[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 18:12

Gefeliciteerd Boemel! Leuke combinatie, veel plezier en geluk samen toegewenst :D

Meya: ik heb een klein scheerapparaat met accu. Vind die snoeren zo onhandig. Vaak (bij de koeien) is met snoer wel krachtiger dan accu.

Hier is de eerste merrie (v. Uldrik) drachtig van Murk :D. Mijn andere merrie (v. Tsjalle) mag morgen geïnsemineerd worden. Maar ik kom nog niet helemaal uit de hengstenkeuze }>, nog even doorpuzzelen vandaag. Op het lijstje staan nu Jimte, Kanne, Nisse, Murk en Herre.

Allemaal verschillende typen maar toch ergens interessant. Ze heeft nu twee hengsten van Herre gegeven en die vallen bij mij wel in de smaak. Dus of terug dekken of een keer iets anders proberen :) misschien hebben jullie nog tips voor welke hengst?

_Jelske

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:44

Wat zijn de punten die je mee wil nemen in jouw hengstenkeuze? En wat zijn de verbeterpunten?

@boemel; het ziet er al fijn uit op die foto!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:56

Jelske: ik houd zelf wel van de wat luxe types. Opwaarts zie ik graag. Sterke rug en karakter wil ik niet op in leveren. Stap van haar is niet slecht (voor een tsjalle :p) maar wel kwetsbaar dus dat mag sterker. Onderarm mag langer en ze kleurt snel bruin (al vind ik dat niet erg). Ook is ze niet heel groot (161) dus meer maat zou mogen. Daarnaast mist ze wat zelfhouding ofzo. Als je haar op stelt/traint is het een heel mooi paard (vind ik) maar ze mist wat show/uitdrukking.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:52

Ik heb eens zitten kijken naar de hengsten die jij hebt genoemd en in de gauwigheid de dingen opgelijnd op basis van de hengsteninformatie en even in een word-bestandje geklatst.

Als ik de juiste merrie voor mij heb, vind ik Nisse een opvallende interesse i.v.m. zijn afstamming, aangezien hij Omer x Fabe x Feitse is.

https://we.tl/t-eBhc7AfUIj

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:12

Jeroen 535 niet iets voor haar Denneboom?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:51

Jelske: Nisse is zeker voor het verwantschap interessant. Daarom stond hij ook op het lijstje :D kan je bestandje niet openen op mijn telefoon, zal eens op de laptop proberen.

Laura: qua bloedvoering zeker interessant. Maar Jeroen spreekt mij verder niet echt aan eigenlijk.

Oh ja, het is trouwens Herre geworden. Poging drie voor een merrie veulentje }>

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 13:13

@Dennenboom: dan maar duimen dat het deze ronde wel gaat lukken! :D

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 10:31

Weet niet of het hier mag maar mocht iemand nog een leuke merrie zoeken? Mijn werkgever heeft een driejarige ster tweede premie merrie, een eenjarige merrie te koop staan. De driejarige is van Menne x Andries. Meer info per pb dan geef ik je hun telefoon nummer.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 12:53

Ik duim voor je Dennenboom! 3x is scheepsrecht toch?

Weet helaas niemand BarbaraNova. Hoor alleen van alle kanten dat de handel slecht is bij de jonge paarden en zie hier in de buurt vooral dat mensen gaan minderen.

Inmiddels 1 week het trotse baasje van Ice de kwart Fries.
Zo leuk om nu eindelijk met mijn vriend op Diekke mee naar de les te kunnen en samen naar het bos te gaan :o Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 17:40

Ik weet zo ook niemand..

Lekker genieten Boemel!

Dennenboom duimen op een merrie

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:41

Gefeliciteerd Boemel wat een leuke aanwinst!

Leuk Dennenboom hopelijk wordt het een merrie nu haha.

Ah wat leuk Lys zo samen met je dochter!

Hier gaat het wel goed. Helaas gaat het in de kuddes niet goed. En lukt het niet om een geschikte match te vinden om samen mee in een land te staan. We hebben weinig ruinen op stal helaas. Bij de vorige eigenaar stond ie laag in rang in een gemengde kudde en daarna heeft ie kort in training gestaan tussen alleen de merries en nooit problemen. Met merries samen gaat dan ook super goed maar zodra die hengstig zijn loopt ie ze continue de hele dag te dekken.

