Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:49

Misschien beter even leeghalen haha
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 13-11-25 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:53

Kabayo, ik heb friese stabij. Uitslag hopelijk morgen.
Altijd fijn als de HD/ED goed os voor de fok. Wij wachten tot 3 jaar voor 1e nest.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:58

Niet van toepassing

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 21:17

Pomski Wat een leuke pony's zeg
Kabayo Jaaah, ik had inderdaad de 2 zilverappel veulentjes. Ik heb er 1 zelf gehouden en de andere is afgelopen zaterdag naar zijn nieuwe huisje gegaan. De hengst is inderdaad zilverappel bont en is getest op N/LP dus is volgensmij appaloosa.
Leuk om jullie ook weer te volgen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 17:42

Wij mogen hier eindelijk stoppen met de antibiotica *\o/*
Ook mogen we de regumate gaan afbouwen. Wel volgende week nog een keer scannen om te kijken of het beeld gelijk blijft, maar veulentje is nog mega actief en lekker warm waar die hoort. *\o/*

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 19:40

Myrthee, wat een super nieuws!! Duimen dat het soepel blijft lopen vanaf nu.

Kabayo, respect voor jou trouwe bijlees posts elke keer <3 Ups is niet van mij maar hier in training/pension voor een jaar of twee. En om een veulen te krijgen, het plan was dit jaar. Nu dat niet is gelukt (denk ik :') ) is het plan verschoven naar volgend jaar insemineren. Mocht ze toch drachtig zijn zou het wel heel fijn zijn. Scannen of niet laat ik nog bij de eigenaar.
Ja Kina was een ramp deze zomer... Fenja vorig jaar ook, verder nooit gezien of gehoord, dekkende drachtige merries :')
Eigenlijk heel positief nieuws dus voor jou, wat fijn! Die twee dingentjes klinken niet heel heftig gelukkig. En fijn geen OCD.

Pomski, Hasta is mooi rond inderdaad! Dolly vind ik ook wel drachtig ogen maar soms lastig te zien.

Nou hierbij de beloofde recente foto update. Ze zijn goed rond dit jaar :P

Kina 204
Afbeelding
Afbeelding

Fenja 169

Afbeelding

Afbeelding

Svala 146

Afbeelding

Jona 144
Afbeelding

Afbeelding
Ice 132
(had geen zin haar hooi te verlaten...)
Afbeelding

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 14:26

Wat een heerlijk gezicht al die ronde buikjes! Hier worden beide dames ook mooi rond al en we zijn nog geen eens op de helft, volgens mij ontploffen die dadelijk als het zo doorgroeit.

Fijn dat er geen OCD's zijn gevonden!

En fijn dat het met een sisser is afgelopen en je de antibiotica mag afbouwen! Hopelijk pakt ze het goed op zonder Regumate, hoelang heb je het dan gegeven? Hier zijn we pas na 110 dagen gestopt.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 14:52

Aatrox schreef:
Wat een heerlijk gezicht al die ronde buikjes! Hier worden beide dames ook mooi rond al en we zijn nog geen eens op de helft, volgens mij ontploffen die dadelijk als het zo doorgroeit.

Fijn dat er geen OCD's zijn gevonden!

En fijn dat het met een sisser is afgelopen en je de antibiotica mag afbouwen! Hopelijk pakt ze het goed op zonder Regumate, hoelang heb je het dan gegeven? Hier zijn we pas na 110 dagen gestopt.

Ze staat nu 3 weken op de regumate. Ze zit nu op dag 208.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 17:20

Mirjamalvaro oh wat leuk een stabij. Kan je daar wat een reu vinden in Zweden? Of rij je dan naar Nederland toe? Had je de uitslag al?

Myrthe was je later begonnen met regumate? Kan mij iets herinneren. Nu straks weer een scan? Fijn dat je mag stoppen :D

Aatrox ja heel blij mee. Scheelt toch weer… heb mij er best rot om gevoeld omdat haar zoon het wel had. Nahja en weer door :D

Lyona ik ben zwanger en heb soms tijd over haha. Daarnaast vind ik het dikke buiken topic altijd erg gezellig. Ik wordt zo blij van veulentjes en het naar toe leven :D ‘Jammer’ dat ik zelf ook in maart moet. Hoop dat de beide voor mij gaan maar eigenlijk heb ik zelf ook geen zin in 41 weken zwanger zijn ofzo haha. Zilver is 15 maart veilig en dan zal ze vast ook bevallen. Ik ben 19 maart uitgerekend := Minthe weet ik niet wat ze doet maar die 25 februari al veilig
Oh ik meende even dat ups van jou was, sorry. Ja dan is het aan de eigenaar. Zou wel leuk zijn voor haar! Jij had toen op dat moment ook een van jezelf gedekt toch? Paar dagen voor Perry terug ging. Nee het ene ding wat ze heeft is meer voor haarzelf nadelig wellicht straks. Het andere is nog discutabel maar dat laat ik aan de dierenarts en chirurg over wat voor advies ze geven daarover. Heb er zelf ook bar weinig verstand van :+
Mooie foto’s! En wat zijn ze allemaal mooi rond. Ik zie ook een nadeel aan zoveel wit :P

Ciocolatto bedankt voor je kritische blik er op. Het voor mij best iets onbekends. Ik moet nog op je PB reageren besef ik mij haha! Sorry. Hoe gaat het met jou dame?

