Er is al de mogelijkheid dat Levis en Cielo apart staan ik heb een strook apart waar Levis heen kan. Maar ik denk dat Levis de hele nacht buiten gestaan heeft en gewoon niet richting de stal is durven gaan omdat hij dan een stukje door de gezamenlijke weide moet. Ik kan geen draad spannen tot in de stal helaas, daar is de doorgang iets te smal voor.
Met de komende koudere nachten hou ik hem ook op stal.
Ik ben niet bang dat Levis te klein is, maar momenteel is Levis nog erg jong. 4 maanden, als die wat ouder wordt zal hij ook hopelijk wat brutaler worden.
Ah ja als dat tot de stal niet kan , is het lastig. Maar 4 maanden is idd wel erg jong nog. Dan is hij wel vroeg afgespeend?... Hier duurde het ook echt wel even voordat Lootah gewend was aan haar drukke en lompe halfbroer. Die vond het in het begin ook erg spannend en heeft dus vooral steeds veilige plek moeten kunnen hebben en eigen stal om te slapen in het begin en dat ging steeds beter. Nu is het dikke mik
Oh 4 maanden is ook nog wel erg jong. Kun je niet een pad maken dat hij ook gewoon de stal in kan? Lastig hoor, het duurde bij ons ook even voordat de jongens aan elkaar gewend waren. Dat heeft me wel wat grijze haren gekost.
mooney
Geplaatst: 23-12-25 10:43
Ik was eigenlijk op m'n handen aan het zitten, maar ik vind dat lastig. Art, als je deze feedback niet wil mag je dat aangeven, dan zet ik je even op foei zodat ik het niet meer zie. Want ik merk nu dat ik het topic steeds maar weg klik zodat ik niet reageer.
Is er misschien iemand die je kan helpen met het nemen van beslissingen Art? Het voelt zo vanaf de andere kant van het scherm heel impulsief allemaal en ik heb het idee dat het de dieren niet ten goede komt. Eerst Baron weg en geen plan B om Cielo dan niet alleen achter te laten, en om dat de verhelpen loopt er nu zo'n veel te jong, veel te klein jong veulentje bij hem. Ik zie de goede bedoelingen er wel achter, maar ik denk niet dat het voor de dieren zo uitpakt als je het bedoelt.
Ik heb even zitten neuzen, Levi wordt op 17 november al zonder mama bij een handelaar aangeboden. Als hij nu 4 maanden is, dan is hij dus met 2,5 - 3 maanden bij moeder weggehaald. In mijn ogen moet je dat soort handel niet steunen en als je ze dan gaat 'redden' dan zet je hem bij een zeer tollerante Shet merrie met veulentje aan de voet in de hoop dat ie nog een adoptiemama krijgt. We weten van Cielo dat hij een jaar ouder is, graag wild speelt (zie spelen met Baron) en naar je verhalen behoorlijk hengst kan zijn. Met een volwassen, grote Shetlander met een grote mond had dat wellicht wel gekund, maar voor een onderontwikkeld, zeer jong veulentje is dat toch geen match?
Ik zie dat je heel goed je best doet om goed voor ze te zorgen, maar door die impulsieve grote beslissingen zet je jezelf steeds 10-0 achter en ik denk dat vooral Levi in dit scenario daardoor wel tekort wordt gedaan, ondanks dat jij heel goed voor hem wilt zorgen.
Ik heb levis via 2dehands gekocht en daar stond geen datum bij en zoekertje was toen nog maar pas online.
Anyway, wat een fokker doet kan ik niet zien vanachter mijn scherm. En ik heb hem ook niet rechtstreeks van de fokker vandaan. Maar het is nu zo en de tijd kunnen we niet terugdraaien.
Hem redden is ook niet wat ik deed, levis zag er namelijk gewoon goed uit. Die wondjes waren 10 dagen na aankoop. Dus of hij ze al had of niet is niet te zeggen. Hij was namelijk gewoon actief en ook de eerste dagen stonden ze gewoon prima samen buiten, heb mijn buren ook gevraagd of er veel gejaagd werd en beide zeiden van niet. En 1 van de buren zijn quasi de hele dag thuis met zicht op de weides.
Ik ben tevens actief op zoek naar een 3de maatje die wat ouder is zodat er ook een volwassen dier bij staat.
