Kletstopic veulens 2025

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 07:22

SophievdV schreef:
[ Afbeelding ]

Van het weekend nog een foto gemaakt. De tijd gaat zo snel. Het afspenen doen we geleidelijk, vind dat echt het minst van het fokken.

Wat een knapperd <3 De tijd vliegt voorbij!

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 07:24

SharonIndezz schreef:
Hahah hier wilde viv ook altijd vervelen met de kruiwagen, meer dan eens gebeurd dat er een volle kruiwagen om donderde

Ik werd afgelopen zaterdag op mijn verjaardag verrast met onderstaand cadeau, zo blij mee <3

[ Afbeelding ]

Verder gaat het gelukkig super goed weer, ze is gisteren voor de eerste keer daar naar de smid geweest, en die vond haar heel mooi en super braaf, dat zijn leuke complimenten <3

Hoe is het verder met alle veulentjes hier?

Nog gefeliciteerd je verjaardag. Wat een prachtig cadeau!!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 07:25

Wat een knappe veulens!
Ook hier moet ik binnenkort gaan spenen ze is 6 maand!

In de stal word het nu ook wel wat krapper dus het is straks goed.. maar heb nu geen maatje voor haar wel lieve stiefmoeders hoor of moekes :')

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 08:33

Hoi hoi!
Wij waren goed op weg met spenen maar helaas heeft Dice een ongelukje gehad. Hij heeft met zijn been in de draad gehangen (wat best knap is want het is keurig geregeld op deze stal) en heeft een wond aan zijn been. Nu staat hij samen met mama op stal. Hij vindt zichzelf heeeeeel zielig…

De wond in spoiler:
Spoiler:
Afbeelding

En hier stond hij bij te komen van de sedatie.
Afbeelding

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 17:48

Blue_Eyes schreef:
Hoi hoi!
Wij waren goed op weg met spenen maar helaas heeft Dice een ongelukje gehad. Hij heeft met zijn been in de draad gehangen (wat best knap is want het is keurig geregeld op deze stal) en heeft een wond aan zijn been. Nu staat hij samen met mama op stal. Hij vindt zichzelf heeeeeel zielig…

De wond in spoiler:
Spoiler:
[ Afbeelding ]

En hier stond hij bij te komen van de sedatie.
[ Afbeelding ]

Wat schrikken zeg! Hopelijk gaat het nu wat beter met hem en geneest hij gauw! Beterschap :7

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 17:49

Janinevv schreef:
Wat een knappe veulens!
Ook hier moet ik binnenkort gaan spenen ze is 6 maand!

In de stal word het nu ook wel wat krapper dus het is straks goed.. maar heb nu geen maatje voor haar wel lieve stiefmoeders hoor of moekes :')

Lieve stiefmoeders zijn ook leuk toch :D

SharonIndezz

Re: Kletstopic veulens 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 18:00

Wat een knappies weer allemaal de veulentjes <3

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:56

Hoe is het hier met alle baby’s?

Ik ben afgelopen zaterdag weer bij Viv wezen kijken, ze is nu 7 maand, en groeit ineens mega hard, gelukkig <3 ze ziet er wel verwilderd uit met der lange haren haha, maar ze doet het verder super goed, <3

Afbeelding

Afbeelding

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:29

De mijn staat nu ook sinds kort in de opfok. Vond ik wel erg, hoor, daar "dumpen" :') . En ik had uiteraard gelezen over het gesnotter bij jou Sharon dus ik hield mijn hart vast. Maar ging super goed, snel onderdeel van de kudde en als ik langs ga ben ik niet echt interessant meer. Nu 2-en-nog-wat jaar wachten, duurt lang!

Afbeelding

Channiechoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:49

@SharonIndezz Wat wordt ze groot, en wat fijn dat ze het zo goed doet zeg <3

@ponytante Wat spannend de opfok. Ga je tussendoor ook nog oefenen enz?

Met Indiana gaat het echt top! Een foto van vanavond metij, afgelopen zaterdag de hoefsmid, en mwt haar nieuwe maatje in de kudde <3
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 22:24

Ik heb mijn veulentje verkocht.
Zondag word ze mits ze haar helemaal goed vinden opgehaald :D vind het spannend en jammer maar ze krijgt een super huisje!

