Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 00:03

Kabayo
Hoe onwijs gaaf je tijd in Canada <3 onbetaalbare ervaring. En leuk dat je ze daar tegenkwam! Wat een verschil al he in die uiers van je meiden zo in een weekje. Lijkt wel steeds harder te gaan.

Boelles:ah, zou me er niet te druk om maken bij de paarden in de stal ;) bewust zijn is al goed mbt vruchtwater enzk. Maar idd, ik heb nooit aan rattenshit enzo bij de voerbakken gedacht. Jakkes. Bij de schaapskudde (had voorheen herder als bijbaan) moesten we i.e.g. mensen erop wijzen met lammetjes knuffelen ;) paarden had ik nooit over nagedacht.
Goed dat je die vriendin over de 320 dagen had verteld. Kan natuurlijk ook al iets eerder

He, ik zit nu echt af te vragen of ik toch een birth alarm moet gaan huren. Stel dat die melk niet begint te lopen oid en ik daardoor geen pH kan doen en de bevalling mis |( zie natuurlijk allerlei doemscenarios voor me nu van te laat zijn..

Rauka

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 07:14

Oh wat leuk om te zien hoe dichtbij ze allemaal al zijn. Ook fijn om tietjes te vergelijken.

Ik had hier deze week de DA op bezoek voor de castratie van mijn andere jonkie, Adi. DA vertelde mij dat 97% van de bevallingen gewoon goed gaan. Hij was best relaxed zo van, hou een oogje in het zeil, maar ga ervanuit dat er ineens een veulen naast staat en dat alles gewoon goed gegaan is.
Ik vond het heel geruststellend dat hij zo licht erover spreekt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 08:20

Een birth alarm is niet zo bijzonder betrouwbaar

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 09:41

Ik zou wel een birth alarm gaan huren. Beter verlegen dan onverlegen. Ik ben er tot dusver blij mee.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 09:42

Rauka schreef:
Oh wat leuk om te zien hoe dichtbij ze allemaal al zijn. Ook fijn om tietjes te vergelijken.

Ik had hier deze week de DA op bezoek voor de castratie van mijn andere jonkie, Adi. DA vertelde mij dat 97% van de bevallingen gewoon goed gaan. Hij was best relaxed zo van, hou een oogje in het zeil, maar ga ervanuit dat er ineens een veulen naast staat en dat alles gewoon goed gegaan is.

Vind dat een best enge redenering van je dierenarts. Ik heb nu een aantal keer gezien dat het goed fout ging. Dus vanuit gaan dat er maar zo een veulen naast staat vind ik erg gevaarlijk.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 11:32

Samen met kabayo hebben we de eerste mijlpaal gehaald. 300 dgn vandaag onze merries.
Bij mij is het onze Ivoorprinses ( cover story x Havidoff) drachtig van Solid Rock.
De andere merrie zit op 259 dagen .

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 11:56

corinadrenth schreef:
Rauka schreef:

Vind dat een best enge redenering van je dierenarts. Ik heb nu een aantal keer gezien dat het goed fout ging. Dus vanuit gaan dat er maar zo een veulen naast staat vind ik erg gevaarlijk.

Hij zei er ook bij dat als het foute boel is, dat het goed fout is.

Ik woon overigens in Spanje, en het cultuurverschil is duidelijk merkbaar.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 12:32

Het gaat gelukkig ook vaker goed dan fout.
Maar je zou maar een veulen in het vlies vinden de volgende ochtend. Ik zou mezelf niet zo simpel vergeven als ik er verder niks aan gedaan heb....

Birt alarm is altijs beter dan geen alarm uiteindelijk idd. Ik ben juist blij dat ik m heb vervangen :))

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:28

Ja idd, als je te laat bent en ging fout met vlies oid zo zuur. Ik moet ook zeggen: nu lammertijd bij ons. We hebben 40, al ervaren ooien binnen staan. Loop elk uur langs. En toch steeds weer poppen ze die lammeren eruit als ik er net niet ben. Of ze het erom doen :+ Dieren kunnen zo stiekem zijn. Van dat wel heel fijn een alarm denk ik. Je mist het zo snel als ze gaan liggen. Maar goed, tig x vals alarm is ook. Iet handig. Of zijn de nieuwe alarmen er niet beter op uitgerust?
Goed te weten Corina.
En Cioccolato: jij hebt nu toch een temperatuurmeter? Of haal ik dingen door elkaar?
Baudyh en Kabayo: yes!! Gefeliciteerd! Laatste loodjes
Rauka: Jaaa ze zijn toch wel makkelijker op het platteland daar. Merkt mijn man ook, die werkt als veearts in Frankrijk. En waar hij ergens hard heenrijdt gaat zijn baas nog even zijn lunch afmaken :D (al zijn er ook snellere hoor haha)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 17:17

