4 zeer bijzondere veulens verwacht 2025 - 2 IJslanders en 2 Quarters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 13:44

Wat een heerlijke enthausiaste reacties weer <3

Marilu, prachtig toch die kopietjes <3 Fenja's eerste veulen is ook iedentiek, denk dat ze dat nu ook van plan was alleen kwam ik erachter dat Thor's vader homozygoot zwart is :')

Pien, gezellig :D Heerlijke groep toch

La_lune, oorspronkelijk was het doel dat Rocky een dekhengst zou worden later (en sportpaard) als het een hengstveulen zou zijn. Directe nakomelingen van Einsteins Revolution zijn zeldzaam en zeer geliefd, hij geeft enorm getalenteerde veulens die bijna allemaal voor de sport en fokkerij gebruikt zijn en zeer succesvol. Dan Silver haar kleur en karakter en je hebt het recept voor een geweldig paard. Rocky heeft ook heel veel reining talent, prachtige bouw en zo'n lief karakter.
Alleen de overbeet gooit roet in het eten, dat kan erfelijk zijn. Dus de dekhengst plannen zijn het raam uit :P Heel jammer maar overbeet wil je niet. Tenzij de overbeet zelfstandig wegtrekt, dan kan hij wel dekhengst worden volgens de DA.
Het was trouwens waarschijnlijk domme pech dat hij het heeft en niet iets uit zijn familie lijn, zijn moeders lijn kwam tot nu toe geen overbeet in voor en bij de vader ook niet voor zover ik weet. Maar Rocky kan het wel doorgeven helaas.
Kasper heeft ook de potentie om een sportpaard te worden en voor de fokkerij intressant te zijn. Zou wel heel leuk zijn als hij over een paar jaar dekhengst wordt.

Haha1995, voor de geboortes probeer ik altijd te bedenken welke eventueel kunnen blijven en welke voor de verkoop worden. Als ze er eenmaal zijn wil ik alles houden :') Hengsten kan ik sowieso niet houden, ruinen ook niet. Dus dat is gelukkig makkelijk, als de ijsjes merries waren geweest had ik het er veel moeilijker mee gehad :P Ik ben gek op Rory en ze heeft ook wat extra emotionele waarde, haar verkopen wordt niet makkelijk. Maar aanhouden is niet verstandig, ze heeft voor mijn fokkerij niet veel waarde en haar moeder blijft hier. Zo'n mensgericht, energiek en gezellig paard verdient haar eigen mens die alle aandacht voor haar heeft later. Ik hoop stiekem wel dat ze in de opfok blijft :P
Ik wilde van Ice misschien een merrietje aanhouden als latere opvolger, Lily is echt prachtig gelukt en heel lief, mooie gangen en bouw dus als latere fokmerrie en misschien sportpaard heel leuk om aan te houden. De keuze is nog niet 100% zeker of ze blijft of niet.

Tennan, hahaha Thor mag later verhuizen, Fenja kan je vergeten :j Die gaat nooit weg, ze is veeeeel te lief. Zo blij dat ze dat doorgeeft, dat karakter <3

Leuk te lezen dat jullie ze net zo knap vinden als ik <3

Gisteren Ice en Lily weggebracht naar het dekstation, hopelijk kunnen ze over een weekje weer naar huis. Trailerrit van 2h deden ze superbraaf. Blijft moeilijk om je merrie en veulen zo achter te laten. Er wordt gelukkig goed voor ze gezorgd
Spoiler:
mag ook wel met wat ik eroor betaal :') ruim 25 euro per dag aan alleen stalling...
. Ice zal blij zijn als ze weer drachtig is, die is een beetje een draak leeg en diep ongelukkig. Als ze dragend is straalt ze, zit ze prachtig in haar vel en is ze happy. Die leeft echt voor moeder zijn, ze vindt het zo fijn <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op het station
Afbeelding

