Kletstopic 2024 veulens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:56

Ik zou dan inderdaad naar 3 rijen draad gaan en goede klap stroom erop. Hier heb ik op zonnenenergie een gedeelte en dan 1-2 meter ertussen en dan nog een keer draden want moet de jaarling hengsten niet bij de dames hebben.
Zorg ook dat draad goed strak staat en nergens tegenaan zit want dan lekt het stroom.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:36

mooney schreef:
Mijn ervaring is toch dat er te weinig klap op de draad staat dan (of de onderste draad niet laag genoeg).
Sommige hebben de kop onder de draad en gaan er dan juist door als ze een klap krijgen achter de oren (zo'n dodo heb ik lopen), met goede klap en draad laag genoeg zodat ze er niet het hoofd onder kan steken gaat het prima (ik heb wel op de meeste stukken 3 rijen draad, onderste dus op 3/4 hoofdhoogte van de hoogste op 1.20. Dus het nodigt ook niet uit tot erdoor gaan.

Als ze een hele dikke voorpluk hebben kan dat isoleren. Sommige mensen vlechten dan een stroomdraadje in de voorpluk.

Ze heeft inderdaad hele dikke manen en een dikke voorpluk. De stal eigenaar zei dat ze echt wel een goede klap hoort te krijgen, wij hebben het haar alleen nog niet zien doen. Dus ik heb ook geen idee hoe ze het voor elkaar krijgt. Het draad hangt bij haar op knie hoogte en het andere draad op schouder hoogte. De omheining om de wei heen laat ze wel met rust en dat zit op dezelfde hoogte, echt op het moment dat ze een stuk afzetten gaat ze klieren.

Een ijzerdraad in haar voorpluk vlechten willen we ook proberen, gaan we alleen even mee wachten tot na het weekend. Er is hier op het weiland dan een evenement, zij gaat dan met een Fries uit de wei in een ander stuk wei met hekwerk en gaas zodat ze niet kan ontsnappen.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 21:00

Unique doet het goed. We hebben geen idee hoe het met de wond gaat. Vanwege de locatie van de wond hebben ze ervoor gekozen om het gips langer om te laten. Ze heeft geen zwelling en krijgt nog antibiotica, dus de verwachting is dat het goed gaat. Met Unique zelf gaat het ook goed. Ze krijgt duidelijk beter voer. Ze had best wel wat verkleurde vacht, wat ook wat dof was en dat is ze nu aan het verliezen en krijgt glans. Ze maakt het de dierenarts ook super makkelijk, laat alles goed toe. En het op stal staan verdraagt ze beter dan verwacht. Nu al een week stalrust. Ik ben zo goed als dagelijks bij haar. De eerste dagen merkte ik ook dat het haar goed deed. Ze ging steeds liggen slapen als ik kwam en at dan ook beter. Nu is de gelukkig wel gewend daar

Afbeelding
Bovenste verband is eraf zodat het makkelijker is om zwelling tijdig op te merken

En over de wratjes. De zus van Unique, die heeft echt bizar veel wratjes gehad. Gaat vanzelf over en de andere volwassen paarden krijgen het ip niet. Heeft bij haar wel lang geduurd. Denk rond de 6 maanden. Maar er is niks meer van te zien

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 22:31

Daarom ben ik blij dat ik ze voor de nacht op stal heb. Sinds de ander er is zie ik die van mij bijna nooit meer liggen buiten terwijl hij dat eerst heel veel deed. Op stal ligt hij veel en de ander ook. Ze hebben daar de rust zonder gestoord te worden.
Goed voer doet veel. Zie ik nu ook bij de ander. Sinds we die op dezelfde brok hebben staan als Cover is hij bijgetrokken en zijn doffe vacht kwijt.

Fijn dat het goed gaat en de stal rust accepteert.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 05:11

Blij dat het goed gaat met Unique Anoushka. Ook altijd leuk day ze alles toelaat.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:49

Met dikke manen zeker zorgen dat ze niet hun hoofd tussen 2 draden krijgen.
Hier gelukkig geen problemen met ontsnappen.

Fijn dat het goed gaat met Unique, hopelijk herstelt ze snel.