CiaraLady Zilverappel is zo mooi! Snap dat je daar blij mee bent. Wel leuk dat je er eentje aanhoud! Ook voor de fok straks? Of wel later voor de verkoop. Appaloosa bont en zilverappel is wel de jackpot :j

Pomski och ja dat vond ik zo sneu. Zo gaaf een zilver fjord… gelukkig met de merrie alles goed maar blijft heel zuur. Jaa Iempie is heel gaaf! Heel goed gelukt. Wellicht straks met een enting oid combineren? Doe ik vaak ook haha. Of de tandarts. Voorrijkosten zijn ook flink omhoog gegaan, ook alweer 46 euro

Zilver vandaag 200 dagen drachtig!
Afbeelding
Knappe Minthe. Nog 102 dagen te gaan dus kan overmorgen eindelijk aftellen, laatste 100 dagen *\o/*
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 17:28

Ze zien er goed uit :)

Ik heb 5 stabij en zweden heeft 2 na grootste stabij stamboek. Ook ben ik naar Denemarken afgereisd voor een reu.
Nog geen uitslag, dus nu misshien pas dinsdag.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 17:31

Hier vandaag ook de 200 dagen grens bereikt voor Julia.

Meiske precies andersom (ongeveer) die heeft nog 199 dagen te gaan voor ze veilig is :)

Beide bol, gezond en nog vol energie. Het weer was hier afgelopen dagen nog zo mooi dat ze nog lekker in het weiland hebben kunnen rondscharrelen *\o/*

Afbeelding
Julia al mooi bol!

Afbeelding
Meiske nog lekker aan het werk <3

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:28

Er staan ook heel veel topics op bokt over met allerlei scenario's, meningen, kritische blikken. Het is ook niet echt iets waar iedereen dezelfde mening over heeft. Dat maakt het lastig. Of niet. Ze kunnen prima voor de sport goed bevonden worden met een keuring namelijk :j
Als we alle gp paarden eens op de foto gaan zetten........ in alle disciplines.
Ooooh hier gaat t gestaag door. Heb er 2 in juni ofzo pas uitgerekend. Het net pas de huidige veulens afgespeend :+
En de jonge eind maart maar ik leef pas in het nieuwe jaar er naar toe ofzo. Eind van het jaar is donker, nat, grauw. En in januari is de denkwijze ineens anders _O-

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 21:33

Kabayo, al lekker aftellen zo met beide dames (en jij voor jezelf ook stiekem al natuurlijk).

Wij zijn idd begonnen met de regumate door de afwijkende scan 3 weken geleden. Eerder heeft ze nooit op regumate gestaan en is dus heel recent begonnen en dus gelukkig ook weer afbouwen. Doordat het vruchtwater zo troebel was, waren ze toch bang dat er placentitis zou kunnen komen en wilde ze zo met de regumate verwerpen voorkomen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:56

Cio :') eerst de winter overleven :P
Hier is de eerste 13 maart al veilig, eigenlijk te vroeg maar ja.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 12:33

Ja die winter is niks aan toch..... en omdat ik ze zo laat heb is het toch gewoon zon gat.
De maart merrie is anders. Die is gewoon al bijna aan de beurt.... het is gewoon een verschil _O-
Ik hang nu nog onder de uier om te checken hoe ze zich houden na afspenen ipv om te kijken of t veulen al komt

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 13:30

Mirjamalvaro Fijn dat chablis inorde is terug.

Candalise wat een kleurkansen, dat wordt een verrassing *D

Kabayo de tijd gaat hard op het moment. Hier zijn de eerste 2 ook over 100 dagen veilig. Fijn dat de röntgen goed waren opzich.

Maribor ik heb hier altijd de indruk bij de merries, hoe drukker het veulen in de buik, hoe rustiger als ze geboren zijn :+ jij kunt ook al aftellen rustig aan :D

Lyona je merries zien er goed uit, allemaal lekkere bolle buikjes. Ben ook benieuwd hoe Kina het gaat doen als moeder. Heb hier ook ooit een merrie gehad die enorm schrok in het begin als het veulen schopte :+ had je svala nog laten scannen of ga je afwachten? Ik heb hier toch ook al merries gehad die leeg gescand waren en toch drachtig bleken, soms komt het dus wel eens voor haha.

