Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 22:57

Ja had gekund! Dan ben je lang blijven kijken haha. Hoe deed je arezzo het? Ik ben ook weg gegaan, tweede rit werd het de ruiter te hoog en hield ze teveel in. Uitgebeld helaas.

Oh die van jou is inderdaad een heel ander veulen Revali. Mijne is 2 weken oud, rotstart gehad maar nu al op de merrie springen 8)7

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 23:06

rensju schreef:
Ja had gekund! Dan ben je lang blijven kijken haha. Hoe deed je arezzo het? Ik ben ook weg gegaan, tweede rit werd het de ruiter te hoog en hield ze teveel in. Uitgebeld helaas.

Oh die van jou is inderdaad een heel ander veulen Revali. Mijne is 2 weken oud, rotstart gehad maar nu al op de merrie springen 8)7

Beetje sneue fout op de eerste, moest samen met de ruiter voor haar lang stappen in de ring omdat er nieuwe balk gehaald moest worden en toen was de focus even weg. Maar liep op zich fijn rond! Ze was ook pas voor de tweede keer weer mee sinds bevalling van de amazone eind april en was de eerste keer dat ze direct 1.10m starte. Voor verlof had ze 3x flexibel gelopen. Dus op zich heel tevreden :)

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:16

gomir schreef:
Ja, heel knap gedaan!
Hadden we kunnen meeten. Ik was er voor de arezzo in het 1.10m en ben nog even blijven kijken. Na de eerste manche was ik er werkbaar mee, duurde me allemaal veel te lang :+

Marijke succes in Zuidwolde deze week! Kamp al opgeslagen daar?

Was een drama! -O- :+ ene pech na het andere en mooi ruk allemaal dat madam bedacht nee ik doe het niet meer. Zo ben je van tijden alleen maar met veel go door de parcoursen naar niets. Dus in dit geval vergeten en door :P

@Rensju: gefeliciteerd met je veulen! die van mij is eerder zoals die van Revali lang en iel. Ze gaat met gemak 175+ worden.

rensju

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:33

Dankjewel!
Balen dat ze niet wilde marijke, sta je dan..

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:56

Hier de een op 30 dagen drachtig gescand en de ander op 18, die van 18 dagen wel (weer) al lichtjes aan het pulseren, veearts raadde Regumate aan, kijken of we haar er dan doorheen kunnen helpen, drachtig worden is het probleem niet, maar het houden wel lijkt het.. Over 2 weken dan weer scannen als ze (hopelijk) niet hengstig alsnog wordt. Meer mensen tips/ervaringen voor merries die het toch er al snel uit willen gooien maar wel makkelijk drachtig worden?

Ik lees veel goeds ook over regumate als ze dan waarschijnlijk dat hormoon niet genoeg aanmaken om der dracht aan te houden, de een zegt door blijven geven gehele dracht, de ander zegt tot zeker 6 maanden.. Erg verschillend, waar doe je dan goed aan. We beginnen ook al best laat in het seizoen te komen..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 15:08

Heb je een swab genomen?

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 15:14

Nee geen swab genomen., heb ik de veearts ook niet over gehoord.

Vorige keer helaas (ook) tussen de 30-45 dagen eruit gegooid.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 15:26

Dan zou ik dat eerst eens doen.
Met bacterie worden ze wel drachtig maar voldragen ze niet.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 16:36

Ik zal vragen of hij over 2 weken een swab wilt doen, bacterie vond hij onwaarschijnlijk begreep ik. Maar kan nooit kwaad.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 17:20

Ik vind het juist wel waarschijnlijk klinken. Iig het uitsluiten waard. Sws na verwerpen of 2 keer niet pakken.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:15

De pakt gewoon dus dat is probleem niet. Ik zal is voor een swap vragen, of het moet met de medicatie beter gaan, en anders gaan we spoelen en gaat het in mijn pony die normaal gezien makkelijk draagt.. genoeg opties op zich.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:18

Nee het blijft niet zitten. Zoals gezegd kan dat een goede aanleiding zijn voor een bacterie.
Je zou het standaard moeten doen na verwerpen of 2x niet pakken, is ook bij genoeg klinieken standaard. Je moet maar net een goede treffen. Je hebt al genoeg verwerpingen gehad dus snap niet dat er nog geen swab is genomen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 11:04

Cioccolato schreef:
Nee het blijft niet zitten. Zoals gezegd kan dat een goede aanleiding zijn voor een bacterie.
Je zou het standaard moeten doen na verwerpen of 2x niet pakken, is ook bij genoeg klinieken standaard. Je moet maar net een goede treffen. Je hebt al genoeg verwerpingen gehad dus snap niet dat er nog geen swab is genomen.

Ga hier wel bij mee, er gaat iets fout bij het blijven plakken en dat wil je onderzocht hebben.
Met welke hengsten heb je gedekt?

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met navelbreuk en evt herstel en kosten daarvan? Inmiddels jaarling heeft waarschijnlijk door trauma een navelbreuk opgelopen die nu nog zo’n 4 cm open is. Het doet geen pijn , kan en mag eraan komen, da denkt dat hij erover heen groeit, maar heb er zelf een hard hoofd in. Opereren gaat hier vanaf 2k (1 kliniek 5k) en dan revalideren komt er bij. Wat is wijsheid? Merk dat ik in mijn omgeving niet echt kan sparren met mensen hierover.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:30

Er is er pas 1 verworpen, waar halen jullie vandaan dat het er al meerdere zijn? Die snap ik niet zo goed. Ook omdat ik bij een goede veearts en fokker met kennis kom en die beide niks over een swap hebben gezegd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:48

Ik lees er nu 1 en deze zit er nog in. Dacht ook al eruit.
Afwachten en als die eruit komt zeker swab doen en anders niks. Als er bacterie zit komt t er wel uit.

Zo veel kennis dus niet blijkt. Een swab is zo makkelijk en geeft uitsluitsel. Niet gelijk naar regumate grijpen. Pas als je weet dat er geen bacterie zit.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:53

ik laat ook altijd zsm een swab nemen, kan veel tijd en gedoe schelen

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:18

Ik zal is vragen of we die swab sowieso kunnen nemen van de week en start de regumate wel op. :-)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:01

Een swab kan alleen in hengstigheid dus hopelijk heb je die niet nodig. Wel verstandig bij een verwerping.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:35

Ik houd het in het achterhoofd.