[FOTO] Fjorden in the picture!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:23

Spannende tijd, aanmelden voor de keuring kan altijd nog, dat heeft geen prioriteit.

Ik wil denk ik met Rixx naar Lunteren maar biedt hem dit jaar niet ter keuring aan.
Staat hij er heel goed voor misschien Beek en Donk, in de warmste maanden zijn ze voeten gewoon niet top. En hij houdt er geen ijzer onder, daar ben ik mee gestopt :+

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:55

mvdbijl schreef:
Spannende tijd, aanmelden voor de keuring kan altijd nog, dat heeft geen prioriteit.

Ik wil denk ik met Rixx naar Lunteren maar biedt hem dit jaar niet ter keuring aan.
Staat hij er heel goed voor misschien Beek en Donk, in de warmste maanden zijn ze voeten gewoon niet top. En hij houdt er geen ijzer onder, daar ben ik mee gestopt :+

Beek en Donk zou wel leuk zijn, kunnen we nog een keer meeten haha.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 19:41

Het is alweer een tijdje stil hier.
Ik moet ook zeggen dat ik met deze hitte niet heel veel doe, Loki had er ook wel last van.

Furst

Re: [FOTO] Fjorden in the picture!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 19:47

Mijn paarden staan ook stil met dit weer. Ik word binnenkort geopereerd en dan is het aan mijn partner en bijrijder om verder te rijden. En mijn jonkies heb ik even de mentale energie niet voor.
Van de week mestonderzoek gedaan en ga mijn 3 jarige en 2 jarige nu laten onderzoeken in het bloed omdat er toch wel dingen zijn wat ik niet fijn vind.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 22:26

Ach, wat merk je eraan?
Hier op stal hadden een paar paarden een dikke rode bloedwormen infectie.
Loki is in april nog ontwormd en heb destijds niks gezien. De paarden staan gelukkig niet dicht bij hem in de buurt, maar ga toch idd ook een mest onderzoek doen

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 22:33

Mijn 3 jarige blijft kleiner en wil maar niet uitzetten of bijkomen. Gelukkig was de mest oke en ze zijn nog onlangs ontwormd. Dus heb nu gisteren de dierenarts gestuurd. Doe ik meteen bloedonderzoek bij de 3 jarige en 2 jarige. De volwassen fjord die lijkt me oke.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 07:51

Dat is wel zuur idd.
Hopelijk valt het mee. Ik zag van de week op Facebook een drie jarige die ook maar 132 cm was. Paardje stond te koop.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 12:22

Oh ja? Dat kan. Niet die van mij iig. Hopelijk kan de dierenarts snel komen.

Mr_Mx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:05

Furst, klein blijven kan natuurlijk (wel jammer), maar wat uitzwaren moet op die leeftijd wel, inderdaad wel wat vreemd.
Trouwens ooit de schatting gemaakt hoe hoog ze kan worden?
Met een touwtje de afstand vetlok-elleboogpunt vergelijken met afstand elleboogpunt-schoft.
Het verschil van die twee is het aantal centimeters die ze nog kan groeien. Kwam bij mijn paarden redelijk uit.

Rijden met die warmte van de afgelopen dagen is niet fijn. En de rijbak was ook heel stoffig.
Nu eindelijk weer wat regen. En dan krijg je uiteraard dit!

Afbeelding

Afbeelding

Fjorden zijn zo leuk...

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:12

Die ga ik eens proberen! Ja het uitzwaren vind ik toch wel raar dat dat niet gebeurd. Hopelijk helpt nieuwe voeding en gras. Maar ook bloedonderzoek

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:35

Hier ook een prachtige gepaneerde aardappel :D

Gritthe heeft de afgelopen tijd 2 keer gaskoliek gehad. Gelukkig vrij lichtjes dus op te lossen met colosan, maar geeft toch altijd veel stress. Ook omdat ik van mezelf al niet zo stressbestendig ben :o
Maar de motivatie is vrij laag op dit moment, ook omdat Gritthe liever met d'r neus naar beneden staat dan dat ze hoi komt zeggen. Dus ik blijf grondwerk lessen inplannen om de motivatie een beetje op peil te houden

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:20

Wat zijn de ouders van je Fjord Furst?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:27

Van de 3 jarige is het Wundy, een dochter van Tunar. En vader is Kamillas Tord

De 2 jarige is een dochter van een Hermansen moeder en vader is Jakobgardens Junar

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:46

Van de bovenste verwacht ik wel dat het in ieder geval wel een grotere Fjord wordt. Bij mij op stal staan ook fjorden met Tunar in de lijn en dat zijn absoluut geen ukkies.

