[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 11:17

Ja, dit is ze afgelopen voorjaar, hier was ze 4!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(foto's gemaakt door Berbermphotography)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 13:55

Mooie foto’s AfkePieteke.

Al veel geïnteresseerden voor jullie eigen huis Lys?
En hoe was de clinic?

Welkom Kabayo! Mooie foto’s en belevenissen.

Zucht.. vorige week hier nog aan het zeiken geweest dat we nooit kunnen longeren of losgooien voor het rijden. Ben ik ook nog gelanceerd en heb ik een gekneusde rug :(
Had les en hij werd wat heet en daarna schrok ie of iets? Geen idee maar kreeg ineens een hele rodeo sessie. Heeft ie nog nooit gedaan..

Kon ritje met de ambulance omdat het me niet lukte om te staan o.i.d. Man wat doet dit pijn zeg. Maar inmiddels kan ik weer wat lopen en rond scharrelen gelukkig. Al is het meeste nog wel met veel pijn.

Nu straks zien of ik er mentaal weer op durf als ik hersteld ben ;(

Bezono88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 13:13

Geen idee of dit bericht de bedoeling is hoor. Maar in mijn Friese paarden zoektocht afgelopen maanden vond ik het best lastig om een goede plek te vinden waar je vertrouwd een Fries paard kan kopen. Dus misschien nuttig voor een volgende dat ik dit hier deel, als diegene op Bokt zoekt dan ook recent goede info kan vinden. Afgelopen weekend ben ik bij Stal Sibma geweest om een Friese hengst te bekijken en ik heb daar een heel goed gevoel aan overgehouden. Je wordt vriendelijk ontvangen op een mooie, opgeruimde en professionele locatie. Alles klopt daar gewoon.

Er werd uitgebreid de tijd genomen om het paard dat ik op het oog had te laten zien, ondanks dat ze het momenteel erg druk hebben. Eerst werd het paard los in de bak getoond, daarna netjes voorgereden. Vervolgens mocht ik zelf rijden.

Wat mij vooral opviel is dat de paarden hier duidelijk goed opgevoed en netjes beleerd zijn. Rustig, correct en met aandacht getraind. Geen stress paarden zeg maar... Ik ben de afgelopen tijd bij meerdere Friese fokkerijen geweest, maar Stal Sibma steekt hier voor mij met kop en schouders bovenuit.

Uiteindelijk heb ik hier ook mijn Fries gekocht, onder voorbehoud van een klinische keuring. Ook dat traject is door hen super geregeld....

Kortom, een zeer professionele stal met liefde voor het paard én oog voor de koper. Voor mij absoluut een dikke aanrader mocht je een Fries paard willen kopen, vanuit Nederland of het buitenland.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 14:56

Mocht iemand eventueel hulp nodig hebben . Binnen een straal van 20 km rondom Barneveld. Ik heb mijn handen weer vrij om een fries bij te rijden. Ik ga niet helpen zadelmak maken. Maar ik kan wel als die het zadel en gewicht op zijn rug kent doorrijden en ik heb ruime ervaring met beleren voor de wagen.

Longeren met dubbele lijnen is absoluut geen probleem.
Door het bos wandelen met jaarlingen / twee jarige ook geen punt.

Afbeelding

Lys_PPA

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 16:26

Mooi paard, Afkepieteke! Echt jaloers op die lange staart. Picasso z’n staart groeit maximaal tot zo’n 20/30 cm boven de grond… daar houdt het wel op :+

@Marjolein, yep — 21 bezichtigingen gepland. We zitten nu op de helft en ik ben er eerlijk gezegd al wel een beetje klaar mee :') Maar goed, alles voor het goede doel zullen we maar zeggen.
De clinic was superleuk! Als ik dapper ben, is hij dat ook. En zodra ik ga twijfelen, doet hij dat net zo hard. Maar hij heeft het echt heel goed gedaan.
Hoe lang denk je dat je herstel ongeveer gaat duren? En het lijkt me inderdaad best pittig om weer op te stappen, zeker omdat het zo onverwacht gebeurde. Ik zou zelf sowieso eerst wat grondwerk doen, dat werkt bij ons altijd fijn voor de band en het vertrouwen.

Bedankt voor de tip, Bezono! Als ik toch eens geld had voor een extra paard erbij ;) Plek heb ik inmiddels wel, maar dat vraagt helaas ook de nodige investeringen haha.