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 08:49

Wat fijn dat het zo goed gaat met alle veulens! Ik begrijp wel dat het een moeilijke stap is om ze naar de opfok te brengen. Maar uiteindelijk hebben ze het heel leuk met veel vriendjes daar.

Oh Janine sterkte zondag!

Fergus doet het heel goed, alleen heeft hij al een tijdje dunne mest. Maar verder groeit hij bizar hard. Ik heb het geluk dat hij thuis kan blijven met een vriendje en bij z’n moeder. Al zal ik hem ooit wel moeten afspenen en moeten de jongens vroeg gecastreerd.

Hier met z’n vriendje van dezelfde leeftijd.
Afbeelding

En dit was een paar dagen terug, hier kan je zien hoe enorm hij is.
Afbeelding

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 09:58

7 maand alweer sharon! Gaat hard he!

Ponytante, ah ergens ook wel een goed teken, betekend dat ze het wel mooi naar de zin hebben met hun nieuwe vriendjes!

Wat een knapperd zeg channiechoco!

Jeetje graffpamela, die is inderdaad niet klein!
Heb je al eens een zandkuurtje gegeven?
Mijn ervaring is dat vooral die veulens nog wel eens in het zand willen lopen eten, slikken en doen. Vooral als ze net geboren zijn, maar ook zo met het paddock seizoen.
Die van mij was ook ineens in de dunne, zag er verder wel goed uit, at goed, dronk goed, fit en vrolijk, enkel koeienvlaaien.
Dacht kan 2 dingen zijn, zand in de maag, of wormen. Hij was al 2x ontwormd voor spoelwormen maar moest de najaars ontworming nog. Dus met dierenarts overlegd en beaamde mijn idee. Ben begonnen met zand kuurtje van een week, en na een paar dagen werd de mest alweer behoorlijk steviger. Vandaag nog even ontworming erin en dan gaat die kleine (nouja hij is ook best groot al :+) vriend zaterdag ook naar de opfok.

Heb hem nu een weekje snachts apart in de stal naast zn Moeder. Beide echt geen kik gegeven, vinden het volgens mij wel heerlijk hun eigen space. Maar hij werd ook echt wel vervelend naar zn moeder en gunde haar eigenlijk geen rust meer, ook snachts amper.
Hopelijk verloopt het met wegbrengen ook een beetje rustig, al heeft mijn eigen moederhart er het meeste last van geloof ik :(:) :')

Hij gaat gelukkig heel dichtbij in de opfok dus kan altijd zo even heen. Klein groepje van 3 komt ie, maar toch spannend... Vooral hopen dat ie zichzelf beetje heel houd de komende jaren, hij mag wel graag ruig spelen namelijk.. :7

Afbeelding
Hier kan je wel een beetje zien hoe groot hij al is, zn moeder is ook niet de kleinste (1.70+)
Afbeelding
Met die bambi oogjes altijd.... <3

Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:22

Gelukkig bij jou geen snotneus Ponytante, het gevoel van dumpen herken ik wel := gelukkig zien die beestjes dat niet zo haha

Wat een plaatje channiechoco <3

Gefeliciteerd met de verkoop Janine, lijkt mij best lastig, gelukkig krijgt ze een goed thuis <3

Jeetje GarffPamela zo groot al en zo’n Knappie <3

Prachtig veulen Magic_Lover, hopelijk blijft ie idd heel := fijn dat ie kortbij komt te staan, kun je hem regelmatig zien <3

Edit: ik zie trouwens dat jullie veulens allemaal al behoorlijke staarten hebben, viv heeft nog een klein kort staartje, hopelijk groeit die ook mooi mee :')

Nanu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 11:33

Leuk al die updates!
Apollo is sinds afgelopen weekend ook afgespeend en staat nu 24/7 buiten met een ander hengstveulen en een shetlander ruin. Hun paddock staat wel naast die van zijn moeder, dus al zij binnen- en buitengezet wordt is hij nog wel onrustig, maar verder gaat het hartstikke goed
Afbeelding
Afbeelding

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 13:31

@magic lover heb wel een kuur van 5 dagen gegeven met psylliumzaad en met een maand of 5 ivectermine gegeven. Misschien moet ik nu eerst nog een andere wormenspuit geven. Verder doet hij het ontzettend goed. Ik ben nu wat zwarte klei bij gaan geven, dat werkt voor de grote paarden altijd heel goed. Dus nog even puzzelen.
Hij gebruikt ook wel veel de mineralensteen, maar of dat is omdat hij veel vocht verliest of dat hij juist daarvan aan de schijt gaat….

