Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:07

Proficiat, Liberia.

Hij gooit wel spectaculair hoog op, op die ene foto. Goed dat je het geheel "braaf" vindt. Ik veronderstel dat jij bij zo een hobbel niet van je melk bent en heel gewoon verder rijdt, zonder extreem te reageren?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 20:43

Ik was er niet zo van onder de indruk en ben inderdaad gewoon rustig verder gereden… er was bij de hoek waar we moesten aanspringen een beetje spanning door een water truck die daar net langs reed dus toen ik de hulp gaf kwam de spanning er even uit. Kan gebeuren toch :)
Doet ‘ie normaal niet maar ja met jonge paarden kan het altijd een keertje gebeuren
We hadden een 2 voor de galop overgang en een 3 voor de volte in galop :') maar toch nog 64% gescoord dus was heel blij met het eindresultaat <3
Volgende maand mag ‘ie nog een keertje mee en als we dan onze laatste selectie score halen mag hij in Oktober mee naar de regionale kampioenschappen viirdat ‘ie de winter lekker vrij krijgt

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 05:23

Tadaaaaw

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 06:11

Goed gedaan Libera

Juniper dat ziet er braaf uit.

Ik heb net voor Atari een singel besteld. Hij deelt nu die met zn moeder maar mocht ik straks een keer samen met iemand wil rijden of als ml helpt ze klaar zetten is het wel makkelijk als ze er allebei een hebben.
Atari heeft nu wel definitief de komende maand vrij. Ik ben al bijna 2 maanden niet goed en heb nu voor de tweede keer een antibiotica kuur met 3 verschillende voor 10 dagen. Dus nu eerst dat maar oplossen. Ik ben vanmorgen wel even naar ze toe gelopen en Atari en Jazz zijn even geborsteld.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 06:55

Aah fijn tulip dat ziet er ontspannen uit
En wortel wat vervelend voor je

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:13

juniper schreef:
Tadaaaaw
[ Video ]

Wat goed!!!

wortel115 schreef:
Goed gedaan Libera

Juniper dat ziet er braaf uit.

Ik heb net voor Atari een singel besteld. Hij deelt nu die met zn moeder maar mocht ik straks een keer samen met iemand wil rijden of als ml helpt ze klaar zetten is het wel makkelijk als ze er allebei een hebben.
Atari heeft nu wel definitief de komende maand vrij. Ik ben al bijna 2 maanden niet goed en heb nu voor de tweede keer een antibiotica kuur met 3 verschillende voor 10 dagen. Dus nu eerst dat maar oplossen. Ik ben vanmorgen wel even naar ze toe gelopen en Atari en Jazz zijn even geborsteld.

2singels is idd wel handiger! Haha.
Wat vervelend met de antibiotica zeg!

Hier ook rustig aan. Sws de zomervakantie heeft ze vrij, ik zit met een van de 2 kids die extra aandacht vergt en wil hem niet continue onderbrengen elders omdat ik naar stal wil.
Ze is jong, doet t goed, dus na de zomervakantie gaan we wel weer verder!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 15:23

Juniper wat goed zeg! Was ze braaf?

Anike goed besluit :j Is vaak wel even goed voor het koppie, even vrij

Wortel beterschap! Klinkt vervelend. Oppakken kan straks wel weer, eerst zelf maar even beter worden

Libera wat goed zeg al op wedstrijd! Ziet er netjes uit. Die bokkensprong :+ Goede planning. Ook lekker straks vrij :j
Dankjewel nog! Ik ben ook erg benieuwd naar haar veulen. Mooie foto’s !

Butengeweun mooie foto’s zeg! En fijn beide kloppende hartjes :)

Gitana Roos is en blijft knap. Ze heeft zo’n knap koppie <3 Afsponsen komt vanzelf wel, dat is ook gek :P

Minthe staat op een wat lager pitje. Heb even 3 weken wat vaker gereden maar doet het zo braaf. Ik wil binnenkort even een keer naar het bos. En dan weet ik nog niet of ze nu al vakantie krijgt of in de herfst. Ik wil eigenlijk ook 1 a 2 keer in de B starten. Ik zie het wel. Ze is drachtig dus sowieso straks verplicht rust.
Nu loopt ze 2x in de week (of minder)
Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:56

Bedankt allemaal! Ja ze was zeker braaf, maar ze was die ochtend ook al gereden :P Helaas ben ik niet super tevreden met haar vooruitgang. Ze is er nu zeven weken en heeft vorige week pas voor het eerst onder het zadel gedraafd. Volgende week komt ze weer terug en dan pak ik haar zelf verder op.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 08:56

Oh.. sommigen al lekker aan het rijden!! *\o/*
En anderen doen nog helemaal niets.. :D
Leuk om zo die verschillen te zien.

