Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:05

Volgens mij was Terlia zeker wel te rijden, alleen niet volgens het systeem van de LDR methode. Rien van der Schaft heeft op de pavocup daar nog genoeg over gezegd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:08

Terlia moest ik nog aan denken, maar geen idee of die een rot karakter had. Dacht dat het vooral een grootloper was en Krack strooide nog weleens dus dat dit dan in de fokkerij verder niks was verbaasd me ook niet echt.

Haha Denise, ja ik heb het zelf nooit geprobeerd hoor..was niet mijn paard. En beestje was maar liefst zo,n twintig jaar geleden al e75.000,- waard en had drie rijke eigenaren. Alleen dus de waarde als fokmerrie. Op de wasplaats kon die ook weleens vanuit het niets helemaal in paniek raken.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:42

Terlia, fantastische merrie idd, maar mistte imo een stuk gelatenheid.

Veel (merries) missen dat, op een keuring kan je dan juist door dat extra stukje "brand" / uitstraling goed scoren, maar pak je ze na het kk maken ohz op, kan het heel lastig zijn om ze mét halslengte en eigen gedragenheid in rust verder op te kunnen leiden.

Ook al kan een muilezel ieder paard ZZ Licht laten lopen, als er veel binnen een merrielijn ZZ Licht of hoger lopen zegt dat toch echt iets over bewerkbaarheid. Én snap ik Marlies heel goed dat ze dat zelf in de hand wil houden. Een exterieurpredikaat heeft, voor mij, als fokker/ruiter niet veel meerwaarde bij aanschaf of verkoop.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:09

Is er voor mij toch nog hoop om eens ZZ-licht te rijden dan :D

Vind die Terlia wel een schitterend paard. Het is soms jammer dat ik mijn lengte niet mee heb. Ik val wel op die royale paarden.

Die optie voor IBOP vind ik geen verkeerde voor Marliez haar paard

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 21:55

Ibop heb ik ook echt overwogen. Ik ben alleen geen goede amazone voor dat soort ‘wedstrijden/conpetities/wat voor naam t ook mag hebben’. Maar wellicht een leuke uitdaging om te proberen :) ik ben beter in strakke proeven rijden dan een paard maximaal voorstellen :o

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 22:01

Anders iemand vragen? Zijn wel mensen die er goed in zijn :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 22:31

xmarliez schreef:
Ibop heb ik ook echt overwogen. Ik ben alleen geen goede amazone voor dat soort ‘wedstrijden/conpetities/wat voor naam t ook mag hebben’. Maar wellicht een leuke uitdaging om te proberen :) ik ben beter in strakke proeven rijden dan een paard maximaal voorstellen :o

Kan je leren!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 23:49

xmarliez schreef:

Bedenk wel dat hoe ouder het paard is, hoe moeilijker de IBOP. Als je met een 6 jarige komt willen ze ook echt een 6 jarige zien. Dus Z! Basisgangen is voor een 3 jarige en zelfs daar vind ik dat je er nog best aan moet rijden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 07:20

Ik zou ook niet met een 6 jarige snel een ibop rijden hoor. Wat ik al zei ik kan heel goed proeven rijden maar een paard maximaal voorstellen qua gangen is voor mij een uitdaging. Ik rij daarvoor denk ik ‘te simpel’. Is wel iets om te leren, zeker! Maar wat Jan zegt, een 3 jarige moet wel echt al leveren op zo een moment en je moet daar wel even handig mee zijn.
Door een ander laten rijden haalt voor mij gelijk alle plezier eraf :o

Maar ik ga het eens overwegen :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:23

Je moet echt wel een goede beweger hebben. Met een simpele in een braaf proefje kom je er niet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:01

Mijn paard beweegt prima, maar te eenvoudig voor de Ibop, maar verwacht wel dat ze het prima zal doen in de sport, mentaliteit is super, het is een mooi makkelijk paard, kind kan ermee wegrijden. Ze is gezond. Dus ik sla de Ibop ook over. heb in het verleden wel een IBOP gereden met mijn vroegere merrie die werd keur. Dus ik kon het wel. Dus nu gaan we eerst voor stamboek, misschien met geluk ster...

