Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 20:35

Pastis, die vind ik ook allemaal wel al flink aan de maat hoor :j

Ze fokken in Spanje ook echt al groter. En zeker nu het maximum eraf is gegaan om goedgekeurd te kunnen worden is het nog aantrekkelijker geworden om extra groot te fokken.

Maartje_M

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 20:51

Zijn lusitanos niet sowieso iets groter? Geen idee hoor, just asking.

Ik vind ook dat het nog kan hoor Dais. En mooi dekje <3

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 21:36

PreHungaro, bh dag klinkt niet fijn, heel veel sterkte en rustig aan!

Tarzan, fijn dat het rijden zo goed gaat, genieten!

Ik ben ook niet zo van de mega grote paarden, maar ik ben zelf best lang met lange benen, dus daar zit soms wel een beetje een dilemma…
Maar een beetje behoorlijk lijf zegt vaak meer dan stokmaat…
Mijn vorige lusitano’s waren 1.58 en 1.64, Daan was maar 1.55 maar met zijn type, lijf en front kon dat prima en toonde hij ook best groot onder het zadel.
Trevo is nu 1.62, ik denk dat die nog wel iets zal groeien en ook nog wel wat forser zal worden.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 21:43

Ja mijn schimmel is de kleinste maar ook de rondste. Zeker nu ik met normale beugellengte rijd past dat prima. Op de grootste vind ik mezelf het minst mooi passen zelfs :+

Heb er wel ooit van 1.70+ gereden en gaaf gevoel maar niet mijn ding. 1.68 ofzo zou perfect zijn maar ik kom er geen leuke in tegen behalve de hengst van mijn instructrice of ver ver ver boven budget. En zo hoog zijn mijn ambities echt niet.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 21:48

Luci hoeft van mij geen 1.70+ te worden. Ben meer van de kleine paardjes maarja, om zijn formaat zal ik hem ook niet weg doen. Het zij zo :D

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-26 21:53

Corrie is 1,63 maar lijkt echt groter. Ik had gehoopt dat hij de 1.65 zou halen maar die hoop heb ik inmiddels opgegeven

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 21:56

Die stond te koop toch?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 21:58

Ik vind 1.70 ook wel flink, maar als je een jong paard hebt dat groter wordt dan je had gedacht zou ik ‘m er ook niet om weg doen inderdaad.
Ik vind het om te rijden niet zoveel uit maken als ze wat groter zijn maar in de omgang en met grondwerk en wandelen enzo vind ik iets kleiner toch zelf wel heel prettig…

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 22:01

Ja ik merk dat in mijn lijf dus wel echt, na al mijn ongelukken :+
Maar dus niet zo gek ook met een verzakking :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 22:07

Zit die verzakking bij jou in je ruggenwervels?

Ik heb bij de val van Daan een stabiele wervelbreuk opgelopen en dat noemen ze ook een ingezakte wervel.
Is dat dan hetzelfde als wat jij hebt of toch weer wat anders?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 22:16

Ja, th12. Geen idee of ie stabiel of instabiel was. Is wel tgv een breuk maar ben toen dus niet naar de dokter geweest. Kun je je nog herinneren dat ik van de trap was gevallen? Ik weet zeker dat het toen is gebeurd. Heb zeker 3 maanden nauwelijks wat gekund maarja, net een nieuwe baan, partner ziek en een klushuis dus ik heb gestruisvogeld :+ was er heilig van overtuigd dat mijn stuitje gebroken was en mijn bekken zwaar gekneusd en had me bedacht dat ze op geleide van de pijn gingen zeggen :')

Heb de huisarts zelf nog niet gesproken dus ben ook benieuwd of er verdere opvolging nodig is of niet. Kan me zo voorstellen dat ze na al mijn breuken wel eea willen checken.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 08:19

Ik wist wel dat Rixoso al vrij groot was. Hij stond ook achter in training, daarmee dat hij ook betaalbaar was. Maar voor mij was hij minstens even leuk geweest als hij 1”62 geweest was. :')
Iets makkelijker bij een paard dat een klein beetje kopschuw is :')

Ik heb in Portugal naast fokkers gestaan waar de paarden niet verkocht werden onder de 40.000, de duurste 360.000€.
Ik heb er enkele gezien waarvan ik dacht, hoe zijn deze dat in godsnaam waard, en wie koopt die paarden dan? Heel veel investeerders, die dan later doorverkopen.

Het is zelfs zo dat sommige fokkers uit de eerste lichting de beste veulens hun brandmerk geven, en de veulens die later redelijk blijken uitgegroeid zijn dan pas brandmerken.
Dat zie je dan aan het brandmerk. Bij sommige paarden is dat mooi fijn, en bij anderen is het hetzelfde brandmerk een stuk groter.
De fabel dat enkel de degelijke rastypische gebrandmerkt zijn is dus ook achterhaald :7

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 08:58

Zoiets had ik ook gelezen en dat ze niet zo van valkjes houden en te klein gebleven dieren.

Komt natuurlijk ook omdat mensen steeds langer en zwaarder worden dat er vraag is naar grotere dieren. Ik denk als ze maar rond geribt zijn dat de stokmaat veel minder uitmaakt. Zoals bij jou Dais, dat past prima! Je benen komen er niet eens onderuit.

Ik zou hem ook niet weg doen hoor DGM, al zou hij 1.80 worden haha..ben wel benieuwd waar hij uiteindelijk op uit gaat komen.