Afbeelding

Het station is vlakbij waar Jona en Kasper staan dus daar ook langsgeweest. Nou ze missen me niet :')
Kasper vond het bezoek wel gezellig, Jona niet, die heeft het haar persoonlijke taak gemaakt om het veld leeg te eten, behoorlijke uitdaging, het is denk ik een stuk van 1,5 hectare waar zij met nog twee merries op staat. Ze hebben het iig prima naar hun zin daar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kasper is geadopteerd door een van de andere merries daar, die likt hem, kriebelt hem en loopt als een overbezorgde moeder zacht hinnekend achter hem aan. Hij vindt het wel leuk, Jona is alleen nog maar goed als melkbar :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rocky krijgt echt stevige Quarter billen <3
Afbeelding

Thorretje wordt met de dag mooier... Staat het liefst uren tegen je aan te hangen terwijl je hem aait, hij kan er geen genoeg van krijgen. Hij is ook het enige veulen zonder streken :') Hij heeft nooit geprobeerd te bijten, proeven, trappen of duwen, hij is als enige altijd vriendelijk, lief en braaf. Ook niet schuw, komt altijd lief en beleefd op je af. Hij is echt zo ontzettend leuk en lief <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: 4 zeer bijzondere veulens verwacht 2025 - 2 IJslanders en 2 Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:00

Ik kom Thor wel ophalen, strikje erom graag. <3

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:36

Wat zijn ze leuk en Thor is zo’n schatje. Daar smelt je toch van.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:59

Thor mag ook zonder strikje. <3

Eigenlijk jammer dat paardrijden niet meer kan (zonder risico).

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 09:49

Als ik je foto,s zie weet ik precies weer waarom ik niet fok, alles zou blijven :o .
Uit nieuwsgierigheid ...Wat is je fokdoel? pure ijslanders snap ik; maar wat met de quarters...fok je op kleur of probeer je toch zuivere quarter sportpaarden te fokken,want als ik het goed heb is de hengst die je nu hebt staan toch geen quarter? Vraag is puur uit interesse. We hebben ooit 1 veulen gefokt en dat staat er nog steeds 22 jaar later, mijn doel was gewoon een rijpaard voor mezelf ik ben dan ook gewoon in de rasgroep gebleven..nadat ze geboren was dacht ik ...er komt nooit geen tweede anders krijgen we teveel paarden....Maar ik ben erg verliefd op Rory en het is dat ik met paarden wil stoppen,anders had ik een pb gestuurd.

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 08:39

Echt blijf gewoon smelten, ze zijn echt zo leuk allemaal! En hoe je dan hun karakters omschrijft is heel leuk om te lezen <3

Tot welke leeftijd mogen ze bij jou in de opfok lopen? En staan ze dan ook met gemengde leeftijden ?

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 07:20

Een met haha1995, ik zou ze (Rocky en Thor) zo in huis willen halen... maar na mijn twee lieve senioortjes (19 en 22 jaar) stop ik ermee. Tijd voor een wat vrijer leven. Al geniet ik nog elke dag van onze paarden.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 11:50