Na een tijdje weer poging gedaan in een ruinengroep maar dat land grensde wel aan een merrie land en dit was alleen maar vechterij met 1 ruin.

Tussendoor steeds weer wat rust geprobeerd achter een draadje en daarna geprobeerd in een kudde met wat oudere paarden in de hoop dat de oude merrie niet meer zo hengstig zou worden. Ging super maar helaas na 3 dagen bood zij zich ook continue aan.

Hij staat nu dus weer alleen, wel naast een hengst en aan de andere kant een drachtige merrie met veulen. Maar ja absoluut niet wat ik voor hem wil. Maar voor nu wil ik ook echt even rust voor hem. Want al die nieuwe paarden geuren maken hem nogal gek.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:44

Wat vervelend dat hij apart moet. Ik begrijp dat je dat niet voor hem wil.
Je zou Monnikspeper kunnen geven of kijken naar iets anders wat daar op inwerkt.

Ik had ooit een ruin die heel erg dekte. Ik heb hem laten onderzoeken op hormonen. Bij hem was daar niets mis. Heb hem de rest van zijn verdere leven met ruinen laten lopen, maar ik snap dat die nu dus voorhanden zijn.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 09:58

boemel schreef:
Wat vervelend dat hij apart moet. Ik begrijp dat je dat niet voor hem wil.
Je zou Monnikspeper kunnen geven of kijken naar iets anders wat daar op inwerkt.

Ik had ooit een ruin die heel erg dekte. Ik heb hem laten onderzoeken op hormonen. Bij hem was daar niets mis. Heb hem de rest van zijn verdere leven met ruinen laten lopen, maar ik snap dat die nu dus voorhanden zijn.

Monnikspeper heb ik inderdaad besteld daar hoor ik goede verhalen over en hij gaat inderdaad ook getest worden om te zien of het een klophengst is. Voor de zekerheid.

Nee 1 ruin ging goed maar die verhuist dit weekend dus naar een andere stal. De rest wil hun ruinen er niet bij of zijn geblesseerd en in die groep stond al een vrij dominante wat dus vechten werd.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:18

Heel leuk paardje Boemel!!! Heerlijk genieten zo samen op pad.

Ja geloof ook dat de markt op zijn gat ligt, maar waar ik beetje angstig voor ben is die handel naar Mexico, of ligt dat ook op zijn gat?

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 15:49

Wat vervelend Marjolein, sneu. Voor jullie beide. Rijden gaat verder fijn?

Jaajaa.. ik heb net weer eventjes enkele minuten te paard gezeten *\o/* Zowel de merrie als ik helemaal happy :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 15:57

Meya wat fijn voor jullie beiden!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:05

Barbara: ik zou het niet weten hoe de handel is. Wil er dit jaar ook nog 1 verkopen dus hoop dat het in ieder geval uit kan.

Meya: Fijn!

Hebben jullie het bericht gezien van 30 jaar oude diepvries sperma van Sjaard? Wat bijzonder zeg dat dit lukte en dat de veulens niet 'ouderwets' lijken. Bied leuke en interessante mogelijkheden voor het kfps denk ik..

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 22:36

Ja gelezen zo bijzonder zou mooie manier zijn om anders te gaan fokken nu in deze tijd

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 22:48

Ik heb t ook gelezen. Ik kende alleen maar vrij zware nakomelingen van hem.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 07:44

Ik heb een Sjaard merrie gehad die vrij modern was toendertijd. Ze is bijna 27 geworden en heeft eigenlijk bijna nooit iets gemankeerd. Helaas 4 jaar geleden in laten slapen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:10

Barb schreef:
Ik heb een Sjaard merrie gehad die vrij modern was toendertijd. Ze is bijna 27 geworden en heeft eigenlijk bijna nooit iets gemankeerd. Helaas 4 jaar geleden in laten slapen.

Wat een mooie leeftijd zeg, begreep dat Friezen niet altijd heel oud worden ivm andere rassen?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:06

En, klaar voor zaterdag Jelske?
Nog meer mensen uit dit topic die naar de Fokdag in Kronenberg gaan?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:31

boemel schreef:
Inmiddels 1 week het trotse baasje van Ice de kwart Fries. Zo leuk om nu eindelijk met mijn vriend op Diekke mee naar de les te kunnen en samen naar het bos te gaan.