Maarre.. na 6 weken erop het eerste drafje pas gedaan?
Ik kan me voorstellen dat je niet tevreden bent.. dat duurt wel héél lang..!

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:25

soms duurt het lang he, in gedachten droom je al weg dat je lekker aan het rijden bent.

Ik heb het ook, veel grondwerk gedaan, en dat komt ze alleen maar ten goede, maar af en toe bekruipt het gevoel, wat duurt het lang. Het het heeft allemaal zijn redenen... Als je dat weet is het prima, maar in het geval van Junpier ben ik ook wel benieuwd waarom het zo lang duurde?

Op Sella heb ik nu 2 x gereden, en gelukking maar. Tandars was er gisteren en hij heeft best veel gedaan. nu nog 10 dagen grondwerk, want geen bit in.
Maarrrrr over 2 weken heb ik vakantie, en dan kunnen we echt van start, we houden de moed er in!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:37

Wat is dan de reden dat het zo langzaam is gegaan juniper? Ik kan me wel voorstellen dat je er een andere verwachting bij had, maar misschien is het juist goed zo geweest? Het ziet er wel heel chill uit, dus dat is sowieso positief :)

Thanx kabayo :o Ze vond de vorige keer afsponsen al chiller, je zag dat ze het herkende en daardoor wel okay vond. Leuk en spannend naar het bos met Minthe :D Neem je dan een ander paard mee?

Gefeliciteerd Libera! Netjes gedaan!
Mooie foto's :) gefeliciteerd butengeweun!

Ik heb de laatste tijd helaas minder tijd gehad dus Roos heeft weer even een korte vakantie gehad. No problem want ze is nog volop in de groei. Helaas is ze nog steeds niet zo groot als haar moeder, ben benieuwd of dat nog gaat gebeuren. Moeders heeft wel een wat meer rondere spaanse bouw, dus het is ook moeilijk om te vergelijken. We wachten rustig af :o

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:44

Tuurlijk is grondwerk heel belangrijk.. en daar gaat zeker veel tijd in zitten..!
Ik stap er ook pas op als ze eigenlijk alles al kennen, en dan hoeven ze alleen de puzzelstukjes aan elkaar te koppelen.

Meestal dan de eerste keer erop wat rond stappen (met sturen en halt houden).. de tweede keer erop de draf mee pakken.. de derde keer erop de galop erbij.. verder niet veel spannends.
Dus niet veel overgangen en ook zeker niet moe rijden.. gewoon puur voor de ervaring.
En van daaruit gaan we uitbouwen.. wat meer sturen en wat vaker een simpele overgang.. en spelenderwijs een pasje opzij voor het been, of een balkje..
Maar dat alles kent ze ook al vanaf de grond.. dus feitelijk weer niets nieuws.. alleen die puzzelstukjes hè..?

Voor een jong paard is het zoeken naar balans (en zeker onder de ruiter) al moeilijk genoeg.. :') :')

Maar dat van Juniper duurt wel heel lang.. dus ik snap haar wel. Gelukkig kan ze er binnenkort lekker zelf mee aan de gang... *\o/*

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:46

Hoe groot is Roos nu Gitana?
Dat ze een spaanse moeder heeft zou je echt niet zeggen.. hoe groot is ze nu?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 10:01

Klopt Casarell! Ze toont al sinds geboorte best arabisch, maar zeker niet 100% arabisch. Moeders komt uit Sevilla waar ze hoogstwaarschijnlijk als boeren werkpaard met koeien is gebruikt. Ze was drachtig toen ik haar kocht. Daar worden vaak spaanse met arabieren gecombineerd. Moeders is wel grotendeels spaans, maar zou dus ook zeker 10 tot 20% arabisch kunnen zijn. Dat ze gedekt is door een hengst met méér arabisch bloed dan zij zelf is wel zeker. En arabieren zijn natuurlijk meestal niet heel groot.
Ik weet niet precies hoe groot ze nu is. Moeders is bijna 1.60m denk ik, of iets minder, en ze schelen nog ongeveer een handbreedte.