Bellatrix, welke kleur strikje wil je? :D

Ineke, zo genieten <3

Marcella, <3 Thor is ook een leuk knuffelpaard *D

haha1995, ja dat is echt het grote nadeel aan fokken, niet alles kan blijven. Maar het genieten van dat kleine grut, happy mama's en ze zien opgroeien maakt het het voor mij weer goed.
De hengst die ik hier heb staan (is niet mijn eigen maar een logee) is inderdaad geen quarter maar een Arabier x gangenpaard, geweldig dier maar ik ga hem niet op mijn Quarters gebruiken omdat dat inderdaad niet in mijn fokdoel past, ik blijf binnen het AQHA met ze.
Ik fok niet puur op kleur, ik zie dat als een bonus maar het belangrijkste is karakter, gezondheid, goede bouw en talent. Silver is uniek door haar kleurtje maar ook zonder was ze een goede fokmerrie geweest, ze is gezond, sterk gebouwd, rechte benen, sterke rug, heel fijn karakter en ook talent. Met haar wil ik sportpaarden met het zilvergen als bonus fokken, de vader van Rocky is een van de beste en bekendste reining hengsten in de geschiedenis en Rocky heeft de potentie om een top sportpaard te worden.
In princiepe ook om dekhengst te worden behalve dan door die overbeet.
Ice fok ik wat meer op kleur maar mijn eerdere punten blijven vooraan staan. Ik wil met haar kwaliteits champagne Quarters fokken (het liefst homozygoot champagne), juist omdat er te veel puur op kleur gefokt wordt ten koste van de rest en er niet zo veel goede champies meer zijn die gezond, getalenteerd en een fijn karakter hebben. Ice geeft geweldige veulens, van de 7 veulens (incl lily) zijn er 3 geweldige dekhengsten geworden, een fokmerrie en verder hele fijne paarden.

Jayney, heerlijk dat jullie zo mee kunnen genieten <3
Ze mogen hier in de opfok blijven zolang nodig of de eigenaren willen eigenlijk. Ik heb alleen voor mijn eigen gefokte veulens de opfok mogelijkheid, ze groeien op in mijn gemengde merriekudde met leeftijden tussen de 4 en 15. Allemaal goede opvoed dames, die de veulens leren gebalanceerde en stabiele paarden te worden. De jonkies blijven dagelijks in de hand komen, even wat doen samen of alleen kroelen. Het is dus niet zoals sommige opfok bedrijven waar een paard 3 jaar in een groep staat en er nooit wat mee gebeurt. De veulens vinden het heerlijk om met mensen bezig te zijn en zo krijg je ook ontspannen, mensgerichte, goed opgevoede en makkelijke jonkies. Iets wat ik heel belangrijk vind.

Manadeluca, dat snap ik helemaal

Sinds gisteren staan de merries met veulens bij de andere paarden. Dus voor de ukjes weer leuke nieuwe avonturen, ze dagen elkaar steeds uit of ze durven te ruiken aan een van de 'nieuwe' paarden, zo leuk om te zien <3 En dan heel hard terug naar mamma racen als dat paard opkijkt.
Ze zijn nu heel relaxed met zn drietjes, als 'mens' er is komen ze alle drie aan om dan om me heen te dringen wie de meeste aandacht mag. Gelukkig wel respectvol, af en toe proberen ze wat uit maar dat is heel normaal. Ik kom alleen echt handen tekort :')

Hopelijk komt volgende week Jona met Kasper weer naar huis. Ice en lily moeten wat langer blijven helaas.

Ik ben zo verliefd op Thor zn baard <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rory heeft al zo'n mooie bos manen, prachtig die frosting ook <3 Ze draagt trouwens geen dun maar is nd1/nd1. Er zit ook een klein aalstreepje verstopt onder die dikke veulenwol
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rocky wordt zo stoer <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 11:59

Ze zijn allemaal zo knap! <3

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 11:59

Wauw ja Rocky is echt een bink! Heel knap,Thor is ook echt geweldig. Ooit komt er bij mij weer een IJslander <3
Rory heeft echt een lieve, vriendelijke, nieuwsgierige blik. Heerlijk dat ze zo samen kunnen opgroeien

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 12:05

Ik moet toch elke keer weer eens kijken, hoe mooi ze zich ontwikkelen. Zalig om mee te genieten.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 12:22

Ah, die Rocky is zo prachtig <3
Ze zijn uiteraard allemaal mooi en schattig, maar de blik in de ogen van Rocky is prachtig.