Ciara_lady welkom en wat leuk dat je er weer bij bent. Welke kleur hadden de veulens dit jaar?

Pomski ze hebben toch allebei een mooi buikje lijkt het. Wellicht als je binnenkort beweging voelt bij
Dolly dat je gerust gesteld bent.

Myrthee wat een goed nieuws *\o/*

Friesfanaat Julia heeft idd al een mooie buik. Leuke naam Meiske trouwens :D

Cioccolato De winter is altijd gewoon K*t :'). Dat natte gedoe de hele tijd. Alles is vettig en vies. Ben telkens blij als we tegen april zitten :+

Hier gaat alles zijn gangetje. Een hoop mijlpalen gehad alweer.

Lizzy 208 dagen, nog heel bescheiden maar heb het veulen eindelijk gevoeld.
Afbeelding

Adora 175 dagen, dit wordt dr 2de veulen.
Afbeelding

April 200 dagen
Afbeelding

Daisy 201 dagen. Zij is al enorm breed :+
Afbeelding

Links Loes 156 dagen (loes had prikbolletjes verzameld in haar voorpluk :+ ), rechts luna 175 dagen.
Afbeelding

Missy 190 dagen
Afbeelding

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:03

Hallo,

Mag ik me hier ook aanmelden?
Sinds juni dit jaar ben ik trotse eigenaresse van Pearls Beauty, beter bekend als Ruby.
Een 11 jarige Tinkermerrie, voormalige fokmerrie maar 1 veulentje gaat ze nog krijgen.
Ze is rond 25 april 2026 uitgerekend en gedekt door San Cler Moonshine.

Het laatste veulen dat ik gefokt heb is dit jaar alweer 16 jaar geworden dus het is al een tijd geleden voor mij :')

Ruby (1e premie + ster bij NSvT)

Afbeelding

Afbeelding

San Cler Moonshine (aka Moony) (goed gekeurde dekhengst bij NSvT)

Afbeelding

Ruby op 9 november
Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 11:37

Lyona en Nieky, jullie dames zien er top uit.

Flettie, welkom!

Friesfanaat, fijn dat jou dames nog lekker in het werk staat! Ze lijken nog vrij bescheiden.

Kabayo, jij kan nu echt met beide dames aftellen! Komt het eind toch al snel in zicht he.

Mijn dames zitten nu op 213 en 187 dagen dracht.
Beide worden ze al mooi vol (zijn ook beide wat dik, maar dat mag). Beide hebben ze ook al niet zo'n zin meer om iets te doen, dus we doen maar 2x in de week longeren en dan is het wel goed. Verder willen ze alleen poetsen en kriebelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 11:04

En de tijd gaat gestaag door, duurt nog een tijdje tot het mei en juni is voor de veulentjes.

Mijn ene merrie (niet drachtig) is mega hengstig en mijn drachtige merrie dekt haar :7

Wel bijzonder dat ze hengstig is want we wonen in Zweden en gister was het -13.

De ene merrie begint nu langzaamaan wat te groeien. De andere zit pas op 120 dagen

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:14

Shadowstar, ohh jij ook een dekkende drachtige merrie :+ Ben blij dat ik niet de enige ben met wat hormonaal aparte dames... Je moet nog lang wachten op je kleintjes

Myrthee, mooie zichtbare buikjes beide, en zeer tevreden blikken, heerlijk <3

Flettie, welkom! Prachtige merrie is Ruby, erg benieuwd. Mooi buikje heeft ze al.

Nieky, Svala niet laten scannen, geen zin om een uur over gladde landweggetjes naar een kliniek te rijden eigenlijk, voor haar ook onnodige stress. We merken vanzelf of er wat uitkomt denk ik :P Als ik in februari of maart nog twijfel ga ik dan misschien scannen. Dan zou het ook wel zichtbaar moeten zijn denk ik.
Lizzy is inderdaad ook nog mooi strak, is ze maiden? Andora mooi hangend buikje al <3 Daisy ziet er hoogdrachtig uit... Ze zien er allemaal lekker tevreden en drachtig uit.

Cioccolato, de winter duurt zo lang, zeker als je op drachtige merries zit te wachten :P Maart is al vrij snel inderdaad, wat een verschil met in de zomer uitgerekend.

Mirjam, ook vroeg inderdaad!

