Buik gevoelig 3 maanden na bevalling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Magick

Buik gevoelig 3 maanden na bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 06:54

Hi allemaal,

Mijn lieve Abby is bevallen van haar mooie zoon Thibbe op 28 april 2025.
Nu blijft haar buik, dik gevoelig terwijl haar billen en ribben beginnen in te vallen.
Waar kan ik aan denken, wormen? Zand? Ze krijgt extra voeding, staat 24/7 buiten met toegang tot hooi.
We wonen in Zweden, het hooi is hier een stuk armer dan in Nederland, dus ze krijgt nu extra grasbrok bij gevoerd en extra mineralenbrok.

groetjes Mirjam

Elisa2

Re: Buik gevoelig 3 maanden na bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 09:10

Drinkt het veulen nog bij haar? Want je ziet weleens vaker dat merries dat slecht trekken en leeggetrokken worden door het veulen. Zou vooral merriebrok bij gaan voeren.

Wat betreft haar gevoelige buik, daar zou ik de DA even naar laten kijken of alles van binnen wel oke is en anders een keer een osteopaat oid er bij halen. (als alles oke is)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 09:27

Heb je foto's?
Veulens trekken merries leeg maar aan ons, eigenaren, omdat bij te vullen (eigenlijk vanaf begin af aan goed voeren, bii een achterstand is het moeilijk inhalen). Een enkele uitzondering is er niet tegen te voeren maar als ze leeg getrokken worden voer je niet goed.

Magick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 09:36

Veulen is 3 maanden oud en drinkt nog bij haar. Ze krijgt extra voeding, maar het is ook een shetlander, dus ik kan ook niet teveel bijvoeren.
Ik zal proberen een foto te plaatsen. Ik ben daar niet heel handig in op dit forum

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 09:39

Zolang ze zoogt hoef je niet bang te zijn voor hoefbevangenheid en ze heeft wel extra voedingstoffen nodig. Merriebrok wordt niet voor niets aangeraden bij drachtige en lacterende merries.

Magick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 09:46

Ben niet bang voor hoefbevangenheid. Maar voer vinden hier in Zweden is een uitdaging. Ik zal haar in ieder geval meer gaan voeren

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 09:51

Waar in Zweden zit je en heb je een analyse van je hooi? Heb je ruwvoer van vorig jaar of van dit jaar? Ik werk als voedingsadviseur in Zweden dus ik kan makkelijk voor je meekijken met de producten die hier verkocht worden. Je zal vast wel een Granngården in je buurt hebben? Die zitten zo goed als overal :D

Magick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 17:38

Ik zit in värmland en mijn hooiboer heeft geen analyse. Ik heb een nederlandse boer die merrie brok uit nederland haald . Die kan ik maandag gaan halen. Ze krijgt nu extra grasbrok bij van hartog samen met superfit horse brok. Het voer hier in zweden test heel slecht uit op mijn paarden.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 21:31

Ik zou er zelf niet direct voor kiezen om Nederlands voer aan je (drachtige/zogende) pony te voeren, de voeding in het ruwvoer is hier heel anders dan in NL en als je dus op een zweeds / scandinavisch ruwvoer Nederlands krachtvoer gaat geven krijg je tekorten en onbalans, omdat het nederlandse krachtvoer afgestemt is op de gemiddelde voedingswaarden van nederlands ruwvoer, en vice verca dat het scandinavische krachtvoer is afgestemt op scandinavisch ruwvoer. Vooral selenium (selen in het Zweeds) is erg belangrijk om goed in de gaten te houden als je een buitenlands merk voert, want dat hebben wij totaal niet in onze grond maar wel in NL, en selentekort kan best grote gevolgen hebben. Maar er zijn ook andere mineralen die over het algemeen laag zijn in Zweeds ruwvoer die dat niet zijn in NLs ruwvoer, vooral zink, koper en magnesium. Ijzer is daarnaast juist erg hoog en soms mangaan ook. Daarnaast zijn over het algemeen de waardes van mineralen en eiwit laag omdat onze grond armer is in voeding.

Hoe bedoel je dat het voer slecht test op je paarden? Bedoel je daarmee het ruwvoer of het krachtvoer? Welke zweedse producten/merken heb je al getest? Het klopt dat wij niet zo'n grote voedingsmarkt hebben als in NL helaas, maar er zijn hier heel veel paarden dus er is vast wel iets te vinden wat passend is. Het is niet zo dat omdat je paarden uit NL komen, dat ze andere behoeftes hebben oid dan zweedse paarden.

Ik werk zelf voor Brogaarden (en indirect Dodson & Horrell) en wij hebben twee producten speciaal geschikt voor drachtige/zogende merries maar ben ook erg fan van Swedfed. Bijv de All In om een goed niveau eiwitten te krijgen en desnoods in combinatie met mineralen als je niet zo veel wilt voeren. Ik vind zelf dat de Swedfed mineralen het beste bij het algemene ruwvoer hier passen; hoge waarde zink, natuurlijke selen en geen/weinig ijzer en daarnaast een algehele goede balans tussen de verschillende mineralen. Het Deense merk Aveve heeft ook fijne producten die prima op zweeds ruwvoer aansluiten. Krafft zou ik persoonlijk zelf ver vandaan blijven, is vooral veel vulmiddelen en weinig echte voeding.

Magick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 22:34

Mijn paarden komen uit nederland en worden eens in het jaar doorgemeten. Mijn ruin plaste bloed afgelopen december, ik heb hem laten doormeten en hij bleek een babesiose infectie te hebben. We hebben zijn hooi, water wn supplementen doorgemeten, en brogarden, kraft, granngården erbij genomen in de test, deze kwamen er toxisch uit voor hem. Het beste voer bleek toch echt de superfit horse en de hartog höcubs te zijn.

De dame die mijn paarden doormeet doet dit al jaren voor me. Ze is nu alleen op vakantie. Dodson en Horrel heeft inderdaad mooi spul. Mijn andere tinker is er 34 mee geworden samen met agrobs.

De kwaliteit die ik tot nu toe hier tegenkom vind ik teleurstellend. Ik snap de seleen en de vitamine b en e. Die zitten hier erg laag.