Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:08

Vaak als ze zeggen dat een paard er geen plezier uithaalt dan hebben ze hem zelf verreden.

Maar D/E, 9 jaar.. papier of geen papier? Ik ga even uit van geen papier en geen bijzondere kleur e.d. Zou denken in deze markt tussen de 3 en 5.000 euro.

Siko, dat snap ik..duurt lang dan hè!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:25

Ik vind de markt ongelooflijk lastig momenteel.

Zo kreeg ik onlangs de vraag van iemand wat een cruzado jaarling zou opleveren waar nog niet echt iets mee gedaan is. Ik dacht dat 2000/2500 wel een nette prijs zou zijn, maar de eigenaar vond dat volgens mij niet leuk dat ik dat zei :')

Weet ik veel, ik heb alleen paarden met papier :D

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 19:29

Staat er nu eentje om de hoek te koop, zag de advertentie een half jaar geleden al maar vind hem echt verdacht goedkoop op dit moment. Stond toen ook te koop als sportpony voor meer :')

Hij is een tijdje van het internet af geweest maar staat er nu weer op. Is afgelopen half jaar amper opgepakt. Wegens zijn maat veel reacties van kids gehad of toch mensen die sportfilmpjes wilden.
Heb verder geen sportambities o.i.d., paard kan lekker paard zijn hier en af en toe een wandeling en bosritje vind ik dikke priem. Staat nu aan huis.

Ben alleen totaal onbekend hiermee :')

Elisa2

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 20:22

Dikke kans dat ie medisch niet goed is dan.. eerst als sportpony en nu al vind sporten niet 'leuk'. Half jaar te koop en nauwelijks opgepakt klinkt als..bij belasting wordt ie kreupel.

Maar wellicht denk ik te negatief, kijken kan altijd maar zou wel iemand meenemen die verstand en ervaring met paarden kopen heeft.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 20:23

Kan idd Elisa maar kan er ook gewoon 1 zijn die net de mentaliteit van 100% geven mist. dat mistte ik in mijn cruzado en voelde voor mij daarom beter op zijn plek bij iemand die lekker buitenritjes ging maken met dr. Doodbraaf beest maar zal ook niet snel wat extras geven zeg maar.

Ik zeg dan ook 4 ongeveer. Braaf maar klein en papierloos.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 23:14

Zo lastig hoor. Je hoort vaak verhalen dat paarden die het “net” niet hebben, worden verkocht als recreatie paard. Niks mis mee natuurlijk mits er medisch niets aan de hand is.

Zelf heb ik ook twee Spaanse paarden zonder papieren. Enkel groene boekjes. Toch een groot verschil in prijsklasse.

Die merrie van mij vandaag even goed geïnspecteerd. Andere merries ernaast gehouden en vergeleken :') je moet toch wat om je twijfel weg te nemen hahaha _O-

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:19

Even een snelle post, ik lees later even bij.
Staleigenaar was op vakantie maar Rambo komt in augustus naar de wei en ik ga weer terug op pension als zijn hoef weer goed is :)

Lymfedrainage is om het hele systeem weer aan te zetten en om afvalstoffen af te kunnen voeren of stress te laten afvloeien. Zij werkt samen met twee hoefsmeden en heeft aangeboden eens een van hen te laten kijken naar Rambo z'n voetjes, dus ben benieuwd. Ze gaf zelf aan dat het voor Rambo waarschijnlijk heel goed is om een half jaar op 'vakantie' te gaan zodat hij even helemaal tot zichzelf mag en kan komen. (Daarnaast is de hoef ook te slecht om nu te gaan rijden natuurlijk).

Wie weet heb ik over een half jaar wel een heel nieuw herboren paard ;)

Edit: Vandaag een dagje Spaanse paardjes kijken in Bocholt :D

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:23

Neem je een goedgevulde portemonnee mee Tarzan?

:D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:48

Audesta schreef:
Kan idd Elisa maar kan er ook gewoon 1 zijn die net de mentaliteit van 100% geven mist. dat mistte ik in mijn cruzado en voelde voor mij daarom beter op zijn plek bij iemand die lekker buitenritjes ging maken met dr. Doodbraaf beest maar zal ook niet snel wat extras geven zeg maar.

Ik zeg dan ook 4 ongeveer. Braaf maar klein en papierloos.

Ja dat begrijp ik :j , ik vind het zelf vreemd dat hij dan wel eerst als sportpony geadverteerd is en na een half jaar verder waarin hij niet getraind en belast is, ineens niet meer. Ik zou denken dat zo'n dier dan gelijk als recreatiepony aangeboden zou worden met dito prijs.

Leuk Tarzan, veel plezier! Ik denk ook dat zo'n half jaartje "vakantie" nooit slecht kan zijn voor een paard mits ze voldoende kunnen blijven bewegen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 13:17

Elisa2 schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Curro van ons was ook maar 1.50cm, het is wel grappig want hier sluit mijn been perfect om aan. Terwijl ik ook een paard had van 1.67cm waar ik altijd een beetje mijn benen moest optrekken om er bij te komen.

