Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:59

Suzanne F. schreef:
Sterkte Phonix, dat is heel verdrietig. Soms is er gewoon geen duidelijke oorzaak.
Wat heeft de merrie meegemaakt? Is dat tijdens de dracht gebeurd?

Nee, de dracht is gelukkig helemaal rustig gewest. Dus er waren geen tekenen dat het fout zou gaan. Het is een lang verhaal, maar ze is uiteindelijk afgekeurd op een fragment in haar elleboog. Ligt onder een spier zodat het niet geopereerd kunt worden. Maar het was een hele zoektocht om daar heen te komen. Ze is een paard die heel veel wilt werken dus de hele dag op stal staan werkt niet voor haar, maar nu dat ze de hele dag in een uitloop stal staat is ze rustig en vindt ze alles prima.

Willemiens

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 14:40

Sterkte Phonix! Hopelijk is de merrie een beetje oke onder.

Ik had graag met Johnson gedekt maar besloten om de Rhodium niet meer in te zetten voor de fok, helaas.
Uit mijn springmerrie heb ik een Expectation PS waar ik erg blij mee ben, wilde haar dit jaar dekken met springbloed maar twijfel toch om misschien toch weer voor een dressuurhengst te gaan.
De Expectation is wel beknopt gebleven maar leuk lopen en goeie kop.
Zouden jullie het de moeite vinden om er toch weer een dressuurhengst op te zetten?

Afbeelding

Afbeelding

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:30

Willemiens schreef:
Sterkte Phonix! Hopelijk is de merrie een beetje oke onder.

Ik had graag met Johnson gedekt maar besloten om de Rhodium niet meer in te zetten voor de fok, helaas.
Uit mijn springmerrie heb ik een Expectation PS waar ik erg blij mee ben, wilde haar dit jaar dekken met springbloed maar twijfel toch om misschien toch weer voor een dressuurhengst te gaan.
De Expectation is wel beknopt gebleven maar leuk lopen en goeie kop.
Zouden jullie het de moeite vinden om er toch weer een dressuurhengst op te zetten?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit is de expectation trouwens, nu 2 jaar

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 16:33

Als die Expectation een leuk dressuur paard is en je kan dat uit de merrie fokken, waarom niet?
Lijkt op de foto zo wel een knap dier.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:26

Veulen zal voor de verkoop zijn, dus ben dan benieuwd of dressuur X springen minder interessant is dan een dressuur x dressuur combinatie.

Verder vind ik momenteel een goed langgelijnde hengst met goed karakter ook best moeilijk te vinden. Enige suggesties?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:39

Ik was zelf altijd wel gecharmeerd van dressuur x springpaard "kruisingen". Denk dat voor de sport een goed veulen altijd wel verkoopt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:40

Secret?

Voor mij persoonlijk is dressuur x springen geen probleem mits het dier gewoon goed genoeg is. Als er een lijn achter zit van duikboot springpaarden en dat wordt door vererft dan zou ik dat wel minder vinden. En wellicht is het voor een hengstenkeuring minder handig.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:52

Ik zat zelf ook aan Sarai te denken, heb er nu echt een mooi veulen van. Zeer mooi front en bloederig hoofd.

De merrie is een Zapatero x Corland.

En idd een goed veulen verkoopt altijd wel, de nakomelingen van de merrie lopen ook vrij allround dus vandaar dat ik eens dressuur had geprobeerd. Alleen die wilde ik sowieso al zelf houden. Dus erg benieuwd of er dan ook markt voor is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:07

Dat is zo te zien uit een lijntje die fijne allrounders geeft. De Corlands die ik gekend heb waren ook prima bewegers. Ik denk zeker dat hier wel markt voor is.

Van Sarai heb ik ookal een aantal hele knappe veulens gezien.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:26

Mijn zus heeft een heel fijn bewegend veulen van Zinelord. Uit haar Haarlem merrie. Ook mooi frontje erop. Hier nog geen week oud.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 12:41

Wij hebben de uitslag van de autopsie. Het blijkt domme pech.

Merrie en veulen behalve dat die dood is had niks.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:26

Phonix schreef:
Wij hebben de uitslag van de autopsie. Het blijkt domme pech.