Ik heb altijd KWPNers gereden en gehad, zelfs een tijdje van paard van 1.78cm gereden. Dat ging nog wel maar boven de 1.80 cm worden de bewegingen voor mij te groot. Ik ben zelf 170 met lange benen en paste daarom wel op veel paarden. Als ik nu eens bij een flink paard sta dan denk ik echt..wow wat is ie groot haha.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 09:50

Ik reed op de manege ooit een tijd op een paard van 1.85 met mijn 1.63. Opzadelen was lastig en het krukje was eigenlijk niet hoog genoeg om er fijn op te komen := Doe mij maar kleintjes hahaha

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 16:22

Qua lengte discussie,

Mijn instructrice van 1.80 (slank) rijdt elke week een keer op mijn rondgeribte brede compacte barokke PRE van 1.61 en dat misstaat echt helemaal niet

Superleuk om mee te lezen trouwens
(Kruipt weer onder meeleessteen)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 17:49

Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd naar een foto van jouw paard. O:)

Haha Maartje, ik zie het gestuntel voor me. :D

Ik heb ooit een springpaard gereden van 1.96 cm. Nog speciaal mee op de foto gezet (heb ik helaas niet). Was zo sneu, dat dier was door zijn grootte in de handel gekomen. Pastte niet in trailers en was heel bang voor doorgangen. (waarschijnlijk omdat ie nergens pastte)
Hij sprong 1.40 ofzo maar dat was voor hem natuurlijk niet zo moeilijk. Was het grootste paard waar ik ooit opgezeten heb. Ik weet helaas niet wat er mee gebeurd is verder. Maar weet wel dat zo groot zijn voor een paard echt niet leuk is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 19:47

Ego post Afbeelding
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 20:14

Grote paarden en kleine paarden
Ik heb verschillende maten gehad en gereden .
Fijnste vindt zo 160+ cm als er voldoende body is .
Tiney is best heel groot 175+
Moet echt krukje hebben anders kom ik er echt niet op hoor .

Wel wederom zadel dilemma met haar , ze waardeert de Bates niet die ik pas gekocht heb voor haar .
Mijn anatomica fit 4 paste goed voor haar maar niet voor mij .

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 14:35

Via een ander topic meld ik me hier ook stiekem.
Ten eerste was ik blij verrast om te zien dat Tarzan weer een nieuw paard heeft, en wat een knap dier! Gefeliciteerd! <3

ik mag me hier voorzichtig melden. En ik ben blij toe. Ik heb geen eigen paard, ik rijd voor anderen. Ik reed de afgelopen paar jaar een reus van 1.80 mtr, al was hij qua rijden wel te vergelijken met een Iberische. Heel gevoelig, makkelijk heet te rijden maar ontzettend betrouwbaar. Doordat ik gewoon nog niet stabiel genoeg was, kon ik geen vastigheid bieden.
Eigenlijk was ik nog niet echt op zoek naar iets nieuws maar ik mistte het wel. Een paar weken terug was ik met iemand bij een pony kijken om eventueel te kopen, en daar stond ook een hele leuke Lusi. Terwijl we buiten wandelde met de andere pony vertelde ik wat ik leuk vond aan Iberische rassen en toen zei de eigenaar dat ik dan perfect bij haar Lusitano zou passen. Eigenlijk stond ze te koop, maar als ze er iemand voor vond, dan wilde ze graag dat ze bleef.
Dus twee dagen later ging ik weer langs om verder kennis te maken. We gingen wandelen en jeetje dat klikte erg goed. We voelen ons erg bij elkaar op ons gemak.
Helaas werd ik daarna ziek dus ik ben nog niet weer geweest, maar ik kan niet wachten om met haar aan de slag te gaan!
Als ik vaker met haar werk zal ik wat foto's delen. Ze in een perlino merrie van 5 jaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 15:04

Super leuk! Bijzonder mooie kleur vind ik dat altijd, een perlino.

Leuke foto's Zinzi! Ben jij dat zelf?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 15:07

Zo leuk om te zien Zinzi <3

Wat ontzettend leuk Earth <3 Ze vinden je wel als je niet zoekt!
Dankjewel, lief van je, ik ben ook heel blij met m'n geweldige merrie <3

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 15:20

Elisa2 schreef:
Super leuk! Bijzonder mooie kleur vind ik dat altijd, een perlino.

Leuke foto's Zinzi! Ben jij dat zelf?

Dat is mijn dochter

Gister super braaf , vandaag enorm stout

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 17:17

Wat leuk Earth! Welkom! En we zijn benieuwd naar plaatjes natuurlijk :D

Haha Zinzi hij moest het braaf zijn weer even compenseren dus?

Hier nog niks gedaan, verkouden, uitgeput, regen… bleh

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 08:09

Welkom Earth!

Hier ook niks gedaan behalve mesten en aai over snoet. Hele week al grieperig maar te goed om ziek te melden van werk. Dan blijft de rest hangen natuurlijk.
Luci heeft zijn deken ook gesloopt, duurde langer dan ik had verwacht :')
Twijfel nu of ik de 0 grams op doe of een nieuwe moet kopen. Hij heeft nu 50 grams op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 08:14

Earth welkom,klinkt heel erg leuk!

Zinzi, gaaf zeg, wat stoer!

Audesta, oeh ja dat is wel een pijnlijke plek ook, dat zit dan helemaal onder in je rug zeker?
Bij mij halverwege mijn rug en onderin was toen zwaar gekneusd, maar van mijn onderrug heb ik eigenlijk altijd veel meer last gehouden dan van het deel waar de breuk zit.

Elisa, wow een paard van 1.96, dat lijkt me inderdaad voor het paard zelf ook niet heel prettig…