Eens met Mooney. Heel eerlijk, denk ik dat Levis beter ergens anders kan staan ipv bij een baldadige, grote jaarling. Baron heb je verkocht vanwege tijd gebrek, heb je dan wel tijd voor 3 paarden?
Art_Ificious
Geplaatst: 23-12-25 16:15
Tijdgebrek? Het ging vooral om mijn pijnlijke enkel. Waar ik blijkbaar gewoon mee moet leren leven.
Heb ze de gehele weide terug beschikking gegeven. Meer ruimte en meer gras ter grazen = meer rust blijkbaar.
Wel nog steeds aparte strookjes waar Levis terecht kan en ook nog steeds toegang tot zijn eigen stalletje.
Deze strook moet sowieso omdat Cielo geen direct contact mag hebben met de buurpaarden aan die andere kant ivm dat er 3 merries staan.
Art_Ificious
Geplaatst: 23-12-25 21:54
Mja, Ik ga topic ontstippen. Want wat ik ook doe, het is nooit goed. Iedereen was zo blij dat Cielo een vriendje had, en nu kritiek omwille van de leeftijd van Levis en afspenen waar ik helemaal zelf geen vat op heb. Terwijl de leeftijd al vaker gemeld was maar bu ineens komt er kritiek op. Ga de fokker dan kritiek geven maar niet mij.
Anyway voor mijn gemoedsrust is het beter afstand te nemen en niks meer te posten
Sanet
Geplaatst: 24-12-25 07:27
Hier helaas ook wat pech! Een van mijn jaarlingen liep al een poosje wel/niet goed, hoefsmid erbij, dierenarts erbij. Ik zag het ook alleen maar in draf en zo vaak zie ik ze ook niet draven. Ze staan of te eten of ze zijn aan het woest spelen en racen. Maar heb vaak genoeg gezien dat hij mooi gelijk liep, plumeau staartje erop en blij. Maar voelde toch niet goed, dus toch maar afspraak bij de kliniek gemaakt om goed na te laten kijken. Aan het oefenen geweest met trailer laden samen met mijn oudste merrie als emotionele support. Daar stond hij ook mee samen toen hij net hier kwam, dus die mag hij graag. Trailer laden ging echt super goed. Dus richting kliniek een 2 week geleden.
Hij vond het daar heel spannend en liep daardoor beduidend beter dan ik hem thuis had zien doen de laatste week. Soms vond ik hem dan over de benen helemaal niet slecht. Maar dan draafde hij bij me weg en keek ik recht van achter, dan was het heel ongelijk in het bekken. Dus duidelijk niet goed.
In ieder geval, veel te lang verhaal beetje inkorten: hij heeft door trauma (gevallen met spelen??) een deel van z’n laterale kruisband gescheurd en er zit een gat in en ook ik röntgenfoto lijken er dingen in het kniegewricht te zitten die er niet horen en is het bot ook niet mooi. Prognose op deze manier als rijpaard is niet gunstig, mild uitgedrukt. Er werd aangeraden om middels kijkoperatie alle losse flarden en onwenselijke delen weg te halen, dan nog extra met PRP te behandelen en dan revalideren. Dat geeft hem een 85% kans dat hij wel gewoon als rijpaard ingezet kan gaan worden.
Dus na een kort overleg met de financieel directeur, hebben we besloten hem die kans inderdaad te gaan geven. Dus 5 januari brengen en 6 januari wordt hij geopereerd. Ze gaan hem ook gelijk castreren. En dan hopelijk mag ik hem 8 januari weer ophalen wij beginnen het nieuwe jaar dus wel spannend. Dan 2 weken stalrust en 2 maanden stappen aan de hand. Met een beetje mazzel mag hij dan als het gras weer gaat groeien weer lekker met m’n maatje het gras op. Z’n maatje wordt 9 januari ook gecastreerd, dan is dat ook maar gewoon klaar.
M’n stuntpiloot voelt zich overigens verder nog prima, glimt als een spiegel en moet vooral nu gewoon in zn normale dagelijkse routine blijven om zo fit mogelijk de operatie in te gaan. Dus mag nu ook nog gewoon klieren binnen en buiten met z’n maatje.
Oh wat naar Sanet! Dat lijkt me heel lastig om te horen! Hopelijk gaat de operatie goed en behoort hij tot de 85% die er goed van herstelt!
