Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maribor

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 14:34

Ah dat bedoel ik. Dus als je dat apparaatje in gebruik neemt heb je de kunstbiest al klaar staan? (Miss had je dat al?). Maar goed, ik ben dan wel benieuwd naar veulens die (onwetend) het kennelijk op een mindere kwaliteit biest hebben gedaan, welke verschillen er zouden zijn in de ontwikkeling.

Ik ken kunstmatige lammerenbiest, maar zie wel dat biest van de moeder (geen idee of dit goede of slechte kwaliteit is)de beste resultaten geeft tot een levendig lam, al is het alleen al door het contact met de moeder, regelmatig kleine porties en om alles op gang te helpen. Ben dus benieuwd welke nadelen 'slechtere' biest hebben, hoe je het vervolgens aan zou pakken, en waar je de lijn acceptabel moet trekken. Ben gewoon nieuwsgierig naar de voor en nadelen van de kennis. Ik weet hoe biest werkt;-)
Fokken al 20 jaar vee

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 19:31

Wij hadden ook vaak wat biest van de schapen in de vriezer, voor de lammeren werkte dat prima maar weet niet of het vetgehalte etc overeen komen met dat van paarden.
Geitenmelk is bijvoorbeeld alweer vetter van zichzelf, dit gaven we ook aan de lammeren maar niet als biest (al is iets al snel beter dan niets)

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 20:32

Nee ik zou ook niet zo snel schapenbiest geven aan een paard. Maar idd, als je niets zou hebben..er zijn wel gekkere dingen gegeven waar dieren het op gered hebben (maar in Nl hebben we luxe van mogelijkheden gelukkig). Mooiste is gewoon vers in de vriezer te hebben bij nood.

Ik bedoel eigenlijk dat kunstmatige biest het niet haalt bij echte biest, ook al zou de kwaliteit van de echte niet helemaal top zijn.

En als die kwaliteit van de merriebiest zo vreselijk slecht zou zijn dat je je zorgen maakt kan je in een grote kliniek een infuus incl alle voedingsstoffen en antistoffen halen voor het veulen, zit het er maar in. Dat is efficiënt, en hem gewoon bij de moeder laten drinken. Maar goed, dat is onze insteek ;) zo heeft iedereen wel zijn eigen probleemoplossing. :+

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 22:34

Je kunt het beste een pakket van Pavo in huis hebben. Althans dat is mijn ervaring. Heb het tot nu 2 keer moeten gebruiken. 1x omdat de merrie 14 dagen melk heeft staan lekken. En afgelopen jaar omdat de merrie na de geboorte door complicatie is overleden. Voordat ze overleed had ik nog een pannetje melk uit haar gemolken alleen was dat net niet voldoende qua hoeveelheid tot t veulen naar de pleegmerrie kon

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 08:08

Er is mij altijd verteld als een merrie zo lang melk lekt dat dat niet zo’n probleem is want dat is geen biest? Klopt dat niet?
Ik vraag mij af of zoiets ook merrie afhankelijk is, of de biest goed is of niet. Heeft zo’n merrie dan vaker/altijd problemen met slechte biest? Of is dat echt dracht afhankelijk? Ik vind het wel interessant. Ik heb nog nooit biest of antistoffen getest eerlijk gezegd. En tegenwoordig doe ik de veulencheck met prik ook niet meer :o Ik heb ook geen noodbiest oid. Ik heb wel eens een pavo kit gekocht maar die zijn ook niet lang houdbaar, mocht je het niet hoeven gebruiken. Dus om dat elk jaar te kopen…

Maribor klopt hoor dat kunstmatige niet beter is dan echte. Hopelijk heb je het niet nodig, anders is een infuus ook een handige oplossing inderdaad
Klinkt niet alsof ze last heeft van haar buik :+ Haha mede-stalkers op de camera, kan je het ook niet missen :D met een PH strip ga je richting de 5, tot het papiertje niet meer verkleurd. Mest dat niet heel vervelend uit met schapenwol er onder?

