Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 13:25

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 14:18

denisesilver schreef:
Jammer dat ze leeg was, EDE.

Ik heb echt helemaal niks met die kleurtjes. Buiten dat me de kleur van een paard geen reet interesseert, durven verkopers ze ook nog eens voor een paar duizend meer te koop te zetten, terwijl de kwaliteit vaak minder is dan een gewone bruine.

Ik vind kleinere maat paarden niet erg hoor. Die kastelen die gefokt worden, kan ik met mijn anderhalve meter niet zoveel mee :o

Daarom fok ik ook nog met pony's, mooie maat die 140/150 haha. :))
Naast de pony's zijn de kwpn'ers ook echt enorm.

Wel eens wat kleur betreft, liever een goede bruine of vos dan een simpele met kleur. Bij de pony's zijn de kleurtjes tegenwoordig net zo goed als de bruine en vossen, dan vind ik een palomino toch ook wel erg mooi. :j

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 14:26

Prachtig hoor! Ik zou met mijn lengte en gewicht ook prima op een pony passen. Nou wie weet.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 19:52

Een vraagje; hoe trainen jullie de keuring met jullie veulentje?
Ik zie op keuringen de meest relaxte veulens fijn paraderen langs hun moeder terwijl die van mij meestal van links naar rechts vliegen :D

Heeft iemand de gouden tip?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 20:02

Quir schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is natuurlijk ook zo, alleen tja.. gevoelsmatig zou ik toch niet zo snel dan voor kleur en weinig kwaliteit gaan.

Ja ik was er alleen s, middags Sophie. Dankjewel, een beetje hetzelfde beeld dus.. dat niet goed kantelen zie ik idd ook bij de Edmundo,s.

Ik zag dat Quaside gefokt is met EV als moedersvader. Voor de dressuur brengt dat inderdaad vaak geen wenselijke beweging.

Quir, jij wilt dan met DuBois pony,s fokken? Ben je dan niet bang voor de maat? Ben het wel eens qua kwaliteit.

Nee, wordt dan met Duitse pony's en denk dat ik mijn eigen palomino hengst ook een keer probeer. Niet mega spektakel pony, maar wel super correct, heel fijn dier en (vind ik zelf) bloed mooi om te zien. Liep afgelopen weekend bij de 4 jarige 91,5%, hoogste score ooit. :=

En heb ook nog een hele leuke smokey cream jaarling hengst die wel kandidaat is als hij goedgekeurd wordt.

Qua maat zal je wel wat omlaag gaan, maar heb zelf een merries van 170/175, dus verwacht eigenlijk wel gewoon weer in de 160 te komen en generatie verder met weer paarden hengst zeker.

Maar wil eerst goede paarden merrieveulens er uit, goede moederlijnen en zou t zonde vinden om er geen goede merries uit te hebben om weer verder mee te gaan. :D
Dus toekomst, maar lijkt me wel een leuk project.

Wat balen dat de merrie niet meer drachtig is E_D_E
Goede foto's en video's doen inderdaad heel erg veel. :j

Lijkt me wel een interessant project. :j
Ik was even vergeten dat jij zelf hengsten hebt. Ik vind kleurtjes an sich wel leuk alleen niet als het ten koste gaat van de kwaliteit. Bij het NRPS zie ik bij de pony,s ook veel kleur inderdaad.

Umeo, vastbinden aan een longeer circel bij de moeder? (en dan een paar keer oefenen)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 20:29

Umeo schreef:
Ik zie op keuringen de meest relaxte veulens fijn paraderen langs hun moeder terwijl die van mij meestal van links naar rechts vliegen :D

Die van ons schoppen ook altijd keet :P

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 06:42

Umeo schreef:

Ik vraag me af of dit te oefenen is. Ze lopen wel braaf mee aan het halster? Het ene veulen plakt gewoon meer aan de moeder dan het andere veulen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 10:54

denisesilver schreef:
Jammer dat ze leeg was, EDE.

Ik heb echt helemaal niks met die kleurtjes. Buiten dat me de kleur van een paard geen reet interesseert, durven verkopers ze ook nog eens voor een paar duizend meer te koop te zetten, terwijl de kwaliteit vaak minder is dan een gewone bruine.

