Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 07:30

Maartje gefeliciteerd!

Heerlijk dat jullie zulk lekker weer hadden! Hier niet koud gisteren, maar wel miezer en geen zon…

Jammer dat de paardjes wat spanning hadden…

Pastis, gaaf zeg! Mooier ervaring!

Lekker dais zo even een rondje naar buiten!

En Audesta ook mooi weer en lekker op pad, sterkte verder nog!

Dat mis ik wel hoor, ik ging ook bijna elk weekend lekker naar buiten, nu met 2 jonge paarden is dat weer even pas op de plaats…

Dartel beterschap!

Elisa, ja echt tijd voor voorjaar he voor de paarden… en voor ons ook!

Thanx allemaal voor de felicitaties!
Ja, van mij mag hij ook graag deze kleur blijven, apart en scheelt een hoop werk, haha!

Maartje_M

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 08:04

Dank je wel Nouvel!

Ik herken het hoor, lis was ook mooi en bijzonder van kleur toen ik haar als 2jarige kocht, nu is ze gewoon schimmel haha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:34

Klinkt heerlijk die buitenrit Dais!

Oja Audesta, ik snap het..dat zijn wel rottige dilemma's waar je dan voor komt te staan. En het extra druk hebben zal ook niet zo handig zijn voor je lijf nu denk ik. Het was echt heerlijk weer gisteren!

Pastis, interessant! Waarom willen jullie geen Escorial en Jasmim richting op? Dat lijkt me wel extra cool als je een dekhengst zelf mag rijden om te beoordelen. Dat gaat daar toch wel wat anders dan in Nederland.

Maartje, gefeliciteerd met je verjaardag! Misschien een stomme vraag maar is de rug van Lis weleens op de foto geweest? (misschien heb ik het al eens eerder gevraagd :o , maar moest er aan denken vanwege de spanning)

Ik ga ook niet zoveel het bos in, maar komt ook wel een beetje door de wolvenroedels hier..voel me erg kwetsbaar met een paard aan de hand.

Ben echt toe aan voorjaar ja, laat maar beginnen haha. :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:47

Dank je!

Nee de rug van Lis is nooit op de foto geweest, wel een goede, zal ook eens met mijn instructrice overleggen hoe zij dat ziet

Snap dat jij niet veel het bos in gaat met die wolven... brrr

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:54

@elisa: jasmim is een hengst die mooie bewegingen en maat doorgeeft. Maar ik heb er al te veel nakomelingen van gezien die voor ons niet voldoen aan rijdbaarheid en werkwilligheid. Escorial, hij geeft vaak weinig achterbeen gebruik door en geen hele sterke achterhand. En er zijn weinig nakomelingen waarvan ik echt gek ben.

Wij willen ons toch vooral richten op het fokken van lusitano’s met goede basisgangen en vooral een goed hoofd erop. Het moeten paarden worden die bij wijze van spreken door een hele familie gebruikt kunnen worden. We richten ons niet op het creëeren van een “sportpaard”.

En qua rijden, ik ben zelf helemaal geen topruiter maar het is dan wel fijn om te voelen hoe de hengst die je wil gebruiken voelt en reageert. Als iemand als ik er dan zo mee kan schakelen, wisseltjes kan rijden, appuyementen mee kan rijden etc toont dat wel aan dat hij rijdbaar is, ook voor de minder ervaren mensen. Veel heeft ook te maken met basiseducatie uiteraard. Maar dan fok ik veel liever met dit type dan met een sportgerichte Lusitano.
Je zag ook heel goed op de keuring dat zelfs enkele Portugese topruiters moeite hadden om sommige van die sportgerichte paarden de baan door te rijden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 13:24

Daar heb je wel echt heel erg gelijk in, voor de gemiddelde ruiter die voor zijn plezier rijdt is een paard met een goed karakter en normale functionele bouw en beweging veel belangrijker dan een spectaculaire met een moeilijker karakter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 14:00

Helemaal mee eens en fijn dat jullie dat ook willen behouden, de Lusitano is natuurlijk ook gefokt op het karakter en als allround werkpaard en niet als een super de luxe sport paard. Zonde van het ras.