Corinadrent klinkt wel als een handig apparaatje. Want dan kan je inderdaad alvast de biest klaarmaken als de waarde te laag is

Myrthe wat een grapjas even snel het veulen er uit gooien := Dat had ik ook eens, 7u niks aan de hand en half 8 was er een veulen, hoe dan haha! Hopelijk wacht ze mooi op je vakantie! Ze tellen al mooi door :j Ze glimmen mooi

Mer1980 oh dat lijkt mij best relaxt in een tuinhuisje met een vuurtje. Dan is waken geen straf :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 08:33

Dat klopt inderdaad Kabayo. :j

Brix test ik altijd, maar om het te gebruiken als voorspeller moet je weten wat de waarde is. Het is elke dracht redelijk gelijk, maar in de loop der jaren neemt het iets af.

Ik heb een merrie met hele lage Brix waarde van de biest (15-17). De veulens geef ik nog steeds geen extra biest of zo. Ik laat deze veulens alleen wat minder lang aan klooien en gaat eerder een flesje in. De waarde is laag, daarom heeft een veulen veel meer biest nodig om voldoende antistoffen binnen te krijgen. Maar de melk is nog steeds gewoon goed.

Bij waarde van 15 moeten ze minimaal 1,4L biest drinken voor juiste hoeveelheid antistoffen, terwijl bij een waarde van 30 ze maar minimaal 0,7L biest nodig hebben voor antistoffen.

De veulens van deze merrie hebben tot nu toe ook allemaal top waarde voor antistoffen en ze zijn allemaal rond en gezond. :))

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 08:56

Ik kom ook weer eens voorbij zwaaien. Merrie moet nog 21 dagen tot veilig. Ze moet straks opengezet en direct een alarm met magneetjes er weer in. Komt onder een camera en veel supervisie. Ik woon niet bij de paarden, ze staat bij mijn ouders. Ik hoop dat ik er t.z.t. bij kan zijn, misschien in de voorjaarsvakantie een paar nachten logeren . Belangrijkste is dat ze goed in de gaten gehouden wordt.

Ze ontwikkelt sinds een paar weken al wat oedeem onder de buik, maar ook de uier. Banden worden al iets slapper ook.

Ik zal eens bijlezen, vanaf begin december tot begin januari te kampen gehad met heftige spit, zit nog in de naweeën ervan. Dan denk je veel gedwongen vrije tijd te hebben, maar bijlezen stond mijn hoofd echt niet naar.

Voor de friezenkenners: ik zoek een hengst voor dit jaar passend bij deze merrie. Zoveel mogelijk vrij van Jasper en Tsjerk. Merrie is een Menne x Uldrik. Een hengst met veel snit en ras, veel schoudervrijheid, sterke rug, correct gesteld in het achterbeen vooral. Wie zouden jullie kiezen? Een pas goedgekeurde hengst vind ik ook leuk om te proberen!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 09:08

Mijn merrie had altijd goede biest. Alleen toen ze dus die 14 dagen heeft staan druppen was de biest niet goed. Dat is getest uiteraard. Heb toen eerst een fles kunstbiest gegeven en daarna gewoon bij de merrie. De jaren erop was het weer van super kwaliteit, toen heeft ze ook niet staan lekken. Ik meet bij elke merrie die ik hier heb met de brix tester. De ph strips kan ik niet zoveel mee.

Ik koop zeker niet elk jaar nieuwe Pavo kits. Er staat er een houdbaarheidsdatum datum op. Maar het is ook even met gezond verstand ernaar kijken vtv

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 11:36

Hier een merrie die een jaar dagen lekte en een jaar maar even. Beide is goed gekomen..

Hier wel elk jaar kunst biest en wat melk om het mee te maken in huis. Die paar tientjes is t me niet waard en ik heb t niet elk jaar nieuw moet ik zeggen.
Hebben ooit mis gegrepen midden in de nacht en met meerderen contact gehad maar uiteindelijk ochtend erna pas zelf gekocht want dat kon wel als t veulen goed levendig was. A la. Allemaal goed gekomen en ben niet gelijk panisch, maar sindsdien zelf maar in huis dus.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 12:37

Wel echt interessant onderwerp, die biest. Want idd, misgrijpen is helemaal beroerd als er niet is Cioccolato. En natuurlijk net midden in de nacht en waarschijnlijk ook nog weekend ;)