Nee ik heb geen temp meter maar die bestaan inderdaad wel als alarm of als zelf tempen natuurlijk!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 18:09

Vind het wel fijn opzich dat ze hier wel gewoon super realistisch zijn en ook niet bang zijn om te zeggen dat een dier het waarschijnlijk niet gaat redden.

Tijdens het lammeren ja super irritant is dat :D dan loop je heen en weer door de stal, heen staat iedereen nog te eten en terug liggen er ineens 6 lammeren van 4 ooien ofzo. Terwijl je dat uit probeert te zoeken vliegen de volgende er alweer uit etc en je bent dan zo de hele nacht bezig 8)7

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 21:15

Boelles ze kunnen ineens je verrassen. Gelukkig wist ze wel dat ze drachtig was haha.

Maribor Bijzonder om te horen van dat schaap en die uier. Gelukkig is het allemaal goedgekomen met dat ene lam.

Jackie is idd een Maiden :D . Ik houd altijd de buikomtrek bij gedurende de dracht. Zo weet ik welke merrie goed bijkomt, welke afvalt enz. En Jackie is op 1 maand tijd 15cm bijgekomen. Dus dat is best flink :D

Jouw merrie wou gewoon een gespikkelde uier :+ ik wacht niet tot de melk begint te lopen bij de merrie maar melk voorzichtig een beetje eruit. Ik forceer niks btw. Probeer 1-2x en als het niet lukt de dag erop weer. Dat lukt op een gegeven moment altijd wel Maar tot nu toe laten ze zich vlot melken om ph te testen. En de meeste merries staan hier super goed stil ervoor want ze weten dat ze iets lekkers krijgen erna :+ jij had wel een camera om te waken ook?

Kabayo zooo minthe heeft haast :D benieuwd of ze de 320 haalt haha. Zilver heeft voor de verandering nog niet veel haast

Rauka ik vind je DA er wel makkelijk over denken eerlijk gezegd. Heb hier toch al genoeg bevallingen gehad die niet vlekkeloos gingen en de merries hulp nodig hadden. En dan niet eens dat het veulen verkeerd lag maar gewoon muurvast zat en we met 2 man moesten trekken. En zeker met een Maiden vind ik het altijd opletten. Het hoeft dus niet perse serieus fout te zijn kwa liggen ofzo. Maar zoals een veulen dat in het vlies stikt zijn allemaal "simpele" dingen die kunnen misgaan.

Nina was gisteren 300 dagen. Ze is weer flink skippybal model :+
Afbeelding
Afbeelding

Haar uier doet nog helemaal niks. Dit wordt dr 4de veulen hier. Ze is vorige jaren bevallen op 342, 336 en 337 dagen. Nu is ze wel een jaar leeg gebleven dus ben benieuwd of dat verschil maakt kwa uier ontwikkeling
Afbeelding

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 13:13

Nieky, het is zo schattig zoals Nina staat. Met die benen wijd, als een buikige bambi :D. Spannend maakt ze het dan met haar uier als ze zo laat toont! Gelukkig weet je dit van haar.
Wanneer begin je dan met te kijken of ze wat melk heeft? Vanaf dag 320? Of als de komt heel puntig wordt of de uier vol?

Ja hier wel camerabewaking. Maarrr mijn gezin trekt het niet om 30 dagen lang alleen maar zender Velvet op te hebben in huis op de computer :D dus zou iets meer houvast willen in het monitoren :)
Ja is echt een baggermerrie. Liefst in galop door de prut, is ze er sneller doorheen :+

Palousa: haha ja precies dat, je kent het. Er stonden er gister 2 pal naast elkaar met bevallen van elk 1 lam en het was nog in de groep. Gaan ze ook elkaars lam aflikken, en hard roepen naar de ander want ze hadden toch 2 lammeren elk? ;) :D

Cioccolato: ah ok. Ik las het van iemand. Maar die kon je dacht ik niet te lang laten zitten maar was wel nauwkeurig. Wat gebruik jij als waarschuwing?