Escorial kan ik me trouwens helemaal in vinden qua achterbeen, dat vond ik ook al van hem zelf. Dankjewel, weer wat geleerd. :-)

Goed idee Maartje, wellicht zit er daar iets niet helemaal lekker waardoor ze spanning krijgt van hangen/ zadel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 14:04

Grappig, toen ik een paard zocht ben bij een Escorial wezen kijken en daarbij haakte ik toen ook o.a. af op achterbeen…

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 18:53

Ja, ik vind ze echt niet zo goed. Lijkt wel wat souplesse te missen. Rubi geeft ook niet altijd goed gelukte nakomelingen, maar ze hebben vaak wel een goed hoofd erop.

@nouvel: ja die sport types, ik persoonlijk hou er niet van. Veel fokkers gesproken die ook terug willen naar het klassiekere type owv karakter. En door de laatste jaren zo naar kleur toe te fokken is er volgens sommige fokkers ook wel wat verloren gegaan qua kwaliteit. Ik fok natuurlijk ook liever geen schimmels, maar kwaliteit primeert nog steeds.

Ik wil nu wel graag thuis zo’n kanon om te rijden :') zal nog even moeten oefenen met Rixoso denk ik :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 08:36

Rubi fokt niet uniform? Heb er wel leuke nakomelingen van gezien.

Haha Risxoso wordt vanzelf ook zo'n kanon joh!

Ik snap het wel de tweedeling in de fokkerij, als ik naar het WK jonge paarden kijk in Verden dan scoren de Lusitano's als jong paard niet zo geweldig. Stap is een aandachtspunt en de ruimte in de gangen bij de uitgestrekte draf en galop. Aan de andere kant, de PRE"s scoren als jong paard beter maar in de Grand Prix zie je toch voornamelijk meer Lusitano's in de top mee lopen. Dan gaat er toch wel iets goed denk ik want GP lijkt me een belangrijker doel dan jonge paarden wedstrijden.

En dit gaat natuurlijk alleen over de dressuur, veel Lusi's doen het natuurlijk ook hartstikke goed in de WE.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 10:47

Ik houd ook van de ouderwetsere types, compact, veel bot, wat kleiner van stuk (wat erg onpraktisch is met mijn lengte :+ ).

Dan wel weer met een wat moeilijker karakter maar he, kleinigheidjes blijf je houden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 15:34

Kleinigheidje heb je gauw hè Audesta :+
Hoe groot zijn die van jou eigenlijk?

Ik ben en blijf zo blij met Karma, zelfs met deze kou is ze gewoon zichzelf, geen gekke spatjes, lekker braaf haha. Gisteren aan de longe was een ander verhaal, ik had opeens een heel ander paard _O-

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 17:15

85 cm, 1.42m, 1.58 en 1.60 :+

Hier pakt de leaser langzaamaan alles weer op dus dat geeft wat lucht.
Les gereden met de zwarte maar die kon het niet waarderen dat de cruzado ook in de bak was :+

En wat was het koud. Brrrr.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 19:25

Nou ik heb de uitslag hoor. Ik ben echt onwijs verbaasd maar ook opgelucht.

Heup bekken en knie niks te zien, th12 een lichte verzakking, waarschijnlijk tgv een oude fractuur ( en ik weet precies wanneer ik die had achteraf gezien :+ ).

Waarschijnlijk dus heel veel klachten uit verlies mobiliteit en compensatie in combinatie met overbelasting. Dus we kunnen vooruit!

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:54

Dat is een fijne uitkomst Audesta!
Kwa verzakking, kun je bepaalde spiergroepen in je rug trainen met fysio ofzo om wat extra stevigheid te creëren?

Komt Luci met zijn 23 maanden en 1,60m. Hij mag wel bijna stoppen van mij, ben zelf maar 1,65 :')

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 22:02

Misschien moeten we ruilen :')

Ja ik denk eigenlijk meer dat het nu in overbelasting en compensatie zit.
Maar ik ga vrijdag eea met de fysio bespreken wat wijsheid is.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 06:59

Ah ik dacht dat de 2 grotere kleiner waren :+
Wat fijn eigenlijk die uitslag, hopen dat je fysio je verder kan helpen.
Mij heeft krachttraining echt geholpen bij mijn herstel van mijn bekken (ookal zal dat van binnen nooit herstellen).

Jeetje DGM, dat wordt een flinke jongen!
Karma is voor mij ook echt groot zat, de grootste die ik ooit heb gehad :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 08:54

Hoe groot is zij?