Als je meerdere dieren hebt waarbij de Brix waarde niet goed is kan het ook nuttig zijn naar de voeding van de moeders te kijken, zegt de dierenarts. Misschien komt dat meer voor bij rundvee, (want onze knollies krijgen niks tekort wed ik )

Corina, Zo een Pavo kit klinkt dan wel handig, als je meerdere dieren hebt. Idd dan maar iets ipv niets in huis. Wat naar zeg, hoe dat met je merrie afliep. Idd noodscenario. Had de merrie die 2 weken stond te lekken dan al haar biest kwijtgeraakt? Of is het misschien een andere substantie die lekt, wat Kabayo zich afvraagt?

Kabayo, is idd wel echt interessant. Maar kennelijk kan het bij rundvee aangepakt worden dmv voeding, dus misschien ook bij een paard dat door omstandigheden niet volledig goed gevoed is en dat het per jaar verschilt? Anders kan je je idd wel voorbereiden erop.

De wol laat ik potten zeg maar. Onder de huidige laag gegooid. En als het nat wordt breekt het ook vrij snel af. Normaal vind ik niks terug met mest uitrijden, maar dan moet het wel een paar weken liggen in stal of op de hoop.

Quir: interessant om te lezen, en vooral welke vervolgstappen je dan neemt. Heb je een idee waarom de waarde van die merrie lager is? En idd, als ze voldoende produceert en veulen drinkt komt het dus wel goed :)

Dat schiet wel heel erg op Retlaw :j
Wel een veilig idee denk ik, magneetjes.
En heeft ze al eerder veulens gehad? Bij mijne zie ik nog niks, die zit paar dagen achter jouwe.
Er gebeurde ook weinig in de winter. En spit is heel naar. Hoop dat het weer wat beter gaat met aankomende drukke periode.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 12:53

Gelukkig was het geen weekend...... maar wel vervelend :')

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:18

Maribor. Of ze al haar biest kwijt was ik weet dat niet maar ik ga daar niet op gokken. Een plastma is velen malen duurder, en ja wat moet dat moet alleen als je het met de pavo kit ook kunt oplossen is dat natuurlijk wel fijner. Als ik kunstbiest gebruik laat ik daarna wel de antistoffen checken. Dat doe ik overigens ook hij een merrie met een eerste veulen. Verder is het goed in de gaten houden of ze goed allert zijn.

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:31

Ja ik snap dat je dat controleert Corina. Alleen maar beter dat te weten :)

Ik zat even wat artikelen op te snorren over kwaliteitsverbetering van biest mbt voeding.

Er werden gisten en probiotica benoemd ter bevordering van biest kwaliteit. Maar daar ben ik zelf niet in geïnteresseerd.

Wel: suppletie van vitamine E. Die Vitamine komt ook voor in vers gras. Ik heb het al eens langszien komen op dit forum mbt nageboorte. Maar dus ook ter verbetering van de immunoglobulinen.

Dito voor Omega 3 vetzuren. Dit zit in o.a. flaxseed (ken ik zelf niet) en lijnzaad olie. (En er is ook een paarden supplement hiermee afkomstig uit vis, wat makkelijker opneembaar zou zijn dan gewone olie. Ken ik niet, jullie wel?

(Mares fed a grain mix containing 80 IU/kg vitamin E per day were supplemented with an additional 160 IU/kg of vitamin E. Within two weeks of foaling, the mare’s circulating levels of IgG, or antibody, were significantly increased. In addition, presuckled colostrum of vitamin E-supplemented mares also had significantly higher IgG levels than unsupplemented mares)(Kentucky Equine research)

Even wat puzzelwerk:

Volgens de Mad Barn (fijne pagina voor medische vragen) kan je een drachtige merrie prima tot 2500 IE vit E geven voor resultaat.

In 1 kg merriebrok van bijv Subli zit 350 IE. (Mijne krijgt een kg merriemuesli, ik wilde niet overvoeren. Maar wordt wel meer straks).
Paard eet ça 10 kg aan hooi per dag, wat ça 30 IE per kg aan vit E bevat. Is dus nog eens 300 IE.
Maar kom dan net boven de aanbevolen 500 IE uit voor een normaal paard in rust.

