Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:00

Paint_Lover schreef:
Scan 30€, voorrijkosten erbij is het 72,50 per x....

3 cyclussen: 21 scans, 1x progesteron test, swap + kweek, insemineren 4x (en die kosten vielen me reuze mee, 50 per inseminatie) dus alles bij elkaar is dat rond de 1600€ excl dekgeld & ophalen van het sperma, dit veulen is nu al de duurste van alle door mij gefokte veulens :')

Maar ach, heb het er gewoon voor over... als ik dat niet had had ik niet moeten willen fokken ;)

Hier verder niets te melden, lees wel netjes mee.... volgende week donderdag weer een scan gepland staan (dag 66 ongeveer), kijken of we het geslacht kunnen bepalen (nog nooit eerder gelukt maar wel bij allemaal een bepaald gevoel gehad en dat is al 5x de juiste gebleken). Ben benieuwd of het deze keer wel lukt :)

Dit is dus waarom ik er voor heb gekozen om naar een hengstenhouder te gaan ipv het thuis te doen. Snap dat niet iedereen die mogelijkheid heeft maar pff wat een kosten.

palousa_boy

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:48

Hoop volgend jaar met onze eigen hengst te dekken maar dat is met alle registraties en inschrijvingen niet echt goedkoper :+ al zal veel gewoon 1 keer zijn zoals dna onderzoek bijvoorbeeld.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 21:03

Scannen is hier 44.70 excl btw visite 60 excl. Herhaalvisite is iets minder. Factuur altijd eind/ begin van de maand. Ondertussen 2x het dekgeld kwijt aan da en koerierskosten die waren 75 per levering.Sta er niet teveel bij stil fokken en paarden sws kost geld, als ik dat er niet aan uit wil geven moet ik guppies gaan houden.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 21:43

Myrthee_ schreef:
Dit is dus waarom ik er voor heb gekozen om naar een hengstenhouder te gaan ipv het thuis te doen. Snap dat niet iedereen die mogelijkheid heeft maar pff wat een kosten.

Ik heb n merrie die de trailer niet tof vind, die kan dr balans niet houden en gaat dan springen. Daarnaast is ze op vreemd terrein mega gestressed dus dat is voor mij gewoonweg geen optie om dr op het dekstation te zetten.

Dit wordt mijn 6e zelfgefokte veulen en het is de 1e merrie die niet meteen of bij de 2e poging dragend is. De moeder van deze merrie was n regelrechte engel en kon ik overal neerzetten. Die heeft 2 rondes bij de hengstenhouder gestaan.

Ach ja, nogmaals t is wat t is... is iets meer spaargeld doorgegaan dan ik gehoopt had maar goed dat is het risico van fokken denk ik dan maar weer en als er volgend jaar dan ook nog mijn droomveulen uitkomt (met mijn geluk zal dat wel weer niet ;) ) dan ben ik de gelukkigste ter wereld (anders ook wel hoor :P )

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 22:11

palousa_boy schreef:
Hoop volgend jaar met onze eigen hengst te dekken maar dat is met alle registraties en inschrijvingen niet echt goedkoper :+ al zal veel gewoon 1 keer zijn zoals dna onderzoek bijvoorbeeld.

Jij hebt welshjes toch? Kan je gewoon deklicentie erbij doen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 01:36

rowindie schreef:
palousa_boy schreef:

Jij hebt welshjes toch? Kan je gewoon deklicentie erbij doen.

Ja moet nog even uitzoeken hoe ze dat hier in Frankrijk voor zich zien allemaal.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:16

Ik ben dit jaar helemaal niet actief geweest als anders. Ik lees wel stilletjes mee.

Einde van de maand laat ik ze nog scannen of ze netjes drachtig is.

