Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:48

janderegelaa schreef:
xmarliez schreef:
Ik wilde dit jaar met mijn ruin om te kijken of hij ster kan worden maar wat ze willen zien en vooral de manier waarop staat mij enorm tegen dat ik besloten heb het niet te doen. Mijn andere ruin heeft voldoende sportstand dus als er weer thuis keuringen zijn wil ik hem daar voor aanbieden kijken of dat ook goed gaat. En als deze dan over een paar jaar voldoende sport stand heeft dan ook kijken of het via die weg lukt.

Zijn er meer mensen die moeite hebben hoe de paarden voorbereid worden? Zowel de weken ervoor (weinig buiten komen, zeer strak bijzetten enz) als op de dag zelf (even flink tegen de benen tikken en sowieso flink van te voren ‘wakker’ maken). Ik ben een keer mee geweest en heb er toen niet echt op gelet maar nu was ik het traject zelf in gegaan met de mijne en ben er vrij snel vanaf gestapt. Het staat mij best tegen dat ze echt kijken naar hoe veel spectakel een paard mee brengt ipv of het een correct bewegend paard is met een mooie basis houding/souplesse. Het vuur moet wel uit de ogen komen willen ze een beetje indruk achterlaten. Of zit ik er zo naast?

Ik weet niet waar jij ze dan klaar wilt laten maken maar dit herken ik zeker niet.

Jouw merries komen gewoon 6/8 uur in de wei tot aan het moment van de keuring? Wil graag dan een adresje (mag ook per pb) :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:21

xmarliez schreef:
janderegelaa schreef:

Ik weet niet waar jij ze dan klaar wilt laten maken maar dit herken ik zeker niet.

Jouw merries komen gewoon 6/8 uur in de wei tot aan het moment van de keuring? Wil graag dan een adresje (mag ook per pb) :)

Dat is wel een andere omschrijving dan die je net schetste. Of laat je die nu allemaal vallen?

Als je een paard naar de keuring wilt doen zal die ook in keuringsconditie moeten zijn. Als je een paard met een dikke grasbuik naar de keuring wilt doen moet je Welshjes gaan fokken.

Sky_As

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:38

Wat een ouderwetse gedachte.... Zat sportpaarden die 6-8 uur buiten komen ( en meer) die ook gewoon in sport conditie zijn. Daarvoor hoef je ze echt niet op hok te houden.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:39

Nee maar beetje strak en fris moeten ze wel zijn natuurlijk. Geen grasbuik en ze moeten wel energie hebben. Daarom staan ze vaak paar dagen voor de keuring binnen en worden ze alleen aan de hand gestapt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:41

1-2 dagen op hok met alleen wat stappen gaan ze niet dood van.... Maar dat hoeft echt geen weken, dan gaat er gewoon iets mis met je training en voer beleid als een paard helemaal traag is van buiten staan.

Daarbij zou paarden welzijn ook wat hoger in het vaandel mogen staan.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:46

janderegelaa schreef:
xmarliez schreef:

Dat is wel een andere omschrijving dan die je net schetste. Of laat je die nu allemaal vallen?

Als je een paard naar de keuring wilt doen zal die ook in keuringsconditie moeten zijn. Als je een paard met een dikke grasbuik naar de keuring wilt doen moet je Welshjes gaan fokken.

Het is een van de dingen die ik benoemde. Ik heb er moeite mee dat ze vrijwel niet buiten komen juist om bovenstaande reden. Dat is voor mij dan al een no-go. Dat er niet door een paard heen gekeken kan worden door de jury als ze gewoon een normaal dagelijks bestaan hebben zonder grasbuik. Ik vind het moeilijk om mijn paard weg te brengen omdat ik wil dat hij een predicaat krijgt waarbij hij weken/maanden op zijn behoeftes heeft moeten inleveren. Ik zit in een gebied met ontzettend veel keuringsklaarmaak stallen en er is er geen een die mij weidegang garandeert juist om de bovenstaande reden.

Hetzelfde als fris zijn. Een paard wat gewoon getraind wordt en een gezonde dagelijkse routine heeft is al fris van nature. Maar bij een keuring moet alles extra, zo ook een ijzer er onder voor meer beweging. Allemaal dingen die mij tegen staan want een paard is zoals hij is en waarom moet er koste wat het kost het maximale uitgehaald worden voor 1 moment terwijl het de rest van zijn/haar leven gewoon als dat ene paard rond loopt. Ik vind het jammer dat paarden worden beoordeeld op het maximale van hun kunnen ipv op de natuurlijke aanleg en bij behorende zaken. Die je zeker met training kunt beïnvloeden maar daar zijn ze op dat moment nog vrij jong voor om dat systematisch bewerkstelligt te hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:49

Dan denk ik dat je beter af kan zien van de keuringen. En gewoon kan gaan sporten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:55

Mee eens. Daarom zie ik er ook vanaf. Maar ik vind het wel heel jammer.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:59

Of je moet het zien te veranderen. Ik heb mijn merrie gebracht naar een training stal waar ze van 8-17.00 buiten komt in een grote paddock met hooi.