Hier vandaag een baal hooi laten leveren. De droogte blijft aanhouden en het gras raakt ook op.
Nou, die 2 hadden er de grootste lol in. Vooral Cielo :+
Ik weet niet of een aanhangernet eromheen slimmer was? (ben bang voor beknelde hoeven/benen in netten).

Afbeelding
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:10

Whaha geweldige foto’s!

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 20:54

anoushka gelukkig geen zwelling en fijn dat ze zo braaf is! Ben je toch een stukje geruster.

Wat een geweldige foto's Art_Ificious! Ik zou zo er ook geen net overheen doen ik zie die van mij dan al helemaal erin vasthangen met de benen ja. :=

Over de draden, bij mij was er een keer een stuk waar de stroom het niet meer deed. Daar liep ze dus als klein veulentje gewoon door de draad heen en weer terug.. toen had ik het gemaakt en deed de stroom het wel weer en is ze er nooit meer doorheen gegaan. _/-\o_ weet niet of je een apparaatje hebt om de stroom te meten? Anders even op verschillende plekken meten.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 22:36

Haha Artificious, wat een lol hebben ze. Wel jammer van het hooi want ik denk niet dat ze het nog eten waar ze in hebben staan dansen; de mijne zijn over het algemeen nogal kieskeurig. Of verwend. Ik had het denk ik in een bak gedaan of zo of het in delen gevoerd. Maar dot geeft wel leuke plaatjes.

Fijn dat het goed gaat anoushka!

Wat betreft ontsnappen, inderdaad een goede klap stroom op voldoende draden en voorkomen dat ze er tussendoor kunnen kruipen. Eventueel met draad in de manen als het notoire uitbrekers dreigen te worden. De enige manier als je ze op lange termijn jn de wei wil houden. Ik taster alles af met stroomdraad, alleen de buitenkant van onze weides zijn van permanentkabel. De rest is met dunne nylondraad afgezet, dus het is wel gijn dat ze binnenblijven.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 10:06

Nou de staleigenaar heeft gisteravond mevrouw omgetoverd naar teletubbie. Ze heeft een ijzerdraad vast gezet met een touw in de hoop dat ze binnen de draden zou blijven. Ze heeft het alsnog voor elkaar gekregen om er doorheen te gaan, morgen gaan we samen de afrastering nog een keer maken. Ik neem dan ook een meter mee om te kijken of er voldoende stroom op staat want ik denk dat daar misschien het probleem ligt.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 12:44

Ik denk dat dan ook want dat had ik hier ook met de andere jaarling en daarna is hij er niet meer doorgegaan.

Gisteravond laat nog alles een douche gegeven. Ze stonden te zweten op stal. Cover vindt het heerlijk..

Net even wezen veulen knuffelen.. dan mis ik dat kleine wel hoor..
veulen is nu 3 maanden oud.
Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:15

melissac schreef:
Nou de staleigenaar heeft gisteravond mevrouw omgetoverd naar teletubbie. Ze heeft een ijzerdraad vast gezet met een touw in de hoop dat ze binnen de draden zou blijven. Ze heeft het alsnog voor elkaar gekregen om er doorheen te gaan, morgen gaan we samen de afrastering nog een keer maken. Ik neem dan ook een meter mee om te kijken of er voldoende stroom op staat want ik denk dat daar misschien het probleem ligt.

Dit klinkt als een hilarisch zicht, maar als ze er alsnog doorheen is gegaan vraag ik me af of er inderdaad voldoende stroom op staat :j

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:18

Hier vandaag met Piet naar kliniek geweest! Hij blijft een slechte buik en vacht houden dus even onderzoeken wat er precies gaande is met hem en hoe we hem kunnen ondersteunen. Mest laten onderzoeken op zand, algemeen onderzoekje en bloedonderzoek gedaan. Hij heeft iets zand in de mest en bloedonderzoek krijg ik begin volgende week uitslag van.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 15:30

Ik had Piet even vergeleken met een jaarling die ik te koop zag staan.
Desbetreffende jaarling staat er eigenlijk slechter bij dan Piet wat vacht en buik betreft.

Ik hoop dat het gewoon iets simpels is :)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:33

Art_Ificious schreef:
Ik had Piet even vergeleken met een jaarling die ik te koop zag staan.
Desbetreffende jaarling staat er eigenlijk slechter bij dan Piet wat vacht en buik betreft.