Muronia. Scannen ze nadien niet of er reactie is op diepvries? Deden ze hier nog wel

Ik probeer weer wat actiever te zijn. Er staat best wat te gebeuren. We gaan verhuizen met de merries. Ik heb een stuk wei gevonden met paddock en stuk verhard. Dat wordt even kijken hoe we dit straks met de bevalling gaan doen. Maar alle vertrouwen in dat dit goed komt. Mocht het nu heel nat zijn kan ik altijd een rijpaard wisselen van stal. Zodat ze wel in een binnen locatie staan. Ik vindt het een spannende stap. Maar ook heel veel zin in. De jonkies/oudjes en drachtig merrie neem ik mee naar dit plekje

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:01

Spannend! Betekent dat dat ze in principe buiten bevallen? Hier zijn we niet anders gewend namelijk. Niet altijd handig met jonge veulens maar uiteindelijk komt t altijd wel goed :D

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:15

Ik wil denk ik mijn merrie ook gewoon buiten laten bevallen, heeft ze gewoon meer ruimte dan in een stal van 3 bij 3.
Wil de andere paarden er dan naast zetten, dus niet erbij en dan na een dag of 3 de paarden er weer bij laten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 14:18

buiten bevallen is idd wel mooi, wat een beetje lastig is het monitoren in het donker.

fijn sowieso lekker buiten, ik heb ze ook het grootste gedeelte van het jaar 24/7 buiten staan

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:08

Ik hang camera's op en er zal iets om te schuilen zijn. Maar april kan echt heel slecht nog zijn. Nu was het dit jaar top en konden mijn maart veulens gelijk op de wei. Maar jaar ervoor heeft mijn maart veulen 2 maanden op de paddock /stal gestaan omdat het zo nat was. Nu kan ik zelf alles een beetje bepalen. Maar ik wil iets achter de hand hebben mocht het te nat zijn.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:57

Ze kunnen kiezen hier op de dag, Sterre is gewoon naar binnengekomen om te bevallen.
'S-nachts staan ze binnen als er een moet bevallen. Hebben nog geen camera's op de wei. Moet nog kijken hoe ik dat ga doen met 3.5ha :Y) Is natuurlijk ook geen wifi op het land.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 18:05

Hier helaas scannen niet gelukt, flink gespoten maar ze was niet ruim genoeg voor mijn DA. Das de allereerste die hij niet kan scannen

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:15

Balen luna, dat is wel vaker met mini’s toch?

Dat je iets achter de hand wilt hebben snap ik helemaal AM! Vooral vroeg in t seizoen. Hier tot nu toe beide keren in t land bevallen tussen de rest van de kudde. Ze zonderen zich wel wat af van de rest voor de eerste dagen. Enige waar je op moet letten is veulens die door de omheining gaan. Eerste paar dagen is dat nog wel een dingetje weet ik uit ervaring :+

Voor wifi zou je iets op een simkaartje en zonnepaneel kunnen regelen.

Ik hang een lampje in de staart en/of manen die in de nacht aan is. Als we dan bij de wei zijn kunnen we mooi zien waar ze is. En een zaklamp natuurlijk. Ideaal is het zeker niet… Ik mis wel een stal als ik eerlijk ben maar goed we moeten het doen met wat we hebben! :o

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:31

Hier ooit 1 op de wei bevallen maar dat was de eerste en laatste heb veulen uit een gelukkig droge greppel kunnen vissen. Andere kant van het land loopt een sloot met hoge oevers en niet veel water. Wanneer het veulen maar buiten gaat wordt die kant altijd goed extra afgezet maar met bevallen schijnen merries de slootkant erg aantrekkelijk te vinden zal net zoiets zijn als met de achterkant in een hoek of vlakbij de muur gaan liggen.
Als ze met hun achterste vlakbij de omheining gaan liggen floept zo.n veulen zo onder de draad door de sloot in.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:47

Hier ook even wat minder actief op bokt geweest… Idaza zit nu rond de 70 dagen dracht.

Ik ben ook wel heel jaloers op die nederlandse prijzen hoor… hier gemiddeld $1000 kwijt per cyclus, dat is dan scannen voor hengstigheid, hengstig spuiten, insemineren, 18 dagen scan en 30 dagen scan. Dekgeld +verzenden komt er dan nog bij en kost rond de $1800-2500 voor dekgeld en $400 voor het verzenden. Oh en nog $175 voor het laten springen van de hengst.