Ben benieuwd hoe het met de andere merries op dit topic gaat :j naar de groeiende buiken.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 20:34

Ben momenteel in Ermelo bij de theorie tour. Best interessant hoor

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 08:45

Wat interessant Corina, nog nieuwe dingen geleerd?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 09:14

Corinadrent ben benieuwd of er nog nieuwe dingen zijn verteld. Ik zou er graag heen maar met m’n dikke buik trek ik echt geen autorit naar Ermelo. Geartsje is mijn dierenarts die hier altijd gebitten en alles rondom veulens/inseminaties doet bij ons, maar die is ook zwanger. Vind het knap dat ze nog een lezing gaf. Anders deden ze dat nog wel in Van der valk in Wolvega. Dat is voor mij een kwartier rijden. Dus helaas overgeslagen. Had gehoopt op een livestream

Maribor ik ben ook benieuwd naar de andere merries. Ik vind dat we dit jaar veel vaste mensen missen en ook in de openingspost, dat er niet veel merries staan. Nu zijn we ook nog niet eens op pagina 100. Jammer
Jaa laatste loodjes, eindelijk. Heeft lang genoeg geduurd :+
Canada was inderdaad erg gaaf. Een mooie ervaring en heb echt genoten. Leuk dat ik dat nog heb kunnen doen voor de kinderen er waren. Nu kan dat niet meer haha! Ze veranderen snel de dames. Ben zo benieuwd! Alarm huren kan altijd :j

Boelles oh jee een tuiger, nee dan verwacht je het ook nog niet nee. Leuk dat je nog lekker bezig kan zijn in de stallen. Zo blijf je ook fit.

Nieky Jaa Minthe heeft zeker haast! Dus zal wel een februari veulen worden := Zilver doet rustig aan maar die is inmiddels ook goed begonnen. Zal wel wat foto’s maken dit weekend
Nina is echt rond _O- En fluffy haha. Ik zie wel wat vulling maar nog niet veel nee

Palousa haha klinkt heel hectisch met lammetjes. Niks voor mij :P

Ciocolatto dat is mijn grootste angst, je veulen in het vlies vinden. Daarom wil ik er perse bij zijn en maak ik ook gelijk een gat in het vlies. Iets is inderdaad beter dan niets
Jaa ik ben zeker nog mobiel maar soms ga je dan ook te ver over je strepen want je voelt je nog prima. En dan lig je weer met buik of rugpijn op de bank middags :=

Baudyh leuk dat we dezelfde datum delen. Gaat dan wel snel he. Nog 18 dagen wachten… He wacht, dat zijn dezelfde lange 18 dagen als begin van het seizoen _O- Leuk een Coverstory. Hoor je niet vaak, vriendin van mij heeft daar een ruin van. Mooi paard

Rauka gek he dat verschil in land en denkwijze. Maar je woont in Spanje, hoe gaat het met de overstromingen? Ik zag het gister op het nieuws, vreselijk!

Minthe nog maar 18 dagen te gaan, dezelfde lange 18 dagen als in het begin van het seizoen := Ik ben hier niet voor gemaakt haha

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 11:33

Ik zit in het noorden van Spanje, ver bij overstromingen vandaan. Niks aan de hand hier. Heb in mijn jaren hier wel het eea meegemaakt wat zwaar weer betreft, ben niet meer zo snel onder de indruk.

Een keer was de voorspelling een onweersbui en 20mm neerslag. We waren toen net het dak van mijn toenmalige huis aan het vervangen en alles lag open. Zeiltje overheen getrokken en niet teveel over nagedacht. Die middag begon het te regenen, en 's avonds nog harder te regenen... De regenmeter ging maar tot 60mm dus hoeveel er gevallen is weten we niet. In omliggende dorpen 200-300 mm in 24 uur. Ongeveer situatie Valencia in november 2024. Alleen zat ik toen in een huis zonder dak *-:)
Ik was alleen. Heb de paarden waar ik toen voor zorgde losgelaten zodat ze zichzelf in veiligheid konden brengen indien nodig (in eenzelfde situatie zijn in 2018 2 paarden van dezelfde eigenaar verdronken...)
De rivier is gestegen tot aan 15 meter van het huis :wow:
De korte samenvatting is dat ik niet veel geslapen heb,veel gedweild heb en er verder niks dramatisch gebeurd is. Alles went. Mijn toekomstdromen van een huis aan een rivier is wel voor altijd veranderd. Dat never ever.