Succes met het vinden van een plekje Absolem.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 17:13

Wat een mooi aanbod Absolem, helaas woon ik verder weg.

Lyss PPA! Dat is fors, daar zitten vast fijne kopers tussen. Maar uit ervaring weet ik hoe druk je bent met de verkoop.

Mooi Afkepieteke!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 15:23

M_arjolein schreef:
Hier gaat het rijden even wat minder. Baal echt ontzettend van het weer steeds. Paddocks zijn zo nat dus met vorst zijn het direct ijsbanen. Dus beest zal er wel weer een week niet uit kunnen nu. Longeren mag bij ons alleen in de cirkel buiten die ook in slechte staat is dus al de hele winter gewoon niet te doen is. Dus moet elke keer maar rijden om hem een beetje tam te houden, maar eens een keer kunnen longeren zou ook wel fijn zijn of losgooien.

Dit is ook een bekend plaatje voor mij hoor! Op mijn vorige stal mochten wij ook onder geen beding longeren in de rijbaan. De bodem daarvan was vrij nieuw en zo geprepareerd dat die zelfs bij slechte weersomstandigheden eigenlijk altijd goed begaanbaar bleef. Terwijl de staat van de cirkel daar echt een gevalletje 'huilen met de pet op' kon zijn. En dan hadden we wel een vereniging aan de overkant van de straat, maar die hanteerde dezelfde regels en daar was de cirkel net zo slecht.
Op mijn nieuwe stal is het wat dat aangaat wel een hele verbetering: daar hebben we een cirkel, maar die is nu heel zwaar en omdat staleigenaar zelf ook door wil kunnen blijven trainen, merk je nu toch een andere insteek. Momenteel mogen we dus in de rijbaan longeren, met de kanttekening dat wel verwacht wordt dat je probeert te voorkomen dat jouw paard begint te ploegen.

Welkom Kabayo!

@afkepieteke: prachtige foto's zeg! Zo voor de rodondendrons staat ook echt nog op mijn lijstje!

@Marjolein: wat een klapper moet dat geweest zijn! Hoe gaat het nu?

Hier gaat het zo zijn gangetje :+
We hebben echt een fantastisch weekend achter de rug. Ik ben vrijdag eerst met de trailer naar Willem gereden om Pit mee terug naar stal te nemen nadat ik had gereden. Pit zou voor de gelegenheid een paar dagen bij ons op stal komen staan. Rijden ging vrijdag erg goed! Voelde eigenlijk heel vertrouwd en we hebben ons eerste galopje gewaagd! Ik vind het toch wel een tikkie spannend hoor, zo'n groen paard.

Zaterdag zijn we met Jels én Pit naar de schriktraining op de vereniging gegaan. Thijs heeft als beginnend ruiter (van 38jr oud :')) met Jels meegedaan. Dat ging echt ontzettend goed. Jels was braaf en liet zich hier en daar zelfs door Thijs overtuigen. Pit was ook echt top braaf. Verschillende dingen vond ze totaal niet spannend, sommige dingen misschien een beetje, maar bleef ze heel bereikbaar en het bellenblaasapparaat vond ze ronduit verdacht. Maar eigenlijk voor al die zaken gold: na een paar keer proberen, werd het steeds minder spannend.
Zondag zijn we met z'n viertjes het bos in geweest. <3 Ik dacht toen nog: laat ik voor de zekerheid het hoofdstel maar om doen, mocht ik mij in de situatie begeven waar een beetje extra controle toch fijn is. Maar ze heeft de hele weg aan een los hangend touwtje naast mij gekuierd. Ze vond het duidelijk net zo leuk als dat Jels het bos altijd vindt.

En dan woensdag!
's Morgens om 9.00u stond de afspraak met de zadelmaker gepland :D Je verwacht het misschien niet, maar Jels - die over een paar weken 23 wordt - is wederom uit haar zadel gegroeid :') Van dat zadel moet het kopijzer wijder gemaakt worden.
Pit blijkt bijna in de zadelmaat van Jels te passen, maar dan zou het kopijzer juist smaller gemaakt moeten worden, dus dat was geen optie. Daarna hebben we nog wat andere zadels bekeken, waarvan twee het proberen waard waren. De eerste bleek in beweging al niet goed te liggen, dus ben ik niet opgestapt. De tweede lag wel goed, maar zat voor geen ene meter... Dus kortgezegd is de conclusie: we hebben nog geen zadel, maar de zadelmaker weet wel wat we nodig hebben/wat ik zoek. Dus nou maar afwachten hoe lang het gaat duren voor hij een geschikt zadel heeft gevonden. _ :Y)
Ik vind het reuze spannend!