Beste beslissing die ik ooit heb gedaan. Dat het altijd zo is gedaan, betekend niet dat het zo moet gedaan worden…

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:01

Phonix schreef:
Of je moet het zien te veranderen. Ik heb mijn merrie gebracht naar een training stal waar ze van 8-17.00 buiten komt in een grote paddock met hooi.

Beste beslissing die ik ooit heb gedaan. Dat het altijd zo is gedaan, betekend niet dat het zo moet gedaan worden…

Om naar de keuring te gaan of gewoon om getraind te worden?
Keuringsklaar maken is gewoon echt een bepaalde tak van sport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:27

Je kunt ze toch ook gewoon zelf keurings klaar maken? Dan op de dag zelf een voorbrenger ter plekke huren.

Twee weken van tevoren een ijzertje er onder of bekappen. Invlechten zodat de hals het beste uitkomt. En zelf gewoon zorgen voor goede bespiering/ niet te dik dun en oefenen met voorbrengen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 22:39

Mijn merrie gaat zelfs met veulen en staat de hele dag op de wei. Na de mislukte EPTM verwacht ik er weinig van, maar dan gewoon het stamboek in en hoop op goed exterieur punten. Ze loopt nu 4 a 5 x per week aan de longe met bijzet, morgen gaat er een ijzer onder voor ook heb ik de benen al opgeschoren. Over 2 jaar mag ze de sport in en gaan we direct voor het Z. Ik heb haar overigens overgezet naar het NRPS.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 23:15

Elisa2 schreef:
Je kunt ze toch ook gewoon zelf keurings klaar maken? Dan op de dag zelf een voorbrenger ter plekke huren.

Twee weken van tevoren een ijzertje er onder of bekappen. Invlechten zodat de hals het beste uitkomt. En zelf gewoon zorgen voor goede bespiering/ niet te dik dun en oefenen met voorbrengen.

Er zijn zoveel mensen die dat doen en op iedere keuring zie ik ze weer stranden. Het is gewoon echt een vak, keuringsklaar maken. Daarnaast kunnen veel mensen hun eigen paard gewoon niet goed genoeg beoordelen en het trainingsschema aanpassen op de behoefte van het paard.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 23:27

Mer1980 schreef:
Mijn merrie gaat zelfs met veulen en staat de hele dag op de wei. Na de mislukte EPTM verwacht ik er weinig van, maar dan gewoon het stamboek in en hoop op goed exterieur punten. Ze loopt nu 4 a 5 x per week aan de longe met bijzet, morgen gaat er een ijzer onder voor ook heb ik de benen al opgeschoren. Over 2 jaar mag ze de sport in en gaan we direct voor het Z. Ik heb haar overigens overgezet naar het NRPS.

Wat is dan de meerwaarde van nu laten opnemen? Ben echt benieuwd.

Mij zegt een merriestam met sport- / prestatiepredicaat t meest. En heb liever een niet voorgestelde merrie op stal, dan één waarbij je nu al twijfels hebt over voldoende punten.

Ben t met SOnrs eens wat dat aangaat. Net als hij bv niet voor dat flitsende (vaker hoge gepunte) achterbeen gaat, maar nu kiest voor kanteling en onderbrengen (draagkracht). Dat zijn dingen die ohz duidelijker naar voren komen dan vrijbewegend.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:04

@ carola las net een stukje over een nakomeling van je merrie Danita. Leuk hoor, doet het goed.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:22

parnassia schreef:
Mer1980 schreef:

Wat is dan de meerwaarde van nu laten opnemen? Ben echt benieuwd.

Mij zegt een merriestam met sport- / prestatiepredicaat t meest. En heb liever een niet voorgestelde merrie op stal, dan één waarbij je nu al twijfels hebt over voldoende punten.

Ben t met SOnrs eens wat dat aangaat. Net als hij bv niet voor dat flitsende (vaker hoge gepunte) achterbeen gaat, maar nu kiest voor kanteling en onderbrengen (draagkracht). Dat zijn dingen die ohz duidelijker naar voren komen dan vrijbewegend.

Ik begrijp de overschrijving naar het NRPS wel. Natuurlijk is het fijn als je paard bij het KWPN een predikaat krijgt maar bij de keuring lijkt het vooral een persoonlijke beoordeling te zijn geworden, met name als het een beetje grijs gebied is.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:23

Suzanne F. schreef:
Phonix schreef:

Om naar de keuring te gaan of gewoon om getraind te worden?
Keuringsklaar maken is gewoon echt een bepaalde tak van sport.

Voor mij training, maar een training stal vinden waar ze zo veel buiten komen is ook niet makkelijk.