Ik vind kleinere maat paarden niet erg hoor. Die kastelen die gefokt worden, kan ik met mijn anderhalve meter niet zoveel mee :o

Voor mij mag een kleurtje niet boven kwaliteit gaan, maar als ik beiden krijgen kan dan graag en dan vind ik het ook prima om daar wat extra voor te betalen. Maar ik hou ook van een mooie vos bijvoorbeeld. Een schimmel zou ik om praktische redenen liever niet hebben en donkerbruin vind ik echt een saaie kleur. Dan moet het wel een heel erg spectaculaire uitstraling hebben wil ik daar op vallen.

denisesilver

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 14:04

Ik ben dan weer gek op schimmels, maar meer ras gebonden, als in "een goede Welsh is wit of rossig"

Ik vind zo lichtbruin echt heel erg saai en dan vaak zonder aftekeningen, maar een knap paard is een knap paard.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:25

Umeo schreef:

Ik heb gisteren de veulenkeuring zelfs afgezegd omdat hij de trailer echt niet in wou. Ons veulen is van heel makkelijk opeens heel lastig geworden.

ik vraag me af hoe je dit kunt trainen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 11:08

Een veulen wat de trailer niet op wil? Iemand erbij, beiden aan één zijde, armen achter de kont in elkaar en je tilt de kont op en je duwt hem er zo in. Moet niet gekker worden bij veulens. Zo jong mogelijk al doen. Alleen lukt het je niet, je moet wel hulp hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 13:35

Gewoon opvoeden, gelijk vanaf het begin..ik weet eigenlijk niet beter dan dat veulens lastig zijn. Inderdaad wat Suzanne zegt, twee sterke mannen kunnen een veulen zo de trailer in tillen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 13:46

Scheelt zo dat je ze fysiek nog de baas kunt en met kracht erin kan “ beuren”

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 15:50

yup 2 armen achter de kont en hoppaaaa staat zo binnen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 15:56

Al had ik er eentje die zo dwars was dat ze haar voorbeentjes dan maar introk toen haar kont werd opgetild. :')

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 10:53

Wij hebben gister een mooie Centrale keuring beleeft in Delft. We hadden Efeera mee voor graadverhoging, en ik ben super blij te mogen zeggen dat we er een Elite merrie bij hebben! Heel trots op haar, want ik heb regelmatig gehoord dat het een leuk paard was voor de sport, maar dat ik er beter niet mee kon fokken, omdat de moederlijn niet interessant genoeg was. Zelf zadelmak gemaakt en opgeleid tot het Z2, ster verklaard en nu dus met 16 jaar ook elite. Ik heb altijd in haar geloofd en dat het nu beloond is met een prachtig predikaat is fantastisch. Ze geeft ook stuk voor stuk fijne veulens. Ginny liet zich ook super zien. Niet door naar de kampioenskeuring, maar veel complimenten gehad over haar! Ik zit nog steeds een beetje op een roze wolk. Uit deze merrie kwam ook Ruby Rose, die een paar weken geleden ster verklaard is.

Afbeelding

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 11:16

Super Kathleen! Gefeliciteerd. Elite is toch een prachtig certificaat!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 11:17

Gefeliciteerd!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:18

Gefeliciteerd!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:30

Kathleen_vW schreef:
Wij hebben gister een mooie Centrale keuring beleeft in Delft. We hadden Efeera mee voor graadverhoging, en ik ben super blij te mogen zeggen dat we er een Elite merrie bij hebben! Heel trots op haar, want ik heb regelmatig gehoord dat het een leuk paard was voor de sport, maar dat ik er beter niet mee kon fokken, omdat de moederlijn niet interessant genoeg was. Zelf zadelmak gemaakt en opgeleid tot het Z2, ster verklaard en nu dus met 16 jaar ook elite. Ik heb altijd in haar geloofd en dat het nu beloond is met een prachtig predikaat is fantastisch. Ze geeft ook stuk voor stuk fijne veulens. Ginny liet zich ook super zien. Niet door naar de kampioenskeuring, maar veel complimenten gehad over haar! Ik zit nog steeds een beetje op een roze wolk. Uit deze merrie kwam ook Ruby Rose, die een paar weken geleden ster verklaard is.

[ Afbeelding ]

Mooie erkenning! Gefeliciteerd!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:55

Gefeliciteerd Kathleen, blijf nog even op je wolk

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:59

Gefeliciteerd Kathleen!!! Super resultaat!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 15:18

Gefeliciteerd Kathleen, mag je zeker trots op zijn!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 15:36

Zo zie je maar: ALTIJD je eigen gevoel volgen.

Onze Rubinstein destijds kwam ook uit een héle simpele stam, maar heeft wel 5 lichte toer nakomelingen gegeven en nog enkele Z.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 17:42

Van harte gefeliciteerde! Zo bouw je zelf de moederlijn op!