Daarna hebben we Pit weer netjes teruggebracht naar Willem. Ik moet eerlijk bekennen dat het toch wel jammer is dat ze weer terug is naar de trainer. Het was zo ontzettend gezellig om haar weer dagelijks in de routine mee te nemen. Maar goed, alles voor een goed doel! Zoals het er nu naar uit ziet, gaat ze dit jaar een IBOP lopen en 4 juli dan naar de keuring. Ik kan nu al niet wachten!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 15:47

Mooi dat jullie zo'n fijne dagen gehad hebben, klinkt ook echt goed. Gaat ze naar ze keuring in Kronenberg?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 18:07

Lys_PPA schreef:
Mooi dat jullie zo'n fijne dagen gehad hebben, klinkt ook echt goed. Gaat ze naar ze keuring in Kronenberg?

Ja, precies die!

Strikt genomen val ik onder midden. Maar ik vind die fokvereniging niet zo gezellig. Ik ben toen verder gaan kijken en sinds vorig jaar lid in Limburg. Hele leuke club! Weliswaar niet zo groot, maar dat mag de pret niet drukken. :o

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 12:16

Hier gaat het wel goed hoor Jelske ben bijna weer helemaal hersteld. Was inderdaad een flinke knapper en rug kneuzing is echt pijnlijk. Maar ik hoop volgende week weer wat het rijden te kunnen op pakken.

Jeetje wat een topper dit Pit zeg! zag ook al allemaal rijfilmpjes voorbij komen. Gaat echt goed zeg! Och en weer een nieuw zadel voor Jelske die veranderd dus echt vaak. Je laat Pit dus nu tot de keuring enzo bij de trainer?

Oh wat veel bezichtigingen Lys! Is er uiteindelijk een geschikte koper uit gekomen ? Wat fijn dat de clinic goed ging!

Het herstel duurt officieel 6-8 week. Ik zit nu op 4,5 maar voel me denk ik wel weer goed genoeg om te rijden.

Hier is een plekje vrij gekomen op een stal waar ik eigenlijk al een tijdje mijn oog op heb en heb ook besloten om daar volgende maand heen te verhuizen. Ze staan daar ook in de winter zoveel mogelijk buiten dus dat is echt super fijn ten opzichte van de paar uurtjes die ik nu maar heb. Ook wordt binnen en buiten zetten gewoon gedaan dus dat gaat voor mij weekends veel schelen. En ze organiseren er ook nog eens wedstrijden dus dat is helemaal leuk mocht ik eens een wedstrijdje willen doen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 19:11

Dat je het rijden weer op gaat pakken is echt een fijn bericht!
Het klinkt alsof je een mooie stal op het oog hebt! Ik vind het echt een pre als ze in de winter ook veel buiten komen. Jels haar behoefte laat het in de winterperiode slecht toe om hele dagen naar buiten te gaan, maar die staat wel een vol dagdeel buiten 's winters en is daar gelukkig oke bij.

Jels hoeft gelukkig geen nieuw zadel, maar het moet wel aangepast worden. Pit blijft zoals het er nu naar uitziet iig uiterlijk tot eind mei bij de trainer, eind mei gaat ze namelijk naar v. Manen. Na de keuring maar eens verder zien. We hebben de IBOP nog niet gepland, dat stellen we nog even afhankelijk van hoe ze zich ontwikkeld.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:40

Ohh als ik tijd heb kom ik wellicht kijken naar de keuring.

Yes, het huis is idd verkocht. We hebben 2 maanden overlap, wat superfijn is gezien alles wat we op de nieuwe locatie moeten voorbereiden en overhuizen van onze huidige locatie. Die 6 ponies maakt het niet makkelijker ;) En naar verwachting komt Picasso ook al eerder over, beetje gedoe met de stalhoudster. Dat is wel echt onhandig, maar anderzijds ben ik ook gewoon heel blij als hij aan huis staat.

Leuk vooruitzicht Marjolein, gaat hij dan in maart over? Veel succes met het rijden, en ben benieuwd hoe hij het op z'n nieuwe plekje gaat doen.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 11:52

Bezono, de merrie die ik rijd Hiske, is ook zadelmak en voor de keuring geweest bij stal Sibma toen ze nog van haar fokker was. En ze was keurig afgericht, terwijl ze in ibop training is geweest bij een andere stal en dat was mij destijds vies tegen gevallen toen we haar weer terug kregen.
Dus hier ook positieve ervaring.