Maar wat Marlies vertelt vindt ik dan weer het andere extreem. Er moet toch een tussenweg zijn waar ze wel paarden kunt zijn terwijl ze keurings klaargemaakt worden?

Anders is het voor mij ook niet weggelegd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:24

Wat Marlies vertelt is niet de standaard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:01

janderegelaa schreef:
Wat Marlies vertelt is niet de standaard.

Nah ze vertelt het misschien iets overdreven maar keuringsklaarmaken is wel echt een bepaalde tak van sport en vereist bepaalde training, voorbereiding en management. En dat is inderdaad longeren aan de bijzet (welke hangt uiteraard af van het paard) en trainen om de mindere punten te compenseren en de goede te laten zien. Ik reed ze wel terwijl vaak werd gezegd dat ook niet te doen. Maar ik trainde ze ook onder het zadel, al was het licht omdat ze net 3 waren natuurlijk. Inderdaad een ijzer eronder voor is wel noodzakelijk. Liefst 2-3 x 8 weken van te voren beslaan. En zorgen dat ze er qua vacht en verzorging top bij staan. In hele goede conditie en goede bespiering. Ze moeten echt fit zijn, bespierd en wakker. Anders ben je gewoon kansloos en kan je beter niet gaan.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:05

Dan is de vraag natuurlijk, wat wordt er dan gejureerd?
Een 'geprepareerd' paard of de natuurlijke aanleg?

En wat zegt dat dan naar de verdere aanleg naar sport?
Want voor de sport is natuurlijke aanleg een groot deel, maar komt toch ook de mate van 'hoe fel zijn ze te prepareren' naar sterk boven...

Eentje met veel natuurlijke aanleg maar die niet te manipuleren is ben je in de sport minder mee dan een gewonere die je wel kan manipuleren.

Moeilijke afweging soms.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:07

s0173957 schreef:
Dan is de vraag natuurlijk, wat wordt er dan gejureerd?
Een 'geprepareerd' paard of de natuurlijke aanleg?

En wat zegt dat dan naar de verdere aanleg naar sport?
Want voor de sport is natuurlijke aanleg een groot deel, maar komt toch ook de mate van 'hoe fel zijn ze te prepareren' naar sterk boven...

Eentje met veel natuurlijke aanleg maar die niet te manipuleren is ben je in de sport minder mee dan een gewonere die je wel kan manipuleren.

Moeilijke afweging soms.

Een combi. Je kan heel wat prepareren maar een hele gewone krijg je nooit apart. Je maximaliseert de natuurlijke aanleg eigenlijk. Maar dat gaat niet door met een veulen op de wei te lopen. Dan zal je echt moeten trainen. Minimaal 3 maanden en liever 4.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:19

Ik ken genoeg hele gewone paarden die later top GP liepen.
Dalera is hét voorbeeld.
Die zou met die voorbeenstand en die 'natuurlijke aanleg' nooit ster worden...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:06

Wij brengen ze ook nooit weg, dan maar in mindere conditie. In mijn directe omgeving meer dan genoeg kapot getrainde paarden gezien en dat voor een predicaat. Uit de wei getrokken, op stal en vol in de bijzet. Vragen om hals problemen.. Paarden hebben al meteen geleerd dat werken niet leuk is. Heb zelf vroeger ook dit werk veel moeten doen en ben daarom ook eruit gestapt. Als 3 jarige al ingespoten moeten worden omdat ze anders daar niet zuiver binnen kunnen komen dan houd het voor mij wel op…

Snap het ook niet. Het ster predicaat moet een merrie beoordelen of zij geschikt is voor de fokkerij. Correcte bouw, correct fundament en 3 goede basisgangen zou het enige moeten zijn. Niet op hoe afgetraind ze binnen komen. In de sport uitbrengen is leuk maar dan moet je daar ook maar net een ruiter voor hebben. Dat heeft ook niet iedereen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:09

Parnassia: ze zouden haar bij de EPTM in het stamboek opnemen, maar ze zijn het 'vergeten' toen stond ze er rete strak voor, maar omdat ze te gewoon is heb ik haar naar huis gehaald. Voor het veulen laat ik haar in het stamboek opnemen zodat we straks weer verder kunnen. Veulen lijkt erg goed en dus nemen we de merrie ook maar gewoon mee. We gaan het zien, ze staat er goed voor overigens, maar elders klaar laten maken zou zeker verschil maken het is een vak apart, ik ga er dus niet vanuit dat we hoog eindigen, maar ster zou top zijn, stamboek is gewoon verwacht.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:10

Daar ben ik dan weer wat radicaler is als vele andere: als je ze zelf niet kan rijden of de financiële capaciteit niet hebt om ze te laten trainen, fok dan niet.
Fokkers die klagen dat ze de paarden niet kwijt geraken omdat ze ze niet zelf kunnen (laten) rijden daar heb ik geen medelijden mee, dat weet je op voorhand...

Als ik zelf niet reed fokte ik niet, heel simpel.