Het kan ook zijn dat het nog een goed idee is om even een jaar extra te wachten met inrijden zodat ze nog wat bijtrekken.

Maar een onderzoek is nooit verkeerd, zeker niet als je je zorgen maakt over de gezondheid.

Van je 2 jarige denk ik dat zij wel wat kleiner blijft. Maar ach was is klein , Udith is nu met haar doorgezakt rug ook een kleine Fjord. Ofira steekt er met kop en kont bovenuit. Maar als ik erop zit vind ik het heel erg meevallen. Nu ben ik zelf wel klein ( 1,67). Maar omdat ze toch wel wat meer paard zijn is het weer anders dan een ander 'pony' ras.

Bij mijn veulen heb ik ook echt geen idee wat ik kan verwachten qua stokmaat. Hizkia is ook kleiner dan Ofira.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:50

Nou mijn 2 jarige die gaat wel de lucht in. De 3 jarige is momenteel 135 cm ofzo. Ikzelf ben 167 cm. Aan de zwaardere kant dus ik rijd niet meer omdat ik aan het afvallen ben en pas vanaf een bepaald gewicht pas weer wil rijden.
De 3 jaarse is sowieso wel smal gebouwd en de moeder was ook maar 142 cm blijkbaar.

Ik hoop in ieder geval niet dat er iets mis is ofzo. Mijn andere 12 jarige is 140,5 cm. Wel breed gebouwd. Ik maak me ook wel te veel zorgen, haha

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:52

En anders heb je een hele leuke ruin die je voor de kar kunt zetten :j als rijden niet je prio is dan is het denk ik ook niet zo erg.

Warian is ook het kleinste veulen van de 4. Veulens die net geboren zijn ogen ook veel groter dan hij.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:56

Rijden is niet alles, maar heb geen 2 paardzn gekocht om naar te kijken. Daarvoor heb ik al een duur bruikleen paard staan :') Dus zou toch wel fijn zijn als ze net wat groter en breder worden

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:09

Mijn hermansen is rond de 147 en breed. Zijn ze niet vaak wat later?

Afbeelding

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:10

Ja dat klopt wel! Maar de kleine van 135 is geen Hermansen haha

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:12

Haha zit te denken Lando is een hermansen x tunar :') dus van welke kant het nu af komt..

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:14

Hahaha! Ja ik heb dus een Tunar in de lijn en Hermansen in de andere.

Hopelijk kan de dierenarts snel komen

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:47

Ik weet niet hoe kamillas tord meestal fokt qua maat, maar ik heb uit Kim ook een Kamillas tord gehad, en die was met 3 jaar ook maar nét 1m40. en als ik nu foto's van de nieuwe eigenaresse zie denk ik niet dat ze nog veel gegroeid is. Kim is 1m56 :D :D , en al wat uit haar stammetje komt is (heel) groot.
Dat was wel haar eerste veulen én op 2 jaar gedekt(op 3 een veulen).

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 23:09

Ja normaal zou hij groot fokken. Ik had gehoopt dat ze de 1.40 zou halen eerlijk gezegd.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 11:33

Ik snap het blind staren op schofthoogte nooit zo, de gemiddelde fjord is gewoon geen 1.45 plus.

Zelf heb ik er een van 1.36 gehad met een bredere rug, en een luxe van 1.56, ik kon op beide prima rijden, de kleinste zat zelfs nog veel comfortabeler. Een 2 of 3 jarige kan nog heel wat groeien en zeker uitzwaren. Als je een laatbloeier hebt kan je daar nu nog weinig van zeggen.

Lekker op het land zetten, goed voeren dan zal dat best goed komen. Hier is mijn ruin tussen de 2 en nu 5 jaar ook nog 6 centimeter gegroeid en heeft hij nog 2 dekenmaten doorlopen omdat hij gewoon veel breder is geworden.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:09

Ja het is gewoon heel lastig te voorspellen. En ik hou van wat zekerheid, lol. En ik maak me gewoon altijd zorgen. Maar ze is ook nog helemaal niet aan het uitzwaren. Het lijkt echt net een jaarling/2 jarige eigenlijl.