Beetje een oude foto maar kon geen nieuwere vinden :')
Afbeelding

Als veulen
Afbeelding

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 10:14

KNHS wedstrijden is pas vanaf 4 nu toch, Kabayo?

Oei, dat gaat wel echt heel rustig juniper… Is er zoveel spanning dat je paard dat nodig heeft? Er moet ook wel iets gebeuren willen ze iets leren. Van elke keer hetzelfde doen, kom je ook niet echt verder.

Gitana ook lekker bezig met Roos. Is ze een volle PRE? Dat zijn soms ook wel wat laatbloeiers toch?

Equipro ook mooie vooruitzichten met straks lekker stappen zetten.

Verder zie ik nog wat vakanties voorbij komen, wegens drukte met kinderen of eigen gezondheid die niet zo lekker gaat. Voor die jonge dieren helemaal niet zo erg.

Die van mij heeft ook vakantie gehad, want ik had een tenniselleboog (nu bijna weer oké). En als er dan ineens een paard aan hangt omdat die nog niet lekker in een rondje om je heen loopt, is dat echt gemeen zeer. Maar ze heeft dit weekend weer eens aan de longe gelopen. Nu ook met touwtje erbij. Ze stond er eerst bij als een hoefbevangen paard, helemaal naar achteren hangen, maar toen bleek dat je toch gewoon ook naar voren kon ondanks dat er een touwtje hangt (losjes uiteraard). En toen was ze weer super braaf.
Afbeelding
Ze had op de poetsplek alleen echt geen rust in haar lijf, ik wou vlechten opnieuw doen, maar andere paarden stonden al buiten, veel draaien en onrustig zijn. Dan is de vlecht ineens een meter bij je vandaan en dan ineens staat er een paard tegen je aan. Ze is wel heel soepel en bewegelijk. Maar niet heel handig :)
Dit weekend gaan we weer WE-en aan de hand. Wel goed voor haar even met de trailer weg etc.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 10:28

Sanet oh is dat veranderd? Dat wist ik oprecht niet haha! Nahja geeft ook helemaal niks, dan lekker thuis rijden en vrij. Even paar keer naar andere locatie voor de ervaring. Neem ze soms wel eens mee naar in losrijbaan van een wedstrijd. Auw klinkt pijnlijk. Dan moet je inderdaad niet te veel gekke fratsen uithalen. Haha die reactie op de bijzet, heel herkenbaar :+ Al deed Minthe dat niet maar snap wel wat je bedoeld. Heel mooi beeld hoor, ze ziet er volwassen uit al :j Leuke vooruitzichten! Gaat ze ook naar de keuring?

Gitana ik geloof het gelijk dat er Arabisch bloed in zit. Wat gebeurd er als ze wel te klein blijft? Of blijft ze sowieso? Even vakantie is ook niet erg. Was ook ineens warm. En wat je zegt, zit nog in de groei :D
Jaa ik vraag of een vriendin dan even op zilver mee gaat. Als jij weer rijdt kunnen we ook wel even een ritje doen :)

Equipro uit grondwerk kan het paard zoveel leren, alleen maar goed! En leuk dat je al twee keer gereden hebt. Lekker na de tandarts weer opstarten, ben benieuwd of het straks wat soepel gaat allemaal!
Juniper oh dat had ik even gemist. Na 6 weken pas draven zou ik niet blij mee zijn. Wij draafden de 2 keer al.

Casarell hoe is het met die van jou?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 11:20

Ja leuk kabayo! gaan we snel weer doen! hopelijk heb ik deze zomer weer een goed zadel _/-\o_
Als ze te klein blijft... weet ik nog niet. Het is ook even afwachten hoe breed ze dan wordt, en hoeveel te klein. En ze is nog in de groei, dus ik vrees nu nog niet het ergste. Sowieso even afwachten totdat ze 4 jaar is en even de situatie aankijken :) Ik hou haar natuurlijk liever zelf, maar het moet wel een beeetje passend zijn, ook qua zadel tzt.