Wat fijn dat het langzaam afspenen zo goed gaat! Jouw merrie groeit ook lekker door. Fergus z’n moeder is denk ik wel 175 of groter. Hij was zelf 144 met 6 maanden

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 14:53

Hoe lang deden jullie over het afspenen?
Zoveel verschillende ideeën en manieren.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 15:03

Bij ons is het afspenen nu helaas even on hold gezet door Dice zijn verwonding. Het geneest wel netjes, maar hij zal nog wel een week of 2 op stal moeten blijven. Dat doen we niet zonder mama, dus hij is weer even terug bij af.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 15:14

Staan nog lekker bij mamma tot het voorjaar :))

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 15:15

Wij hebben het toch wel redelijk vlot gedaan. Paar keer een uurtje apart op stal, toen een keer een uur of drie. Toen twee nachten apart en toen gescheiden. Ging eigenlijk voor Viento wonderbaarlijk goed. Die heeft geen paniek gehad bij de echte scheiding.
Moeders had het er wel ietsje zwaarder mee. Maar dan zal ook komen door haar uier op spanning.. maar nu is alles helemaal goed.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 15:31

Hier gaat t altijd lekker makkelijk. Als ze een maand of 10/11 zijn zet ik ze gewoon in 1x in een andere wei. Geen gedoe, geen geroep en geen strakke uiers. :))

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 15:33

Vipje staat nog lekker bij mama en papa en Grote Tante en Omie Schaap :D
Bedoeling is dat hij daar lekker bij blijft en vanzelf afspeent.

Ben benieuwd of dit zal lukken.

Momenteel zie ik hem eigenlijk bijzonder weinig nog drinken. Eigenlijk enkel als hij iets nieuws heeft moeten ontdekken zoals hoefsmid, nieuwe graasweide, halstergewenning etc dus vooral stressdrinkje ipv hongerdrinkje.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 15:56

Mijn veulen is dus verkocht en daarom de vraag.
Ze willen haar zondag ophalen maar afspenen kan wel gaat hier alleen wat lastiger ivm ze kunnen elkaar horen.

Wat zouden jullie doen? Zondag ophalen en moment dat ze trailer opgaat is ze afgespeend? Of morgen beginnen met afspenen en hopen dat ze dan oké is?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:41

Ik heb nu 2x geleidelijk afgespeend, alsin vorig jaar heel rustig even erbij weg totdat een nacht vol te houden was. Dan wel in de box naast de moeder zodat ze nog contact kunnen hebben. En toen na 1.5 a 2 wk met maatje samen en er niet meer bij. Dat ging heel mooi, al die tijd konden ze de merrie wel gewoon zien. Toen ze met maatje kwam te staan stond ze tegenover haar moeder.

Dit jaar wel gelijk de nacht volledige nacht apart gedaan, maar meer ook omdat meneer zn mama gewoon geen rust meer gunde snachts. Hier ook gewoon de box naast de merrie, beide geen kik gegeven. Hij lag direct de 1e nacht al languit te snurken. (Doen ze neem ik aan niet als ze niet op hun gemak zijn) en dan sochtens weer bij de merrie om te laten drinken ivm uier. Die tijd proberen we steeds wat te rekken en zaterdag breng ik hem naar de opfok, dus dan is het wel meteen finito. Maargoed als ik zie hoe rustig en gemakkelijk het nu gaat verwacht ik (buiten mn eigen moederhart :+) niet teveel problemen.

Ik wou de merrie als het even kan graag thuis laten voor haar eigen rust, vandaar hier oa ook voor gekozen.

Maar om mij heen zie ik ook genoeg die in een keer erbij weg doen en wegbrengen. Komt ook toch wel weer goed, maar wel iets meer onrust de 1e dagen bij de merrie vaak.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:42

Oef dat vind ik een heel stressvol gebeuren hoor. Beide manieren die je voorstelt.

De scheiding is echt abrupt zo.... Als je er nu mee begint, heeft ze slechts 3 - 4 dagen om te wennen...
Eigenlijk zou ikzelf opteren dat ze later opgehaald wordt en deftig de kans krijgt rustig af te spenen.

Een verhuis is al heftig genoeg voor zo'n klein wezentje, daar moet toch niet ook nog een trauma van afspenen bovenop komen?