[ Afbeelding ]

Het ligt dus kennelijk ook wel erg aan de bouw. Oja, ik ben 1.73cm dus dat is eigenlijk wel een mooie lengte, van 1.45 cm tot 1.80cm past dan wel. (al houdt ik niet van te groot)

Ja dat he, de stokmaat maakt dan eigenlijk niet eens uit, maar meer de bouw en het model van het lijf.
Van mij hoeft zo groot ook niet, ik vind het ook fijn om te wandelen en te langeteugelen en dan hoef ik niet zo’n kasteel…
Maar iedereen zegt dan, een groot paard staat je veel mooier omdat je zo lang bent. Nou ja jammer dan, ik ga niet voor het beeld van een ander een groot paard nemen… :+

Soms worden paarden ook ineens een stuk goedkoper en als ze gekeurd zijn voor een koper en er iets naar boven is gekomen wat ze voor die tijd nog niet wisten…
Of er is toch iets tegen gevallen… er is meestal wel een reden voor…

De markt is heel lastig, de prijzen zijn ook echt heel verschillend, maar voor een normaal gezond paard betaal je al snel best een hoop geld…

Ik was altijd echt een merriemens, wilde alleen maar merries, tot ik een Lusitano merrie had die zo ontzettend ingewikkeld was door haar hormonen dat ik er daarna toch echt even geen merrie meer wilde…
Een hengst vind ik niet praktisch in een drukke omgeving waar wij wonen en op pensionstallen, dus dat wordt het al gauw een ruin…

Lekker Tarzan even helemaal vakantie op de wei!
Dat doen hier heel veel mensen op pensionstallen waar geen weidegang is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 13:32

Nee dat zou ik ook niet doen Nouvel! Maar ik vind jou op Daan eigenlijk prima staan. Ik vind grote paarden vaak zo traag in alles, ik houdt zelf van wat scherper en sneller qua reflexen. Maar dan heb ik het over paarden boven de 1.75cm.

Hormonen en merries kunnen inderdaad wel een ding zijn. Hier gaat dat nu redelijk goed met monnikspeper.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 15:50

Fijn dat het goed gaat met de monnikspeper.
Mijn merrie was al heel apart en stress gevoelig en tijdens de hengstigheid sloeg ze compleet door, volledige paniek, niet meer bereiken, en dat werd steeds erger.
We hebben heel veel dingen geprobeerd, vaak werkte het even en dan ging het weer mis…
Op een gegeven moment was het zo erg dat ik gewoon niet meer rustig op mijn werk zat omdat het elk moment mis kon gaan, toen hebben we haar in overleg met de dierenarts in laten slapen…
Een onwijs gemis, ze zo was zo bijzonder voor mij…

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 18:14

@Nouvel: dat is wel heel erg jammer als het zo moet lopen. Je hebt allesinds wel alles gedaan wat in je mogelijkheid lag.

Wij gaan onze merrie binnenkort ook eerst keuren alvorens ze officieel te koop komt. Dat brengt op dat gebied toch al wat zekerheid, zeker naar potentiële kopers. Ik verwacht voor haar wel een fijne thuis te vinden. Vol papier, valk en +-1m65. Wel voor een zekere ruiter want je moet ze aan het werk kunnen zetten, en ze heeft veel looplust. Maar als ze je vertrouwt doet ze wel alles.
Wij gaan prijs bepalen na de keuring.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 18:58

Daar zal wel genoeg vraag naar zijn inderdaad. Verstandig om zelf alvast te keuren.

Heh wat een naar verhaal Nouvel, had ze geen tumor op de eierstok oid? Overigens ken ik ook zo,n merrie die zo,n last van de hormonen had/ heeft. De week voor de hengstigheid ook echt enorme spanning en paniek aanvallen. Leek wel een soort extreme pms.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 21:45

Pastis, dat klinkt inderdaad wel als een fijn gangbaar paard waar vraag naar is, daar vind je wel een fijne plek voor!

Elisa, nee geen tumor, meerdere keren laten scannen en echt heel veel geprobeerd, lang redelijk stabiel kunnen houden en toen ging het toch weer mis. Ze kwam ook uit een hele moeilijke lijn kwamen we achter, dus ook erfelijk zaten er wat obstakels, en dan het merrie gebeuren erbij…
Was enorm zonde, het was een geweldig dier <3
Was ook maar 1.58 trouwens, maar veel lijf en front voor een merrie.

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 08:53

Sneu en jammer, inderdaad een prachtig dier om te zien.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 10:59

Mooi paard hoor! Sneu dat je er afscheid van hebt moeten nemen..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:01

Is al heel wat jaartjes geleden inmiddels hoor, moest er aan denken omdat het over merries ging.
Het was wel echt een once in a lifetime paard, mijn eerste eigen Lusitano en zo’n mensgericht dier en zo gevoelig.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 18:11

Even een enorme ego-post…
Ons eerste buitenritje is een feit *\%/* *\%/* *\%/*
Mijn dag kan niet meer stuk :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:57

Dorien66 schreef:

[ Video ]

Suoer !!!
Genieten !

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:05

Ahhh genieten Dorien! <3

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:36

Nou zo fijn als je lekker naar buiten kunt, ook voor je paard!
Wij gaan eindelijk volgende week weer een weekje naar Someren , hoop dat het een beetje mee gaat vallen met de dazen daar… ben er bang voor …

Gisteren weer clinic gehad bij Herman Wientjes , is op het moment even mijn enige les na verhuizing van stal, ben even rustig aan een beetje zelf aan het rommelen.
Gisteren weer lekker door gepuzzeld aan wat dingetjes tijdens de les en hij heeft echt heel fijn zijn best gedaan!
https://www.instagram.com/reel/DMV-zoQo ... UwdXM0dzR3

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:17

Nouvel gefelciteerd! Kan me jullie merrie nog heel goed herinneren, wat een topper was dat!
Ik ga straks even het filmpje kijken.
Dorien66: Wat heerlijk, genieten!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:47

Dorien66 schreef:

[ Video ]

Wat leuk! *\%/*

Ik hoop ook dat het mee gaat vallen Nouvel, het is echt vreselijk met die krengen..ben zelf gisteren ook gewoon alweer drie keer gestoken. Fijn dat de clinic zo goed ging en gefeliciteerd met je verjaardag!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:34

Gefeliciteerd Nouvel!