Ik hoop dat het gewoon iets simpels is :)

Foto is ook uit een gunstige hoek, van de zijkant zie je het erger.
Dierenarts gaf aan dat hij er niet heel slecht uit zag, maar dat er wel iets niet goed was. Hoop dat er uit bloedtest iets komt en dat we dan weer een lekkere speelse jaarling hebben staan!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 19:36

Anoushka fijn om te lezen dat het goed gaat.

Melissac is de wei met van die prikpaaltjes en smalle lintjes afgezet? Ik denk ook te weinig stroom erop. Ik heb ooit een jong paard gehad die ook door het lint bleef gaan maar de oorzaak bleek toch te weinig stroom te zijn.

Art haha lol hebben ze er wel mee!

Flubberboot hopelijk komt er iets (simpels) uit het bloedonderzoek zodat je er iets mee kan.

Ik vind Syl wat te schraal op dit moment. Ben nog een beetje aan het puzzelen wat ik eraan kan doen. Ze groeit ook zo snel. Heeft praktisch onbeperkt goed hooi, in deze tijd elke dag een paar uur weide erbij (ik heb niet zoveel gras dus dat manage ik zodat ze de hele zomer wat te snoepen hebben) en staat nu op 2 kg havens basis sportbrok per dag.

Afbeelding

Afbeelding

Aagje
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:53

Lastig Muronia. Ik had het ook een tijdje maar hier staan ze van 12-7 uur uit op de wei en dat heeft hem wel goed gedaan en de ochtend staan ze met hooi in de bak. Hij is nog niet heel vol maar niet meer zo schraal. Je zou nog grasmix bij de brok kunnen doen?

Hopelijk kunnen ze vinden wat er met Piet is en is het simpel op te lossen!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 21:41

Lastig Muronia,
Maar ook niet geheel onlogisch misschien met hoe groot ze is en hoe ze blijft groeien?

Een leuk speeltje voor paarden... Een hondenflosh
Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 21:59

Wat goed dat je Piet hebt laten checken zeg! Ik ben heel benieuwd of er wat uit zijn bloedwaarden komt. Deel je ze hier als je ze hebt? Ik vind dat heel interessant. Ik zou denk ik dat ook hebben laten checken als ze zo doffig en magertjes blijven :j

Ach ja die syl! Is denk ik ook lastig tegenaan te voeren, die groeit zó hard :wow:
Wellicht nog een idee om iets van olie toe te voegen aan het voer? Dat is hoog in calorieën, of iets in de richting van sojaschroot?
Ik heb geloof ik Rosa na haar ongeval een paar jaar terug goed terug op gewicht gekregen met fibrebeet van pavo :j maar ik geloof dat niet alle paarden dat lekker vinden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 23:56

Ik ben inderdaad even aan het nadenken wat voor extra's ik haar kan geven. Ik ben bang dat ze fibrebeet niet lust, dat is bietenpulp toch? Misschien een muesli of merriebrok dacht ik aan. Ja ze groeit hard en dat kost natuurlijk veel energie maar ik heb mn paarden liever wat steviger dan dit.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:37

En jaarlingbrok in plaats van basis? Net even wat meer eiwitten en mineralen? En dan een scheutje olie erover.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:40

Muronia. Ik zou voor syl een brok halen voor jonge paarden. Basis sport brok is niet voldoende voor ze. Heeft matice in de andere opfok ook tijdje op gestaan. Ging niet goed. Ik voer soms ook havens senior grumps bij. Das in 2 minuten klaar en heel smakelijk

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 12:49

Ik heb nu eerst de senior crumbs van Havens gekocht. Vanavond maar even kijken of ze die lust. Ik las er goede dingen over dus hopelijk ook voor haar.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:52

Iig geen Pavo olie, Eli eet nu helemaal niet meer. Heel fijn :')

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 13:27

Lastig dat voeren met die jonkies! Die van mij mag ook wat voller, maar wil hem ook niet overvoeren. Hij is al flink aan de maat en behoorlijk overbouwd, dus hij heeft veel energie in het groeien gestopt denk ik. Hij krijgt naast veel hooi Pavo Podo Grow (aanbevolen hoeveelheid) en nu sinds een week een mix van Fibrenuggets, Weightlift en wat sojaschroot. Ik hoop dat hij daar wat van gaat aanzetten, zodat hij met wat reserves de winter in kan.