Was heel blij dat het dit jaar in een keer raak was :+

Hier bevallen ze binnen onder de cameras. Ze komen sowieso binnen ‘s nachts want klein veulentje buiten word makkelijk prooi voor beren/coyotes/bobcats/wolven etc.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:55

AM wat fijn dat je een mooie plek hebt gevonden voor ze! Ik denk dat je er heel blij van gaat worden en je paarden ook. Even puzzelen hoe je het dan met bevallen gaat doen. Misschien kun je een deel van de schuilstal afzetten zodat je daar toch een soort merriestal van kan maken voor de nachten.

Vorige ronde is ze wel gespoeld een dag na het insemineren, deze ronde niet. Heeft ze ook nog nooit nodig gehad dus ik was er eigenlijk niet blij mee dat ze dat de vorige keer zonder overleg gedaan hebben.

Sommige bedragen zijn echt gigantisch.. dan mag ik hopen dat je dat er ook weer uit kan halen bij verkoop van een veulen.

Nog 2 lange weken tot de drachtscan hier.. ik hoop het echt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 10:18

Wij zijn klaar. Ook Sterre en Eli hebben kloppend hartje en gaan verzekering in. Seizoen afgelopen :D

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 10:41

Muronia dat denk ik ook. Van pension ben je toch echt afhankelijk en zijn er altijd dingen die je anders wilt.
Schuilstal afzetten was mijn idee ook. Stroomdraad is als ze zo klein zijn misschien wel heel spannend. Kan tzt kijken voor weide hekken ofzoiets.

Toch raar als er geen reden voor is om te gaan spoelen. Nu is er met diepvries volgens mij wel meer kans op reactie als vers? Maar die van mij was ook gewoon mooi schoon.

Mirjamalvaro *\o/* wat een succesvol jaar voor jullie. Mag ook een keer meezitten!

Libera. Wow dat zijn nog eens prijzen. Maar ligt de marktprijs misschien wel hoger als hier?

Vindt de markt niet heel geweldig momenteel. Nu heb ik mijn veulens netjes kunnen verkopen. Ik heb er één staan, Waar wel vraag naar is. Maar wil ik niet weggeven :') ik ben te benieuwd hoe hij gaat ontwikkelen.

Sommige mensen hebben duidelijk moeite met verkoop van hun veulens /paarden. Er is ook echt duidelijk minder gedekt dit jaar

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 10:57

Zo niet verwacht gezien de omstandigheden maar yuna is vandaag gescand en toch drachtig. Nu weten we dat we bij haar het ei dus echt moeten afspuiten, anders lukt het niet.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 11:32

AM je zou ook van die hoge festival/terrein hekken kunnen huren/kopen. Boer hier in de buurt kwam een stal te kort voor een merrie met veulen en heeft op die manier ook een stal onder de overkapping gemaakt. Ideaal en nog relatief goedkoop/makkelijk!

Fijn zeg Diandra! Hoe gaat t met je veulen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:20

AM zeker succesvol 3 in 1x, en de andere 2 in 2x drachtig. Dus ik klaag niet :))

Afbeelding

Gefeliciteerd Diandra :D

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:23

Dat is netjes, gefeliciteerd! Nu ongeduldig wachten haha

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:28

Diandra gefeliciteerd!

AM ik zou ook iets met hekken doen of als je het wat duurzamer wilt maken, steenschotten. Die heb ik aan de binnenkant in mijn stallen. Zijn loeisterk, rotten niet en echt hufterproof. Kunnen ze ook niet met benen tussendoor komen zoals bij een hek.

Ik hoop toch zo dat ik ook goed nieuws krijg over 13 dagen. Vind het veel te leuk om hier mee te praten en om mezelf weer op een veulentje te kunnen verheugen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:30

Eerlijk gezegd vindt ik die 11 maanden altijd zo voorbij vliegen :')

Hoop het Muroon!