Thanx Sanet! Ze is dus waarschijnlijk grotendeels arabisch. Zijn dat niet ook vaak laatbloeiers? Moeders is sowieso een laatbloeier, als ik kijk naar oude foto's uit Spanje.
Wat vervelend Sanet! gelukkig weer bijna beter. Herkenbaar dat van die touwtjes! Fijn dat ze het al snel uitvond hoe het werkt :j Ze loopt er lekker bij! Met de paarden buiten is het toch altijd wennen met de jonge dieren. Die zelfverzekerdheid moet nog wat groeien. Roos had dat eerst ook heel erg, ik merk dat ze de laatste keren wel meer op mij let, ipv de paarden die overal lopen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 20:07

Kabayo.. met Sophie gaat het goed hoor.. we zijn weer aan het longeren.. maar wil ook rekening houden met die warmte, dus rustig aan.. vooral als het 25+ wordt.
En ondertussen groeit ze gestaag door. Zit nu zo rond de 167cm gok ik.. al lijkt dat niet zo door haar rug.. :')

Afbeelding
Afbeelding

Jij bent ook lekker aan het rijden zie ik. Je mag alleen met 4 jaar pas gaan starten.. vanaf 1 januari in de B en vanaf 1 april in de L. Die regels zijn een paar jaar geleden aangepast. Wanneer is ze uitgerekend?

Gitana.. Roos wordt echt wel wat groter dan moeders. Maar je zal geduld moeten hebben. Sommige merries groeien wel tot 7 jaar door.

Sanet.. jij ook lekker bezig met je paardje.. en dat ziet er goed uit. Je brengt me wel op een idee.. ik zal Sophie binnenkort ook weer eens laden en een stukje gaan rijden. Gewoon ter afwisseling en ervaring opdoen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 12:41

Wat een hitte.. en het wordt nog erger... :x

Vanmorgen Sophie voor de eerste keer een zadel opgelegd en heel even gelongeerd. Gewoon voor de ervaring.. niet om te werken, want daar vind ik het echt te warm voor.. Maar wat deed ze het weer super.. <3 Had in het begin een singel tegen het klapperen van de zweetbladen, maar ook zonder singel deed ze het prima! Volgende keer de beugels eraan.. ik ben benieuwd.. :o

Daarna even lekker afgespoten en op de wei gezet.. Maar dat vond ze niet fijn met die vliegen en dazen (en eigenlijk geen gras meer), dus even aan de hand laten grazen en na een uurtje lekker op stal gezet met een goed gevuld hooinet..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had het zadel trouwens bewust wat naar voren gelegd omdat ik eigenlijk verwacht had dat deze naar achteren zou glijden.. maar hij bleef keurig liggen waar ik hem had neer gelegd.. :')

Voor nu ga ik mijn gemak maar eens houden.. en regelmatig genieten van iets kouds te drinken.. O:) O:)

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:45

Afbeelding

Ik ben voorlopig alleen met dit bezig
Heerlijk met dit weer

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 19:01

Dat zou fijn zijn Casarell! Ik heb idd ook die ervaring. Mijn vorige merrie kocht ik met net 3 jaar en die was toen 1.54m, en verkocht ik op 9 jaar met ongeveer 1.62m. Lekker bezig met Sophie! Handig inderdaad met die dekensingel eromheen.

Wat fijn Equipro. Doe je dat gewoon bij een strandje ergens, of heb je dit bij stal?

Roos is nu trouwens 1.53m. Ze scheelt nog wel ongeveer een handbreedte met haar moeder.

Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 19:22

Lekker zwemmen!!
Zit er trouwens nog geen blauwalg in het water? Hier wordt er al volop voor gewaarschuwd..

Gitana.. Roos groeit nog we een stukje.. geduld..!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 19:30

Oh wat heerlijk zo zwemmen!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 22:22

Wat fijn dat zwemmen

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 22:32

Lekker bexug met Sophie zo te zien.

Equipro wat fijn om in het water te kunnen werken.

Ik heb Atari vrijdag geborsteld en zn manen uit de knoop gehaald. Daar gelijk ook maar een stuk van afgeknipt. We hebben vorige week wat regen gehad en hij is lekker vies. Gelukkig heeft hij een deken aan en hebben we zelden plassen in de wei.