Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SylS

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:54

Ik heb geen pony met Arabisch bloed dus weet niets over EASP stamboek. Ik zou denk ik wel eerder als B-register inschrijven bij een stamboek wat in de buurt van merrie of hengst komt dan in een totaal ander stamboek.
Wat betreft het up to date zijn van hengstenlijsten bij het stamboek zou het wel fijn zijn als er bij staat of de hengsten nog beschikbaar zijn. Evt met diepvriessperma.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 07:53

Ik heb mijn (nu) tweejarige wel ingeschreven bij het EASP. AVS vond ik niet passend omdat hij geen 100% AV is, NRPS vond ik ook niet helemaal passen. Ik vond het fokdoel toen ook wel passend bij het veulen wat ik gefokt had. Maar ik weet niet of ik er nog een keer voor zou kiezen

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 07:57

Kyrke ik heb je bericht helemaal gemist. Ik ken het EASP niet, zou me daar eerst in moeten verdiepen. Ik heb wel het idee dat er altijd wel een stamboek te vinden is waar je een pony kunt inschrijven. Dat bedoel ik niet per se positief, maar meer dat er er een beetje een wildgroei is geweest en daarmee “goedgekeurd bij stamboek xxx” mij niet altijd veel meerwaarde geeft voor een hengst.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:31

Je kunt altijd nog bij het nrps terecht :+

Ik zou vooral een stamboek kiezen waar de pony het beste uit komt en dat overeenkomt met wat je met de pony wilt gaan doen of voor ogen hebt.

Wij willen Welsh fokken dus ga ik ze niet eerst bij het Franse rijpony stamboek inschrijven, dan kan ik net zo goed elke willekeurige pony pakken om mee te fokken.
Als secondaire stamboek misschien maar voorlopig blijven we bij Welsh (puur en partbred)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 22:29

EASP zou niet mijn voorkeur hebben.
Ik vind de kwaliteit wat ik voorbij zie komen op foto's van keuringen niet echt uitnodigend om daar bij te willen horen.
Maar wie weet zijn ze hard aan het werk om dit alles te verbeteren en draait mijn mening bij in de toekomst.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 09:06

Vrijdag heb ik merrie naar hengstenhouder gebracht. DA hier is gestopt met merriebegeleiding dus beetje op de gok, mede omdat ze hengstigheid niet duidelijk laat zien, er heen gereden.
Was goed hengstig en ei van 4,5 dus geinsemineerd. Gister was ei nog niet weg dus nog een keer.
Normaal gesproken morgen ophalen en dan weer even afwachten.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 14:07

Bedankt voor jullie antwoorden en dit bevestigd overigens mijn idee/standpunt.
Heel duidelijk ook.

@EllyC spannend!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:58

Tijdje terug een fotoshoot gehad met Dream, echt kan mijzelf wel voor mn kop slaan dat ik niet toch een mooie vlecht gemaakt heb. Enfin hij begint langzaam maar zeker best leuk te ontwikkelen.
Springen gaat ook steeds beter en de aandacht kan hij er steeds meer bijhouden.
Wellicht einde van het jaar wat crossen als hij zich zo blijft ontwikkelen als nu, hij is in ieder geval nergens bang van.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SylS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 15:14

SylS schreef:
Na 2 jaar bewust gust gelaten begon het toch weer te kriebelen om een veulentje te fokken. Afgelopen zaterdag is mijn merrie (Pippins Pride AT x Verona's Bo Gi) geinsemineerd met Lincoln van den Hout.
Hopelijk was het in 1 keer raak.

Yes, drachtig gescand
Nu duimen dat alles goed blijft gaan

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 00:18

Vraagje aan jullie:
Ik wil binnenkort mijn 3 jarige ruin te koop zetten. Van tevoren laten keuren (klinisch en röntgen) of door koper laten doen? Ik wil ook bij een verkoop niet voor verrassingen komen te staan.

En het liefste wil ik hem nog zadelmak laten maken, maar heb zelf een ongelukje gehad (arm uit de kom en breukje). Ik kan me geen ruk aan die arm veroorloven. Maar wil eigenlijk wel een beginnetje maken.

Maar graag een paar tips van jullie met jullie ervaringen :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:44

Ik zou in ieder geval röntgen laten keuren, zodat je een prijsklasse kunt bepalen....