Miss ga ik toch nog maar even vit È bestellen. Beter laat dan nooit :+
Wie geeft dit nog meer, op aanvulling van merriebrok en hoe?
Laatst bijgewerkt door Maribor op 23-01-26 14:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:41

Super interessant om hier mee te lezen. Ik woon in Spanje, andere cultuur. Vorig jaar woonde ik in een dorp met naast het huis een wei met 12 hoogdrachtige merries. De eigenaar reed 2x per dag langs de wei om te kijken of alles goed gaat (en stappen niet eens uit om de wei in te lopen :7 ). Meestal gaat het goed, soms ook niet...

Wat echte biest en kunstbiest betreft heb ik met lammeren veel ervaring. Boklammeren kregen echte biest die max een paar dagen in de koelkast bewaard werd en voor gebruik opgewarmd. De geitlammeren poederbiest. Alle lammetjes liepen samen. Bokjes hadden minder problemen dan geitjes (op korte termijn althans, ze krijgen natuurlijk dure kunstbiest voor een reden...)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:48

Dat kunstbiest is dan uiteraard dan voor 1 a 2 flesjes. Daarna kan ze gewoon onder de merrie, maar dan weet je in iedergeval dat er biest in zit .

Niks doen is geen optie

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 14:55

Wij geven niet speciaal vit e bij maar hebben bijvoorbeeld wel lik-emmers staan waar het ook in zit, staan ze in principe gewoon 24/7 op de wei tot 2 a 3 weken voor het veulenen dan gaan ze savonds naar binnen, en krijgen merrie voer (muesli met wat brokjes erdoor)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 18:38

Mijn vader stelt zelf krachtvoer samen. De paarden glimmen je tegemoet en zijn happy en fit. Uiteraard ook goed ruwvoer meerdere keren per dag. Sportpaarden en drachtige merries krijgen vitamine E extra bij.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 21:07

Hier krijgt ze verse winterpenen 2 keer per dag en merriebrok van Pavo, zal eens naar vitamine e kijken.

Dat glimmen vindt ik altijd zo mooi met dik wintervacht.

Enten jullie nog een keer met tetanus en influenza rond 9 maanden?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 19:16

Ik ent gewoon jaarlijks, niet extra.

Voer, 3x daags PAVO lac.
Vit E blieven ze niet en stoppen dan met eten. :P

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 19:20

mirjamalvaro schreef:
Ik ent gewoon jaarlijks, niet extra.

Voer, 3x daags PAVO lac.
Vit E blieven ze niet en stoppen dan met eten. :P

Haha die van ons eten De capsules nog net niet uit je hand :')

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 23:17

:Y) Retlaw en Mirjamalvaro, wat grappig dat bij de 1 ze er gek op zijn en de ander niet. Misschien verschil van merk? Wel handig, capsules. Gewoon de mensen variant?

Carika: deze maand krijgt ze nog een vaccinatie tetanus en influenza. Komt hopelijk de afweer in de biest ten goede.

Palousa: ja, ik hou ook van mineralen emmers… voor al ons vee eigenlijk. Mijn paarden vreten hem alleen met een dag leeg..:-S
Koop ik een saai degelijk mineralenblok dan kijken ze er niet naar (vast minder suiker dan in de emmer;-)
Of ze zien de emmer zoals mijn kinderen een ijsje in een plastic smurfehoofd zien...
Heb jij daar geen last van? Dat hij binnen een paar uur op is?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 23:38

Hier gewoon de jaarlijkse vaccinatie en naast ruwvoer en merriebrok een complete vitamine en mineralen poeder.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:41

Hebben jullie enig idee vanaf wanneer je schopjes waar kan nemen?

Ik heb zojuist Urbi's buik zien bewegen en daarmee is mijn laatste twijfel of ze wel/niet drachtig is uit de lucht geschoten :D

Vraag me af of het indicatie is hoe ver ze al is. Ze heeft in de kudde met hengst gelopen afgelopen winter, behoorlijk afgelegen op de berg, dus het is volledig onbekend wanneer ze gedekt is.
Begin juni is ze uit de kudde met hengst gehaald, dus na 1 mei kan het in theorie niet zijn...