Van harte gefeliciteerd Boemel! Het is jullie van harte gegund. Op basis van wat ik op jouw socials voorbij zie komen vermaken jullie je inmiddels kostelijk - heerlijk!

@Marjolein: wat vervelend dat hij apart moest staan. Hoe gaat het inmiddels?

Dennenboom schreef:
Hebben jullie het bericht gezien van 30 jaar oude diepvries sperma van Sjaard? Wat bijzonder zeg dat dit lukte en dat de veulens niet 'ouderwets' lijken. Bied leuke en interessante mogelijkheden voor het kfps denk ik..

Ik had het gelezen idd en ik vind dit dus ook echt super interessant! Ik ben reuze benieuwd hoeveel mensen nog meer naar die oude lijnen terug gaan pakken en hoe die veulentjes zich gaan ontwikkelen. Dit zou de phryso eigenlijk eens in het snotje moeten houden voor een reportage oid.

Lys_PPA schreef:
En, klaar voor zaterdag Jelske?
Nog meer mensen uit dit topic die naar de Fokdag in Kronenberg gaan?

Ja… Nee… Geen idee :') Ben jij er bij?

Vervoertje is iig geregeld. Maar omdat het natuurlijk (of nou ja, natuurlijk…) een draagmerrie met veulen betreft en ik die merrie niet zo goed ken heb ik echt geen idee wat te verwachten. Vanavond zou er bij de merriehouder een oefenrondje gedaan worden en heb gevraagd of ik even mocht aansluiten zodat ik even kan zien hoe die merrie zich gedraagt. Ze kan zich soms erg sterk maken bijvoorbeeld.

Ik ben te berekenend om dit helemaal los te laten.

Vrijdag ofzo even door de wasstraat en vlechten. Kan ik ook eens voor mijzelf een paard toiletteren.

Verder gaat het hier z’n gangetje. Jels en pit doen het heel goed en hebben de warmte goed doorstaan. Ze zijn bij ons op stal een aantal dagen binnen gebleven en ‘s nachts op stal gegaan. Vonden ze duidelijk in het geheel niet erg.

Pit gaat ook lekker. Hoofdstel/bitje is al de normaalste zaak. Ik heb onlangs nog met flinke korting een 0-grams regendeken voor haar op de kop kunnen tikken voor van de winter. Verder is ze nog wel echt een puppie hoor… ik denk dat we er goed aan gedaan hebben om haar dit jaar nog niet naar de keuring te doen. Dat gaan we volgend jaar maar beleven.

Verder heb ik onlangs door omstandigheden besloten Jels en pit te verhuizen. Het valt mij heel zwaar omdat we zulke fijne stalling hebben waar we nu staan… Stalhouder heeft aangekondigd op zoek te gaan naar een opvolger. Nu hoeft dit dus niet perse snel te gaan, voor het zelfde geld duurt het nog een poos en misschien verandert er met die opvolger nog niet zo veel. Maar er kwam een kans voorbij die mij voor de komende tijd veel meer zekerheid biedt, waar ik met beide paarden terecht kan en waar ze niet op paddocks staan. In het worst case-scenario waarin we wel met z’n allen zouden moeten vertrekken, ging ik deze kans niet zo snel meer krijgen, laat staan met twee paarden. Bovendien zijn er al zoveel stalhouders gestopt in de omgeving… Ik kreeg slapeloze nachten bij het idee van drie paarden op drie locaties, of Jels op zand… Dus toen heb ik er maar een klap op gegeven. Het viel mij oprecht zwaar om op te zeggen. :\

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 19:01

Jelske veel plezier op de keuring.
En succes met de voorbereidingen.

Waar ga je heen verhuizen? Ik snap dat je iedereen op dezelfde plek wil hebben en dat je ook graag zekerheid hebt. Opzeggen is nooit leuk. Wanneer verhuis je?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 22:30

Dank je Jelske, ik ben inderdaad heel blij met haar.
Rijtechnisch zit er wel wat werk aan, maar ze is zo lief en slim <3

Joh, een verhuizing, die had ik even niet aan zien komen. Ik wist ook niet dat het daar overgenomen zou worden. Hoewel lastig, snap ik je wel. Ik hoop dat de nieuwe plek je goed gaat bevallen! Toch wel weer spannend allemaal hè.