Urbi maakt het goed. Haar uier is niet veranderd. Ze is snel buiten adem en is bijzonder knuffelig voor haar doen. Ik heb haar regelmatig los lopen rond het huis en dat vind ze erg leuk.
Ik zit te twijfelen over een weekendje weg, zou eigenlijk volgende week gaan maar durfde niet ivm Urbi. Maar nu zie ik haar zo rustig dat ik denk... hmm... kan misschien wel. Kan ze voor het raam van mijn hoogbejaarde schoonmoeder in de wei zetten, dan kan zij een oogje in het zeil houden.
Ik weet het niet...

Afbeelding

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 11:41

Inderdaad een erg interessante therorietour! Was blij dat ik gegaan ben. He ook meteen een veulenkit-emmer gekocht waar bv een navelklem, clysma, ontsmettingsmiddel en flesje en veulenmelk in zit.
Ze namen je mooi mee vanaf de eerste hartslag tot aan het afspenen.
Ging kort over voeding en supplementen, er kwamen allerlei geboortemelders en technieken voorbij, maar ze gingen ook mooi in op allerlei problemen waar je tijdens een geboorte tegenaan kon lopen en wat je moest doen als het gebeurde.
Daarna kwamen de eerste paar dagen aan bod, waar je op moest letten (van veulen tot hengestigheid en nieuwe inseminatie) en wat te doen tijdens en na het afspenen.

Ze hadden ook een “verse” placenta mee (incl mooi opgeknoopte vruchtzak), waar iedereen even aan mocht zitten (als je wou) en waarbij ze lieten zien waar je op moest letten als deze eraf was gekomen.

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 11:57

Kabayo, nog maar 18 te gaan, dat gaat snel! Tot veilig of tot uitgerekend? Ja vanaf 300 dagen heeft een maand ineens 60 dagen :P Dat duurt zo eindeloos lang...
Het valt me ook op dat het hier veel rustiger is dan andere jaren, jammer..

Nieky, haha echt skippy model inderdaad! Prachtige tekening op haar hoofd <3

Rauka, ja in Spanje is het heel anders qua cultuur... Alsnog, ja het gaat gelukkig vaak goed maar ook heel vaak fout, daar is dit DBT elk jaar bewijs van. Heel vaak kan je nog wel wat helpen en gaat het dan alsnog oke maar als je er niet (optijd) bent kan er zomaar ineens de volgende ochtend een dood veulen (en merrie) liggen... Het kan in 10 minuten al mis zijn gegaan met bijvoorbeeld red bag, als je er bent maak je nog kans dat het goed gaat met hulp. Zonder niet.

Baudyh, ook de 300 dagen mijlpaal over, gefeliciteerd!!

Hier is het ijs en ijskoud :') Blij dat het nog een maandje duurt voor het eerste veulen. Gisteren sneeuwstorm en weer een dik pak extra wit over alles heen. Mooi maar zooooo guur en koud. De paarden vinden het wel lekker, de IJslanders gaan speciaal voor dit weer naar buiten... De rest staat lekker binnen uit de wind hooi te knabbelen.

Kina doet rustig aan, tietjes doen bijna niets, heel klein begin pas.
289 dagen vandaag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 12:26

Klinkt wel interessant corina en ania! Toch wel nieuwe inzichten?

Nieky, haha ja daar zit wel een pokkeltje aan! Duidelijk drachtig haha.

Maribor, jullie hebben denk ik ook wel meer schapen dan wij hebben hihi. Maar altijd wijs om goed na te denken.

Rauka, hoeveel dagen zit ze op?

Lyona, aahh niet jaloers. Eindelijk blij dat wij vandaag weer dagje boven 0 hebben :D

Baudyh, spannend die laatste dagen!!