Ben echt een blije stuiterbal nu, had zoveel twijfel en of ik het me niet inbeeldde... of ze erl/niet drachtig is... ze is ten slotte Burguete, die hebben per definitie een buikje :Y)
Nu heb ik bewijsmateriaal :j

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:44

Maribor Moet idd rond de spenen kijken daar vult het een beetje. Maar is nog heel weinig hoor haha. Met voelen viel het mij vooral op dat er iets werking inzat tegenover een paar weken geleden.

Die buik steekt flink uit bij velvet :D

Kwa ph strips begint de waarde meestal rond 8. En dan zakt deze geleidelijk aan. Ligt eraan welke strips je hebt, hoe kleiner de stapjes hoe beter af te lezen. Ik heb de strips van bonusan. En als daar een merrie 6.2 op test heb je meestal binnen 24-48u een veulen. Vanaf dat de ph daalt naar 7.0, test ik 2-3x per dag. Maar sommige merries gooien razend snel de ph omlaag. Zo weet ik hier dat als Daisy naar een ph van 7 gaat en dr spenen vullen, is er meestal binnen 12u een veulen.

Wij voeren vitamine e in poedervorm bij vanaf 300 dagen. Helpt hier echt om te voorkomen dat ze aan de nageboorte blijven staan.

Aatrox snap helemaal dat je het niet wilt riskeren met de Rhino. Wij verhuizen ze met 320 dagen naar de beval stal. Tenzij ze heel vroeg uierontwikkeling hebben, dan al eerder. Bv saartje begint met 300 dagen al uier aan te maken en gaat met 310 dagen in haar beval stal. Zij bevalt meestal ook rond 325 dagen. Wij gebruiken gehakseld koolzaadstro. Werkt voor ons het beste. En idd beetje oppotten of zeker genoeg leggen. Na de bevalling gaat het natte eruit en gaat er flink stro overheen.

Corinadrenth interessant van die brix test en dankjewel voor de link neer te zetten. Ik ga mij erin verdiepen. Wellicht interessant om te proberen hier. Heb 1 merrie die zonder ph daling of echt volle bevalt dus dat is altijd heel strikt in de gaten houden. Wie weet pikt zo een brix test sneller de veranderingen in de melk weer.

Kabayo minthe begint idd al wat te veranderen kwa vorm in dr kont.

Myrthee je dames zijn flink rond, ze zijn behoorlijk gegroeid afgelopen tijd lijkt het. Hopelijk bevalt ze toch mooi in je vakantie.

Retlaw er komen spannende tijden aan. Nog even en je kunt aftellen :):)

Cioccolato Dat is dan idd toch beetje spannend als je smorgens pas aan melk kunt komen.

Carika Wij enten niet extra, alleen jaarlijks. Tenzij de merrie recent bij ons is gekomen en geen goede basisenting gehad heeft. Dan enten we wel extra.

Rauka gemiddeld genomen voel ik tussen 160 en 200 dagen voor het eerst schopjes. Maar voor ik het echt zie, dan zijn ze meestal aan de laatste 100 dagen bezig. Spannend als je geen datum weet.

Weet iemand overigens hoelang Biest zich goed houd in de vriezer? Heb 2x een merrie gemolken die dr veulen verloren was bij geboorte en dus vollop biest had. Maar hoelang blijft dat goed?

Wij maken zelf een mengeling kwa voer en geven vitamine e bij vanaf 300 dagen. Paarden glimmen je tegemoet en zien er goed uit. Hebben ook altijd stevige veulens volgens de veearts :=

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:22

Nieky1993 als je echt een vrieskist hebt met -18 of kouder dan blijft biest heel lang goed. Het wordt bij -18 graden nooit slecht alleen de goede stofjes worden met de tijd minder.

Een vriesvak is een ander verhaal dat is niet koud genoeg.

Bij het opwarmen is het belangrijk om dit in warm water te doen, niet in heet water. De stofjes zijn gemaakt voor lichaamstemperatuur en overleven niet als het te heet wordt.