Friesfanaat, ook de 200 dagen mijlpaal, wat fijn!
Ze zien er prachtig uit beide

Kabayo, het is ook zo heerlijk om naar de veulens toe te leven. En de spanning ervoor met merriestaren, tiet staren en al met je jas aan buiten staan als je ze op de camera een onschuldig rondje ziet draaien :+
Wel spannend voor jou, tussen je twee merries uitgerekend zijn! Wat een timing...
Jep nadeel van bont is ook weer ontdekt. Hoewel de perlino en champagnes nog erger zijn. Jij boft maar met een minimaal bonte als Minthe :Y)
Jij mag al gaan aftellen voor minthe, wat fijn! Met de laatste 100 dagen lijkt het ineens zo veel sneller te gaan.

Weer dames spam, de winter is hier ook aangekomen en alles prachtig sprookjesachtig wit <3
Kina 213 dagen, niet te missen drachtig :Y)
Afbeelding

Afbeelding

Fenja 178, nog lekker actief en vrolijk
Afbeelding

Afbeelding

Svala 155, toont helemaal niet. We zijn lekker aan het werk, de kilotjes extra worden langzaam vervangen met wat spier en ze geniet er erg van om bezig te zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Buikje na een training, heeel strak in het pak nog :o
Afbeelding

Jona 153, lekker rond
Afbeelding

Afbeelding

Ice 141, ze begint wat bij te trekken fysiek, eindelijk. Ook mooi zichtbaar gelukkig.
Afbeelding

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 14:39

Lyona wat een heerlijke foto’s in de sneeuw. Haha ja dat minimale bont is dan wel een voordeel ja. Maar enorm mooi vind ik het niet :P Ja wat een timing ja haha maar aan de andere kant, ben ik er na maart ook af :P Is het Svala haar eerste veulen? Minthe duurde ook lang dat je iets zag. Woon je eigenlijk al lang in Zweden?

Shadowstar oh jee ook al een dekkende merrie, hengstje denk ik :P Jeetje wat koud -13! Maar wel mooi in de sneeuw denk ik :j

Myrthe Jaa! Ben wel blij dat het alweer opschiet. Geduld is niet m’n sterkste vak. Helemaal niet als je van die leuke kleurtjes verwacht haha! Ze zien er mooi uit! Mooie buikjes :D En nat… bah hier ook hoor. Geef mij maar lente, zomer… Goh wat eng ook dat troebele vruchtwater. Hopelijk is nu alles goed

Flettie welkom! Wat een prachtige merrie! Wat voor kleur is de hengst? Lijkt mij niet een normale schimmel?

Nieky gaat snel he! Gelukkig wel denk ik dan maar. Wat is lizzy mooi met haar mooie lichte vos kleur. Adora ook al een mooi buikje. April en Daisy zijn al aardig bol! Ze zien er allemaal wel heel lief en vriendelijk uit. Was je ze wel eens/vaak? Of eigenlijk niet? Lijkt mij een hele klus :j

Mirjamalvaro ik herinner mij dat je eens zei (of was dat iemand anders) dat het seizoen wat laten in Zweden begint in de kou. Dan is maart wel vroeg voor jullie. Ik hoop vooral dat het droog is in maart
Oh joh dat wist ik niet dat de stabij daar zo populair is! Alleen maar beter dan wbt reu keuze :D

Ciocolatto Jaa dat is ook zo wbt röntgen. We gaan het zien. In principe heb ik verder groen licht wbt fokken. Heb de vraag nog gesteld in een Friezen forum op Facebook. Maar eigenlijk zet niemand fokmerries op de foto en wordt er dus ook niks vanuit het stamboek gevraagd wbt merries. Jammer wel eigenlijk.
Ow jeetje juni pas. Dat is pittig. Vooral als hier alles geboren wordt/is en jij nog moet wachten := Ja dat is ook zo, al vind ik januari de meest vreselijkste maand van het jaar. Die duurt 60 dagen ofzo :+

Friesfanaat ook de 200 dagen al voorbij. Zo leuk dat ze precies samen lopen :j Ze zien er prachtig uit! En wat is je bak droog haha!

Vandaag Sneeuwpret! Nahja, sneeuw. Vlokjes haha
Zilver dag 208. Nog 112 tot veilig. Minthe dag 226. Nog 94 tot veilig
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 15:10

Kabayo seizoen start hier rond midden/eind april. Chablis en Blossom waren beide leeg, Chablis zelfs 2 jaar. Dus gelijk begonnen.
Beide gelijk drachtig :')

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:38

Wat leuk om al die bolle buikjes te zien!! <3

Lyona; Leuk om het verschil te zien bij je merries met verschillende dagen.

Myrthee_ ; Gelukkig dat alles weer rustig is bij jou _/-\o_

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:39

Aah jaloers hoever sommige dames al zijn en al die bolle buikjes! Daar wordt je toch blij van! <3 <3

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:36

Ik moet toch ook weer eens foto's maken :))

De wintervoorraad ook weer ontvangen.
Afbeelding