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:47

Leuke discussie. Ik zit ook in twijfel. Ik heb in het voorjaar mijn driejarige weggebracht om te beleren en aansluitend ibop (gelukkig heb ik wel een plekje waar ze minimaal 5 uur in het weiland staan).
Mijn andere paard heb ik wel zelf beleerd, maar deze heeft echt wel een pittig karakter waardoor ik besloten heb het uit te besteden. Ze doet gelukkig wel alles met heel veel rust en vertrouwen.
Nu kwam ik erachter dat volgende week ergens een ibop is en daarna pas in oktober. Die in juni is te snel, maar die in oktober te laat..
Dus nu zit ik toch te overwegen om haar naar een gewone stamboekkeuring te doen ipv ibop. Het is alleen dat de trainster dit normaal gesproken niet doet en hier dus ook verder geen ervaring in heeft (en er volgens mij ook niet zo op zit te wachten).
Het is uiteindelijk wel de bedoeling om haar te verkopen, vandaar dat ik die in oktober wat te laat vind. Dan worden de kosten wel erg hoog om haar al die tijd bij haar te laten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:00

Kan je haar de IBOP in een andere regio laten lopen?

Oh zie dat Zeeland ook pas in september is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:41

Lastig.. maar als ze nu al getraind en in goede conditie is dan is zo,n stamboekkeuring misschien ook een prima idee idd. Dat vergt dan minder voorbereiding.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:49

als de merrie niet een superinteressante moederlijn heeft, enk ik ook niet dat het een extra investering waard is, imo zijn ze voor de sport meer waard en iemand die voor de sport koop, maalt niet zo om een predicaat is mijn ervaring

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 16:38

Nouja opzich komt ze wel uit een interessante moederlijn, maar de trainster zei hetzelfde. Dat kopers met oog op de sport niet zo letten op het predicaat.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 17:53

shadow33 schreef:
Nouja opzich komt ze wel uit een interessante moederlijn, maar de trainster zei hetzelfde. Dat kopers met oog op de sport niet zo letten op het predicaat.

Deze merrie zou ik toch niet over twijfelen om klaar te maken voor de keuring. Gewoon zonde om het niet te doen. Voor de sport snap ik het wel maar wees eerlijk….hoeveel merrie’s lopen echt hoog?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:15

Dalera, Wendy, freestyle, die van die Poolse +++ Denk niet dat het komt omdat ze het niet kunt doen, maar dat veel ruiters voorkeur heb voor hengsten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:22

En veel merries die simpelweg worden ingezet voor de fokkerij. Nou moet je bij sommige merries ook wel rekening houden met de hengstigheid. Die van mij kan er ook last van hebben. Niet vervelend, maar net niet helemaal fit. Dat heb je bij een hengst minder en bij een ruin niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:35

Ruin is voor de sport altijd het makkelijkst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 20:06

Het is maar een stamboek keuring, ik zou dat zeker doen als ze goed genoeg lijkt. Een ster predikaat maakt haar ook weer interessanter.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 21:45

Phonix schreef:
Dalera, Wendy, freestyle, die van die Poolse +++ Denk niet dat het komt omdat ze het niet kunt doen, maar dat veel ruiters voorkeur heb voor hengsten.

Ze hebben vaak last van hormonale schommelingen, lastiger in verzamelingen (helemaal als ze een veulen gekregen hebben) en ze hebben toch wat meer karakter.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 22:36

Ja, me eens. Maar heb wel de gevoel dat als je ze doorhebt, dat ze dan echt door het vuur voor je gaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 22:38

Veulens krijgen is sowieso niet bevorderlijk voor de rijerij. Ze worden er niet fijner van onder het zadel. Beter veulens na de sport.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 23:21

Suzanne F. schreef:
Veulens krijgen is sowieso niet bevorderlijk voor de rijerij. Ze worden er niet fijner van onder het zadel. Beter veulens na de sport.

Helemaal waar.