Luci heeft zijn eerste deken gesloopt. Gelukkig konden de stalhouders het fixen met een andere sluiting (gebeurt natuurlijk later op de avond en dag voor mijn lange werkdag waardoor vandaag mijn man heen gaat om te mesten, maar die heeft geen verstand van dekens oid). Hij draagt nu 50 gram, heb wel een nieuwe 0 grams liggen maar net nu het zo koud is, vind ik het lastig om dan ineens een dunnere deken op te doen. Kan een nieuwe kopen, maar wetend dat die gesloopt wordt, is beetje zonde van het geld.
Dus mocht iemand nog een goedkope 50 grams regendeken hebben liggen in maat 125/175 of 135/185 (185 draagt hij nu maar is iets te geoot).
Balen Sanet. Hopelijk gaat alles goed en behoort hij tot de 85%. Goed dat ze beide tegelijk gecastreerd worden.. staan ze beide op rust alleen die van jou wat langer dan.
Je zou ook naar een Bucas smartex rain kunnen kijken. Die kunnen van +15 tot -5 dacht ik. Ik zou even op marktplaats kijken of outlet van de Epplejack ofzo. Kleine maatjes blijven vaak over
Oef heftig Sanet! Hopelijk gaat het goed en herstelt hij snel. Hier weinig (of eigenlijk: geen) nieuws te melden, het gaat goed met de dametjes. Heerlijk zo, eigenlijk. Elke dag even knuffelen en kroelen, naar de wei, buiten spelen en grasjes eten, terug op stal, even knuffelen en kroelen, repeat.
Art_Ificious
Geplaatst: 24-12-25 21:11
Wou toch even nog meelezen, lees ik hier ineens minder goed nieuws voor Sanet. Veel sterkte, hopelijk een voorspoedig herstel.
Ik heb tevens wel een dekentje van 175cm maar ik denk dat dat 100 of 150 grams is.
En nog even tonen dat die 2 van mij toch wel prima samen gaan. Cielo vind het ook prima dat Levis uit zijn bak eet.
Ach, wat balen Sanet… Ieder jonkie is een gokje, maar we hopen allemaal dat ze gewoon gezond opgroeien natuurlijk. Ik hoop van harte dat jullie bij het gunstige percentage horen! Dapper dat je het opereren aandurft, ik hoop op een goede uitkomst. Sterkte en beterschap!
Sanet
Geplaatst: 24-12-25 22:07
Ik zie geen andere reëele optie dan hem nu te laten opereren. Zelf herstellen gaf de arts weinig kans van slagen. Dus als hij 30 moet gaan worden, dan bieden we hem de beste kans met operatie. We gaan hem wel verzekeren voor de operatie. Mocht het onverhoopt helemaal mis gaan, dan staan we niet met dubbel lege handen. Maar laten we gewoon hopen dat onze blije smurf gewoon weer gauw up and running is (zodra dat mag dan, tot die tijd een beetje kalm blijven natuurlijk). Voor nu is hij nog gezellig vervelend met z’n mattie.
Sanet wat een leuke foto en ook die van Lonniej.. geweldig!!
Art_Ificious fijn dat het goed gaat!
Ik wens iedereen een hele fijne kerst toe en een super 2026! Cover heeft zijn nieuwe kerstcadeautje goed gekeurd
mooney
Geplaatst: Gisteren, 00:19
Vanuit hier ook fijne kerst, van Swift en zijn kuddegenoten.
Toushie
Geplaatst: Gisteren, 08:34
Jeetje Sanet , dat is geen nieuws waar je op zit te wachten of wat je verwacht had natuurlijk. Met die kans van slagen zou ik ook voor opereren gaan en ik duim voor jullie dat het goed gaat komen.
Arti : Ik denk persoonlijk ook niet dat Cielo Levi niet duldt maar wel dat cielo gewoon wat groot en lomp is voor zo'n kleintje. Cielo moet leren wat minder heftig te zijn voor hem en Levi moet uiteindelijk leren omgaan met Cielo. Dat vergt tijd , ruimte en voor Levi een eigen veilige plek. Fijn dat ze wel zo lekker samen kunnen eten.
Dgm : balen van je deken , hier geen 1 in die maat. Maar even online rondkijken op tweedehands/marktplaats?