Daarbij zou ik of zadelmak maken en verkopen zodat ze kunnen proefrijden, of onbeleerd ( zelf heb ik ze het liefst onbeleerd, dan is er ook nog niks fout gegaan of anders gedaan dan ik zou doen).

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:49

Ja dat idee had ik ook. Dus röntgen gaan we dan doen.
Met zadelmak maken ben ik ook weer geld kwijt, maar weet ik wel hoe ie onder het zadel is en braaf is. Maar de voorbereidingen daarvoor kan ik wel al zelf doen met wat grondwerk en longeren.

Hij is nu ongeveer 1.53, dus zal een mooie E worden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:20

Wij hebben alle pony's zonder keuring gekocht dus zou zelf zeggen pas laten keuren als de eventuele kopers dat willen. Het is toch slechts een momentopname, zeker als je daarna begint met beleren bijvoorbeeld, daarbij kunnen ze zich ook ongelukkig aantikken en dan heeft die keuring al geen waarde meer.

Het is ook niet gezegd dat je hem binnen een week verkoopt dus ook daar loop je het risico dat er te veel tijd tussen de keuring en verkoop zit..

Ik zou dus gewoon wachten :+

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:53

Ik denk dat wel of niet vooraf keuren ook afhankelik is van de prijs die je ervoor gaat vragen.
Ik vind vanaf een prijs van 10k bij een onbeleerde het redelijk normaal dat er röntgen gekeurd is. Bij eentje die het al jaren doet vind ik het minder relevant.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:09

Oh dat klopt zeker.
10k ga ik niet vragen :o

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:24

Vorige week voor het eerst met Dream gaan crossen.
Wat een fijne pony is het dan toch. Waterbak, op/af sprongen, greppeltjes, boomstammen, huisjes you name it. Hij begon steeds beter mee te denken en kreeg er per sprong meer plezier in.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nog een paar keer oefenen en dan eens kijken voor een oefencrossje.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 17:38

Ziet eruit alsof hij er plezier in heeft +:)+

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 21:03

Mooi om te zien, kyrkelover!

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:56

Wat een leuke veulens zie ik allemaal voorbij komen!

Wat is Call me Pomme toch een gave hengst LDRD, helemaal mijn type pony! Het is dat ik met mijn pony's binnen het stamboek wil blijven, anders zou ik het wel weten.

Erg leuke foto's van Dream kyrkelover, volgens mij is het een hele fijne veelzijdige pony.

Quir, wat heb je toch een gave pony's! Ik ben helemaal fan van ze :D

Zo, volgens mij ben ik weer helemaal bijgelezen :)
Hier was het vrij rustig. Legend is na de hengstenkeuring zadelmak gemaakt en wordt nu rustig doorgetraind. Hij doet het erg goed en is heel erg braaf en werkwillig! Zijn halfzusje Daydream is sinds kort ook weer opgepakt onder het zadel en wordt nu 2x in de week door iemand wat verder doorgereden zodat ik er straks zelf fijn mee aan de slag kan. Ik heb de afgelopen jaren veel te weinig gereden waardoor ik nu even de handigheid miste om haar zelf door te rijden. Vandaag voor het eerst sinds een lange tijd weer zelf opgestapt en dat ging nog helemaal niet zo verkeerd. We hadden er al een paar hele fijne stukjes tussen zitten. Er is nog genoeg om aan te werken, maar voor nu ben ik erg tevreden.
Afbeelding
Als alles goed blijft gaan, gaat ze eind van de maand naar de Centrale Merriekeuring. Hopelijk laat ze zich daar goed zien zodat ze voorlopig kroon kan worden. In oktober zijn ook de verrichtingen voor de merries en het is de bedoeling dat ze daar ook aan mee gaat doen.

Fame staat momenteel bij de hengstenhouder. Volgende week een keer wordt ze gescand of ze drachtig is, spannend!!! Ze is geïnsemineerd met Legend :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:12

Ziet er fijn uit RobinA! En wat leuk dat je je eigen merrie met je eigen hengst dekt. Extra spannend :j .

Was ik ook eigenlijk van plan met Pomme en mijn eigen merrie, maar helaas door persoonlijke omstandigheden vind ik het niet verstandig dat wij volgend jaar een veulen zouden hebben. Jaartje uitstellen dus maar :( .
Pomme wordt ondertussen heel rustig doorgetraind en voorbereid op het verrichtingsonderzoek dit najaar.
Het is zo'n fijn makkelijk en stabiel dier, zo moesten ze eigenlijk allemaal zijn :j :D .