel is in de fokkerij. Bij de springpony's bijvoorbeeld wordt met name paardgericht gefokt tegenwoordig. Dit omdat internationaal,en zeker op het Ek, de parcoursen voor een echte D pony bijna niet meer te doen zijn.
Er is geen goed of slecht hierin en gelukkig doet ieder zo zijn eigen ding.

Enfin. Dream is zondag weer eens meegeweest op een dressuurwedstrijd.
Zijn 3e dressuurwedstrijd met Mirthe. (Het is niet zo ons ding zeg maar).
Wel 2x 1e en 4 winstpunten rijker.
Gewoon in de B want Mirthe moet onderaan beginnen. Heeft zelf ook zeer weinig ervaring.
Afbeelding

https://vm.tiktok.com/ZGdmwNjbH/

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 20:33

Hi!!! Long time no see! :wave:

Zoooo vreselijk druk geweest en bokt al zo lang niet meer op geweest maar wil eigenlijk weer oppakken!

Veulentjes seizoen komt er weer aan!! *\o/*
Een eigen gefokte goedgekeurde hengst er extra erbij. Heel nieuw tijdperk extra spannend maar wel erg leuk!

Veel mensen die veulentje verwachten? Hier 2 <3

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 09:07

Wat een leuke foto's van Dream!

Wat voor een merries heb je Nicole? En van welke hengst heb je ze drachtig? Als alles goed mag gaan verwacht ik half juni een veulen van mijn eigen hengst.

Morgen hengstenkeuring, Legend mag zich aan de hand en onder het zadel laten zien. Heel veel zin in :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 20:25

Succes morgen

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 22:33

_RobinA_ schreef:

Wat voor een merries heb je Nicole? En van welke hengst heb je ze drachtig? Als alles goed mag gaan verwacht ik half juni een veulen van mijn eigen hengst.

Morgen hengstenkeuring, Legend mag zich aan de hand en onder het zadel laten zien. Heel veel zin in :)

Ik fok Duitse rijponys :D

Poeh ik heb 12 stuks haha (waarvan jaarlingen, tweejarigen, 3 jarig ggk hengst, 2 fok merries etc)

Mijn fok merries zijn.
St.pr.Leistung.st. Hesselteichs Lillyfee II zij is drachtig van Gold Garant NRW
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

St.pr.st. Lilly Rose N zij is drachtig van Golden Grey
Afbeelding

Afbeelding

Met haar goedgekeurde zoon (van Gold Garant)
Afbeelding

Gonna be Special N mijn 3 jarige goedgekeurde Duitse rijpony hengst uit Rose.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo kan behoorlijk lang door spammen :o

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 06:49

_RobinA_ schreef:

Is deze hengst van jezelf?
Ik ben ook in Dronten.
Komt een door ons gefokte 3 jarige hengst voor.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 07:35

Nicole schreef:
_RobinA_ schreef:

Ik fok Duitse rijponys :D

Poeh ik heb 12 stuks haha (waarvan jaarlingen, tweejarigen, 3 jarig ggk hengst, 2 fok merries etc)

Mijn fok merries zijn.
St.pr.Leistung.st. Hesselteichs Lillyfee II zij is drachtig van Gold Garant NRW
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

St.pr.st. Lilly Rose N zij is drachtig van Golden Grey
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Met haar goedgekeurde zoon (van Gold Garant)
[ Afbeelding ]

Gonna be Special N mijn 3 jarige goedgekeurde Duitse rijpony hengst uit Rose.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

En zo kan behoorlijk lang door spammen :o

Dit is geen spammen... Je bent verplicht om nog meer te laten zien :Y)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 07:39

astrea schreef:
_RobinA_ schreef:

Is deze hengst van jezelf?
Ik ben ook in Dronten.
Komt een door ons gefokte 3 jarige hengst voor.

Yes deze is nog van mij zelf. Komt alleen dit jaar ter dekking en gaat erna de sport in. Top ruitertje gevonden die er na de zomer opgaat en erna gaat jongere zusje het overneemt.