Phew Audesta, dat is wel een opluchting denk ik! Hopelijk kun je er samen met de Fysio nog wat aan doen. De Zwarte werd jaloers? Fijn dat je bijrijder weer wat kan doen.

DGM, ben benieuwd hoe groot hij wilt gaan worden...lijkt wel of ie dik over de 1.70 cm wilt gaan.

Ik houdt ook van de ouderwetse barokke types, gewoon een normale maat ook. Kan alleen ook niet echt zeggen dat Havanna heel makkelijk is.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 08:59

Wat fijn Audesta! En ook fijn dat de leaser het weer op gaat pakken.

Hier ook liever geen grote. Elevada is 1.60 en dat vind ik al aan de maat :+ Lissy is, poeh, denk ongeveer 1.50 of misschien iets groter, maar zeker kleiner dan Elevada. Voor mij echt een prima maat!
De Haflinger is 1.40 en dat kan omdat ze wat breder is prima, maar dan heb ik ze toch liever een tikje groter

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 10:04

Oh gelukkig Audesta! En fijn dat de bijrijder het rijden weer gaat oppakken.

Hier ook een blessure aan mijn middelste bilspier. Ik loop echt als een oude vrouw. Waarschijnlijk is paardrijden de trigger dus even goed herstellen voor ik het weer ga forceren. Ben de laatste tijd heel erg op mijn houding aan het letten en ga dan blijkbaar toch compenseren of spieren gebruiken die dat niet gewend zijn.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:31

Elisa, Karma zou 1.62 zijn, maar ze toont een stuk groter. Ik ben altijd E pony's gewend dus dit is m'n eerste 'echte' paard, ik vond haar maar groot toen ik ging kijken :+

We houden schijnbaar allemaal van klein maar fijn :D
Wat enorm balen PreHungaro!

Gisteren en vandaag weer heel fijn met Karma gereden, rechtsom begint ook eindelijk te lukken :D
Ze geeft niks kado maar ik begin haar langzaam te kennen haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 19:36

Dat klinkt als een nare blessure PreHungaro..kun je nog wel normaal zitten op een stoel?

Ik vind eigenlijk een Iberisch paard boven de 1.70 cm te groot maar dat komt ook omdat de hoogte in fokken vaak ten koste gaat van de gezondheid. Meer ocd enzo. Er is zo,n PRE hengst van 1.80cm en ik vind dat dus echt veel te groot.

Fijn dat het rijden zo goed gaat Tarzan! 1.62 is een mooi maatje.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 19:51

PreHungario dat klinkt heel ongemakkelijk:= hopelijk herstel je snel!

Fijn dat het zo goed gaat samen Tarzan!

Ben het met je eens Elisa, veel formaat doet niet veel goed aan het ras…

Net de Welsh gelongeerd, maar ik ben verkouden en zelfs zij schrok van mijn genies, dus ik lig nu in bad ipv de rest ook doen :+

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 20:12

Mijn 1e paard (BWP) was 1.76m groot. Nooit meer voor mij. Niks dan ellende mee gehad. En hij was zó lief, maar zijn lijf was zo slecht ;(

Mijn Pre dames zijn;

Indy 1,60m
Quinta 1,58m
Dulce 1,49m (wordt 3 in mei)
Lunera 1,49m (wordt 2 in april)

Zelf ben ik 1,80m dus voor het mooie zouden ze iets groter zijn, maar het past nog wel (vind ik) :D.

Ik met Quinta:
Afbeelding

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 20:25

Hier is Zara +1.58, Cleopatra ongeveer 1.61. Famosa zal rond de 1.64 zijn en Feiticeira ook.
Tiffany onze 2,5 jarige is nu ongeveer 1.65 dus zal nog een stukje groeien. Onze Viva die nu bijna een jaar is zal ongeveer 1.50 zijn nu, dus ik denk dat zij ook een fijne maat gaat eindigen.
Rixoso is er nu ongeveer 1.70, wat dus goed aan de maat is. Er zijn fokkers die bewust proberen zo groot mogelijk te fokken. Mensen die een groot paard zoeken, en de Amerikaanse markt heeft ze ook graag goed aan de maat.
Onze veulens zullen hier redelijk in de standaard maat vallen. (Hoop ik) :=