Je bent lekker bezig jelske met de paarden, lijkt me lastig pit zolang weg te hebben. Maar ben benieuwd hoe ze het gaat doen met de ibop en keuring. Gaat ze ibop onder het zadel of voor de kar?

Jeetje Marjolein dat is even flink schrikken hopelijk verder niet te veel letsel en fysiek last van. Heb je alweer gereden? Ben benieuwd naar welke stal je verhuist.

Ik heb Douglas verkocht, zag het niet zitten hem toch te houden helaas. Hij is aan een handelaar van een grite stal verkocht, waar hij t/m 3 jaar mag blijven en daarna zal hij beleerd worden en weer verkocht. Zo heeft hij de beste kans op een fijn toekomstig huisje, ondanks dat ik het liever anders had gezien.
Was welkom om hem eens te bezoeken, dus dat zal ik in de toekomst zeker eens gaan doen.

Verder ben ik voorzichtig Maan aan het oppakken en wil ik lange lijnen met haar gaan doen en hopelijk kunnen we toch nog wat korte ritjes maken. Ze vindt het erg leuk om wat te doen.

Hiske krijgt eind maart haar veulen, dus die mag ook lekker niksen. Wel erg jammer, had haar graag weer opgepakt..

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 10:44

Lys_PPA schreef:
Ohh als ik tijd heb kom ik wellicht kijken naar de keuring.

Lijkt mij heel gezellig!

Van harte gefeliciteerd met de verkoop van jullie huis! Klinkt alsof jullie dit goed in het snotje hebben qua planning, maar wat akelig dat jullie dan nu toch op de valreep gedoe hebben op jullie huidige stal. Het is gewoon jammer als het dan zo loopt op het laatste stukje.

@Getty:
Ja, is op zich ook best wel sip in een bepaald opzicht. Ze vermaakt zich kostelijk hoor - zonder enige twijfel. Maar het is zo'n gezellig dier dat je haar ook eigenlijk gelijk mist als ze er niet is. Ze gaat de IBOP-rijproef doen en we hebben inmiddels ook besloten dat we het 26 maart gewoon eens gaan gokken. In het ergste geval noemen we het een nul-meting en kunnen we de feedback meenemen voor de herkansing. :+

Ik denk dat je een heel begrijpelijke keuze hebt gemaakt voor Douglas hoor, en het klinkt alsof hij daar een mooie kans krijgt. Ik ben reuze benieuwd hoe hij het daar gaat doen.
Hoe pakt maan de lange lijnen op? Beleefd ze daar hetzelfde plezier aan? En dus tegelijkertijd al aftellen voor het veulen van Hiske. Van welke hengst verwacht zij ook alweer een veulen?

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 17:39

gaan er hier morgen nog mensen naar de hengstenshow bij de nieuwe heuvel morgen?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 10:16

Maaike_Ma schreef:
gaan er hier morgen nog mensen naar de hengstenshow bij de nieuwe heuvel morgen?

Niet morgen. Allicht die in april wel . Maar de indoor show is tegenwoordig NIET te doen tenzij je twee uur van te voren al een plek gaat uitzoeken en daar blijft zitten. Ik heb daar geen zin meer in .

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:38

Lys, zo. 21 bezichtigingen :') dat was wel een hele rits, gefeliciteerd met de verkoop. 2 maanden overlap is wel fijn als je op de nieuwe locatie nog het één en ander wil/moet doen.

Jelske, ook fanatiek. Fijn dat Pip zo lekker gaat.

Marjolein, pijnlijk. Klinkt als een fijne stal, veel plezier daar.

.

Hier weinig nieuws, rijden kan steeds wat fanatieker. Laatst beide merries mee naar les (dat was wel bijna 2 jaar geleden dat ik dat kon :+ ) Vanochtend 1e ruiteranalyse gehad bij N.ienke de W.olff, super leerzaam. Huiswerk meegekregen, voor zowel met als zonder paard te oefenen. Begin april les te paard :) Al wat wedstrijden gepland tot ergens in de zomer, nieuw hoofdstel gekocht voor de Epke merrie. En dan nog dit heerlijke weer, ik ben in mijn noppies :D