Merrie en veulen behalve dat die dood is had niks.

Blijft zuur, maar ‘fijn’ dat er niks was. Hoe is de merrie eronder?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:32

Ja goed gelukkig, ze stond even apart op bedenking van Rhino, maar mag nu terug de kudde in.

Nu even bedenken of ik weer ga insemineren en met wat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:52

Sjonge, dat is wel hele erge pech dan. :(

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 17:24

Sterkte Phonix, gelukkig is het geen rhino.

De discussie over Johnson is hier het afgelopen jaar denk ik nu al 3x gevoerd ofzo? Ikzelf zou hem nu nooit meer gebruiken. Ik heb hem in het verleden wel gebruikt, maar ik fok liever met hengsten die de toekomst hebben en niet het verleden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:18

carola schreef:
Sterkte Phonix, gelukkig is het geen rhino.

De discussie over Johnson is hier het afgelopen jaar denk ik nu al 3x gevoerd ofzo? Ikzelf zou hem nu nooit meer gebruiken. Ik heb hem in het verleden wel gebruikt, maar ik fok liever met hengsten die de toekomst hebben en niet het verleden.

Maar Johnson staat nr. 1 als sportvererver. Dat is toch niet het verleden of de toekomst? Dat is het heden.

Alhoewel ik je overweging wel snap hoor. Er zijn zoveel aparte jonge hengsten. Ik heb ook heel lang getwijfeld maar uiteindelijk wel voor hem gekozen omdat ik weet dat hij heel goed past op mijn stam en ik continuiteit nodig had.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:36

Hij is nu ook gunstig geprijsd, al zou ik hem ook niet gebruiken.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:37

Sterkte Phonix, gelukkig is het geen rhino. Een veulen verliezen tijdens de dracht is ondanks dat je het niet kent zo verdrietig, je verliest gewoon al het plezier dat je verwacht van een mooi veulen in de wei.

Ik zou wel weer insemineren, maar misschien kiezen voor een andere hengst.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:14

Kan iemand mij eens uitleggen waarom Parero niet door is naar de volgende selectie van het WK?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 11:22

s0173957 schreef:
Kan iemand mij eens uitleggen waarom Parero niet door is naar de volgende selectie van het WK?

Ik ga uit van het rijtechnische. Want het is een supertalentvol paard. Heel gaaf dier. Maar rijtechnisch was er wel het een en ander op te merken en proeftechnisch ook. Een keertwending voor een 3 en hij was scheef. Buiging rechts was moeilijk en zette linksachter naast de massa. Op de rechte lijnen was hij duidelijk niet rechtgericht.
En dat weegt ook mee in een WK, niet alleen het talent.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:55

Dat was ook precies de toelichting van Hamminga, heel talentvol paard maar proef technisch nog niet ver genoeg.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 14:07

moner schreef:
Sterkte Phonix, gelukkig is het geen rhino. Een veulen verliezen tijdens de dracht is ondanks dat je het niet kent zo verdrietig, je verliest gewoon al het plezier dat je verwacht van een mooi veulen in de wei.

Ja, ik durf ook niet voor dezelfde hengst te gaan. Het moet iemand van Reesink zijn. Denk helaas dat McLaren zijn actherbeen te traag wordt. Maar moet wel braaf zijn.

Ze gaven zelf Vito tinto, rock art en daxx door. Maar geen van die geven mij echt een warm gevoel.

Wat vinden jullie van Vuelta?
Laatst bijgewerkt door Phonix op 24-05-25 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 14:10

En Sarai?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 14:16

Phonix schreef:
moner schreef:

Ja, ik durf ook niet voor dezelfde hengst te gaan. Het moet iemand van Reesink zijn. Denk helaas dat McLaren zijn actherbeen te traag wordt. Maar moet wel braaf zijn.

Ze gaven zelf Vito tinto, rock art en daxx door. Maar geen van die geven mij echt een warm gevoel.

Ik vind McLaren een beter achterbeen hebben dan Vuelta.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 14:20

Phonix schreef:
moner schreef:

Succession?

Heb de jonge reesink hengsten nog niet live gezien daar durf ik niks over te zeggen.