En wat heeft hij een mooie hanenkam als manenkam :D
(en de haaraftekening op zijn snuitje heeft de vorm van een hartje ;) )

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 09:36

Het is echt een leuke bende om te zien,ik denk elke dag zo genieten..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:56

Hele gave manier van veulens houden. Ze worden sociaal en ook sterk op de benen door al dat rennen in die ruimte. Heel leuk.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 17:04

Kasper en Jona zijn weer thuis *\o/*

Ze zijn duidelijk heel blij weer thuis te zijn. Voor Jona duurde echt het te lang, volgende keer toch beter tussendoor ophalen. Ze zijn er iig weer en Kasper heeft heel wat spelen in te halen :') Hij en Thor zijn nu on-afgebroken bezig met stoeien, tot ze drijfnat van het zweet zijn..

Is hij niet knap geworden <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En knappe Jona <3 (veel te dikke Jona maar nogsteeds knap *D )
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:13

Wat fijn en wat zien ze er blij uit
.leuk hoor.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:39

Wat een heerlijkheid! Echt zo leuk dat we kunnen meegenieten via foto’s en verhalen.

Als ik een paard had gezocht dat wist ik het wel, dan had ik gelijk een prachtige plek voor de aankomende drie jaar. Daar moet animo voor zijn! Echt een top-plek!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:46

Wat fijn dat ze weer terug zijn, ze zien er fantastisch uit. Oke Jona iets te rond _O-

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 13:21

Voor kasper gaan de kopers toch in dikke rijen aanschuiven? Wat een heerlijk ventje...

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 09:28

De paarden zien er nu op hun mooist uit. Bijna ieder paard blinkt je tegemoet. Geniet zo hard van dat jonge geweld, moet zalig zijn om naar te kijken.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 11:01

Kijk eens wie er weer thuis is :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze is aardig gegroeid <3
Afbeelding

Knappe mams
Afbeelding

Afbeelding

Heerlijk om ze weer thuis te hebben. Lily is ook blij, ze is erg gezellig geworden. Gisteren haar voor het eerst ook lekker gewassen, even dat zand uit die vacht. Ze is zo'n lief meisje maar ook echt een merrietje soms :P

Silver en Rocky moeten helaas nog even op het station blijven, Silver is aan het klooien met haar cyclus.

En zo lief deze twee, echt broers <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Manadaluca, genieten lukt zeker! Het is echt heerlijk spul, allemaal anders en allemaal perfect. Heerlijk om nu weer 4 nieuwsgierige neusjes in he rug te voelen <3

haha1995, ja iedereen is wel verliefd op hem, hij is ook prachtig en heel veel potentie voor sport later. Het is geen makkelijk jaar qua verkoop, de meeste mensen willen eerder verkopen dan aan een jonkie beginnen. En dan ben ik zelf ook nog heel selectief naar wie ze gaan... Dus het blijft even geduld hebben.

Ineke, Jona houdt van modelletje tank :o Liever iets te dik dan te dun, Kasper drinkt veel en groeit hard. Maar ze is nu wel echt heul stevig ja :')

Hannananas, wat een superlief compliment <3 <3 Dank je wel!!
Ik heb ook een paar paarden hier staan uit Nederland die hier 1-2 jaar bij mogen komen of in training zijn. Wel al volwassen merries, voor opfok heb ik het liefste alleen mijn eigen gefokte grut, het is al druk zat *D

Pien, ze zijn allemaal over het algemeen erg happy, zo fijn! Behalve als het regent en ze geen zin hebben helemaal terug te lopen naar de schuilstallen :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:15

Lily en mams zien er goed uit. Er is goed voor ze gezorgd.
Ben benieuwd wie allemaal drachtig zal zijn en hoe het volgend jaar gaat met veulentjes.
Fijn dat bijna iedereen weer thuis is.
Hopelijk ga je toch nog wat verkopen want het is allemaal duur zat.
Moet wel lachen dat ze watjes zijn als het regent. Ik denk dat het meer te maken heeft met het koud zijn als de regen. Want toen mijn paarden nog leefden vonden ze het grootste deel van het jaar de regen heerlijk verfrissend (Zuid Frankrijk is echt wel warm bij tijd en wijle) vaker als in Zweden.