Afbeelding
Hier lijken de buiksingels ook wat strakker te worden, of is dat gewoon een hooibuik :o

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 12:30

Wat hier nog wel eens een discussie punt is , is dat over het biest. De een zegt dus dat het op moment van bevallen aangemaakt word. Daar werd verteld dat dat 4/6 week voor de bevalling word gemaakt. Naar de bacteriën die op de stal zijn zegmaar. Ook was t best interessant over de supplementen. Ze adviseren koper , vitaminene e met selenium.

Ik reageer later even uitgebreider erover. Zijn nou onderweg naar sprehe hengsten show in vechta

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 13:06

Boelles, Urbi liep vorig jaar in een grote kudde op de berg. Dekdatum is dus onbekend en van wie de vader is hebben we slechts een vermoeden. Ze word in april 3 jaar oud, dus enorm jong voor haar eerste veulen. Veulen is erg actief in haar buik, banden zijn al wat losser en ze heeft een mini uiertje. DA was hier van de week en denkt dat ze over ongeveer een maand gaat veulenen. Maar dat is dus dezelfde DA die zegt, komt allemaal wel goed ga maar gewoon lekker slapen :')

Ik heb ze aan huis staan, daar heb ik enorme mazzel mee. Kan uit het raam kijken om te zien of ze 4 of 8 benen heeft.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 13:13

Leuk z’n avond hier in de buurt is dat helemaal niet. Wel hele nuchtere dierenartsen gelukkig.

Kleine cookie zit op de 306 uier is al wat aan het doen maar ze springen nog door de weide.

Moet eens foto’s maken dat is al weer veel gelang gelden.

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 13:35

Rauka, merries en zeker maidens zijn zo onvoorspelbaar als maar kan. Ze kunnen op de dag van de bevalling pas uier ontwikkelen of tijdens de geboorte pas, of met mini tietjes blijven rondlopen of je nog 3 maanden zoet houden. Ik had vorig jaar een merrie met onbekende dekdatum en dezelfde twijfels en zorgen en dacht maar 'tussen vannacht en 3 maanden een veulen' :o

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 14:33

Lyona, wat zal die dracht toen lang hebben geduurd :D tussen vannacht en 3 maanden. Want je bent wel aldoor alert :)

Buitengeweun: schiet goed op zeg! 306 dagen.leuk, benieuwd naar je fotos! Had ze al eerder geveulend? En was dat eerder of later? Je loopt bijna gelijk op met mijne (309)
Het ziet er ook echt vuur uit bij je, brrrr,aar de ponies zien er wel heel donzig en knuffelbaar uit. Zo grappig, die ijsco's. Kina wordt anders ook al rond (of als een vogeltje het haar omwijd :D )

Rauka, heerlijk aan huis en uit het raam :) ook wat, zo een overstroming! Goed afgelopen tien, zonder dak en al. Maar al dat extra werk ook..Ik woonde ooit ergens down under en we konden de weg niet af, zelfs met de 4wheeldrive Ute, door de rivier die meters over de brug stond, dagenlang. Dat watergeweld moet je een x hebben meegemaakt om te weten hoe bizar dat is idd..

Corina en Ania: dat klinkt echt heel interessant en ook dat ze alle aspecten behandelden. Leuk zeg! Hoe makkelijk dat je er een pakketje gelijk kon kopen. Hoppa klaar. Houd ik ook van :)

Nieky: onderhand toch wel een veulen buikje toch haha
Wat een leuke foto met je kindje in de voerbak <3

Kabayo: is ook niet heel comfortabel meer met de buik erheen en dan lang stilzitten..ach komt wel weer een x en je bent vast nog niet uitgeveulend met de paarden :+
Haha ja ( buitenlandse ) paardentripjes zijn een stuk makkelijker zonder kinderen. Kan wel, maar dan klagen ze om te gaan en heb je er geen rust en concentratie voor.. veulentjes zijn makkelijker :D
Ik zag idd dat er soms veel meer deelnemers zijn in een topic. Anderzijds: kan ik de namen beter onthouden met minder mensen haha :D
Ze schieten op. Hier nog 11 dagen te gaan tot 320

Zal een ontwikkelende tietenfoto toevoegen :+ wordt al meer maar nog lang niet vol gelukkig

Afbeelding

Ik stuur die Fotos ook naar mijn man, die wordt er niet echt warm of koud van _/-\o_ gelukkig wordt het hier meer gewaardeerd haha

Ben ook benieuwd hoe het Pandor vergaat.